Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Przedłużacze helukabelPrzedłużacze helukabel
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Urządzenia do badań podwodnych

kaczy1n 27 Lut 2008 16:25 131342 468
  • #361
    bigfatcat
    Poziom 10  
    Panowie, tak czytam i czytam i mam jeden pomysł na napęd, 100% wodoszczelny, a mianowicie....

    Kiedyś bawiłem sie kładąc igłe na szklanym stole, a od dołu obracając nią i przesuwając za pomocą magnesu przez szybe, więc...

    na silnik nakładamy koło zębate, na koło zębate naklejamy (mocujemy) 2 małe magnesy, kazdy w odwrotnej polaryzacji, całość zamykamy w szczelnym pojemniku, a teraz czas na śrube :

    bierzemy wał, nakładamy kolo zebate o tej samej średnicy i mocujemy w ten sam sposób magnesy

    XX-------|------------|---M | M---silnik

    grafika nie za ładna, ale od czego jest wyobraznia ;)
    silnik obraca sie w szczelnym pojemniku, śruba dostaje obrotów, a medium transmisji to dla nas magnesy, którym nie przeszkadza, że pracują przez CIENKĄ WODOSZCZELNĄ WARSTWE PLASTIKU. Żadnych smarów, czysta mechanika z odrobiną fizyki.
  • Przedłużacze helukabelPrzedłużacze helukabel
  • #362
    Fyszo
    Spec od GSM
    Ale czy magnesy śruby będą nadążać za silnikiem? Przy silnych magnesach pewnie tak. Ale wtedy taki magnes wpływa na otoczenie. No i mocowania wałów bedą siadać bo przecież magnesy zechcą się złączyć., a nie latać za sobą. Rownie dobrym (jak nie lepszym) rozwiązaniem jest rura z cienkiego plastiku z wirnikiem z magnesu. Na rurze od zewnątrz, ale od środka łodzi, osadzone są cewki. Wystarczy odpowienio przerobić silnik krokowy (spiłować/wymienic magnes na mniejsy).
  • #363
    adikbo
    Poziom 26  
    Witam,

    bez przesady z tym napędem Panowie. Uszczelnienie wału nie jest tak wielkim problemem jakby mogło się wydawać.

    W najprostszej wersji wystarczy owinąć wał sznurem konopnym porządnie nasączonym smarem i wepchnąć to w troszkę większą rurkę.

    Takie rozwiązanie stosuje się na łodziach podwodnych i okrętach nawodnych.

    Magnesy niestety nie zdadzą egzaminu - siły poprzeczne, duże tarcie, nieodporność połączenia na duży moment obrotowy... itd.
  • Przedłużacze helukabelPrzedłużacze helukabel
  • #364
    Fyszo
    Spec od GSM
    adikbo napisał:
    Takie rozwiązanie stosuje się na łodziach podwodnych i okrętach nawodnych.


    A równoważy się ciśnienia? Bo mała różnica miedzy wewnątrz i zewnątrz (mniejsze w środku) - wtedy żaden sznur nie zatrzyma tej wody.
  • #365
    adikbo
    Poziom 26  
    Witam,

    Załączam rysunek schematyczny uszczelnienia wału napędowego.

    Kolorem jasno-niebieskim oznaczono smar (łój). Kolor szary to gruba lina konpona. Na czarno zaznaczono wał osadzony w łożyskach.

    Przy takim rozwiązaniu nie ma konieczności wyrównywania ciśnień.

    Rozwiązanie jest skuteczne do głębokości około 900 metrów.
  • #366
    chszanek
    Poziom 13  
    Witam SerdeczniE.

    Prześledziłem cały temat (od 1 do 13 strony) :) i .... powiem szczerze że całkiem mi się te rozmowy podobają:). Jakieś parę lat temu też o tym myślałem ale... pomysł upadł i dopiero w zeszłym roku (pod koniec) postanowiłem sie postarać i zrobić takie piękne coś co niby tonie ;).
    Jakie są założenia mojego projektu:
    - duża głębokość (około 20-25m)
    - duża wyporność (około 190km)
    - kamera, ramię, pompa wodna(zasysa wodę o opłukuje badane dno)
    - modułowość (mogę podłączyć kolejny człon do łodzi).

    Dużą część założeń i rozwiązań konstrukcyjnych zrobiłem przed znalezieniem waszego tematu. Teraz co-nie-co zrewiduje :).

    Co do napędu przekazywanego przez sprzęgło magnetyczne (przewija się już od strony 8 wątku) , uważam że jest to dobry pomysł i bez problemu sprosta zadaniu )obliczeni postaram się do końca tygodnia umieścić na forum(miałem w ręku 2 magnesy neodymowe i jak je połączyłem to ciężko mi było je rozsunąć ( nie mówiąc już o rozerwaniu) . Teraz dobieram silniki i elementy budowy(żeby jak najmniej było łączeń).

    A jeszcze zapomniałem dodać że sterowanie będzie przez światłowód z komputerem na powierzchni. Więcej rysunków/schematów umieszczę w przyszłym tyg. Przypuszczam że na tą konstrukcję wydam jakieś 500zł może troszkę więcej.

    Pozdrawiam.

    P.S.
    A tak na marginesie, ile z tych łodzi co się przewinęły od początku wątku obecnie pływa
  • #367
    Sharker
    Poziom 9  
    Chciałbym odświeżyć temat.

    Dużo się działo i dawno nikt nowych fotek (może już gotowych) dzieł nie upubliczniał :D
  • #368
    scasi
    Poziom 2  
    Na początku wątku sporo było o metodach zanurzania, kiedyś znalazłem dość ciekawą stronkę dotyczącą modelarstwa podwodnego a na niej następujący artykuł:

    http://www.ubootwaffe.pl/modele/techniki_zanurzania_op.html

    Wydaje się dość dobrze wyczerpywać temat. Osobiście bardzo podoba mi się pomysł na zbiornik sprężonego powietrza z rurki miedzianej i wentyli samochodowych - do awaryjnego wynurzenia jak znalazł.

    Być może link się już gdzieś przewinął - za ewentualną powtórkę przepraszam ;)
  • #369
    chszanek
    Poziom 13  
    Hejka wszystkim.
    Widzę że troszku tu przycichło :]. Ja właśnie wchodzę (prawie) w drugi etap mojego układu. Zaczynam wszystko montować do kupy:]. Dużą część zakupiłem. Niestety idzie powoli (nie mam narzędzi :(, i z czasem krucho no i ... co najgorsze... LEŃ). Zapraszam na tą stronkę:
    http://sites.google.com/site/trophy250es2/Home .
    Mam nadzieję że za jakiś 1 miesiąc skończę to cacku (przynajmniej w jakimś stopniu:) ).

    POZDRAWIAM
  • #371
    MaciekWroclaw
    Użytkownik obserwowany
    Witam wszystkich na forum. W tym dziale bede dzis zawieral poraz pierwszy glos. Chcialbym sie podzielic moimi informacjami i doswiadczeniami w postaci zdjec jakie wykonalem na moim modelu. Moim modelem jakim zaczalem budowac jest K-141 Kursk, szkielet na podstawie ktorego wykonam skorupe wzialem z modelu kartonowego Fly model firmy Gomix, ktory kupilem w Bialymstoku. Kopyto modelu ma dlugosc 154 cm., szerokosc 20,2 cm. szkielet wykonany ze sklejki 4mm.
    Nastepnie wypelniony pianka montazowa, po zastygnieciu pianka zostala scieta i calosc wyszpachlowana(nie do konca z roznych powodow zycia codziennego). Z tego co pamietam poszlo mi nato 3 pojemniki pianki montazowej i jakies 4 albo 5 puszek szpachli. Pierwszej puszki jaka uzylem do szpachlowania pierwszej warstwy byla szpachla z wloknem szklanym poto aby nadac sztywnosci "skorupie". Do wyszpachlowania pozostaly ostatnie 4 segmenty tylniej czesci lodzi i kiosku (bedzie widac na zdjeciach). Sam szkielet wycinalem i kleilem dwa dni !, musze powiedziec ze poszlo mi to szybko i dosyc dokladnie. Do wycinania uzylem elektrycznej pily wlosnicowej (cena zakupu 50 euro), ciela wszystko bardzo dokladnie. Sklejalem wikolem. Skanowanie calego szkieletu na kartki papieru zajelo mi troche czasu,no i oczywiscie wycinanie, wraz z naklejaniem na sklejke klejem do tapet. Przy wicinaniu glownych czesci szkieletu, radzil bym wycinac z jednej dlugiej czesci sklejki, mowa o elementach ktore maja dlugosc okolo 127 cm., wplywa to potem na sztywnosc i dokladnosc calego szkieletu. Oryginalny model kartonowy ma po bokach otwierane klapy do rakiet atomowych, ja to pominalem, i wstawilem ozebrowanie, a nastepnie zaszpachlowalem. Po calkowitym zaszpachlowaniu modelu kopyta chcialbym wykonac z zywicy forme z ktorej nastepnie mozna robic kadluby z zywicy . Niestety prace nad "kopytem" ustaly. Teraz podam zdjecia wykonane telefonem w czasie roznych etapow pracy, zdjecia planow modeli jakie jeszcze posiadam, jednej z dwoch srub kurska (Wykonana z papieru) szerokosc 5,3 cm. Jezeli ktos ma pytania prosze pytac, chetnie odpowiem i podziele sie moimi dotychczasowymi doswiadczeniami.
  • #375
    jozefg
    VIP Zasłużony dla elektroda
    MaciekWroclaw napisał:
    To juz ostatnie zdjecia. Przepraszam za tak duza ilosc,tak zamieszonych plikow ale niestety nie umiem wstawiac malych zdjec.
    No nie szalej.... :)
    Masz pod pisanym postem przycisk Dodaj obrazek
    I za duże te fotki! 1630px Wystarczy 640px szerokość max800

    Urządzenia do badań podwodnych
  • #377
    jozefg
    VIP Zasłużony dla elektroda
    wklej jedną bez zmniejszania
  • #378
    MaciekWroclaw
    Użytkownik obserwowany
  • #379
    marakus
    Poziom 26  
    Fajna robota. Od kilku lat przymierzam się do budowy pływającego modelu, ale jakoś nie potrafię się zabrać.
    Świetne linki. Jak możesz, to usuń przecinki po każdym, bo inaczej się nie otwierają.
  • #380
    MaciekWroclaw
    Użytkownik obserwowany
    Ok usune przecinki :D. Mam troche czasu to podam jeszcze stronke aby wytlumaczyc co nieco z wentylami do zbiornikow balastowych i opis rozwiazania sterowania hydraulicznego.
    http://www.podwodne.special.pl/publikacja_1_pliki/page0020.htm http://www.podwodne.special.pl/publikacja_1_pliki/page0021.htm
    Na podanych obrazkach jest wyjasnienie dzialania wentylka, mnie bardziej przekonuja rozwiazania mechaniczne niz elektronika. Jezeli chodzi o sterowanie hydrauliczne, kazdy kto posiada znajomego tokarza, tani warsztat, albo sam ma takie umiejetnosci i sprzet to moze wykonac wszystkie te elementy od A do Z. Dobrym rozwiazaniem w hydraulice jest to ze w sekcji suchej niema wyjsc do sekcji mokrej poprzez zadne uszczelnienia gumowe ktore w porownaniu z hydraulika maja bardzo mala odpornosc na dzialanie mechaniczne jak i na cisnienie wody. Duzym plusem jest to ze bedziemy mogli schodzic glebiej z nasza zabawka bez obawy ze woda sie nam przedostanie do sekcji suchej. Zasilajac sruby napedowe silnikami hydraulicznymi zmniejszymy ryzyko ze sie sruby zatrzymaja przy kontakcie z roslinnoscia tak jak to moze miec miejsce przy napedzie elektrycznym, poniewaz silnik elektryczny nie posiada takiej mocy uciagu. Jedynym minusem tego rozwiazania jest cena jezeli chcemy kupic kazde czesci osobno, i pracochlonnosc jezeli chcemy wykonac calosc. Wedlug mnie lepiej jest sie nie spieszyc, wykonac taki model porzadnie, i miec z tego satysfakcje.

    Proszę zamieścić zdjęcia zgodnie ze wskazówkami:
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic796975.html
    Niezastosowanie się do w/w wskazówek poskutkuje zablokowaniem tematu. [c_p]
  • #381
    electro_spiro
    Poziom 2  
    Zamierzam przetestować system balastowy otwarty z pompą ciśnieniową. Składać się będzie z:
    - butli po wodzie pitnej (w kolejnych fazach: 1,5 litra, 5 litrów, 25 litrów)
    - podwieszonej pod nią w plastikowym słoju (np. takim) perystaltycznej lub zębatej pompki 12 V wraz z zestawem akumulatorków i kontaktronowym wyłącznikiem/przełącznikiem kierunku obrotów.
    - zewnętrznego czujnika-macki, po dotknięciu dna przesuwającego magnes znad kontaktronu.

    Zadaniem tego ustrojstwa jest z pozycji swobodnego pływania (wstępne wyważenie przez dodawanie wody do butli) zanurzyć się, dotknąć dna basenu, a następnie samodzielnie wypłynąć, radośnie merdając antenką.

    W związku z tym, czy ktoś mi może poradzić gdzie kupić dobrą i tanią pompkę na 12 V, z ciśnieniem maksymalnym ok. 0,2 MPa (o ile się nie rąbnąłem w wyliczeniach, wystarczy na 50% zmianę wyporu)?

    Petros
  • #382
    sn4il
    Poziom 1  
    Witam.
    Czy udalo sie komus skonstruowac poprawnie dzialajacy sonar?
    Pozdrawiam
    Max
  • #384
    louks
    Poziom 11  
    Witam,
    nie wiem czy kaczo jeszcze zawita :P :) ...
    Ale jeśli jest to mam parę pytań,
    ponieważ konstruuję podobną łódź podwodną... i ...
    czy wypróbowałeś już swój okręcik na głębokości większej niż 2m?
    Ponieważ zamierzam opracować kadłub tym samym sposobem... który "musi" wytrzymać do 10m...
    oglądałem cały temat i podziwiam też kolegów ale pozostaję przy projekcie kaczo...

    Zbiornik balastowy tej samej konstrukcji ale ponieważ posiadam mocne silniczki zamierzam użyć ślimaczka :) :
    <przepraszam za paskudny schemat ale nie posiadam programów do tworzenia schematów>
    Paint :P

    Urządzenia do badań podwodnych

    Przepraszam za bazgroły....
    Nie jestem modelarzem ani profesjonalistą tylko dużo czytam, mam neta, i lubię "coś" zrobić...


    Jeżeli macie jakieś pomysły co do użycia klocków LEGO Technic... to dajcie mam ich od....

    Trzeba odnowić temat bo w końcu jest jeszcze dużo nie poruszonych kwestii , które odnalazłem :)

    Pozdrawiam
    Louks

    Dodano po 9 [minuty]:

    Witam,
    Jeszcze mała uwaga wiem że silniczek od zbiornika musi mieć moc wyparcia wody , więc pomysł z "ślimaczkiem" to może bez sens ale jak tak to proszę o radę w postaci innej konstrukcji z odpowiednimi przełożeniami :)

    Co do wału poprzez długopis wypełniony smarem ... sprawdzone??
    Bo nie mam innych materiałów choć piwnica pełna elektroniki... część...
    takich jak:
    drukarki,wiatraki,wiertarki,elementy: potencjometry,oporniki,//..

    płyty główne,dziesiątki kart i procesorów, napędy 30DVD...

    Pozostałości po firmie... :D
  • #385
    kaczy1n
    Poziom 14  
    Witam, po bardzo długiej przerwie.
    Tak sobie czytam i ciesze się, że temat dalej żywy :)

    Louks jeśli chcesz, aby twoje urządzenie zanurzało się na ok 10m, to musisz zmienić taktykę z tą obudową (kadłubem). Po paru próbach moja konstrukcja zaczęła niestety przeciekać.
    Poza tym jest jeszcze kolejny problem, mianowicie robiąc duży lekki kadłub są wielkie problemy z odpowiednim obciążeniem konstrukcji. Innymi słowy robi się piekielnie ciężka . A to jest nie potrzebne. O wiele prostszym w budowie oraz nie potrzebującym wielkiego balastu rozwiązaniem jest zalanie całego kadłuba , umieszczając tym samym w jego wnętrzu "skrzynki" z elektroniką i mechaniką.
    Poza tym jest o wiele łatwiejszy dostęp w razie uszkodzeń i awarii. A te jak wiadomo się zdarzają...

    Pozdrawiam. Paweł
  • #386
    louks
    Poziom 11  
    Witaj,
    tak oczywiście czytałem też o tym,
    kadłub jest zalany jedynie jest tzw. sucha strefa...
    <takie wodoodporne pudełko z elektroniką w środku okrętu:D>
    O balaście myślałem też użyć strzykawki... ale nie wiem czy silniczek miałby odpowiednią moc zassania wody, ponieważ ze strzykawką trochę trudniej niż z Twoim zbiornikiem... ; gdzieś miałem taką harmonijkę ale nie mogę się doszukać... :D;
    Co do użycia tulejki w sterze głębokości nie przeciekała???
    Pozdrawiam
    Louks
  • #387
    kaczy1n
    Poziom 14  
    Z nią było wszystko ok , żadnych przecieków..
    A jeśli chcesz zrobić porządnie ten zbiornik balastowy to polecam małą pompkę. Są takie w tanich miernikach ciśnienia (co się je na rękę zakłada...). Takie ustrojstwa mało kosztują a silniczek z pompką są dość wydajne i spore ciśnienie mogą wytworzyć.
  • #388
    louks
    Poziom 11  
    A mógłbyś przedstawić na rysunku działanie takiej pompki w jaki sposób wykonać pojemnik balastowy ... itd. ...
    :D:arrow:jeśli możesz?masz czas...?

    Po przeczytaniu tematu raczej wiem już wszystko... więc co do mnie Rozmowa się długo ciągnąć nie będzie :)
    Na pewno wkleję zdjęcia mojej "łódki" ;) i dołączę schematy :)

    Dodano po 51 [sekundy]:

    Można by też zrobić konstrukcję w taki sposób aby wkleić zdjęcia i shematy do DIY... nie sądzisz?
  • #389
    maniuski1
    Poziom 10  
    Witam. Moja sugestia co do realizacji komory balastowej to zasada dzialania zwyklej strzykawki. Czesc na ktorej osadamy igle jest skierowana za burte. W momencie zasysania wody zwieksza sie masa obiektu i sie zanuza, otwrotnie wynurza. Oczywiscie rozmiary takiej komaory balastowej musi byc dobrane do wielkosci obiektu ( naszej lodzi ). W ten sposob mozna bardzo dokladnie regulowac sile wyporu. Takie rozwiazanie kiedys znalazlem na niemieckiej stronie o modelarstwie podwodnym. Niestety linku nie pamietam. Jezeli znajde jakies zdjecia w swoim archiwum postaram sie zamiescic. Ciekawe rozwiazania mozna znalesc na forach poswieconych modelarstwo.
  • #390
    louks
    Poziom 11  
    Witaj,
    ależ przecież my cały czas na ten sam temat... kaczy użył harmonijki... kiedy się zanurzał ona rozszerzała się i zasysała wodę do środka... taka sama zasada działania jak strzykawka :) :P
    Moim pomysłem jest wykonanie suchej strefy z pleksi... sklejonej... i właśnie tu proszę o pomoc czym skleić plexi by nie przeciekała :P ...
    Reszta konstrukcji z balsy...

    Nie wiem jeszcze 2 rzeczy:
    1.czym skleić ściany z plexi by sucha strefa była wodoodporna do 10m...
    2.czy jak znajdę będzie można tą samą substancją uszczelnić otwory na wał... ster kierunku i stery głębokości... oraz okablowanie ...


    Chciałbym by moja łódź była modułowa... :)
    jak będzie czas to planuje stworzenie szczypiec... by mogła łapać :)

    :idea: