Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Kopiarka śmigieł modelarskich

elsat1 22 Lip 2019 01:20 3504 19
  • Interesuję się od młodych lat modelarstwem lotniczym. Częste uszkodzenia śmigieł moich i znajomych modelarzy skłoniło mnie do wykonania kopiarki do śmigieł drewnianych. Przedstawię kolejne etapy wykonania na zdjęciach.
    Podaję link na czym się wzorowałem:

    https://www.dailymotion.com/video/xctw0r

    Moja kopiarka do śmigieł pozwala na wykonanie śmigieł również do paralotni czy motolotni.
    Dzięki zastosowaniu prowadnicy na łożyskach liniowych dokładność jest zadowalająca. Oczywiście wykończenie śmigieł tj. szlifowanie i wyważenie wykonuję na szlifierce taśmowej i wyważarce na łożyskach magnetycznych.
    Na koniec trzykrotne lakierowanie.
    W dalszym opisie dołączę zdjęcia z końcowego wykonania kopiarki śmigieł i film.

    Kopiarka śmigieł modelarskich Kopiarka śmigieł modelarskich Kopiarka śmigieł modelarskich Kopiarka śmigieł modelarskich Kopiarka śmigieł modelarskich Kopiarka śmigieł modelarskich Kopiarka śmigieł modelarskich Kopiarka śmigieł modelarskich Kopiarka śmigieł modelarskich Kopiarka śmigieł modelarskich Kopiarka śmigieł modelarskich Kopiarka śmigieł modelarskich Kopiarka śmigieł modelarskich Kopiarka śmigieł modelarskich Kopiarka śmigieł modelarskich Kopiarka śmigieł modelarskich

    Fajne! Ranking DIY
    Potrafisz napisać podobny artykuł? Wyślij do mnie a otrzymasz kartę SD 64GB.
    O autorze
    elsat1
    Poziom 13  
    Offline 
    Specjalizuje się w: elektronik
    elsat1 napisał 100 postów o ocenie 37, pomógł 0 razy. Mieszka w mieście Boguchwała. Jest z nami od 2007 roku.
  • #2
    Arturavs
    Moderator - Na Wesoło HydePark
    Daj film z działania. Ogólnie ciekawa konstrukcja.
  • #4
    k16
    Poziom 13  
    Stara dobra szkoła z mechaniki.

    E8600 napisał:
    Nowe pokolenie zapewne by wykorzystało skan 3D i maszynę CNC.


    No właśnie. Albo użyli by drukarki 3D chociaż wiadomo że materiał z drewna jest lepszy zwłaszcza kompozytowy. Z powodzeniem można popracować z innymi materiałami na bazie żywic epoxydowych i włókien węglowych. Maszynka dobra tez dla początkujących w katastrofach lotniczych he he :-)
  • #5
    k16
    Poziom 13  
    Jak wykonał kolega ułożyskowanie bębnów kopiujących ? To jakieś duże łożysko czy dorabiane tuleje z bieżnią ?
  • #6
    avatar80
    Poziom 11  
    Na zdjęciach widać po 3szt łożysk na bęben, równomiernie rozłożonych, zapewne co 120 stopni.
  • #7
    k16
    Poziom 13  
    Ach prawda jakoś mi to umknęło dopiero teraz kolega mnie naprowadził :-)
  • #9
    kula14
    Poziom 9  
    E8600 napisał:
    Stara dobra szkoła. Nowe pokolenie zapewne by wykorzystało skan 3D i maszynę CNC.


    Nie znam się na modelarstwie i nie wiem jak by się ,,zachowywało'' się śmigło z drukarki 3D, ale tak właśnie bym zrobił.
    Czy to żle?

    Kłania się Młode Pokolenie.
  • #10
    satanistik
    Poziom 27  
    Do modelarstwa statycznego może i było by ok ale w do modeli latających takie śmigło pracuje na wysokich obrotach i podlega sporym naprężeniom. Wydruki 3D chociaż efektowne ciężko nazwać wytrzymałymi.
  • #11
    kula14
    Poziom 9  
    satanistik napisał:
    Do modelarstwa statycznego może i było by ok ale w do modeli latających takie śmigło pracuje na wysokich obrotach i podlega sporym naprężeniom. Wydruki 3D chociaż efektowne ciężko nazwać wytrzymałymi.


    A to też zależy od drukarki, drukarka DLP powinna dać radę.
  • #12
    elsat1
    Poziom 13  
    W obecnej technologi śmigła modelarskie i nie tylko, wykonuje się kilkoma sposobami. Tradycyjnie z drewna jednolitego lub warstwowego klejonego z 3 do 5 warstw, z włókna węglowego, z żywic epoksydowych i stopów metali lekkich.Trzeba też próbować nowych technologii jak podpowiadają młodzi konstruktorzy np. drukować w 3D.
    Chętnym podjęcia się tego tematu wyślę śmigło do skanowania i dalszych prac zgodnie z twoim pomysłem. Zainteresowanych zapraszam na PW.
  • #13
    ORMO_PL
    Poziom 19  
    Po druku 3D będziemy mieli niezadowalającą powierzchnię takiego śmigła, więc czeka nas obróbka.
  • #16
    ORMO_PL
    Poziom 19  
    elsat1 napisał:
    Po wykonaniu śmigła moją kopiarką też musi być obróbka szlifowaniem i kontrolą wyważenia. Końcowe wykończenie to lakierowanie.


    Miałem na myśli zgrubną, jak na przykład niwelowanie warstw pomiędzy poszczególnymi warstwami filamentu.
  • #17
    elsat1
    Poziom 13  
    Praktycznie to te dwie kopiarki różnią się narzędziem skrawającym. Śmigło ma taki kształt (stopniowo owalny) który można strugać najpierw jedną połowę a potem drugą po odwróceniu o 180 stopni tylko materiału obrabianego. Do wykonania kopiowania śmigła potrzebujemy tylko pół śmigła wzorca. Ciekawe co ? . Zaletą tej metody jest szybka obróbka drewna (wstępnie można przygotować materiał na śmigło ścinając pilarką taśmową zbędny materiał). Samo szlifowanie śmigła nie wymaga większego trudu i jest drobnym wykończeniem. Dlatego wybrałem ten wariant kopiarki. W obu przykładach wymagana jest obróbka końcowa śmigła przez szlifowanie. Na pewno jedna i druga metoda ma swoje zalety i wady, czego nie sprawdziłem.
  • #18
    kula14
    Poziom 9  
    ORMO_PL napisał:
    Po druku 3D będziemy mieli niezadowalającą powierzchnię takiego śmigła, więc czeka nas obróbka.


    Na drukarce DLP nie widać warstw które są utwardzane przez lampy UV.
    Zresztą jeżeli użyć dobrze skalibrowanej drukarki i slicera, warstwy nakładane przez głowicę nie są aż tak widoczne. Jedynym problemem jest aerodynamika takiego śmigła.
  • #19
    k16
    Poziom 13  
    kula14 napisał:
    Jedynym problemem jest aerodynamika takiego śmigła.


    A jak ma się sprawa z wyważeniem takiego śmigła, z jego sztywnością bo wiadomo że ono wiotkie i będzie nieźle się wyginać i wibrować. Znam problem śmigieł z tworzywa. Pamiętam jak przed startem trzeba było śmigła moczyć w wodzie tylko nie pamiętam już w jakim celu. Lepsze dla mnie były śmigła z drewna, sztywniejsze i cięższe przez co uzyskiwało się większą moc tracąc niestety na przyśpieszeniu. Zresztą na ogół silnik w modelu i tak pracował zawsze na pełnej mocy. :-)