Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Texa PolandTexa Poland
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Scania 94D 260 - Podnoszenie osi wleczonej

25 Jul 2019 09:06 867 20
  • Level 8  
    Witam wszystkich forumowiczów.
    Problem jaki mnie spotkał to podnoszenie osi wleczonej do scanii 94D 6x2.
    Objawia się to tym że oś opadła i już nie działała na polecenia zielonego przycisku na desce rozdzielczej. Jeszcze jak spuszczę auto na pilocie
    do samej ziemi i podniosę to oś się podciągnie. Wtedy też słyszę psykanie co chwilkę z zaworu ECAS coś jak by cały czas dobijała ciśnienie.
    Wymieniłem 2 czujniki ciśnienia na obu tylnych osiach. Czym to może być spowodowane?

    PS. Ten przycisk zielony do sterowania osią na desce rozdzielczej ma 2 położenia osi oraz 3 które samo wraca, do czego ono służy?
    [30.03.2021, webinar elektroda] Nowoczesna diagnostyka maszyn, monitorowanie i przewidywanie awarii. Zarejestruj się
  • Texa PolandTexa Poland
  • Moderator of HydePark/Cars
    szejk1310 wrote:
    oraz 3 które samo wraca, do czego ono służy?

    Odciążanie osi napędowej.
    szejk1310 wrote:
    Wymieniłem 2 czujniki ciśnienia na obu tylnych osiach

    Diagnostykę robiłeś? Czy tak "na pałę"? Który rok tej Scanii?
  • Level 8  
    Sprawdziłem błędy i wyświetlał złe wskazania osi podnoszonej a pędną wymieniłem juz do pary. Przed wymiana już w ogóle nie dało sie podnieść osi.

    A to odciażanie polega na ujeciu trochę powietrza osi pędnej?
  • Moderator of HydePark/Cars
    szejk1310 wrote:
    A to odciażanie polega na ujeciu trochę powietrza osi pędnej?

    Mniej więcej.
    szejk1310 wrote:
    wyświetlał złe wskazania osi podnoszonej

    Konkretnie proszę.
  • Level 8  
    Błąd 17 - Pressure sensor on tag/rear rear-axle
    - Short circuit

    Teraz nie pokazuje żadnych błędów
  • Moderator of HydePark/Cars
  • Texa PolandTexa Poland
  • Level 8  
    Wiązka sprawdzona jest ok. Sprawdzę jeszcze zawór ECAS
  • Level 31  
    Jakie czujniki ciśnienia założyłeś ? czy nie masz przypadkiem nadbudowy cięższej niż przewidział producent.
  • Trucks specialist
    Nadmienię tylko, że zarówno czujniki ciśnienia jak i czujniki poziomu to części, które należy kalibrować w przypadku wymiany. I od tego zacznij naprawę tego auta.

    arturavs wrote:
    Odciążanie osi napędowej.


    Gwoli ścisłości to trzecia pozycja służy do dociążania a nie odciążania osi napędowej.
  • Moderator of HydePark/Cars
  • Level 29  
    Pozycja astabilna na przycisku to odciążanie osi wleczonej po to aby przy ciasnych łukach np podczas zawracania nie niszczyć na niej bieżnika, po 30 sekundach (może minucie, nie mierzyłem nigdy stoperem) samoczynnie powinna się napompować spowrotem. Podnoszenie osi powinno działać tylko na pusto, lub z lekkim ładunkiem. gdy masz z tyłu zabudowany jakiś osprzęt typu HDS lub Hydroklapa, to zapomnij o podnoszeniu ostatniej osi.
  • Level 8  
    Kiedy wciskam i przytrzymam to położenie astabilne tak do 10s to włącza mi się kontrolka EDC na takim panelu jak w załączniku.
    Przyciskiem STOP na pilocie kasuję.

    Druga sprawa to około ile załadunku wejdzie na jedną oś? Ostatnia powinna sama opaść po załadowaniu? Widzę nieraz Scanie z tylnym HDS z podniesioną 3 osią.

    Ps. Przepraszam za takie proste pytania zadaję ale co dopiero kupiłem auto a instrukcji brak .
  • Moderator of HydePark/Cars
    szejk1310 wrote:
    kontrolka EDC

    Nie ma nic wspólnego z zawieszeniem(ECAS).
    szejk1310 wrote:
    Druga sprawa to około ile załadunku wejdzie na jedną oś?

    Jest to kalibrowane pod kątem zabudowy.
  • Level 29  
    szejk1310 wrote:
    Druga sprawa to około ile załadunku wejdzie na jedną oś? Ostatnia powinna sama opaść po załadowaniu? Widzę nieraz Scanie z tylnym HDS z podniesioną 3 osią.

    jeżeli masz auto trzyosiowe to 8+10+8 czyli brutto możesz ważyć 26 ton. Z sygnału ciśnienia w poduszkach korzysta układ ABS (ESP) w celu korekcji siły hamowania więc oszukiwanie czujnika ciśnienia może wiązać się z osłabieniem siły hamowania. co do HDS` na tylnym zderzaku, zależy to od jego wielkości, np 110 nie opuści osi, 220 jest na pograniczu a z 280 nawet nie dygnie
  • Level 31  
    Kolega "Cowboy zagrabie " chyba nie jest w temacie starszych SCANI dość obeznany. Z tego co pamiętam systemy w tym modelu nie brały informacji o ciśnieniu zawieszenia z EBS bo były wyposażane w ABS. Proszę mnie poprawić gdybym nie miał racji. Kolega AUTOR nie podał roku produkcji więc i ja się mogę mylić ale jeśli mam racje zamieszczam podgląd układu ECAS. Kiedyś miałem podobny problem klient zabudował sobie to podwozie na beczkę i również miał problem. Jak tylko załadował 2t gazu oś opadała i już nie powstawała. Wymieniłem również oba czujniki każdy z nich jest w zakresie innego ciśnienia. I nie na wiele się to zdało. Na życzenie i odpowiedzialność klienta (poinformowany o konsekwencjach przeciążeń poduszek) poprowadziłem mu zworowy przełącznik do jednego z czujników dzięki któremu oś mogła się podnieść .
  • Level 29  
    stanisławpiotr wrote:
    Z tego co pamiętam systemy w tym modelu nie brały informacji o ciśnieniu zawieszenia z EBS bo były wyposażane w ABS

    Zamieniłeś w swoim toku myślowym kierunek przepływu informacji, to ABS czerpie informacje z ECAS`u celem dostosowania siły hamowania do obciążenia poszczególnych osi. Natomiast jeżeli czujnik drugiej osi wyśle parametr świadczący o osiągnięciu maksymalnego obciążenia Ecas opuszcza 3 oś. Jężeli tak nie jest to w jaki sposób Abs koryguje siłę hamowania?
  • Trucks specialist
    Cowboy zagrabie wrote:
    Jężeli tak nie jest to w jaki sposób Abs koryguje siłę hamowania?


    Wszystko zależy od tego czy jest tam zamontowany ABS czy EBS. A w przypadku serii 4 może być i to. Jeśli jest zamontowany EBS to owszem sterownik EBS koryguje siłę hamowania na podstawie wskazań czujnika w poduszce. Natomiast jeśli ta Scania jest wyposażona w ABS to jest tam zamontowany mechaniczny korektor siły hamowania.
  • Level 31  
    "Cowboy zagrabie " Właśnie potwierdziłeś że nie bardzo rozumiesz systemy elektroniczne ABS - EBS i ich różnic. ABS nigdy nie korygował sił hamowania (systemem elektronicznym lecz mechanicznie) za to EBS funkcje ABS zachował lecz został udoskonalony poprzez dodanie wielu innych funkcji w tym tak że korygowanie sił hamowania względem nacisku. EBS w zależności od wersji miał możliwość pobierania lub wysyłania informacji pomiaru ciśnienia na oś tylnej. Jeśli nadal ...

    Moderated By CameR:

    Usunąłem fragment postu.
    Reg. 3.1.10. Nie reklamuj stron internetowych lub usług w jakiejkolwiek formie.

  • Level 8  
    Jest to rocznik 98. A teraz opowiem co zrobiłem i co się wyjaśniło.
    Wymieniłem zawór ECAS bo był lekko mówiąc w kiepskim stanie. Przeprowadziłem kalibrację czujników ciśnienia i wte dy wyskoczył mi błąd
    czujnika osi pędnej "zwarcie". Sprawdziłem parametry i czujnik osi wleczonej pokazywał 0,5 V (auto opuszczone) a na osi pędnej zmieniał się od 2 V do nawet 4 V. Jeszcze raz sprawdziłem wiązkę (kilka razy od tego czasu przejechałem ciężarówką po placu) i czujnik osi środkowej n ie miał masy. Moje pytania brzmią następująco: do czujnika przychodzą przewody czerwony, czarny i niebieski lub różowy (zależy od osi).
    Czerwony i czarny to zasilanie. Czy one do obu czujników są takie samie (zasilanie równoległe) od sterownika?Czy czerwony przewód zasila tylko czujnik czy coś jeszcze? Czy masa od sterownika jest taka sama jak samochodu? Czy ktoś posiada schemat instalacji elektrycznej? bardzo by się przydał.
  • Level 31  
    Znajdź i podaj numer z sterownika ECAS to będę mógł ci pomóc.
  • Level 8  
    Zrobię zdjęcie, tabliczka jest strasznie zmęczona, ale może uda się odczytać.