Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Sklep HeluKabel
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Mercury 40HP - Silnik zaburtowy Mercury 40HP 402 Thunderbolt - brak iskry

25 Lip 2019 15:12 231 5
  • Poziom 9  
    Szanowni Forumowicze,

    Witam, postaram się krótko, zwięźle i wyczerpująco opisać problem i jego historię.
    (Ten temat jest już zamknięty i niestety nie pomógł)

    Model silnika:
    Mercury 40HP Thunderbolt (402) dwusuw
    Rok:
    Lata 70-80 (daty na silniku nie ma)

    Problem:
    Brak iskry.

    Wstępna diagnoza:
    Uszkodzony moduł zapłonowy lub impulsator.

    Opis zdarzenia
    Pod domem silnik odpalał i normalnie wkręcał się na obroty.
    Zaciągnąłem łódź nad jezioro po czym została zwodowana. Odpaliła bez problemu. Płynę, dodaję gazu i nagle zaczyna gasnąć, odejmuję gazu i jakby się normuję. Pomyślałem wtedy, że to wina gaźnika. Popływałem jeszcze trochę na pół gwizdka. W sumie nie było to nawet pół, zwyczajnie bardzo wolno pływałem po jeziorze. Było to pierwsze wodowanie po zakupie łodzi. Pan od którego kupiłem motorówkę poinformował mnie, że silnik jest po kapitalnym remoncie, więc do niego nie zaglądałem. Dodam, że silnik pod domem pracował normalnie w pełnym zakresie manetki.
    Zjechałem do domu. Gaźnika nie czyściłem. Zaciągam motorówkę na jezioro po raz drugi. Próbuję odpalić, ciężko mi to idzie. Szarpanie, szarpanie i jeszcze raz szarpanie. Po dłuższej chwili udało się, ale objawy podobne jak wcześniej jednak jeszcze bardziej uciążliwe. Jeszcze szybciej zaczynał gasnąć, aż nie udaje się do odpalić. Spłynąłem na brzeg sprawdzić, czy nie zalałem świec i przy okazji sprawdzić iskrę. Okazało się, że iskry brak.

    Widok silnika bez pokrywy
    Mercury 40HP - Silnik zaburtowy Mercury 40HP 402 Thunderbolt - brak iskry

    Po zajrzeniu pod pokrywę silnika i odchyleniu kilku przewodów zaczęły się one kruszyć. Były to przewody od statora.

    Mercury 40HP - Silnik zaburtowy Mercury 40HP 402 Thunderbolt - brak iskry

    Zostały one przeze mnie wymienione na nowe.
    Wskazania statora na mierniku przy kręceniu ręką dochodzą do 70V. Podczas mocniejszego szarpnięcia udaje się uzyskać około 130-180V.
    Nie wiem czy są to poprawne wskazania.

    Sprawdziłem cewki miernikiem. Jedna okazała się być uszkodzona. Wskazania na omomierzu powinny oscylować w okolicy

    1kOhma

    Mercury 40HP - Silnik zaburtowy Mercury 40HP 402 Thunderbolt - brak iskry

    Zamówiłem nową sztukę i jej parametry są podobne do sprawnej, która mi została.

    Nie wiem jak sprawdzić moduł zapłonowy w tym modelu. Jest on zalany i bez kruszenia tego wypełnienia nie da się

    dobrać do wnętrzności.

    Mercury 40HP - Silnik zaburtowy Mercury 40HP 402 Thunderbolt - brak iskry

    Po sprawdzeniu napięcia jakie pojawia się na wyjściu z cewki (mienik przyłożyłem do wnętrza fajki i do obudowy

    silnika) miernik nie pokazuje żadnego napięcia. Jednak gdy przykładam miernik do wyjścia fajki i czarnego kabla

    wychodzącego ze statora otrzymuje takie samo napięcie jak bezpośrednio ze statora.
    Tak jakby moduł nie przekazywał masy na obudowę silnika do której przytwierdzona jest cewka zapłonowa.

    Podłączyłem również impulsator pod miernik. Wskazania około 0.1V - 0.2V przy kręceniu ręką z niewielką siłą

    ponieważ szarpak został zdemontowany.

    Impulsator prawdopodobnie zasila tyrystor w module zapłonowym. Pytanie czy ten tyrystor powoduje zmasowanie korpusu

    silnika.

    Świece sprawdziłem w kosiarce i iskra jest bardzo mocna.


    Przepraszam za chaos w wypowiedziach.
    Jeżeli są jakieś pytania z chęcią odpowiem.

    Pozdrawiam.
  • Sklep HeluKabel
  • Specjalista - urządzenia lampowe
    KoshiroSan napisał:
    Impulsator prawdopodobnie zasila tyrystor w module zapłonowym. Pytanie czy ten tyrystor powoduje zmasowanie korpusu silnika.


    Zasila cewka zasilająca (ta która pokazałes z nadłamanymi przewodami). Impulsator zaś wyzwala tyrystory.
    Co do zaś całości tematu to radzę sprawdzić czy aby przy wymianie przewodów nie nastapiła gdzieś ich zamiana, jesli nie to najbardziej podejrzany będzie moduł zapłonowy, zresztą całość tego zapłonu juz swoje odłużyła, (a bajki o remoncie to były dla naiwnych).
    Sprawdź połaczenia ze schematem:
    https://maxrules.com/oldmercs/Wiring/1966ona/24.pdf
  • Sklep HeluKabel
  • Poziom 9  
    jdubowski napisał:

    Co do zaś całości tematu to radzę sprawdzić czy aby przy wymianie przewodów nie nastapiła gdzieś ich zamiana...


    Przewody nie zostały zamienione.

    Co do schematu, u mnie ze statora wychodzą dwa przewody. Czarny i czerwony. Podłączenie do modułu wg schematu wydaje się być prawidłowe.
  • Poziom 31  
    Na tronie do której zamieściłem link powyżej jest plik "CDI_Troubleshooting_Guide_-_2012.pdf", 12,84 Mb w nim są instrukcje i parametry jak sprawdzać moduły zapłonowe.
  • Poziom 9  
    Megawe napisał:
    Na tronie do której zamieściłem link powyżej jest plik "CDI_Troubleshooting_Guide_-_2012.pdf", 12,84 Mb w nim są instrukcje i parametry jak sprawdzać moduły zapłonowe.


    dzięki, własnie to przeglądam

    Czy warto spróbować podłączyć ten moduł. Nie jest on drogi.