Witam, dosłownie przed chwilą znalazłem starą unitre Radmor 5102 te oraz 2 kolumny. Chciałbym przetestować, czy działa, ale za bardzo nie wiem jak podłączyć te kolumny, bo wyjścia na głośniki są nietypowe (dwie dziurki). Czy mogę 'wsadzić' tam po prostu druty odpowiednio dla plusa i minusa?
Spoko, jeśli zawodzą wszystkie rozwiązania wymagające niebywałej wiedzy to najprostsze sposoby zawsze okazują się najskuteczniejsze. NIENAWIDZĘ dyletantów którzy klepią swe racje, nie zwracają uwagi na to co zostało napisane wcześniej.
dosłownie przed chwilą znalazłem starą unitre Radmor 5102 te oraz 2 kolumny.
Pierwsze jak nie wiesz w jakim stanie jest sprzęt to przed włączeniem :
Przed włączeniem sprzętu do sieci 230V Miernik "MULTIMETR"na zakres 2000 [ohm] rezystancje i umieszczasz sondy czarną i czerwoną w gniazdo wyjściu głosnika (PRAWY) na wyświetlaczu powinno być do 500-600 [ohm] to znaczy ze nie ma zwarcia i analogicznie robisz dla lewego wyjścia głośnika.
Po włączeniu do sieci 230V: sprawdzasz(bez wysterowania) czy nie ma napięcia AC/DC na wyjściu głośników
1. Potencjometry na "zero" (bez wysterowania) i braku (kabli) sygnałów wejściowych IN itp.
a). AC- napięcie zmienne.
Miernik "Multimetr" na zakres 200 (prawa strona) tryb AC(napięcie zmienne):
Sondy czerwona i czarna na wyjściu głośnika(lewy) - nie moze być odczytu napięcia AC, czyli 0.00V analogicznie dla głośnika prawego
b). DC -napięcie stałe.
_ Miernik "Multimetr " na zakres 200 (lewa strona)tryb DC (napięcie stałe ) :
Sondy czerwona i czarna na wyjściu głośnika lewego -nie powinno być odczytu napięcia DC, czyli 0.00V analogicznie dla głośnika prawego.
Napiecie stałe DC jakie może się pojawić na wyjściu głośników to (bez wysterowania) do 100mV
Miernik na zakres (lewa strona) DC 200m lub 2000m i odczyt 20-30mV
RADMORA dalej sprawdzasz, czy sa wszystkie bezpieczniki(odpowiednie) sprawne następnie prądy spoczynkowe.
A wiesz może, czy powinna być także antena do niego? Mam na myśli taką zewnętrzną, która się gdzieś podłącza?
Powinnien grac na kawałku drutu, a jak nie to moze wymaga przestrojenia ?
Wszystkie informacje, czyli Instruckję Serwisową (schemat, obsługa itp)jak przestroić itp. oraz inne porady znajdziesz na stronie https://unitraklub.pl
Chciałbym przetestować, czy działa, ale za bardzo nie wiem jak podłączyć te kolumny, bo wyjścia na głośniki są nietypowe (dwie dziurki). Czy mogę 'wsadzić' tam po prostu druty odpowiednio dla plusa i minusa?
To są zwykłe wtyczki 2DIN kosztują po parę złotych/szt. Płaski bolec to minus a okrągły plus. Nie podłączaj od razu kolumn bo możesz je uszkodzić. Najpierw rozkręć radmora i sprawdź czy wszystko jest na swoim miejscu, szczególną uwagę zwróć na bezpieczniki. Następnie uruchom amplituner przez żarówkę (jeśli rozbłyśnie i przygaśnie to znak, że prawdopodobnie jest wszystko dobrze). Po wykonaniu wyżej wymienionych czynności wepnij miernik a najlepiej oscyloskop do gniazd głośnikowych i sprawdź czy nie masz prądu stałego na wyjściu, jeśli prąd stały pojawi się na wyjściu to znak, że masz uszkodzony badany kanał, nie podłączaj wtedy kolumn ponieważ spalisz głośniki. Następnie wyreguluj prąd spoczynkowy i sprawdź napięcia zasilania toru radiowego który prawdopodobnie trzeba przestroić.
Pomierzyłem co byłem w stanie i wyglądało w porządku, więc podłączyłem do sieci. Na początku miałem małe problemy, bo wygląda na to, że sensory wariują - same się przełączają, czasami 2 jednocześnie są aktywne itp..
W każdym razie wyszukałem z trudem jakiś kanał (pewnie do strojenia ukf jest - słabo się znam) i gra bardzo cicho - nie wiem, czy nie ma to związek z anteną (dałem zrzut frontu i plecków w załączniku). Nie wiem też czy może to przez kolumny, czy jednak odbiornik. Dzisiaj postaram się pomierzyć zasilacz oraz końcówki mocy. Nie jestem elektronikiem, ale używać miernik potrafię. Jedynie czego się obawiam, to czy czasem mnie coś 'nie kopnie' jak to będzie podłączone pod 230V?
To, że sensory wariują to wina brudu lub wysuszonych elektrolitów. Trzeba wykręcić cały programator i umyć w myjce ultradźwiękowej lub preparatem do czyszczenia tłuszczu potem płytkę z programatorem trzeba spłukać wodą następnie resztki wody trzeba wydmuchać sprężarką a potem suszarką następnie płytkę z programatorem trzeba odłożyć na dwa dni do wyschnięcia. Oczywiście powinno się umyć w taki sposób wszystkie płytki.
Jaką masz antenę? Zwyczajowo antena to ok. 5m kabla. NIE RUSZAJ TORU RADIOWEGO PONIEWAŻ MOŻESZ GO POWAŻNIE USZKODZIĆ.
Nie obawiaj się, że prąd cię kopnie w radmorze występują napięcia do 50V DC, więc nic ci się nie powinno stać(oczywiście nie licząc niebezpiecznego napięcia 230V).
@Bartasek94 powoli bez pospiechu dasz rade. I tak kolega @xpira pisze napiecie 230V dochodzi tylko do transformatora, a wychodzi nizsze 50V i 18V oraz dwa -/+27V. Uważać zawsze trzeba bo tu mamy prąd. Tak jak pisałem, aby sobie przespieszyć naprawe, pomiary i czasami nie zrobić zwarcia (dodatkowej roboty) to na czas diagnozowania, naprawy warto mieć żarówkę wpiętą szeregowo.
Otworzyłem go i pomimo tego, że nie wiem jak wyglądało oryginalnie jestem niemal przekonany, że ktoś majstrował. Ten ostatni moduł po prawej to tak jakby go nie było :o (głowica UKF? - jakaś przeróbka) Wygląda też jakby brakowało jednego bezpiecznika? Kurde. Pytanie, czy warto go naprawiać? Mam stare kolumny, które były do niego, ale jedna juz ledwo dyszy (membarana) i nie mam nawet pewności czy gra i jak, ale mam też DIY na 8ohm (STX).
Wątpię, że sobie poradzę sam, bo wygląda na to,że dużo do naprawy/zmian, ale to już wy oceńcie.
Nie mam RADMORA, ale widze również pewne zmiany np. PCB z bezpiecznikami są trzy , a powinno być cztery oraz ta PCB po prawej to pewnie wstawiony konwerter FM.
Blok bezpieczników RADMOR 5102 TE info. z RADMOR 5102.zip
RADMOR to budowa modułowa i kazda płytka PCB jest opisana i dla tego bardzo wązne jest wstepne usatwienie wszystkich prądów spoczynkowych, aby później przejść do pomiarów
@Bartasek94 powoli bez pospiechu dasz rade. I tak kolega @xpira pisze napiecie 230V dochodzi tylko do transformatora, a wychodzi nizsze 50V i 18V oraz dwa -/+27V. Uważać zawsze trzeba bo tu mamy prąd. Tak jak pisałem, aby sobie przespieszyć naprawe, pomiary i czasami nie zrobić zwarcia (dodatkowej roboty) to na czas diagnozowania, naprawy warto mieć żarówkę wpiętą szeregowo.
Rozwiązanie z żarówką jest dobre ale przy wpiętej żarówce napięcia zasilania będą zaniżone i trzeba o tym pamiętać na koniec powinno się wyregulować napięcia i prąd spoczynkowy bez zabezpieczeń.
Na zdjęciu widzę jakoś inną głowicę którą trzeba wymienić na oryginalną. Nie wiem kto w ten sposób ktoś chciał przestroić radmora ale ten ktoś moim zdaniem powinien zwrócić głowicę i oddać pieniądze. Tym bardziej, że radmora przestraja się w prosty sposób.
@xpira ale co Radmora ma oddać bo nie ma modułu z głowicą to kupi. Ja juz bym nie zwracał jak to mówią "Mój ci on, mój ci jest!" Myślę ze to moze być składak ale chodzą Radmory uszkodzone do 1tyś zł lub regenerowane 2-3tyś zł Ja tam wole dzwięk mojej DIORY.
Ja mojego Radmora 5102 TE kupiłem za 100zł jest w stanie idealnym, wszystkie płytki są z tego samego roku. Ciekawe z jakich lat pochodzą płytki w Radmorze autora tematu. Nie wiem skąd ludzie biorą ceny wysokości ok. 1000zł za te Radmory, ale Unitra Zodiak kosztuje ok. 100zł gra tak samo.
Ja mojego radmora 5102te kupiłem za 100zł jest w stanie idealnym wszystkie płytki są z tego samego roku
To Ci się udało trafić. Trafić na uszkodzony RADMOR i dziewiczy to trzba mieć teraz szczescie, przypadek, okazje. To tak jak wybrac się na grzyby i znaleźć prawdziwki, gdzie wiadomo ze wszyscy mieszkańcy szukaja w tym samym lesie grzybów.
Chciałem wziąć się za mierzenie, ale mam pytanie kompletnego amatora.. Gzie przyłożyć minus....? Tylko nie piszczcie, że do minusa. Mam na myśli we wzmaku.
Pomierzyłem co mogłem. Co prawda mój miernik to najzwyklejszy miernik
Zawyżone moga być mamy w sieci 230-240V, a kiedys było 220V. JAk jest różnica 5V to patrz na kondensator lub rezystor, czy siedzi tam odpowiedniej mocy wg schematu i opisu elementu w instrukcji masz np. 0.125Watt, 0.25Watt, 0.5Watt, 1Watt.
Jak nie jesteś pewny jakie są wartości to zaczynasz mierzyć ustawiając miernik i pokrętło na najwyższe wartości, aby nie uszkodzić miernika ( prosty miernik nie ma zabezpieczeń).
Wykonać pomiary można najzwyklejszym miernikiem i to wystarczy, a napięcia [V] (DC- stałe) i (AC-zmienne) mierzysz równolegle.
A pomiary prądu, czyli natężenia [A] "I" wykonujesz wpinając się w układ szeregowo
Bartasek94 wrote:
Pomierzyłem co mogłem.
Wykonujesz pomiary według pewnych kroków, a nie "co mogłem". Włączasz RADMORA po sprawdzeniu to co napisałem w poście #3 na
1. PZS -Zasilacz stabilizowany główne napięcia +18V i +40V regulacja przy pomocy potencjometrów montażowych (+40V R1209, +18V R1208). W tym układzie są dwa kondensatory 220uF i 470uF filtrujące na wyjściu. Jeżeli nie możesz uzyskać takich napięć szukasz usterki i naprawiasz .
2. Ustawienie prądów spoczynkowych
Prąd [A] spoczynkowy ustawiasz przy pomocy potencjometra montażowego R1009 na płytce PWM wpinając sie szeregowo w bezpiecznik B1001 lub B1002.
Nastepnie sprawdzasz (kanał lewy i prawy )również napięcie na PWM pomiedzy bezpiecznikiem a masa(obudową) i na jednej płytce powinno byc plusowe a na drugiej minusowe 25V
Chciałem się wziąć za mierzeniem, ale tam brakuje przynajmniej 2 kondensatorów i może rezystora.. Nie wiem, czy to dlatego, że było przerabiane, czy jak.. Przy okazji, lepiej byłoby odkręcić tę płytkę i mierzyć od spodu?
Chciałem się wziąć za mierzeniem, ale tam brakuje przynajmniej 2 kondensatorów i może rezystora..
Masz instrukcje i wykaz elementów. Patrzysz czy jest dany element opisany jak nie tzn. ze nie ma tego elementu na płytce.
Bartasek94 wrote:
Przy okazji, lepiej byłoby odkręcić tę płytkę i mierzyć od spodu?
Co teraz kombinujesz jakie mierzenie od spodu. Wpinasz się "Czarną" sondą -krokodylkiem w obudowe, a sondą czerwoną robisz pomiar. Usprawniłem sobie pomiary przez przerobinie trochy sondy czerwonej. Dołożyłem igłe owinąłem drutem i polutowałem, dalej nałożyłem grubą opaskę termokurczliwą i izolacje czerwoną z kabla PC (zasilacz wtyk 24PIN).
Dodano po 40 [minuty]:
Bartasek94 wrote:
Chciałem się wziąć za mierzeniem, ale tam brakuje przynajmniej 2 kondensatorów i może rezystora..
Z instrukcji RADMOR 5102 >>> str. 36 <<< masz opis elementów brakujących jak to jest ta sama płytka " BLOK zasilania wzmacniacza mocy PZS" co w RADMOR 5102 TE to mozna uzupełnić o te brakujące elementy (widoczne na Twoim zdjęciu)