Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Regulator napięcia 12V - dobór diody zenera

28 Lip 2019 14:55 597 42
  • Poziom 3  
    Witam

    Mam pytanie chciałbym zrobic sobie ten regulator napięcia ale nie wiem jakiej użyć diody zenera bo jest tam podana bzx85c ale to jest cała rodzina diod i nie wiem czy ma tam być 12v czy ile.

    Proszę o pomoc

    Dziekuje

    Regulator napięcia 12V - dobór diody zenera
  • Poziom 3  
    jdubowski napisał:
    Poroniony ten schemat (po co ten mostek?) - do czego chcesz to podłączyć i jak?


    Do simsona z napięcia zmiennego na stałe

    Robiłem według tego i nie działa mi napięcie na wysokich obrotach 20v a na wolnych 14V

    Regulator napięcia 12V - dobór diody zenera
  • Specjalista - urządzenia lampowe
    PanJanek56 napisał:
    Do simsona z napięcia zmiennego na stałe


    Układ z posta #1 nie prostuje napięcia.

    PanJanek56 napisał:
    Robiłem według tego i nie działa mi napięcie na wysokich obrotach 20v a na wolnych 14V


    Akumulator trup - wymień na sprawny. Po drugie układ jest z głową i sprawdzony, coś zapewne było pokręcone przy montażu.
  • Poziom 3  
    jdubowski napisał:
    PanJanek56 napisał:
    Do simsona z napięcia zmiennego na stałe


    Układ z posta #1 nie prostuje napięcia.

    PanJanek56 napisał:
    Robiłem według tego i nie działa mi napięcie na wysokich obrotach 20v a na wolnych 14V


    Akumulator trup - wymień na sprawny. Po drugie układ jest z głową i sprawdzony, coś zapewne było pokręcone przy montażu.


    Tak akumulator już padał wiec go wymienię bo nie wiedziałem czy od sprawności akumulatora zależy regulator i sprawdzę raz jeszcze układ sam kurowałem i 2 razy sprawdzałem pod trafo i zmieniał prąd.

    A czemu układ z 1 postu nie prostuje napięcia jak jest tam mostek gretza
  • Specjalista - urządzenia lampowe
    PanJanek56 napisał:
    sprawdzę raz jeszcze układ sam kurowałem i 2 razy sprawdzałem pod trafo i zmieniał prąd.


    Pamiętaj że ten układ potrzebuje też regulacji napięcia progowego.


    PanJanek56 napisał:
    A czemu układ z 1 postu nie prostuje napięcia jak jest tam mostek gretza


    Bo mostek jest bezsensownie włączony.
  • Poziom 3  
    @jdubowski

    Myślałem ze tylko wystarczy złożyć według schematu ustawić potencjometrem i można śmigać.

    Czyli mam rozumieć ze powinien działać układ z dioda schotkieggo tylko akumulator bym musiał wymienić. Bo tak jak mówię na wolnych obrotach 14 jest a jak gazuje to z 20 v i regulacja nic nie daje
  • Specjalista - urządzenia lampowe
    PanJanek56 napisał:
    Myślałem ze tylko wystarczy złożyć według schematu ustawić potencjometrem i można śmigać.


    No wystarczy.

    PanJanek56 napisał:
    Czyli mam rozumieć ze powinien działać układ z dioda schotkieggo tylko akumulator bym musiał wymienić. Bo tak jak mówię na wolnych obrotach 14 jest a jak gazuje to z 20 v i regulacja nic nie daje


    Musisz ustalić co tam źle zrobiłeś.
  • Poziom 3  
    jdubowski napisał:
    PanJanek56 napisał:
    Myślałem ze tylko wystarczy złożyć według schematu ustawić potencjometrem i można śmigać.


    No wystarczy.

    PanJanek56 napisał:
    Czyli mam rozumieć ze powinien działać układ z dioda schotkieggo tylko akumulator bym musiał wymienić. Bo tak jak mówię na wolnych obrotach 14 jest a jak gazuje to z 20 v i regulacja nic nie daje


    Musisz ustalić co tam źle zrobiłeś.


    No właśnie schemat sprawdzałem kilka razy i działał z zwykłym trafem. A czy zużyty akumulator do granic możliwości może powodować taki skok napięcia czy nie ?
  • Poziom 42  
    jdubowski napisał:
    Poroniony ten schemat (po co ten mostek?)

    Schemat nie jest poroniony!
    To shunt rregulator 12VAC...
    Nie nadaje się do ładowania aku!
    Tak to jest jak bierze się schematy nie wiedząc do czego służą.
  • Poziom 3  
    jack63 napisał:
    jdubowski napisał:
    Poroniony ten schemat (po co ten mostek?)

    Schemat nie jest poroniony!
    To shunt rregulator 12VAC...
    Nie nadaje się do ładowania aku!
    Tak to jest jak bierze się schematy nie wiedząc do czego służą.


    To któryś schemat jest dobry?

    Ten z dioda schotkieggo znalazłem na forum bo ktoś go użył zamiast regualtroa napięcia na 5 wejść i ładowało mu książkowo był od w wsk cud

    A ten pierwszy dostałem na schemacie na simson info ze jeden go ma kilka lat i mu działa bezproblemu.

    Teraz mam zamontowany regualtro z chinola ale on ładuje jednopolówoko i jeden odczep idzie do masy a drugi do regualtora.

    Cewka z simsona jest cewka bezmasowa i nie ma żadnego odczepu na masie.

    Teraz mam podłączone tak i ładuje PIN 2 nie podłączyłem bo nie musiałem
    Regulator napięcia 12V - dobór diody zenera

    A tutaj schemat regualtroa z skutera który mam teraz
    Regulator napięcia 12V - dobór diody zenera

    I na obu jest mostek prostowniczy i za mostkiem jest napięcie stałe

    I chiński regulator działa dobrze niezależnie od obrotów
  • Specjalista - urządzenia lampowe
    jack63 napisał:
    Schemat nie jest poroniony!


    To Waść wytłumacz po co jest tak włączony (za tyrystorem) mostek. Gdzie jest prostownik prostujący napięcie alternatora?

    jack63 napisał:
    o shunt rregulator 12VAC...
    Nie nadaje się do ładowania aku!


    2x tak.

    jack63 napisał:
    Tak to jest jak bierze się schematy nie wiedząc do czego służą.


    Tak to jest jak się nie analizuje układu tylko pisze komentarze.

    PanJanek56 napisał:
    To któryś schemat jest dobry?


    Tak, ten z postu #3.

    PanJanek56 napisał:
    A ten pierwszy dostałem na schemacie na simson info ze jeden go ma kilka lat i mu działa bezproblemu.


    Z tym że diody prostującej na schemacie brak, musiałaby być dołożona, prostowanie byłoby tez jednopołówkowe.

    PanJanek56 napisał:
    eraz mam zamontowany regualtro z chinola ale on ładuje jednopolówoko i jeden odczep idzie do masy a drugi do regualtora.
    Cewka z simsona jest cewka bezmasowa i nie ma żadnego odczepu na masie.
    Teraz mam podłączone tak i ładuje PIN 2 nie podłączyłem bo nie musiałem


    Nie nazywaj odczepem wyprowadzenia cewki. Odczepów żadnych nie masz.
    Skoro masz cewkę żadnym końcem nie połączoną z masą to rozwiązaniem jest dorzucenie mostka miedzy alternatorem a regulatorem.

    PanJanek56 napisał:
    Teraz mam podłączone tak i ładuje PIN 2 nie podłączyłem bo nie musiałem


    To i regulator nie działa, nie dziw się...

    PanJanek56 napisał:
    No właśnie schemat sprawdzałem kilka razy i działał z zwykłym trafem.


    Ze zwykłym trafem to jeszcze trzeba zarówkę w szereg bo puścisz z dymem transformator albo tyrystor lub diody.
    PanJanek56 napisał:
    A czy zużyty akumulator do granic możliwości może powodować taki skok napięcia czy nie ?


    Moga sie dziać cuda.
  • Poziom 3  
    No właśnie mam teraz podłączony ten regulator bez pina drugiego i napięcie trzyma normalnie 14 V bez niczego mierzone na akumulatorze i jest tam prąd stały.

    To co mam w końcu zrobic aby ten schemat z pkt #3 działał przecież simson nie ma alternatora tylko cewki i magneto.
    A cewka ładowania ma 2 wyprowadzeni jeden 21W a drugi 5 W na światło stop. Dlatego tez wywaliłem mostek prostowniczy bo pisze ze jak montuje się regulator z skutera można go pominąć.

    W oryginalnym schemacie kable z cewki idą do mostka prostowniczego a potem do elby, która chce wymienić na coś innego np ten układ z postu #2.

    A widząc tam wejścia na zmienne napięcie podłączyłem tam poprostu oba wyprowadzeni cewki

    Tutaj schemat z simsona
    Regulator napięcia 12V - dobór diody zenera
  • Poziom 42  
    jdubowski napisał:

    Tak to jest jak się nie analizuje układu tylko pisze komentarze.

    No to zanalizuj. Ja nie muszę bo wiem skąd on jest i do czego służy. Ty chyba nie wiesz, bo nie znasz układów zasilania w piździkach.
    A pisanie takich rzeczy jak poniżej jest totalną bzdurą.
    kacpo1 napisał:
    Więc dlaczego nie użyjesz po prostu gotowego stabilizatora np. LM7812?

    Bylo to wielokrotnie tłumaczone w dziale " Inne silniki" a teraz w "Motorowery".
    Wystarczy poszukać. Trudno tłumaczyć każdemu z osobna.
  • Poziom 3  
    jdubowski napisał:
    Zacznijmy od modelu Simsona - jaki to jest?


    Simson SR 12V

    W końcu się pogubiłem już jak to podłączyć i który schemat aby było dobrze
  • Poziom 42  
    PanJanek56 napisał:
    Simson SR 12V

    To nic nie mówi, bo ktoś mógł "zmodyfikować" prądnicę-iskrownik.
    Chodzi o to czy cewka ładowania jest tzw. masowa czy "bezmasowa". Czyli czy jeden koniec uzwojenia cewki jest podłączony do masy czy nie. Łatwo to sprawdzić mierząc rezystancję między kablem(kablami) wychodzącym z tej cewki a masą.
  • Poziom 3  
    jack63 napisał:
    PanJanek56 napisał:
    Simson SR 12V

    To nic nie mówi, bo ktoś mógł "zmodyfikować" prądnicę-iskrownik.
    Chodzi o to czy cewka ładowania jest tzw. masowa czy "bezmasowa". Czyli czy jeden koniec uzwojenia cewki jest podłączony do masy czy nie. Łatwo to sprawdzić mierząc rezystancję między kablem(kablami) wychodzącym z tej cewki a masą.


    W poście #12 napisałem iż simson ma cewkę 12v bezmasowa.

    A przy regulatorze z skutera jedno uzwojenie muszę podłączyć do masy bo inaczej regulator nie działa
  • Poziom 42  
    PanJanek56 napisał:
    A tutaj schemat regualtroa z skutera który mam teraz

    I na obu jest mostek prostowniczy i za mostkiem jest napięcie stałe

    I chiński regulator działa dobrze niezależnie od obrotów

    Więc czego dalej szukasz?
    Mostek prostowniczy jest tylko do zasilania obwodu pomiarowego i wyzwalania tyrystora, który zwiera jedną połówkę sinusoidy do masy.
    To bardzo prymitywny i niedokładny regulator równoległy napięcia AC z diodą prostującą drugą połówkę sinusoidy. Przystosowany jest do tzw cewki masowej. Brak regulacji napięcia ładowania.
    Z resztą oryginalna ELBA Simsona napięcia ładowania też nie regulowała tylko przy napięciu ok 15 VDC na aku odcinała ładowanie.
  • Poziom 3  
    @jack63

    To mam w końcu zostawić ten regulator z skutera czy ten 1 zbudować czy zobaczyć co się stało z tym którym już mam gotowy z diodami skotieggo
  • Poziom 3  
    jack63 napisał:
    Napisz dokładnie o co co chodzi?
    Zająłeś sie budową regulatora nie widimo po co?
    Chcesz buduj. Tylko po co to robisz jak pinoć ten chińczyk działa?
    Ni rozumiem intecji.


    Chińczyk działa jednopolowkowo a ponoć ten co j zbudowałem działa dwupolowkowe dlatego chciałem się dopytać czy tak to działa czy nie
    I porostu czemu mam 20v jak gazuje czy to przez akumulator
  • Poziom 42  
    PanJanek56 napisał:
    A przy regulatorze z skutera jedno uzwojenie muszę podłączyć do masy bo inaczej regulator nie działa

    Który regulator? Mamy na tapecie ze trzy, a może więcej?
    Zbierz do kupy informacje i podaj je w jednym miejscu JEDNOZNACZNIE, aby nie było wątpliwości. Na razie cedzisz po kropelce i robi się bajzel.
    Co ci przeszkadza ładowanie jednopołówkowe? W czyt tkwi problem?@)
  • Specjalista - urządzenia lampowe
    jack63 napisał:
    No to zanalizuj.


    To i zanalizowałem.

    jack63 napisał:
    Ja nie muszę bo wiem skąd on jest i do czego służy.


    To napisz co prostuje prąd ładujący akumulator w tym układzie.

    jack63 napisał:
    Ty chyba nie wiesz, bo nie znasz układów zasilania w piździkach.


    Ja wiem, i dlatego się przyczepiłem do tego układu - ktoś założył że prostownik jest oddzielnym blokiem, tyle że autor wątku, zimny i zielony na przemian zapewne tego nie wie i trzeba mu to napisać...
  • Poziom 3  
    Przy regulatorze z chińczyka muszę jeden kabel z cewki podłączyć do masy a drugi do regualtora z schematu ostatniego aby on działał.

    Zbudowałem regulator z schematu drugiego i podczas testowania na trafoku to napięcie dało się regualowac a w motorku na wolnych trzyma te 14 V a jak skręcę na obrotowy to dochodzi do 20V i nie można tego zbić potencjometrem.

    Kolega z grupy simsonow polecił mi 1 schemat ze go stosuje kilka lat i mu działa dlatego pytam.

    Czy warto zbudować schemat 1 czy naprawić schemat 2 czy zostawić schemat 3 z regulatorem s skuterka
  • Poziom 42  
    jdubowski napisał:
    To napisz co prostuje prąd ładujący akumulator w tym układzie

    Nic nie prostuje, bo jest to regulator AC...
    Pisałem wyżej. Chyba nie dotarło...
    jdubowski napisał:
    ktoś założył że prostownik jest oddzielnym blokiem, tyle że autor wątku, zimny i zielony na przemian zapewne tego nie wie i trzeba mu to napisać...

    Napisz jaśniej co ktoś założył? Jaki prostownik ? Co "mu" trzeba napisać?10

    PanJanek56 napisał:
    Czy warto zbudować schemat 1 czy naprawić schemat 2 czy zostawić schemat 3 z regulatorem s skuterka

    Dla mnie wszystkie są ... do kitu, tak jak wszystkie regulatory na tyrystorach.
    Przy twojej wiedzy, zostaw to co jakoś działa i odpuść sobie kombinacje.
    Ten pierwszy nadaje się tylko do świateł i to na zwykłych żarówkach a nie np. LEDach.
    Ten drugi to działa podobnie jak pierwszy tylko dwupołókowo i zawiera prostownik.
    Rregulacja napięcia słaba. Duże skoki wynikające z tego że tyrystora nie można wyłączyć sygnałem bramki.
  • Poziom 3  
    @jack63

    Czy te pojawiające się 20v na wysokich obrotach może być spowodowane naprzyklad ze coś zle poluzowałem i napięcie powyżej 14v nienoszone na masę ?