Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

[Rozwiązano] Radio w motocyklu - wymiana na nowsze i podłączenie sterowania w kierownicy

28 Lip 2019 21:09 387 26
  • Poziom 3  
    Dzień dobry, kiedyś już próbowałem ruszać ten temat a mianowicie chodziło o doposażenie starego modelu radia w motocyklu BMW R1100RT o funkcję AF. Wytłumaczono mi, że to nieopłacalna operacja i odpuściłem. Teraz, kiedy technika poszła do przodu, mam wiedzę, że mogę wymienić antyk Clarion na nowsze radio, ale musi ono mieć możliwość rezystancyjnego sterowania 4 funkcjami:
    1. vol. +
    2. vol. -
    3. seek +
    4. seek -
    Czy ktoś z forum jest w stanie polecić mi taki odbiornik? Nie dbam o Cd, mp3 i inne bajery - wystarczy mi jedynie radio, które trzyma częstotliwość w trasie.
    Z góry dziękuję za wszelkie sugestie.
    P.S. Wygląd sterowania radiem z kierownicy w BMW R1100RT łatwy do znalezienia w google.
  • Poziom 26  
    Drogi kolego.
    Włos mi się na głowie zjeżył czytając ten post - zapytanie.
    To tak jakby kierowca tira pytał się o telewizor do oglądania w czasie jazdy.
    Brrr.
    Życzę zdrowia.
  • Poziom 3  
    Nie jestem na szczęście Twoim kolegą, tak czy inaczej fajnie, że jeszcze ma Ci się co jeżyć na głowie.
    1. po co Twoim zdaniem radia są montowane w harley'ach, bmw, hondach Gold Wing i wiem, że w jakimś modelu yamahy i pewnie wielu innych motocyklach.
    2. czym różni się słuchanie radia w czasie jazdy w samochodzie od słuchania radia podczas jazdy motocyklem?
    Oszczędź sobie proszę następnym razem kąśliwych komentarzy - pytałem o konkrety a nie o to czy i ile włosów Ci się zjeżyło.
    Pozdrawiam. J.
  • Poziom 23  
    Prawdopodobieństwo, że na tym forum znajdzie Pan gotowe rozwiązanie jest bliskie zeru.
    Podejrzewam, że są dedykowane radia do tego motocykla, ale cena może być bardzo wysoka.

    Pomógłby schemat fabrycznego modułu sterowania (ewentualnie model radia z którym współpracuje bo może to pilot w jakimś systemie Clariona nie BMW).
    Mając tą informację można próbować zrobić adapter dostosowujący Pana pilot do standardu radia, które Pan kupi.

    Moduły sterowania przewodowego miały różną konstrukcję - np. mogła to być matryca przełączników - wtedy było kilka przewodów lub układ ze zmianą rezystancji względem masy - zazwyczaj dwa przewody - masa i sterujący. Oczywiście w zależności od producenta różne rezystancje - to w żaden sposób nie było kompatybilne.
  • Poziom 3  
    Bardzo dziękuję za rzeczową odpowiedź. W t.zw. międzyczasie znalazły się radia samochodowe (np. Sony) mające możliwość podłączenia pilota przewodowego (np. Sony RM-X4S). Jestem teraz na etapie ustalania, które radyjko Sony jest kompatybilne z tym pilotem a wtedy wiem, że jest możliwe połączenie fabrycznego sterowania z kierownicy motocykla, poprzez jak Pan pisze:"układ ze zmianą rezystancji względem masy - zazwyczaj dwa przewody - masa i sterujący".
    Na zdjęciu widać fabryczne sterowanie z kierownicy, jest przystosowany do modelu CLARION-PU-9203A ale z 8 pinów we wtyczce jest wykorzystanych 5:
    1.dioda kontrolna włączenia radia
    2. vol. +
    3. vol. -
    4. seek up
    5. seek down
    Schemat rozłożenia pinów w załączeniu.
    Radio to więcej niż antyk, ma fatalną jakość odbioru, ucieka częstotliwość (brak funkcji AF) i dlatego chcę je wymienić na nowszy model. W zasadzie każde radio DIN1 mieści się w kieszeni motocykla.
    Pozdrawiam. Janusz
  • Poziom 23  
    Pięć - czyli (odnosząc się do załączonego schematu) zwarcie do przewodu wspólnego - Gem (w Sony masy) poszczególnych przewodów wymusza określoną funkcję. Bardzo proste do przerobienia na system dwuprzewodowy ze zmienną rezystancją i to nie tylko dla Sony ale innych producentów mających podobnie rozwiązane sterowanie.

    Dwa dodatkowe przewody opisane jako led to podświetlenie klawiatury albo np. jakaś dioda informująca o załączeniu radia (nie widziałem na żywo więc mogę się domyślać).
  • Poziom 3  
    Dokładnie tak, jak Pan pisze. Znany i przerobiony temat jest z radiem Sony DSX-A40UI, powiedziano mi, że Sony DSX-A212UI to następca tego modelu - zamówiłem. Gdyby zechciał Pan podać jakieś sugestie dot. przerobienia sterowania na system dwuprzewodowy ze zmienną rezystancją byłbym bardzo wdzięczny. Pozdrawiam. J.
  • Poziom 23  
    W sterowaniu dwuprzewodowym wartość rezystancji między przewodem sygnałowym a masą informuje radio o wybranej funkcji (czyli każdemu przyciskowi jest przyporządkowany rezystor o innej wartości). W starszych rozwiązaniach było to jednoznaczne - tzn. danej funkcji odpowiadała ściśle określona wartość rezystancji (oczywiście była tam pewna tolerancja wynikająca z działania przetwornika). W nowszych jest możliwość przypisania (nauczenia) pilota określonych funkcji radia.
    Schemat adaptera. który Pan zamieścił, wszystko wyjaśnia i elementy można zmieścić we wtyku z gniazdem pasującym do wtyku z pilota BMW. Przez otwór wtyczki wyprowadzić kabek z minijackiem do Sony.
    Sugerowałbym tylko nie kupować samego wtyku minijacka tylko gotowy przewód np. stereo z mini jackiem o małej średnicy obudowy i go odpowiednio przyciąć.

    Piszę minijack, bo Sony stosowała ten rodzaj wtyku w swoich pilotach ale proszę się upewnić się czy nie zastąpiono go innym typem złącza.
  • Poziom 3  
    To radio ma minijack, dziękuje bardzo.
  • Moderator Radia Samochodowe
    Przenoszę do Car Audio
  • Poziom 31  
    Zastosowanie RM-X11M nie wchodzi w grę jak mniemam?
  • Moderator CarAudio
    Radyjko Sony mex-bt xb100bt ma "uczące się" sterowanie z kierownicy i po prostu przyporządkowujesz klawisz do danej funkcji w radiu . Czy tańsze to mają , to już zobacz w instrukcjach obsługi lub zapytaj dział techniczny Sony .
  • Poziom 3  
    Szanowni Panowie, raczej nic innego oprócz oryginalnego sterowania z kierownicy (zdjęcie w poprzednich postach) nie wchodzi w rachubę. Radio już jest i zostanie - Sony DSX-A212UI. Rozwiązaniem jest zbudowanie układu rezystancyjnego, jak pisał Adam White i włączenie go do oryginalnej wtyczki DIN (gniazdo z 8 przewodami też mam). Jestem takim beztalenciem elektronicznym, że sam sobie z tym nie poradzę.
    Oczywiście odpłatnie i chętnie podjadę +- 100 km od Poznania. Pozdrawiam. J.
  • Moderator CarAudio
    Napisz/zadzwoń do firmy piloty.pl i tam dopytaj szczegóły .
  • Poziom 31  
    :arrow: januszjr49

    W sumie to wszystko jest do opanowania.
    Pierwszym problemem, w sumie niewielkim raczej, byłaby sprawa podłączenia podświetlenia manipulatora.
    Trzeba by było podłączyć dodatkowy przewód od radia ( które już masz zamontowane ) aby się ( podświetlenie ) uruchamiało po włączenie radia
    .
    Drugim, poważniejszym - to dobranie rezystancji przycisków manipulatora do DSX-A212UI.

    Może gdzieś istnieje jakaś " rozpiska " ?
    Sam nie szukałem.
  • Poziom 3  
    Remont, podświetlenie nie jest potrzebne, co najwyżej podłączenie diody na sterowaniu z kierownicy, sygnalizującej włączenie radia - jeden z 8 przewodów do tego służy. Rozpiska rezystancji jest w necie, w razie czego mam adres. Zorientuję się w "piloty.pl" jak sugerował powalla. Pozdrawiam.
  • Poziom 3  
    Wykonanie tego interfejsu w "piloty.pl" jest możliwe ale niemało kosztuje, poza tym chciano bym wymontował sterowanie z kierownicy, co wymaga rozmontowania polowy motocykla. Prowadzę w dalszym ciągu rozmowy z nimi ale zdecyduję się dopiero wtedy jak zawiodą inne możliwości - są ode mnie grubo ponad 400 km.
    Za radą adam white dałem ogłoszenie w dziale "zlecę" ale póki co cisza. Pozdrawiam.
  • Poziom 31  
    januszjr49 napisał:
    Rozpiska rezystancji jest w necie, w razie czego mam adres.


    Daj ten adres.

    P.S. Mój nick jest inny niż w Twoim poście. :D
  • Poziom 23  
    Jeśli radio Sony to wartości rezystancji dla pilota Sony a nie Pioneera. I wtedy wykonujemy schemat z pliku Adapter, który Pan zamieścił. Ale - proszę mnie poprawić, jeśli się mylę - wydaje mi się, że Pana Sony ma możliwość nauczenia się dowolnego pilota i wtedy wartości rezystancji nie są obligatoryjne. A dodatkowo - istnieje wtedy możliwość stworzenia sterowania innymi funkcjami cały czas wykorzystując pilota BMW - np. wciśnięcie dwóch klawiszy jednocześnie daje nam rezystancje wypadkową z połączenia równoległego, której można przyporządkować np. funkcję "SOURCE".
  • Poziom 3  
    Ktoś tu na forum pisał o modelu Sony samouczącym się, ja mam inny model i on chyba się sam nie uczy. Link podałem jako przykład, zdaje sobie sprawę, że Sony i Pioneer mogą mieć różne wartości rezystancji. Zamieszczony wyżej schemat adaptera dot. radia Sony. Pozdrawiam.
  • Poziom 23  
    A sprawdził Pan w instrukcji DSX-A212UI jak wygląda współpraca z pilotem?
  • Poziom 31  
    Według instrukcji zakupionego przez kolegę radia jest taka możliwość. Sugerowałbym wykorzystanie żeńskiego wtyku od starego radia i podłączenie przewodami do minijacka tak jak na schemacie. Nie będzie tylko możliwości podłączenia led ale to można zrobić dodatkowym przewodem poza minijackiem.
  • Poziom 23  
    No właśnie o to chodzi. Cztery oporniki podłączone w gnieździe do odpowiednich pinów, ich wolne końcówki połączone razem do odpowiedniej końcówki minijacka, masa do masy. Wykorzystać gotowy przewód stereo z minijackiem i praktycznie mamy adapter jak "fabryczny". Ważna staranność montażu bo wstrząsy i drgania. Dioda sterowana przez rezystor (na schemacie 2k2) z przewodu wykorzystywanego przez radio do załączania zewnętrznego wzmacniacza. I finito.
  • Poziom 31  
    :arrow: januszjr49
    Do mnie masz jakieś 220 km. Trochę to daleko. :D
  • Poziom 3  
    Odpuściłem sobie póki co, zima idzie więc motocykl udaje się na sen zimowy.
    Radio jest, wiem co i jak, jest przesympatyczny kolega z forum gotów pomóc fizycznie a nie wymądrzaniem się. Jak dla mnie można temat zamknąć, niestety napisałem w postach wszystko, co wiedziałem i jeśli z tego materiału uda się komuś przeprowadzić wykonanie sterownika i podłączenie to będę się cieszył.
    Pozdrawiam "nauczycieli" i wszystkowiedzących, jak dla mnie potrzebny byłby dział : "przedpoczątkujący".