Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Pomiar prądu rozruchowego miernikiem cęgowym

29 Lip 2019 07:44 327 12
  • Poziom 9  
    Witajcie!

    Kupiłem ostatnio miernik cęgowy UT213C. Chciałem nim zmierzyć prąd rozruchowy w moim samochodzie (silnik diesla 2.0 HDI). Miernik w/g producenta jest wyposażony w sensor Halla a jego zakres pomiarowy to 400A. Ustawiłem więc pomiar prądu stałego oraz zapis wartości maksymalnej i po próbie odpalenia samochodu pojawia mi się komunikat 0L - który w/g instrukcji oznacza przeciążenie.
    Spróbowałem więc na innym samochodzie (silnik benzynowy 1,2) - efekt dokładnie taki sam.
    Czy to oznacza jakiś problem z moim egzemplarzem czy może tego typu miernikiem tego nie zrobię ?

    Z góry dziękuję za odpowiedź
  • Poziom 41  
    thudy napisał:
    Czy to oznacza jakiś problem z moim egzemplarzem czy może tego typu miernikiem tego nie zrobię ?
    Problemem, raczej jest za mały zakres pomiaru, twojego miernika.
  • Poziom 9  
    Sugerujesz że prąd rozruchowy w silniku benzynowym o pojemności 1.2 przekracza 400A ?
  • Poziom 34  
    thudy napisał:
    Seryjnie siedzi tam akumulator o prądzie rozruchowym 420A.
    I co z tego? W C330 rozrusznik ma 2,7kW. Teoretycznie 2,7kW/12V=230A. Powinien odpalić spokojnie na tym twoim akumulatorze. Widziałeś jakie tam są akumulatory? 2x 160Ah/6V i prąd rozruchu na poziomie 800 - 900A. Rozruszniki są mocno przeciążane, ale rozruch trwa krótko. To są sekundy. Podłącz miernik z zakresem 1000A to zobaczysz jak wygląda rzeczywistość.
  • Poziom 43  
    thudy napisał:
    Ustawiłem więc pomiar prądu stałego oraz zapis wartości maksymalnej
    Tu może tkwić rozwiązanie zagadki.
    http://pe.org.pl/articles/2018/7/27.pdf
    Arykuł dotyczy rozruchu silnika autobusu ale zasada dotyczy wszystkich rozruszników. Patrz rys 3 i 4.

    Wawrzyniec napisał:
    prąd rozruchu na poziomie 800 - 900A. Rozruszniki są mocno przeciążane, ale rozruch trwa krótko. To są sekundy...
    Sekundy a raczej przez 0,8-1,0s płynie średni prąd rozruchu i jest znacznie mniejszy od maksymalnego. Czas prądu maksymalnego to milisekundy. Patrz załączony link.
  • Poziom 9  
    Nie no Panowie, ja rozumie, ale tam jest rozrusznik Valeo D6RA o mocy 0,7 kW.
    Nawet gdyby taki rozrusznik był przeciążany dwukrotnie to popłynie prąd ok. 180 A
  • Pomocny post
    Poziom 43  
    thudy napisał:
    Nie no Panowie, ja rozumie, ale tam jest rozrusznik Valeo D6RA o mocy 0,7 kW.
    Chyba jednak nie rozumiesz. Moc rozrusznika jest określana w oparciu o średni prąd rozruchu, prąd maksymalny może być kilkakrotnie wyższy od średniego.
    Wartość prądu maksymalnego jaki pokaże miernik zależy od długości jego cyklu pomiarowego.
    Mierniki o różnych cyklach, mogą pokazać różne wartości maksymalne tego samego prądu rozrusznika.
  • Pomocny post
    Poziom 43  
    Cytat:
    Nawet gdyby taki rozrusznik był przeciążany dwukrotnie to popłynie prąd ok. 180 A
    W chwili załączenia kiedy wirnik jeszcze stoi płynie prąd ograniczony tylko rezystancją obwodu, trwa to bardzo krótka chwile, też prąd jest bardzo duży, dlatego rejestracja wartości szczytowej może dać mylące rezultaty. Nie wiem jak w rozruszniku ale w małych silnikach prąd na starcie bywa i 10x większy. W miarę jak wirnik nabiera obrotów rośnie SEM w uzwojeniach i prąd spada, więc gdybyś zaobserwował na oscyloskopie miał byś coś podobnego do trójkątnego impulsu.

    Prąd w obwodzie można też (niezbyt dokładnie) ocenić mierząc spadek napięcia na przewodach, dla znanego i nieznanego obciążenia, będą to mV, zakresu na pewno nie zabraknie
  • Poziom 9  
    Reasumując - tym konkretnym miernikiem za pomocą cęgów - prądu rozruchowego nie zmierzę - niezbędny jest większy zakres pomiarowy.
    Dziękuję za wytłumaczenie i pozdrawiam
  • Poziom 32  
    Zmierzysz prąd rozruchowy, jednak w funkcji peak hold, czy jak to się zwie w Twoim mierniku zarejestrujesz prąd szczytowy, który przekracza zakres pomiarowy Twojego przyrządu. Musisz zatem wyłączyć tą funkcję oraz zapewnić sobie pomoc drugiej osoby- ktoś dokonuje rozruchu zaś Ty obserwujesz wskazania.
  • Poziom 9  
    Witam,

    Proponuję użyć miernik cęgowy do pomiaru prądu rozruchowego i porównać go z pomiarem prądu szczytowego(PEAK) - są to dwie różne wartości obie jednak przydają się do diagnozy układu zasilania samochodu, prądu świec żarowych, prądu alternatora etc... Ważne abyśmy mogli zmierzyć ten prąd szczytowy dużo powie on nam o kondycji samochodu.

    Wartość pomiaru PEAK i wartość MAX/MIN to dwie różne. Najłatwiej wyjaśnić to dla pomiaru napięcia w gniazdku. MIN/MAX pokaże nam coś ok 240V (wyznaczy wartość maksymalną napięcia skutecznego) natomiast PEAK pokaże ok 360V (szczyt amplitudy).

    Mam akumulator 85Ah-pojemność 800A-maxymalny prąd rozruchowy w samochodzie. Wg różnych norm różnie się określa prąd rozruchu (żyje w PL używam norm europejskich nie amerykańskich ;) normy są dwie DIN oraz SAE

    Mój miernik nie zmierzy takiego prądu szczytowego myślę że wynosi nawet przy ciepłym silniku to ponad 1000A. Natomiast prąd rozruchowy mierzę przy pomocy miernika i telefonu lepsze niż odczyt oczyma ;p.
    Pomiar prądu rozruchowego miernikiem cęgowym

    Zauważcie że po rozruchu płynie prąd wsteczny ładujący akumulator. ;p. Ja do pomiarów przy samochodzie używam cęgówki DT363 - sprawdza się.
  • Poziom 31  
    Jeśli mnie pamięć nie myli to w opisie badania rozrusznika Łady 2105 podane były następujące dane:
    Moc znamionowa 1,3kW
    Prąd biegu jałowego 65A (napięcie 10,5V)
    Prąd przy obciążeniu na wale mocą nominalną 260A (napięcie 9,5V)
    Prąd przy zablokowanym wale 550A (napięcie 8V).
    Wartości te uznawane za prawidłowe wynikały z konstrukcji samego rozrusznika jak i Rw akumulatora użytego do prób. Podejrzewam, że w przypadku współczesnego akumulatora te prądy byłyby jeszcze wyższe.
  • Poziom 9  
    A łada potęgą mocy raczej nie jest :)