Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Akumulator 12V LiFePO4 w zamian za kwasowo-ołowiowy.

oldking 23 Aug 2019 18:00 10092 85
  • #61
    oldking
    Level 30  
    "ACCel" - masz racje, zauważ że rozładowałem go prądem średnio 17A co daje 1,5C i dał rade 42min. Dlatego uznałem żę rozładowując 11-12A spokojnie wytrzyma 60 min czyli rozładowanie 1C. Wynik jest ponad 100% lepszy od akumulatora ołowiowego.
  • OptexOptex
  • #62
    ACCel
    Level 21  
    Czyli matematycznie jest kilka razy tańszy.
    2x energia oddana, parę razy zywotność.
  • OptexOptex
  • #63
    oldking
    Level 30  
    Co do żywotności to się dopiero okaże za kilka lat.
    Aktualnie jego mniejszy brat (4 ogniwa szeregowo) jest w UPSe (praca buforowa) pod napięciem 13,70V, i zobaczymy jak trzymanie go pod takim napięciem wpłynie na jego parametry ale na to potrzeba czasu.
  • #64
    ACCel
    Level 21  
    Poproszę o linka, gdzie je kupowałeś, może zrobię UPS do pasków LED z nich.
  • #66
    ACCel
    Level 21  
    Kupiłem 12szt Varicore w okolicy 150zł i BMS 4S z balanserem za jakieś grosze.

    Akumulator 12V LiFePO4 w zamian za kwasowo-ołowiowy.

    Akumulator 12V LiFePO4 w zamian za kwasowo-ołowiowy.

    Zrobiłem na próbę jeden pakiet 4S.
    Po naładowaniu w trybie PB przez BMS, potem rozładowaniu przez BMS do odcięcia i kolejnym naładowaniu do pełna mam taki wynik (ładowanie około 4A czyli mniej niż 1C):
    Akumulator 12V LiFePO4 w zamian za kwasowo-ołowiowy.
    Nie jest to 6500mAh, ale ocenę wystawię po podłączeniu takiego małego pakieciku do UPSa od światła.
  • #67
    oldking
    Level 30  
    Należało najpierw sprawdzić pojedynczo wszystkie ogniwa. Z moich 12 szt tylko jedno było gorsze i to nie wiele.
    Może trafiłeś na jedno słabe i dlatego taki wynik. Sprawdziłeś jak rozkładało się napięcie na ogniwach przy pierwszym ładowaniu ? Jakim prądem ładowałeś ?
    A tak przy okazji ten balancer mam i jest do du......
  • #68
    ACCel
    Level 21  
    No ten wynik nie jest wyznacznikiem pojemności, tylko "zastępstwa akumulatora żelowego".
    Nie chce mi się bawić pojedynczo. Zrobię drugi pakiet i jak będzie duża różnica to poszukam powodu.

    Podłącze też kiedyś do ładowarki z balancerem w trybie LiFePo4 to zobaczymy jaka jest pojemność bezpośrednio.
  • #69
    weryfany
    Level 25  
    Tyle kasy wydać i potwierdzam opinie kolegi wcześniej że ten BMS (z balanserem) jest pomyłką,
    zaoszczędziłeś na nim grosze a mogło być tak pięknie.
    Mało tego zrobiłeś pakiet nie sprawdzając ich parametrów (pojemność) ?
    Ja w nowych ogniwach miałem rozbieżności
    na 32 ogniwa 2 nie nadawały się do pakietu.
  • #70
    Fickus
    Level 12  
    Czytam i czytam i nie znajduję nigdzie podpowiedzi na moją potrzebę: Potrzebuję przetwornicy z funkcją UPS (czyli również z ładowarką), ale taką, którą można zaprogramować dla LiFePO4. Wszystkie które są na rynku ładują tylko standardowe aku żelowe do UPS.
    A ja mam LiFePO4 17Ah i chcę go wykorzystać.
    Mógłby ktoś pomóc?
  • #71
    oldking
    Level 30  
    Nic nie musisz robić, sprawdzić jakie jest napięcie końcowe ładowania - jak jest 13,7 -13,8 V to wszystko OK.
    Akumulator będzie lekko nie doładowany ale to przy akumulatorach litowych zaleta.
    Podłącz i korzystaj, ważniejsze jest jaki prąd rozładowania jest dopuszczalny dla akumulatora który posiadasz ?
    Takie przetwornice potrafią 50 A i więcej pobrać.
  • #72
    Fickus
    Level 12  
    No tak, góra ok. Jednak może ktoś zna dostawcę /sprzęt, który można programować (jak sterowniki ładowania).
    Zaznaczam że chodzi mi o Przetwornicę SIN z funkcją UPS.
    Akumulatory LiFePO4 raczej nie mają chyba problemu z dużym poborem mocy..?
    Zna ktoś temat dogłąbnie?
    Acha mój akumulator ma wbudowany BMS
  • #73
    Fickus
    Level 12  
    Na prawdę NIKT się nie zna na akumulatorach LiFePO4 oraz UPSach na raz??? ;-)
  • #74
    oldking
    Level 30  
    Przecież Ci odpisałem, że nic nie musisz zmieniać, a UPSy dedykowane do tych akumulatorów to chyba jeszcze nikt nie produkuje. Co do prądu maksymalnego to są różne akumulatory LiFePO4 zależnie od zastosowania, tak jak są samochody osobowe i ciężarowe każdy służy do innego celu - dlatego SPRAWDŹ jakie masz akumulatory nie wszystkie nadają się do takiej pracy jak w UPS.
  • #75
    Fickus
    Level 12  
    Zatem ma taki którego BMS wewnętrzny odcina 10,6V i powyżej 14,5V.
    17Ah i tyle wiem. Jest formatu jak do UPSa...
    Możesz doradzić jakąś przetfornicę z Ladowaniem do czegoś takiego? może coś w czym można ustaić Umax?
  • #77
    grzem
    Level 12  
    Euzebiusz23091998 wrote:
    Zastanawiał się kolega czy ten akumulator dałby radę np. W motocyklu? Można kupić gotowe akumulatory tego typu dla motocykli (dlatego też trochę bawi mnie to zdanie - Wszystkie prawa do projektu zastrzeżone, wyrażam zgodę na amatorskie wykorzystanie. :D ) Główny problem w tym miejscu to brak jakiejś super kontroli procesu ładowania + całkiem spory prąd rozruchowy dla rozrusznika.

    Zastosowałem u siebie w motocyklu 125, o połowę mniejszą wersję, 4 szeregowo z balanserem aktywnym za około 10$. Problemów z uruchamianiem brak, zapałone H4 zostawiłem na 35 minut, odpalił bez zająkniecia, ale to początki jego pracy, pytaj za jakiś czas.
  • #79
    grzem
    Level 12  
    jp1 wrote:
    Witam.
    czy zastosował ktoś z Was baterią "zrobioną" z 18650 do zasilania auta dla dzieci ?
    Standardowo w autku siedzi akumulator 12V 4,5Ah. Czy w/g Was da się to zrobić i jak ?
    Pozdrawiam.

    W tym przypadku zastosowałbym 4x LiFePO4 szeregowo, ale z BMS-em ponieważ w tym zastosowaniu łatwo o całkowite rozładowanie.
  • #80
    jp1
    Level 10  
    grzem wrote:
    W tym przypadku zastosowałbym 4x LiFePO4 szeregowo, ale z BMS-em ponieważ w tym zastosowaniu łatwo o całkowite rozładowanie.
    Raczej trzy szeregowo.
    Myślę o zastosowaniu kilku Li-ion połączonych równolegle x 3.
  • #81
    grzem
    Level 12  
    Niestety owszem, ale jednak 4 x LiFePO4, dowiedz się o innym, tytułowym, zresztą typie ogniw. Powtórzyć?
  • #82
    wesmar
    Level 21  
    reaven22 wrote:

    Zyskasz może 5% pojemności ale stracisz na trwałości. Oczywiście różnice nieznaczne ale pewnie z perspektywy czasu zauważalne. LiFePo4 nie "lubią" być dłuższy czas naładowane na full a taka sytuacja występuje w UPS. Przechowując na dłuższą metę producenci zalecają naładowanie do 2/3 pojemności

    Szkodliwa porada i głupia, LifePO4 powinny pracować w pełnych cyklach z uwagi na piki anodowe i przemiany fazowe oliwinu. Przy cyklach 40-60% występuje największa degradacja (odwracalna tylko przez przytrzymanie w skrajnych stanach). Całkowitą pojemność da się odzyskać przez przetrzymanie w 0% SOC (2V/ogniwo) w zależności od temperatury od 7 do 35 dni. Potem należy to zrobić w SOC 100% (3,6V) Można też regulować w pewien sposób nowe SEI przez podniesienie napięcia do 3.75,ale tu nie o tym. W załączniku literatura przetłumaczona po polsku i oryginał angielski. To samo dotyczy chemii Li-ION wysokonapięciowych, bogatoniklowych, gzie już pisałem, że niedoładowywanie do 4.4 skraca życie i pojemność na skutek degradacji sieci krystalicznej. Ludzie uważają za święte starą chemię sprzed lat dla LiCoO2 i chyba te szkodliwe porady opierają na zamierzchłych wzorcach. Ta porada kolegi zadziała w tesli dla chemii NCA, ale nie w LifePO4 np K2,A123, BYD, Headway itd..
    Proszę przejrzeć publikacje naukowe w załączniku! LifePO4 najkorzystniej przechowywać przy napięciu 2V (2,5V jeżeli wymaga tego producent np. Lishen z chemią LiFeMgPO4, czy Valence), ew. napięciu 3.6V. Dlaczego? Bo DYFUZJA litu przy zwisach napięciowych jest najwyższa! Realokacja jonów litu w elektrodach nie jest równomierna i powierzchnie niegładkie dominują. Gradient potencjału na elektrodach jest siłą napędową do ponownej homogenizacji elektrod.. W ogniwie LFP / C charakterystyka napięcia jest bardzo stroma zarówno przy 0% SOC, jak i przy 100% SOC i tam też można skorzystać ze zjawiska zwanego odplaterowaniem, czy ładniej tłumacząc galwanizacją z jednorodnym rozkładem litu na elektrody (homogenizowanie etc...). Najlepiej jak poczytacie art.
  • #83
    reaven22
    Level 28  
    wesmar wrote:
    Szkodliwa porada i głupia, LifePO4 powinny pracować w pełnych cyklach z uwagi na piki anodowe i przemiany fazowe oliwinu. Przy cyklach 40-60% występuje największa degradacja (odwracalna tylko przez przytrzymanie w skrajnych stanach).


    Nie jestem expertem w tej dziedzinie. Ale składając akumulator LiFePo4 do kampera opierałem się na dokumentacji producenta ogniw które stosowałem, a w niej jest wyraźna wskazówka z ilością cykli życia ogniwa przy DoD 80% (Depth of Discharge). Przy czym im mniejszy DoD tym większa żywotność ogniw.
    Podobne informacje są na stronie jednego z większych dystrybutorów akumulatorów tego typu, ev-power.eu

    Być może w warunkach laboratoryjnych rzeczywiście da się uzyskać lepszy wynik niż w życiu. Jednak nie wyobrażam sobie użytkowania akumulatorów w kamperze tak aby pracowały w pełnych cyklach. Podobnie będzie w UPS-ach, gdzie nie mamy wpływu na to ile czasu UPS będzie pracował na podtrzymaniu.



    Akumulator składałem na 16 celach 75Ah z firmy GWL. Wnioski czy takie rozwiązanie jest słuszne będę mógł wyciągnąć na kilka-kilkanaście lat jak akumulator się zużyje. A czy straci w tym wypadku 10 czy 30% pojemności nie ma dla mnie znaczenia gdyż z góry zakładałem spadek parametrów i akumulator jest sporo przewymiarowany względem potrzeb.
  • #84
    wesmar
    Level 21  
    Możliwe, że producent tak pisał. Wcześniej badań nie robiono i A123 padła przez puchnięcie ogniw pouch typu amp20m1 w samochodach. Potem dla niepełnych cykli jak zrozumiano proces zaczęli stosować kompresje. W załączniku pozew i dokumentacja pełna odnośnie kompresji (celle są w 8 nm, kompresja optymalna 300 kg na ogniwo)
    Akumulator 12V LiFePO4 w zamian za kwasowo-ołowiowy.
    Poniżej, degradacja na skutek braku kompresji i niepełnych cykli:
    Akumulator 12V LiFePO4 w zamian za kwasowo-ołowiowy.
    W załączniku najnowsza dokumentacja A123 (pełna) jako że to były lider nanotechnologii. Czytelników wątku powinna interesować strona 32
  • #85
    feros.lj
    Level 1  
    Witam
    Mnie LIFEPO4 zafascynowały od samego początku jak się o nich dowiedziałem.
    Rok temu wymieniłem w skuterze akumulator 12V na odpowiednik lifepo4. Miałem przypadek, że odpalałem diesla 1,9 od tego skuter (skuter włączony).
    W firmie miałem problem z UPS-ami i już jakiś czas temu, zamówiłem 11 pakietów 7ah LIFEPO4 w celu wymiany dennych żelowych akumulatorków. Za 15 dni będą u mnie. Niedługo dopłynie też pakiet 21ah lifepo4 do zastosowania w domu, również z UPS-em pod lodówkę:)
    Podzielę się opiniami z użytkowania.
    Oczywiście zostaje ten mankament, że ups będzie ładował aku napięciem 13,7v zamiast 14-14,4v ale nie wiem czy przerabianie tego jest tak bardzo konieczne.
  • #86
    oldking
    Level 30  
    Po długich poszukiwaniach w końcu znalazłem obudowę. Może żle szukałem lub Chińscy przyjaciele zaczęli je produkować.
    Dodałem tak mały bajer który jest bardzo przydatny.
    Mam nadzieję że wszystko widac na zdjęciach. Akumulator 12V LiFePO4 w zamian za kwasowo-ołowiowy. Akumulator 12V LiFePO4 w zamian za kwasowo-ołowiowy. Akumulator 12V LiFePO4 w zamian za kwasowo-ołowiowy.