Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

wspólny przewód neutralny

30 Jul 2019 14:44 609 7
  • Level 2  
    Dzień Dobry,

chciałbym się spytać, czy istnieją jakieś przeciwwskazania natury prawnej lub technicznej do poprowadzenia YDYp 5x2,5 zamiast 3 x YDYp 3x2,5 do trzech gniazdek znajdujących się obok siebie, które za pomocą automatyki będą włączane\wyłączane programowo.
    Według mojej wiedzy (nie jestem elektrykiem), to chyba nie powinno się nic stać jeśli wszystkie 3 przewody fazowe będą zasilane z jednej fazy.
    Chodzi mi przede wszystkim o awarię polegającą na przerwaniu ciągłości przewodu neutralnego, gdzie zostaną zmostkowane gniazdka.
    Czy dobrze myślę, że w przypadku zasilenia poszczególnych żył z różnych faz, wtedy będę miał napięcie międzyfazowe zamiast 230V i dojdzie do uszkodzenia podłączonych urządzeń?

Zaznaczam, że instalację bedzie wykonywała osoba z odpowiednimi uprawnieniami, ale do tego jeszcze dużo czasu, a chciałbym teraz oszacować zapotrzebowanie na przewody.

Dodałem rysunek poglądowy o co mi chodzi, czyli jeśli dobrze rozumiem to przy zasileniu różnymi fazami, będę mieć 400V w gniazdku, natomiast jeśli wszystkie 3 zyły będą zasilane z tej samej fazy, to będę miał 230V bez przesunięcia, w obu "dziurach" gniazdka, więc w efekcie 0V? wspólny przewód neutralny
  • Helpful post
    Moderator of the Technical section
    kasara59 wrote:

Czy dobrze myślę, że w przypadku zasilenia poszczególnych żył z różnych faz, wtedy będę miał napięcie międzyfazowe zamiast 230V i dojdzie do uszkodzenia podłączonych urządzeń?

W przypadku przerwy w przewodzie N (nawet ułamek sekundy) dokładnie tak się stanie. Z tego też powodu, nie jest to dobry pomysł.
  • Helpful post
    Level 39  
    kasara59 wrote:
    Według mojej wiedzy (nie jestem elektrykiem), to chyba nie powinno się nic stać jeśli wszystkie 3 przewody fazowe będą zasilane z jednej fazy.