Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Hulajnoga Xioami M365 - dwie baterie rozdzielone dioda schottky''ego

02 Sie 2019 08:12 1086 2
  • Poziom 9  
    Hej,

    Nie jest to samochód ;) - ale chyba dział najbardziej pasujący do mojego tematu z pozostałych.

    Obiekt - hulajnoga elektryczna Xiaomi M365, 250W silnik, 7Ah 36V bateria.

    Podłączyłem druga baterię równolegle do istniejącej - to dość standardowa procedura w hulajnogach jeśli chce się dodać trochę zasięgu. Ma to jednak sporo wad. Hulajnoga Xioami M365 - dwie baterie rozdzielone dioda schottky''ego
    BMS ładuje podstawowa baterie nie wiedząc o drugiej - prócz złego profilu ładowania, nie kontroluje napięcia na celach zapasowej baterii (tamten bms nie jest używany). Baterie w czasie pracy nie rozładowują się równomiernie (bo nie są identyczne) i w czasie spoczynku zapasowa ładuje oryginalną - ok. 50W. Komputer pokazuje połowiczne zużycie energii (bo odczytuje tylko z oryginalnego BMS'a) i ogólnie dziwne rzeczy pokazuje przy ładowaniu.

    Chciałem to trochę wyprostować i wstawić diody schottky'ego przed baterie - tak by się wzajemnie nie mogły ładować i bym mógł użyć dedykowanego BMS do dodatkowej baterii. Dodatkowo w firmwarze wyłączyłem opcję ładowania (Remove charging mode) - ale to raczej coś innego niż sądziłem.
    Hulajnoga Xioami M365 - dwie baterie rozdzielone dioda schottky''ego
    Użyłem po diodzie 45V/20A na baterie (to jest dioda prostownicza, wiec w pakiecie są po 2 diody (45V/10A) - mbr2045ctg) - bo akurat to miałem. Zakładałem ze mocniejszą diodę podwójna dam po testach (100V/2x30A). Diody z pakietu złączyłem (by mieć 20A a nie 10A) jak na obrazku.

    Wszystko ładnie, prosto i wydawało mi się że bez problemu. Podłączyłem główna baterie, wszystko się załadowało, uruchomiłem silnik - pokręcił się, puściłem manetkę, usłyszałem strzał (jak popcorn) i BMS baterii zakomunikował zwarcie (po odłączeniu wrocił do poprawnego stanu). Efekt taki ze płytka sterownika silnika/hulajnogi (bo tam jest wiecej niż sterowanie silnikiem) jest usmażona. Wizualnych uszkodzeń nie ma, ale wtyk zasilania jest w zwarciu. Wylutowałem tranzystory (zakładając ze pierwsze by padły) - ale te sa w porządku (i dalej zwarcie).

    W efekcie zamówiłem od chińczyków nowa płytkę (zamiennik 26$) - ale pytanie "co poszło nie tak" - by tego nie powtórzyć. Nie wydaje mi sie by cokolwiek z diodami mogło to spowodować (choć jak by ktoś mądrzejszy potwierdził było by miło :) ) - diody sprawne dalej.

    Po główkowaniu wymyśliłem, że może konstrukcja wymaga istnienia jakiegoś odbiornika prądu - ja ten odbiorniku prądu, w postaci baterii, zabrałem wstawiając diody i coś na płytce nie wytrzymało... Przy normalnym hamowaniu (po puszczeniu manetki koło w powietrzu kręciło się bezwładnością w czasie testu) silnik wytwarza prąd i hulajnoga może się ładować (poniżej 140W jak zdążyłem zaobserwować).

    Czy ktoś ma jakiś pomysł, czy moje przypuszczenia są słuszne? Jeśli tak, to czy jest jakiś sposób na obejście problemu separacji baterii lub odbioru nadmiaru energii z silnika?
  • Poziom 13  
    Hej,
    Z tego silnika indukowała się energia, a z braku obciążenia napięcie wzrosło i uszkodziło elektronikę. Tranzystory końcowe są z gruntu na napięcia znacznie wyższe, dlatego przeżyły.
    Ja uważam że pewniej będzie przyłączać te baterie do sterownika za pomocą
    przełącznika mechanicznego o odpowiednim prądzie (ręcznie).

    Pozdrawiam
    F.F.
  • Poziom 9  
    Hej,

    Ewidentnie poszedł prąd z silnika i z tym się liczyłem, choć nie zakładałem że płytka jest tak zbudowana, że nie ma czegoś to "spalenia" nadmiaru energii :(

    Podłączenie dwóch baterii równolegle ma tą zaletę, że mniej prądu idzie z każdej - a silnik, jak trochę pozmienia się profile w oprogramowaniu, potrafi pobrać w szczycie do 900W (tyle mi pokazywało).

    Tak czy siak, po wymianie płytki/sterownika okazało się, że poleciała tez płytka na górze w kierownicy, sterująca z bluetooth - pewnie dlatego w Chinach sprzedają je często razem. Błąd jest migany diodą na płycie głównej (tej wymienionej jako pierwsza) i pierwotnie myślałem ze pokazuje mi 1_1 - co by sygnalizowało problem z silnikiem. Ale po jego sprawdzeniu okazało się, że kod to jest 1_0 migane w kółko - różnica w odstępie czasu, między mignięciami 1_0 1_0 a 1_1 jest rzędu 1s - bardzo mylące i słaby pomysł.

    Finalnie po wymianie dwóch płytek, hulajnoga działa. Myślę co dalej można zakombinować z bateriami - właśnie przyszły mi docelowe diody shottkyego :/

    Może się komuś przydadzą - kody błędów do M365
    * 1 0 Communication with the panel is anomalous
    * 1 1 Phase A of the motor current is abnormal
    * 1 2 Phase B of the motor current is abnormal
    * 1 3 Phase C of the motor current is abnormal
    * 1 4 Acceleration sensor reading is abnormal
    * 1 5 Brake sensor read is abnormal
    * 1 8 Motor sensor read is abnormal
    * 2 1 Communication error with the BMS
    * 2 2 Bad BMS password
    * 2 3 Serial number of the anomalous BMS
    * 2 4 Abnormal system voltage
    * 2 6 Save operation in the Flash memory is wrong, please check the controller
    * 2 7 Bad controller password
    * 2 8 Some state of the MOSFET is anomalous
    * 2 9 Low status of the MOSFET is anomalous
    * 3 1 Program jump error
    * 3 5 Serial number of the scooter is wrong
    * 3 9 Temperature of the battery sensor is abnormal
    * 4 0 Sensor temperature of the controller is abnormal