Tego konkretnie nie wiem w jakich pojazdach może występować, ale powinien występować we wszystkich tych gdzie są akumulatory, a ich ładowanie odbywa się z generatora działającego podobnie do jak dynamo w rowerze (cewka i ruchomy magnes stały).
Regulacja napięcia w takim regulatorze polega na tym ze jest on obciążeniem regulowanym dla w/w generatora, w wyniku którego w generatorze na wyjściu generatora otrzymujemy oczekiwaną wartość napięcia. Prąd jaki pobiera taki regulator stanowiący obciążenie generatora, to są straty - stąd nazwa regulatora stratny.
Sam się tym nigdy nie zajmowałem od strony praktycznej - tu masz więcej na ten temat
https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic2927964.html
Wg mnie możesz też spróbować zastosować przetwornicę DC-DC Step-Down o odpowiednich parametrach, szczególnie zakres napięcia wyjściowego, żeby górna wartość była większa od napięcia maksymalnego (nie skutecznego, które zwykle mierzymy) jakie daje generator prądu przemiennego.