1. Wprowadzenie
Pewnego razu postanowiłem stać się właścicielem lampki nocnej RGB, którą można sterować urządzeniem mobilnym jak smartfon czy tablet, a w niedalekiej przyszłości może i nawet asystentem takim jak Google Home, czy Alexa Amazon. Nie potrzebuje dużej mocy, aby móc czytać przy jej świetle literaturę piękną i raczej preferuję podejście proekologiczne jeśli chodzi o zużycie energii. Lampka ma pełnić funkcję głównie dekoracyjną tworząc przyjemny nastrój w pomieszczeniu. Przeglądając ofertę dostępnych na rynku rozwiązań doszedłem do wniosku, że ceny tego typu urządzeń są rozczarowująco wysokie, więc postanowiłem zbudować lampkę własnoręcznie. Moją uwagę przykuł jeden z modeli marki Xiaomi, a mianowicie Mi Bedside Lamp (cena około 250 pln). Na tym projekcie będę bazował podczas budowy. Całość planuję wykonać z materiałów ekologicznych, oczywiście w miarę moich skromnych możliwości.
1.1. Lampka nocna Mi Bedside Lamp Silver.
1.2. Lampka nocna Mi Bedside Lamp Silver – schemat budowy wewnętrznej.
1.3. Lampka nocna Mi Bedside Lamp Silver – prezentacja wyglądu podświetlenia w różnych kolorach.
2. WS2812
Według producenta WS2812 jest on inteligentnym sterownikiem LED z wbudowanym źródłem światła. Bliższe rzeczywistości jest jednak stwierdzenie, że układ ten składa się z diody RGB z wbudowanym w nią sterownikiem WS2811.
Ogromną zaletą takiego rozwiązania w przeciwieństwie do konwencjonalnych diod RGB jest możliwość szeregowego łączenia i sterowania niemalże dowolną liczbą diod za pomocą pojedynczego przewodu sygnałowego z cyfrowego pinu mikrokontrolera.
2.1. Schemat szeregowego połączenia WS2812.
Na rynku dostępne są dwie wersję WS2812 i WS2812B, standardowa wersja WS2812 posiada sześć nóżek, natomiast wersja z dopiskiem B tylko cztery. Największą różnicą między modelami jest zabezpieczenie przed odwrotnym podłączeniem zasilania diody dla wersji B, gdzie w przypadku standardowej wersji kończyło się to zniszczeniem elementu elementu.
2.2. WS2812.
2.3. WS2812B.
2.4. Schemat szeregowego łączenia WS2812B.
Podczas pracy, czy zabawy z WS2812 i WS2812B należy pamiętać, aby:
- Nie przekraczać napięcia zasilania powyżej 5V, ponieważ uszkodzimy układ.
- Dodać kondensator elektrolityczny o pojemności od 100µF do 1000µF (na 6.3V lub wyższy) przy zasilaniu pierwszej diody.
- Dodać rezystor o wartości od 300Ω do 1kΩ pomiędzy mikrokontrolerem, a pierwszym pinem DIN i aby umieść go jak najbliżej diody.
- W miarę możliwości jak najbardziej skrócić odległość pomiędzy mikrokontrolerem, a pierwszą diodą.
- Nie podłączać diod przy włączonym zasilaniu. Jeśli nie mamy innego wyboru, to należy zachować kolejność: masa, zasilanie, linia sterująca, a odłączamy w odwrotnej kolejności.
- Jeżeli diody zasilane są z oddzielnego źródła zasilania, to najpierw należy doprowadzić zasilanie do diod, a następnie do mikrokontrolera.
3. Projekt i narzędzia
Główną część lampy stanowi szklany słoik, wewnątrz są warstwy rozpraszające światło w postaci kalki technicznej i białego papieru. Całość została osadzona w kartonowej podstawie. Całość będzie składała się z:
- Szklany słoik, najlepiej wypiaskowany aby dobrze rozpraszał światło. Ja użyłem słoika Ikea Dropper, ale nada się każdy inny podobny. Ten, którego użyłem nie jest idealny, ponieważ nie jest w całości wypiaskowany.
- Kalka techniczna do rozpraszania światła. Pomaga uzyskać lepsze rozproszenie, zwłaszcza gdy piaskowanie nie jest całkowite.
- Kartka białego papieru A4. Również pomocna przy rozpraszaniu, warto wąski pasek umieścić przy tuż przy diodach.
- Karton, tektura. Do do budowy podstawy, jeśli nie umiemy sobie takiej podstawy wyrzeźbić na przykład z drewna lub nie mamy drukarki 3D.
- Klej biurowy, przeźroczysta taśma klejąca.
- Ładowarka z wyjściem USB 5V 1A+. Taka, jakiej używa się się do ładowania większości smartfonów.
- Kabel USB – micro USB o długości dostosowanej do własnych potrzeb. W projekcie zastosowałem taki o długość 100 cm.
- Kondensator elektrolityczny w przedziale od 100µF do 1000µF na 6.3V. W projekcie został użyty 1000µF 6.3V.
- Rezystor o wartości od 300Ω do 1kΩ. W projekcie został użyty 470Ω ¼W.
- Gniazdo wejściowe microUSB do zasilania układu. Z racji braku gniazda użyłem moduły TP4056, co daje dodatkową możliwość zastosowania w przyszłości zasilania bateryjnego z ogniw 18650.
- Koło diod WS2812B + moduł ESP8266 (ESP-01 / ESP-01S) + łącznik ESP-01S/ESP-01 RGB LED. W tym konkretnym projekcie zostało użyte koło z 16 diodami. Cały taki zestaw można kupić w pewnym chińskim markecie online za kilka dolarów. Linka nie podam, ale wystarczy wpisać: „WS2812B ESP8266” w wyszukiwarce marketu.
- Lutownica lub stacja lutownicza, stop lutowniczy i topnik.
- Przewody, kilka cm.
- Cążki do metalu.
- Śrubokręt, nożyczki, czy inne narzędzia potrzebne do obróbki wybranego materiału.
3.1. Zestaw składający się z WS2812B, ESP-01 i łącznika.
3.2. Zestaw składający się z WS2812B, ESP-01 i łącznika.
3.3. Zestaw składający się z ESP-01 i łącznika.
3.4. Zestaw składający się z ESP-01 i łącznika.
4. Schemat połączeń
Jeśli korzystamy z gotowego zestawu, to schemat połączeń jest bardzo prosty.
4.1. Schemat połączeń wszystkich podzespołów.
5. Kod i programowanie
Sposób programowania ESP8266 ESP-01/ESP-01S został zaprezentowany w tym artykule (punkt 5. Arduino IDE):
6. Efekt końcowy
Efekt końcowy prezentuje się tak, jak to widać na poniższych zdjęciach. Należy zaznaczyć, że w rzeczywistości podświetlenie jest bardziej jednolite, niż widać to na zdjęciach. Prawdopodobnie ekspozycja podczas robienia zdjęcia byłą zbyt długa, ale ciężko zrobić w inny sposób zdjęcia w nocy bez dobrego sprzętu. Obsługa lampki odbywa się przez interfejs sieciowy pod adresem 192.168.0.100.

Pewnego razu postanowiłem stać się właścicielem lampki nocnej RGB, którą można sterować urządzeniem mobilnym jak smartfon czy tablet, a w niedalekiej przyszłości może i nawet asystentem takim jak Google Home, czy Alexa Amazon. Nie potrzebuje dużej mocy, aby móc czytać przy jej świetle literaturę piękną i raczej preferuję podejście proekologiczne jeśli chodzi o zużycie energii. Lampka ma pełnić funkcję głównie dekoracyjną tworząc przyjemny nastrój w pomieszczeniu. Przeglądając ofertę dostępnych na rynku rozwiązań doszedłem do wniosku, że ceny tego typu urządzeń są rozczarowująco wysokie, więc postanowiłem zbudować lampkę własnoręcznie. Moją uwagę przykuł jeden z modeli marki Xiaomi, a mianowicie Mi Bedside Lamp (cena około 250 pln). Na tym projekcie będę bazował podczas budowy. Całość planuję wykonać z materiałów ekologicznych, oczywiście w miarę moich skromnych możliwości.

1.1. Lampka nocna Mi Bedside Lamp Silver.

1.2. Lampka nocna Mi Bedside Lamp Silver – schemat budowy wewnętrznej.

1.3. Lampka nocna Mi Bedside Lamp Silver – prezentacja wyglądu podświetlenia w różnych kolorach.
2. WS2812
Według producenta WS2812 jest on inteligentnym sterownikiem LED z wbudowanym źródłem światła. Bliższe rzeczywistości jest jednak stwierdzenie, że układ ten składa się z diody RGB z wbudowanym w nią sterownikiem WS2811.
Ogromną zaletą takiego rozwiązania w przeciwieństwie do konwencjonalnych diod RGB jest możliwość szeregowego łączenia i sterowania niemalże dowolną liczbą diod za pomocą pojedynczego przewodu sygnałowego z cyfrowego pinu mikrokontrolera.

2.1. Schemat szeregowego połączenia WS2812.
Na rynku dostępne są dwie wersję WS2812 i WS2812B, standardowa wersja WS2812 posiada sześć nóżek, natomiast wersja z dopiskiem B tylko cztery. Największą różnicą między modelami jest zabezpieczenie przed odwrotnym podłączeniem zasilania diody dla wersji B, gdzie w przypadku standardowej wersji kończyło się to zniszczeniem elementu elementu.

2.2. WS2812.

2.3. WS2812B.

2.4. Schemat szeregowego łączenia WS2812B.
Podczas pracy, czy zabawy z WS2812 i WS2812B należy pamiętać, aby:
- Nie przekraczać napięcia zasilania powyżej 5V, ponieważ uszkodzimy układ.
- Dodać kondensator elektrolityczny o pojemności od 100µF do 1000µF (na 6.3V lub wyższy) przy zasilaniu pierwszej diody.
- Dodać rezystor o wartości od 300Ω do 1kΩ pomiędzy mikrokontrolerem, a pierwszym pinem DIN i aby umieść go jak najbliżej diody.
- W miarę możliwości jak najbardziej skrócić odległość pomiędzy mikrokontrolerem, a pierwszą diodą.
- Nie podłączać diod przy włączonym zasilaniu. Jeśli nie mamy innego wyboru, to należy zachować kolejność: masa, zasilanie, linia sterująca, a odłączamy w odwrotnej kolejności.
- Jeżeli diody zasilane są z oddzielnego źródła zasilania, to najpierw należy doprowadzić zasilanie do diod, a następnie do mikrokontrolera.
3. Projekt i narzędzia
Główną część lampy stanowi szklany słoik, wewnątrz są warstwy rozpraszające światło w postaci kalki technicznej i białego papieru. Całość została osadzona w kartonowej podstawie. Całość będzie składała się z:
- Szklany słoik, najlepiej wypiaskowany aby dobrze rozpraszał światło. Ja użyłem słoika Ikea Dropper, ale nada się każdy inny podobny. Ten, którego użyłem nie jest idealny, ponieważ nie jest w całości wypiaskowany.
- Kalka techniczna do rozpraszania światła. Pomaga uzyskać lepsze rozproszenie, zwłaszcza gdy piaskowanie nie jest całkowite.
- Kartka białego papieru A4. Również pomocna przy rozpraszaniu, warto wąski pasek umieścić przy tuż przy diodach.
- Karton, tektura. Do do budowy podstawy, jeśli nie umiemy sobie takiej podstawy wyrzeźbić na przykład z drewna lub nie mamy drukarki 3D.
- Klej biurowy, przeźroczysta taśma klejąca.
- Ładowarka z wyjściem USB 5V 1A+. Taka, jakiej używa się się do ładowania większości smartfonów.
- Kabel USB – micro USB o długości dostosowanej do własnych potrzeb. W projekcie zastosowałem taki o długość 100 cm.
- Kondensator elektrolityczny w przedziale od 100µF do 1000µF na 6.3V. W projekcie został użyty 1000µF 6.3V.
- Rezystor o wartości od 300Ω do 1kΩ. W projekcie został użyty 470Ω ¼W.
- Gniazdo wejściowe microUSB do zasilania układu. Z racji braku gniazda użyłem moduły TP4056, co daje dodatkową możliwość zastosowania w przyszłości zasilania bateryjnego z ogniw 18650.
- Koło diod WS2812B + moduł ESP8266 (ESP-01 / ESP-01S) + łącznik ESP-01S/ESP-01 RGB LED. W tym konkretnym projekcie zostało użyte koło z 16 diodami. Cały taki zestaw można kupić w pewnym chińskim markecie online za kilka dolarów. Linka nie podam, ale wystarczy wpisać: „WS2812B ESP8266” w wyszukiwarce marketu.
- Lutownica lub stacja lutownicza, stop lutowniczy i topnik.
- Przewody, kilka cm.
- Cążki do metalu.
- Śrubokręt, nożyczki, czy inne narzędzia potrzebne do obróbki wybranego materiału.

3.1. Zestaw składający się z WS2812B, ESP-01 i łącznika.

3.2. Zestaw składający się z WS2812B, ESP-01 i łącznika.

3.3. Zestaw składający się z ESP-01 i łącznika.

3.4. Zestaw składający się z ESP-01 i łącznika.
4. Schemat połączeń
Jeśli korzystamy z gotowego zestawu, to schemat połączeń jest bardzo prosty.

4.1. Schemat połączeń wszystkich podzespołów.
5. Kod i programowanie
Code: c
Sposób programowania ESP8266 ESP-01/ESP-01S został zaprezentowany w tym artykule (punkt 5. Arduino IDE):
https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic3590037.html
6. Efekt końcowy
Efekt końcowy prezentuje się tak, jak to widać na poniższych zdjęciach. Należy zaznaczyć, że w rzeczywistości podświetlenie jest bardziej jednolite, niż widać to na zdjęciach. Prawdopodobnie ekspozycja podczas robienia zdjęcia byłą zbyt długa, ale ciężko zrobić w inny sposób zdjęcia w nocy bez dobrego sprzętu. Obsługa lampki odbywa się przez interfejs sieciowy pod adresem 192.168.0.100.











Cool? Ranking DIY