Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

[Rozwiązano] Rozruch silnika trójąt-gwiazda

15 Sie 2019 19:01 549 28
  • Poziom 8  
    Witam
    Posiadam silnik o tabliczce znamionowej:
    Rozruch silnika trójąt-gwiazda
    Podłączyłem go do do przełącznika gwiazda/trójkąt następująco:
    cewka C1 - U1,U2
    cewka C2 - V1,V2
    cewka C3 - W1,W2
    fazy L1,L2,L3 - L1,L2,L3
    Po włączeniu pozycji 1 czyli gwiazdy silnik się włącza i pracuje, następnie jak przełączę na trójkąt silnik pracuje z taką samą prędkością jak w poprzedniej pozycji, nic się nie dzieje. Z tego co się orientuję powinien przyspieszyć a tu nic. Co może być przyczyną?
  • Poziom 43  
    Używałem będąc jeszcze na rolnictwie silnik trójfazowy 5,5 kW/1440obr/min. Praktycznie identyczny tylko produkcji polskiej a nie radzieckiej. Rozruch był w pozycji gwiazda a praca właściwa w pozycji trójkąt. Silnik nie przyspieszał tylko w pozycji trójkąt miał wyższą moc niż w pozycji gwiazda. Tak zachowywały się wszystkie inne silniki trójfazowe. Mają określone obroty niezależnie od pozycji (gwiazda czy trójkąt). Masz na nim napisane 1450 obr/min więc nie wiem w czym masz problem.
  • Pomocny post
    Poziom 32  
    Silnik przy przełączeniu z gwiazdy na trójkąt wcale nie ma przyśpieszać.
    Różnica między połączeniem "gwiazda" a "trójkąt" jest taka że dla "gwiazdy" na każdym z uzwojeń jest po jednej fazie przy połączeniu w "trójkąt" na każdy z uzwojeń jest po dwie fazy, co przekład się na zwiększenie mocy silnika.
  • Pomocny post
    Poziom 24  
    Zmienił się zakres dostepnego momentu obrotowego. Silnik by przyspieszył, jakby na gwieździe był przeciążony.
  • Pomocny post
    Poziom 15  
    pysy napisał:
    silnik się włącza i pracuje,

    Pracuje sam czy napędza jakieś urządzenie ?
    Bo bez obciążenia to różnica rozruchu będzie niezauważalna czy to z gwiazdy czy trójkąta. To widać gdy silnik musi rozpędzić maszynę o dużej bezwładności elementów wirujących; we wspomnianym rolnictwie to np.młockarnia
  • Poziom 43  
    Po to w rozruchu stosuje się gwiazdę aby ograniczyć wysoki prąd dopóki silnik nie osiągnie nominalnych obrotów. Gdy osiągnie nominalne obrotu zostaje przełączony na trójkąt. Włączenie na rozruchu przy obciążeniu od razu w trójkąt spowodowałoby przeważnie przepalenie (wyłączenie) bezpieczników.
  • Pomocny post
    Poziom 15  
    Przy obecnym napięciu sieci podłączenie tego silnika w trójkąt spowoduje jego spalenie !

    Na tabliczce (po powiększeniu) widać opis Δ/Y 220/380 czyli podłączenie bezpośrednio do sieci tylko w gwiazdę
  • Poziom 8  
    Silnik mam podpięty do pokaźnych rozmiarów krajzegi, dzisiaj go podpinałem ale z uwagi na święto nie śmiałem ciąć drewna. W każdym razie teraz wszystko jasne, dziękuję za wyjaśnienia.
  • Poziom 43  
    Jacdiag napisał:
    Przy obecnym napięciu sieci podłączenie tego silnika w trójkąt spowoduje jego spalenie !

    Na tabliczce (po powiększeniu) widać opis Δ/Y 220/380 czyli podłączenie bezpośrednio do sieci tylko w gwiazdę

    Urządzenia w tym silniki trójfazowe 220/380 pracują bez problemu przy 230/400. Nie trzeba ich wymieniać ani ograniczać użyteczność. Praca w gwiazdę przez długi czas przy obciążeniu powoduje spalenie się uzwojeń zarówno przy zasilaniu 220/380 jak i 230/400.
  • Pomocny post
    Poziom 22  
    DiZMar napisał:
    Urządzenia w tym silniki trójfazowe 220/380 pracują bez problemu przy 230/400. Nie trzeba ich wymieniać ani ograniczać użyteczność. Praca w gwiazdę przez długi czas przy obciążeniu powoduje spalenie się uzwojeń zarówno przy zasilaniu 220/380 jak i 230/400.
    Nie ma kolega racji.
    Ten silnik może pracować w trójkącie tylko przy zasilaniu 3x230V, a więc w naszej krajowej sieci tylko przy podłączeniu przez odpowiedni falownik!!
    Polecam przeczytać: https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic1298087.html
  • Poziom 43  
    Jakoś pracują może dlatego, że ich użytkownicy nie wiedzą, że jest potrzeba stosowania falowników. Gdyby wiedzieli to baliby się podłączyć. Czasami brak wiedzy jest skarbem.
    PS.
    Te falowniki to tylko teoria, bo praktyka jest taka, że pracują w trójkącie bez jakichkolwiek falowników.
  • Pomocny post
    Poziom 22  
    Pracują, ale po przewinięciu.
    Żaden silnik 220/380 nie popracuje zbyt długo połączony w trójkąt i zasilony z sieci 3x400V.
  • Poziom 43  
    mar_uda napisał:
    Pracują, ale po przewinięciu.
    Żaden silnik 220/380 nie popracuje zbyt długo połączony w trójkąt i zasilony z sieci 3x400V.

    Przezwajana to były te co pracowały z "ostrożności" w pozycji tylko gwiazda (znam takie przypadki). Przegrzewały się i dymiły zarówno zasilane wcześniej z sieci 230/380 jak i 230/400. Tych z lat 60 i 70 XX wieku nie trzeba było przerabiać ani stosować do nich falowników. Sieci w tamtych czasach miały tak niepewne napięcie, że urządzenia w tym silniki były robione z zapasem aby mogły wytrzymać nawet 240 V (faza - zero) zamiast (na wiosce tuż przy transformatorze) gdy na końcu linii było ledwie 200 V (faza - zero) i to w porywach.
  • Pomocny post
    Poziom 24  
    Proszę nie mylić silnika 230/400 z silnikiem 400/660.
    DiZMar napisał:
    urządzenia w tym silniki były robione z zapasem aby mogły wytrzymać nawet 240 V

    Kolega chce zapodać mu 400 V.
  • Pomocny post
    Poziom 43  
    stasiekb100 napisał:
    Proszę nie mylić silnika 230/400 z silnikiem 400/660.
    DiZMar napisał:
    urządzenia w tym silniki były robione z zapasem aby mogły wytrzymać nawet 240 V

    Kolega chce zapodać mu 400 V.

    Faza zero 230 V to faza - faza 400 V. Kiedyś było faza = zero 220 V to faza = faza 380 V. W trójkącie kiedyś było teoretycznie 380 V a praktycznie czasami ponad 400 V. Teraz przy stabilnych sieciach jest w trójkącie 400 V. W czym jest więc problem? Jeżeli silniki zasilane kiedyś pracowały przy ponad 400 V to dlaczego teraz ma im to szkodzić? Przecież podniesienie napięcia zasilania o ok. 5% praktycznie osiąga ono faktyczne napięcie jakie w niektórych miejscach występowało już kiedyś i silniki pracowały normalnie.
    Pamiętam, że były czasy, że często przepalały się żarówki 220 V. Okazało się, że w sieci zamiast 220 V było ponad 240 V. Nie było jednak przypadku by spalił się silnik trójfazowy pracujący w układzie gwiazdy.
  • Pomocny post
    Poziom 22  
    Dalej kolega nie rozumie. Tu nie chodzi o podniesienie napięcia z 220 na 230V.
    Ten silnik jest przystosowany do zasilania w trójkącie napięciem międzyfazowym 220V, a w naszej sieci jest 400V!! To tak, jakby podłączył kolega do 400V czajnik elektryczny albo żelazko.
  • Pomocny post
    Poziom 24  
    Przy silniku 230/400 w trójkącie trzeba dać 230 V miedzy fazami, a w polskiej sieci jest 400 V między fazami.
  • Pomocny post
    Poziom 42  
    DiZMar napisał:
    Praca w gwiazdę przez długi czas przy obciążeniu powoduje spalenie się uzwojeń zarówno przy zasilaniu 220/380 jak i 230/400.

    Totalna bzdura

    DiZMar napisał:
    Te falowniki to tylko teoria, bo praktyka jest taka, że pracują w trójkącie bez jakichkolwiek falowników.

    W odniesieniu do silnika z tematu bzdura numer dwa

    mar_uda napisał:
    Żaden silnik 220/380 nie popracuje zbyt długo połączony w trójkąt i zasilony z sieci 3x400V.


    To akurat sedno, silnik z tematu może pracować tylko w gwieździe, po przełączeniu w trójkąt obroty się nie zmienią, za to znacząco przekroczony zostanie prąd uzwojeń co spowoduje jego spalenie.
    Kolego DizMar proszę zajmij się kasami a nie silnikami bo pojęcie o silnikach masz takie jak ja o kasach. Czyli żadne. Tylko ja się w temacie kas nie wypowiadam bo wiem że nie wiem
  • Pomocny post
    Poziom 1  
    Niestety jest tak jak kolega Stasiekb100 napisał . Silniki 220V/380V mogą pracować tylko w D 3x220V lub z naszej sieci Y 400V na innych silnikach można znaleźć na tabliczce znamionowej tylko opis np:380V D lub 400V D to oznacza podłączyć go tylko D 3x400 lub oznaczenie 380V/660V albo 400V/690V to oznacza że silnik powinien pracować Y/D 400V naszej sieci zasilającej.
  • Pomocny post
    Poziom 43  
    Rzeczywiście zasugerowałem się polskimi silnikami z lat 60 i 70 które obecnie mogą pracować zasilane z obecnej sieci. To fakt. Ten autora produkcji CCCP ma inne parametry napięciowe co umknęło mi. Przepraszam za zamieszanie. :please:
  • Pomocny post
    Poziom 34  
    pysy napisał:
    cewka C1 - U1,U2
    cewka C2 - V1,V2
    cewka C3 - W1,W2

    Powiem szczerze, że nie mogę pojąć jak to jest połączone, a laikiem nie jestem. Jak można trzy zaciski silnika dołączyć do sześciu zacisków przełącznika? Chętnie bym obejrzał zdjęcia tego podłączenia.
  • Pomocny post
    Poziom 43  
    krzysiek7 napisał:
    pysy napisał:
    cewka C1 - U1,U2
    cewka C2 - V1,V2
    cewka C3 - W1,W2

    Powiem szczerze, że nie mogę pojąć jak to jest połączone, a laikiem nie jestem. Jak można trzy zaciski silnika dołączyć do sześciu zacisków przełącznika? Chętnie bym obejrzał zdjęcia tego podłączenia.

    Przecież opisał jako Cewki (1-3) czyli po dwa zaciski (cewka ma przecież 2 końce). Podłączył 6 zacisków silnika silnika (3 cewki po 2 zaciski) do 6 zacisków przełącznika. Wszystko więc opisane jest prawidłowo chociaż pozornie może wprowadzać w błąd.
  • Poziom 8  
    Silnik ma 6 zacisków.

    Dodano po 3 [minuty]:

    Schemat połączenia:
    Rozruch silnika trójąt-gwiazda
  • Pomocny post
    Poziom 24  
    Wywal ten przełącznik, na płytce silnika zmostkuj U2,V2,W2 do gwiazdy i tak zostaw, bo w trójkącie spalisz silnik.
  • Pomocny post
    Poziom 20  
    Z tabliczki znamionowej wynika że silnik ten w sieci 3x400V może pracować tylko połączony w gwiazde. W trójkącie szybko się spali.
  • Pomocny post
    Poziom 13  
    Na własnej skórze odczułem co to jest podłączenie silnika 230/400 w trójkąt bez falownika, moc miał przez 3 minuty.
    Zawsze należy sprawdzić na tabliczce napięcia które wg symboli zapisywane są D/Y.
  • Poziom 8  
    Tak też zrobię, wiem że z tabliczki wynika że można go łączyć tylko w trójkąt w naszej sieci ale wolałem się upewnić. Dziękuję za pomoc.
  • Pomocny post
    Poziom 38  
    pysy napisał:
    Tak też zrobię, wiem że z tabliczki wynika że można go łączyć tylko w trójkąt w naszej sieci ale wolałem się upewnić.

    Z tabliczki znamionowej wynika, że ten silnik w naszej sieci można podłłaczyć tylko w gwiazdę. W trójkąt, ten silnik można by podłączyć w sieci 127/220V.