Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Silnik Krokowy !!! - sterowanie ?

17 Wrz 2005 14:35 13199 8
  • Poziom 10  
    Wiem że temat sterowania silnikiem krokowym był wałkowany już wiele razy ;)

    Ale czy macie może jakiś jak najprostszy! schemat budowy takiego sterowanika na 1 lub 2 silniki ? Oczywiście za pomocą komputera ;P (najlepiej port USB lub LPT)
    Silniczki mają cztery wyjścia ...

    Jestem troche zielony w dziedzinie elektroniki, a muszę coś takiego zrobić :/

    Pozdrawiam i dzięki za odpowiedź ;p
  • Poziom 23  
    Witam

    Skoro silniki mają cztery wyprowadzenia, to są to
    silniki bipolarne. Najprościej będzie zrobić sterownik
    na parze układów L297 i L298. Noty katalogowe
    dostępne w internecie. Jeśli chcesz dowiedzieć się
    więcej na temat sterowania takimi silnikami odwiedź
    CNC Forum:

    http://www.cnc.info.pl/portal.php
  • Poziom 10  
    A co sądzicie o układzie ULN2803 ? Znalazłem dość prosty schemat na bazie właśnie tego układu ;)

    Pozdrawiam
  • Poziom 30  
    Do bipolarnych się nie nadaje...
    Porzebne są dwa mostki H...
    Więc albo tak jak kolega Ski Man proponował albo na tranzystorach...
  • Poziom 10  
    A mógłby ktoś rozwinąć temat sterowania tranzystorami ? :)
  • Poziom 36  
    Garmil napisał:
    A mógłby ktoś rozwinąć temat sterowania tranzystorami ? :)


    Rozwinąć?

    W przypadku silników unipolarnych i bipolarnych połączonych w układzie unipolarnym na kolejne fazy silnika podajesz napięcie przesunięte w fazie (impuls prostokątny) zdejmując je jednocześnie z faz poprzednich. W przypadku przekazywania impulsu z fazy na fazę mamy pracę pełnokrokową, przy pracy "na zakładkę" silnik pracuje półkrokowo (przy dalszym kombinowaniu napięciem faz silnika możemy uzyskać tzw. pracę mikrokrokową zbliżoną nieco do pracy serwosilnika prądu stałego, tyle że silnik krokowy nie jest dostosowany konstrukcyjnie do precyzyjnego ustawiania międzykrokowego).

    W układzie unipolarnym do wysterowania silnika wystarczą pojedyncze tranzystory (bipolarne, MOSFET itp..) w układzie otwartego kolektora (kanału) z dołożoną ewentualnie diodą gaszącą przepięcia. W przypadku małych silniczków do sterowania nadają się scalone drivery tranzystorowe w układzie Darlingtona (ULN2803, ULN2063 itp...). Dla uzyskania lepszej dynamiki stosuje się forsowanie prądu (napięcia zasilającego fazy) niekiedy z dołożonym szeregowym rezystorem. Można też spotkać układy, zwłaszcza w scalonych sterownikach, w których napięcie sterujące (prąd) zmienia się w trakcie sterowania fazy (na fazę podawane jest napięcie modulowane PWM), co pozwala np. zmniejszyć pobór prądu na postoju, forsować napięcie do momentu osiągnięcia wartości nominalnej prądu a potem jego podtrzymanie itp. Zależnie od potrzeb prąd na postoju mozna zdjąć lub pozostawić (w tym przypadku mamy znacznie większy moment trzymający). W procesie zmiany prędkości silnika trzeba uwzględnić jego dynamikę, gdyż podawanie sekwencji wyprzedzającej możliwości silnika (różnica między momentem hamującym/bezwładności na wale a momentem silnika) prowadzi do zgubienia lub dodania kroków (praca z poślizgiem). Sterowanie silnika polega na podaniu na drivery wyjściowe (tranzystory) odpowiedniej sekwencji sygnałów binarnych 0/1 z portu równoległego komputera, portu mikroprocesorowego, specjalizowanego układu scalonego lub klasycznego układu na elementach TTL/CMOS.

    Sterowanie silnikami bipolarnymi różni się tym, że fazy zasilane są z napięciem bipolarnym z układu przeciwsobnego (półmostka), w związku z czym sekwencje sterujące muszą (najczęściej naprzemiennie) obsługiwać napięcia dodatnie i ujemne. Do sterowania silnika bipolarnego potrzebnych jest tyle półmostków ile silnik ma faz. Można spotkać też silniki, w których fazy połączone są z jednej strony np w pary. Silnik taki może pracować w układzie unipolarnym lub specyficznym bipolarnym.
    Silnik krokowy z wyprowadzonymi wszystkimi końcówkami faz można również sterowanć przez układy pełnego mostka, ale układ taki nie poprawia właściwości układu zwiększając złożoność układu.

    A samo sterowanie tranzystorami? Wejście z portu przez rezystor na bazę Darlingtona, w układzie sterowania tranzystorów unipolarnych najczęściej trzeba podać wyższe napięcie sterujące, co wymaga zastosowania dodatkowego układu pośredniczącego (drivera), który dodatkowo zapewni odpowiednio szybkie przeładowanie pojemności bramki (zmniejszenie strat w czasie przełączania, co akurat w przypadku częstotliwości rzędu 100-1000-10000 Hz nie jest aż tak istotne). Ze względu na duże indukcyjności silnika i indukowanie w nim napięć (ruch osi) dobrze jest stosować w układach sterowania optoizolatory.

    Oczywiście najprościej dać scalony sterownik i drivery (chociaż czasem zmniejsza to możliwości sterowania układem).

    Wszystkie te tematy były już poruszane na elektroda.pl...kilka linków:

    https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic309035.html
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic320486.html
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic313526.html
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic297544.html
  • Poziom 9  
    Czy mozna sterowac silnikiem unipolarnym w sposob bipolarny?
  • Poziom 23  
    Można. Jednak zmieniają się wtedy parametry
    silnika, prąd , moment itp.
    Należy to sprawdzić w dokumentacji. Producent
    często podaje parametry silnika dla pracy w
    układzie unipolarnym i bipolarnym.