Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

[Rozwiązano] Seat Arosa 1.0 ''97 - Brak ładowania - jak sprawdzić regulator napięcia?

19 Sie 2019 22:42 174 13
  • Poziom 12  
    Witam. Dzisiaj rano po zapaleniu auta stwierdziłem nie gaśnięcie lampki ładowania (wczoraj do zgaszenia wszystko było ok). Podpiąłem woltomierz i potwierdziłem całkowity brak ładowania. Na zgaszonym silniku 12,40 V, na odpalonym 12,10 V. Sprawdziłem również podłączenia obu przewodów od strony alternatora i są bez zarzutu. Na cienkim przewodzie pojawia się napięcie po przekręceniu stacyjki, a na grubym przewodzie przy śrubie w alternatorze jest napięcie samego akumulatora i na zgaszonym i na odpalonym silniku. Pasek też oczywiście OK.
    Auto 5 lat temu miało wymieniony alternator na regenerowany, ale przez ten czas przejechało tylko 12.000 km.
    Nie chcę tu się bawić w nie wiadomo jaką diagnozę. Bez wyciągania alternatora rozebrałem obudowę i mogę wyciągnąć regulator napięcia.
    Nie chcę tu się bawić w nie wiadomo jaką diagnozę. Chodzi mi tylko o podstawowe sprawdzenie samego regulatora. Jeżeli jest niesprawny to go wymienię, a jak sprawny to cóż, kupię kolejny alternator.
    Czy jest prosty sposób na takie sprawdzenie przy użyciu woltomierza/ omomierza?
    Ps. Na zdjęciach model alternatora i jego regulatora napięcia. Seat Arosa 1.0 ''97 - Brak ładowania - jak sprawdzić regulator napięcia? Seat Arosa 1.0 ''97 - Brak ładowania - jak sprawdzić regulator napięcia?
  • Pomocny post
    Poziom 24  
    Podłącz amperomierz od grubej śruby do cienkiej i odczytaj wzkazania.
  • Poziom 14  
    Witam ,najlepiej wyjac regulator i sprawdzic szczotki,byc moze ktoras wisi.Przy okazji rzut oka na pierscienie slizgowe-w jakim sa stanie.W razie czego te regulatory nie sa drogie a czesto padaja wiec mozna podmienic na inny.
  • Poziom 12  
    stasiekb100 napisał:
    Podłącz amperomierz od grubej śruby do cienkiej i odczytaj wzkazania.

    Nie rozumiem. Czy chodzi o podłączenie pomiędzy grubym i cienkim przewodem przy alternatorze czy grubą śrubą i masą? Jeżeli tak, to niestety mam miernik tylko do 20A. Ale z tego sprawdziłem dotychczas to ładowania nie ma w ogóle, także bezpośrednio na śrubie.
  • Pomocny post
    Poziom 24  
    Padłącz amperomierz między cienkim i grubym przewodem na alternatorze, powinno być od 2 do 5 A.
  • Poziom 43  
    akm97 napisał:

    Czy jest prosty sposób na takie sprawdzenie przy użyciu woltomierza/ omomierza?

    Woltomierz i zasilacz regulowany.
  • Poziom 12  
    jakub560 napisał:
    Witam ,najlepiej wyjac regulator i sprawdzic szczotki,byc moze ktoras wisi.Przy okazji rzut oka na pierscienie slizgowe-w jakim sa stanie.W razie czego te regulatory nie sa drogie a czesto padaja wiec mozna podmienic na inny.

    Regulator wyciągnąłem, szczotki nie wytarte, nie wiszą. Pierścienie w dobrym stanie.
    Regulator (wyłączając te no name) to koszt prawie 100 zł, dlatego chcę uniknąć jego kupowania, jeżeli później i tak będę musiał kupić cały alternator
  • Pomocny post
    Poziom 29  
    Stówę to te dobre markowe a można kupić np. wcale nie gorszego autostartera ARE0006 za 20 zł i będzie działać.
  • Poziom 12  
    stasiekb100 napisał:
    Padłącz amperomierz między cienkim i grubym przewodem na alternatorze, powinno być od 2 do 5 A.

    A więc zrobiłem pomiar jak radziłeś i amperomierz wskazał 1,40A przy czym wartość powoli spadała i po chwili było 1,30A. Pomiarowi towarzyszyło obniżenie obrotów silnika i rzężenie z alternatora. O czym to świadczy?

    Dodano po 7 [minuty]:

    kkknc napisał:
    akm97 napisał:

    Czy jest prosty sposób na takie sprawdzenie przy użyciu woltomierza/ omomierza?

    Woltomierz i zasilacz regulowany.

    Nie mam niestety regulowanego zasilacza. Znalazłem w sieci sposób na sprawdzenie regulatora polegający na wpięciu żarówki pomiędzy szczotki regulatora i podaniu zasilania 12V na masę i styk regulatora. Przy napięciu ok. 12,4 V żarówka świeciła. Nie mam możliwości modulacji napięcia prądu (test miał wykazać zgaśnięcie żarówki po przekroczeniu 14V), ale nie wiem czy to konieczne, bo problemów z przeładowywaniem i paleniem żarówek póki co nie mam:-( Czy to świadczy że regulator napięcia jest dobry i najprościej będzie wymienić cały alternator?
  • Poziom 34  
    Zrób wycieczkę na szrot i kup drugi alternator. Jeżeli okaże się że pracuje prawidłowo wymień regulator w nim bądź szczotki na nowe. Lepszej opcji nie widzę na chwilę obecną.
    Może być uwalony stojan, diody, bądź wirnik - naprawa jest nie opłacalna, a tam możesz dopasować altka o większej mocy niż masz - nie zaszkodzi :)
  • Pomocny post
    Poziom 29  
    akm97 napisał:
    świadczy że regulator napięcia jest dobry i najprościej będzie wymienić cały alternator?

    Dokładnie. Ja obstawiam zwarcie na stojanie. Lata swoje robią i rdzeń puchnie od korozji zwierając druty uzwojenia.
  • Pomocny post
    Poziom 24  
    akm97 napisał:
    A więc zrobiłem pomiar jak radziłeś i amperomierz wskazał 1,40A przy czym wartość powoli spadała i po chwili było 1,30A. Pomiarowi towarzyszyło obniżenie obrotów silnika i rzężenie z alternatora. O czym to świadczy?

    Uszkodzone co najmniej dwie diody pomocnicze, łożyska do sprawdzenia na obecność luzu, regulator można powiedzieć że sprawny, choć po jednym pomiarze gwarancji nie mogę dać.
  • Poziom 12  
    Dziękuję wszystkim za rady. Zamawiam drugi alternator. Pozdrawiam.
    Alternator zamontowany, ładowanie wróciło. Swoją drogą trzeba trochę podejrzliwie podchodzić do alternatorów regenerowanych, bo od biedy za taki może "robić" rozebrany, wypiaskowany i złożony z powrotem.
  • Poziom 12  
    Wymiana alternatora zgodnie z poradami na forum.