Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
MetalworkMetalwork
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Ursus c 330 - Zawór hamulca c330 - zasada działania

20 Sie 2019 12:44 663 17
  • Użytkownik obserwowany
    Witam,
    Poczytałem trochę po forach i nie mogę znaleźć konkretnej odpowiedzi na temat zasady działania pneumatycznego zaworu hamulca w Ursus c330. Otóż znalazłem odpowiedzi ze powinien być normalnie zamknięty a powietrze puszczać dopiero po naciśnięciu pedału oraz odwrotnie że powietrze puszcza cały czas a zanik ciśnienia powoduje zahamowanie przyczepy. Mój zawór aktualnie działa w sposób nr 2 czyli odcina powietrze po naciśnięciu pedału. Nie jestem jednak pewny czy on jest w 100% sprawny. Siłownik hamulca posiadam taki ze trzpień wysuwa się dopiero po podaniu powietrza więc moim zdaniem zawór powinien działać odwrotnie. Czy umie mi to ktoś dobrze wytłumaczyć jak być powinno lub jak to przerobić aby podawał powietrze po naciśnięciu hamulca? Pozdrawiam
  • MetalworkMetalwork
  • Pomocny post
    Poziom 20  
    Dobrze ci działa zawór - ma puszczać cały czas powietrze na tylne gniazdo do przyczepy. W momencie naciśnięcia hamulca odcina powietrze ze sprężarki i łaczy gniazdo przyczepy z atmosferą (po prostu w momencie naciśnięcia hamulca odcina sprężarkę i spuszcza ciśnienie z węża do przyczepy). Tak to działa, bo w przyczepie jest zbiornik który służy do zasilenia tłoka siłownika. Zawór hamulcowy w przyczepie gdy wykryje brak ciśnienia (bo nacisnąłeś hamulec, lub też nastąpiło awaryjne odpięcie/urwanie węża, gdyby się odpięła samoczynnie przyczepa - to wtedy przy wykryciu braku ciśnienia w wężu zasilającym otwiera przepływ ciśnienia z butli w przyczepie na siłownik hamulcowy w przyczepie.
    Tak to pokrótce działa.
  • Użytkownik obserwowany
    Myślę że to chyba najlepsze wytłumaczenie jakie dotąd znalazłem. Dzięki wielkie! A kojarzysz może jak nazywa się ten zawór pod przyczepa który kontroluje spadek ciśnienia na wezu doprawadzajacym i puszcza ciśnienie z butli? Rozumiem również że w tym układzie mogę poruszać się przyczepa również bez załączonej sprężarki - np jak jadę pusto i nie potrzebuje hamulców pneumatycznych to wówczas przyczepa nie będzie zahamowana?
  • Poziom 43  
    Bez ciśnienia przyczepa będzie zahamowana. Nie ruszy do napompowania zbiornika w przyczepie i obecności ciśnienia w przewodzie z ciągnika.
  • MetalworkMetalwork
  • Poziom 20  
    Niestety nie da się jechać bez sprężarki bo choć butla w przyczepie była by pełna to powietrze to służy do zasilenia siłownika (zahamowania). Wtedy brak ciśnienia w przewodzie zasilającym zawór w przyczepie "zinterpretował by" :-) jako "polecenie hamowania". Chyba bardziej obrazowo się nie da.
    Nawet w sytuacji gdy gdzieś w układzie (pomiędzy ciągnikiem a przyczepą) schodzi powietrze to nawet podczas postoju przyczepa się sama zahamuje. To właśnie dlatego czasami widać że niektóre ciężarówki muszą dobić powietrza by ruszyć.

    W układzie 1 obwodowym wąż zasilający jest jednocześnie wężem sterujacym.
    Jest to główna jego wada, szczególnie w górach jak ktoś dużo hamuje (pulsacyjnie) a sprężarka słaba to może się okazać że zwyczajnie podczas kolejnego hamowania braknie powietrza bo ciągle będzie hamowanie, więc nie ma kiedy dobić butli w przyczepie.

    Ale to już szczegóły, poczytaj w Internecie, jest tego mnóstwo o 1 i 2 obwodowych układach pneumatycznych - wystarczy poszukać. Opisy zaworów też są.
  • Użytkownik obserwowany
    No ale w przypadku gdy ręcznie upuszcze powietrze pomiędzy zbiornikiem ciśnienia w przyczepie a słownikiem hamulca to siłownik odpuści i przyczepa pojedzie ( tak jak to opisales wcześniej że np w górach gdzie hamuje się pulsacyjnie powietrza brakuje w zbiorniku przyczepy) i wówczas mogę jechać bez załączonej pneumatyki zgadza się?
  • Poziom 20  
    Jak już nie będzie powietrza w zbiorniku przyczepy to przy odpiętym wężu od ciągnika będzie się dało jechać, bo najzwyczajniej przyczepa nie będzie miała czym hamować.
  • Użytkownik obserwowany
    I takiej odpowiedzi oczekiwałem 😉 dzięki wielkie wszystkim za wyczerpujące odpowiedzi a przede wszystkim Tobie tata1 😉 teraz mam dylemat czy kupić zbiornik powietrza, zawor pod przyczepę i robić instalacje czy może szukać zaworu do ciągnika pod pedal tylko żeby był normalnie zamknięty a po wciśnięciu puszczał powietrze które by było prowadzone wężem bezpośrednio do siłownika przyczepy.
  • Poziom 20  
    Nie kombinuj i rób instalację zgodnie ze sztuką - zrób wg takiej zasady jak opisane powyżej.
    Podpowiem tylko że w przyczepach najczęściej jest zbiornik oddzielnie od zaworu połączone wężem/rurką - trochę więcej elementów trzeba. Natomiast bez problemu znajdziesz od rozrzutnika obornika tam jest zawór przykręcony do zbiornika. Podłączasz tylko przewód do ciągnika i przewód do siłownika i gotowe. Są w portalach ogłoszeniowych.
    Choćby taki:
  • Poziom 19  
    Nie kombinuj, tylko zrób to jak trzeba - z butlą i zaworem hamulcowym w przyczepie. Tu chodzi też o twoje i innych bezpieczeństwo.
    Na zaworze hamulcowym masz możliwość regulacji siły hamowania w zależności jak ocenisz ładunek. Jest też możliwość 'odhamowania' przyczepy poprzez spuszczenie powietrza z samych siłowników (butla pozostaje pod ciśnieniem) - tego się używa np. po odpięciu przyczepy/węża (przyczepa jest zahamowana) gdy potrzebujesz skręcić dyszlem, albo np. podpiąć ciągnik przodem do manewrów. Po manewrach możesz tak samo z powrotem ją zahamować na zaworze, bo cały czas w butli masz ciśnienie powietrza. To jest od dawna przemyślane i upraszczanie tego jest ryzykowne.
  • Użytkownik obserwowany
    Nie wiedziałem nawet ze jest coś takiego kompletnego z zaworem. Cena dobra tylko ze odbiór osobisty. Jeżeli chodzi o bezpieczeństwo to nie ma co mówić bo tyle lat się jeździło bez pneumatyki że jak by to nie było zrobione to i tak będzie lepiej. Ale jeżeli znajdę w normalnych pieniądzach butle z zaworem to na pewno zaloze
  • Poziom 19  
    Zbiornik powietrza/butlę znajdziesz na szrocie za grosze, zawór hamulcowy trochę kosztuje ale kup nowy (najlepiej nie chiński), do tego parę metrów węży. Resztę chyba masz przy przyczepie, skoro w ogóle myślisz o hamowaniu - mam na myśli bębny hamulcowe i siłowniki.
  • Poziom 20  
    kameleon222 napisał:
    Nie wiedziałem nawet ze jest coś takiego kompletnego z zaworem. Cena dobra tylko ze odbiór osobisty. Jeżeli chodzi o bezpieczeństwo to nie ma co mówić bo tyle lat się jeździło bez pneumatyki że jak by to nie było zrobione to i tak będzie lepiej. Ale jeżeli znajdę w normalnych pieniądzach butle z zaworem to na pewno zaloze


    Te butle z zaworem z rozrzutników mają tylko 2 pozycje na dźwigni (praca i odhamowanie) - po prostu to prosty zawór, ale wszystko w komplecie. Jak masz niewielką przyczepę to w zupełności wystarczy (w końcu rozrzutnik też ma 4,5t ładowności).
    Te zawory z przyczepy co maja zbiornik osobny to wymagają dodatkowo regulatora siły hamowania i wtedy jest więcej pozycji (pusta przyczepa, do połowy załadowana, cała załadowana, odhamowanie). Sam zawór nie ma żadnej dźwigni. Trzeba kupić oba podzespoły (gdy się kupuje w sklepie). W używce są sprzedane najczęściej razem.

    Zobacz ten wątek:
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic3057754.html


    Tu akurat masz obrazek nowego zaworu z przykręconym regulatorem hamowania
    Ursus c 330 - Zawór hamulca c330 - zasada działania
  • Użytkownik obserwowany
    grzeniuw napisał:
    Zbiornik powietrza/butlę znajdziesz na szrocie za grosze, zawór hamulcowy trochę kosztuje ale kup nowy (najlepiej nie chiński), do tego parę metrów węży. Resztę chyba masz przy przyczepie, skoro w ogóle myślisz o hamowaniu - mam na myśli bębny hamulcowe i siłowniki.

    No tak, zbiornik jakiś idzie kupić - pewnie dziurawy ale to się pospawa. Gorzej z tym zaworem bo ceny jak widzę to od 200 zl..

    Dodano po 5 [minuty]:


    Te butle z zaworem z rozrzutników mają tylko 2 pozycje na dźwigni (praca i odhamowanie) - po prostu to prosty zawór, ale wszystko w komplecie. Jak masz niewielką przyczepę to w zupełności wystarczy (w końcu rozrzutnik też ma 4,5t ładowności).
    Te zawory z przyczepy co maja zbiornik osobny to wymagają dodatkowo regulatora siły hamowania i wtedy jest więcej pozycji (pusta przyczepa, do połowy załadowana, cała załadowana, odhamowanie). Sam zawór nie ma żadnej dźwigni. Trzeba kupić oba podzespoły (gdy się kupuje w sklepie). W używce są sprzedane najczęściej razem.

    Zobacz ten wątek:
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic3057754.html


    Tu akurat masz obrazek nowego zaworu z przykręconym regulatorem hamowania
    Ursus c 330 - Zawór hamulca c330 - zasada działania[/quote]

    Czyli ma możliwość ciągnięcia przyczepy z załączone sprężarka - praca oraz bez sprężarki - odhamowanie. Oba podzespoły nowe czyli cena w górę. No ale chyba da się zamontować bez regulatora siły hamowania?
  • Poziom 20  
    kameleon222 napisał:
    Czyli ma możliwość ciągnięcia przyczepy z załączone sprężarka - praca oraz bez sprężarki - odhamowanie. Oba podzespoły nowe czyli cena w górę. No ale chyba da się zamontować bez regulatora siły hamowania?

    Jak jest wersja z osobnym zbiornikiem to musi być zawór z korektorem hamowania, bo to komplet z zaworem - dźwignia jest na korektorze, nie na zaworze. Lepiej szukaj zbiornika od rozrzutnika ze zintegrowanym zaworem - wystarczy ci.
    Szukaj dobrze, pomogę ci https://www.olx.pl/oferta/zbiornik-powietrza-CID757-IDjKI9H.html#ae41215294
  • Użytkownik obserwowany
    Też właśnie wczoraj znalazłem to ogłoszenie i już dzwoniłem rano. Zastanawiam się nad tym bo w cenie tego ( o ile sprawne) nie kupię nawet pół zaworu. Zastanawia mnie tylko to że nie widzę tam zaworu - rękojeści o którym mówiłeś do zmiany pozycji. Ale dzięki za pomoc!
  • Poziom 3  
    Witam.
    Również mam problem z hamulcami w c330. A dokładnie z zaworem hamulcowym który znajduje się pod pedałami. Hamulce te nie działały pewnie z 20 lat albo i dłużej. Ostatnio wszystko uruchomiłem i o dziwo chodzi po wymianie kilku uszczelek i przewodu. Jedynie syczy cały czas z tego zaworu. Czy tak ma być? Dodam jeszcze że bije ciśnienie na złączkę do przyczepy a gdy nacisne pedał to syknie z tego zaworu lecz cały czas z niego uchodzi powietrze. Czy jest to wina tych uszczelniaczy w środku?
    Dziękuję za odpowiedź
  • Poziom 43  
    Adm1234 napisał:
    Witam.
    Również mam problem z hamulcami w c330...

    Załóż swój temat a nie podpinasz się pod cudzy do tego archiwalny (prawie).