Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Relpol przekaźniki
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Pralka Electrolux EWT 1367- Diagnostyka hydrostatu i grzałki

21 Sie 2019 10:15 411 19
  • Poziom 10  
    Przeszukałem forum i YT i nie znalazłem odpowiedzi. Jak poprawnie zdiagnozować w warunkach domowych dla niedoświadczonego hydrostat i grzałkę.
    1. Na filmach grzałkę bada się omomierzem na wyjętej grzałce i prawidłowy odczyt to około 25-28 Ohm. Druga sprawa to upływność grzałki, która jest pokazana jako diagnoza "przebicia" do masy i mierzona "przedzwonieniem" miernikiem na punktach zasilania grzałki (bądź grzałce) i masy. Już słyszałem, że to niedokładna/zła metoda.
    2. Hydrostat elektroniczny: podobno lepiej nie dmuchać w niego, bo można go uszkodzić. Poza wejściem wężyka ma jeszcze gniazdo 5V, GND i OUT. Jakie pomiary i w jaki sposób wykonać, żeby zdiagnozować poprawność pracy?
    Pytam pod kątem naprawy pralki i eliminacji potencjalnych przyczyn awarii.
  • Relpol przekaźniki

  • Poziom 39  
    1) Najlepszy przyrząd to miernik rezystancji izolacji - mierzy upływność (przebicie) nie tylko na grzałce.
    2) Oscyloskop i pomiar sygnału wyjściowego (hydrostat cyfrowy) - tańsza metoda to podstawienie sprawnego hydrostatu.
  • Relpol przekaźniki
  • Poziom 42  
    Jesli chodzi o grzałkę, to pierwszy pomiar jest potwierdzeniem ciągłości spirali , natomiast drugi nie zawsze wychodzi, bo po zanurzeniu w wodzie, przy jakimś niewidocznym "gołym" okiem pęknięciu, woda wnika tam i wtedy dopiero dochodzi do zwarcia grzałki z obudową. Często też dopiero po rozgrzaniu grzałki, ma ona, tendencję do zwierania elementu grzejnego z obudową- rozszerzalność cieplna.
  • Specjalista AGD
    Dorzucę się do wyjaśnień. Grzałka omówiona to nie będę dodawał. Z hydrostatem w tej pralce jest tak że najlepiej wejść w tryb serwisowy. Jak ona nie zgłasza jego błędu to daj mu spokój. W razie wątpliwości czy moduł czy hydrostat odłącz hydrostat i sprawdź czy moduł widzi jego brak. Jeśli pobiera za dużo wody to jest brudna komora hydrostatyczna lub uszkodzony/zapchany wężyk od hydrostatu.
  • Poziom 32  
    Jak pralka ma wyświetlacz i opcję wywołania diagnostyki serwisowej to przy teście zaworów i pompy wody pokazuje odczyt z hydrostatu.
  • Poziom 10  
    Piotr2608 napisał:
    1) Najlepszy przyrząd to miernik rezystancji izolacji - mierzy upływność (przebicie) nie tylko na grzałce.
    2) Oscyloskop i pomiar sygnału wyjściowego (hydrostat cyfrowy) - tańsza metoda to podstawienie sprawnego hydrostatu.

    Oczywiście miernika rezystancji izolacji nie posiadam, więc pewnie upływność zmierzę jak do tej pory "na pół gwizdka" przedzwonieniem
    Oscyloskop oczywiście posiadam dostęp ;) więc sprawdzę.
    Dziękuję też za pozostałe propozycje. Przeglądanie trybu serwisowego zrobiłem, ale pokazany błąd nie jednoznacznie wskazuje na przyczynę. W związku z powyższym hydrostat i grzałka jest próbą eliminacji niektórych koncepcji awarii.
    P.S. z powodu uwagi od Moderatora tytuł tematu zyskał model pralki.
  • Specjalista AGD
    akek napisał:
    Przeglądanie trybu serwisowego zrobiłem, ale pokazany błąd nie jednoznacznie wskazuje na przyczynę.


    Jaki to błąd? Pochwal się :)
    Pomyślimy wspólnie nad jego rozwiązaniem
  • Poziom 10  
    Pralka pokazuje błąd E66, komunikacji w obwodzie grzałki.
    Natomiast wadliwa praca przekaźników polega na tym, że na obu stykach Wyjścia napięcia w module do grzałki, pojawia się faza?! (zmierzone fazerem z diodą) i występuje na nich napięcie 56V?! Przyjmuję zasadę działania przekaźników, że sterowanie nimi (powinno pojawić się napięcie) następuje w momencie, kiedy program nakazuje zacząć grzanie. A to napięcie 56V jest już od chwili nastawienia programu jeszcze przed naciśnięciem start!
    Przekaźniki wymienione na nowe, zimnych lutów brak. Podejrzewam upływność gdzieś na module. Podejrzewam wadliwe działanie kondensatora przeciwzakłóceniowego, ale nie mogę go odnaleźć (dużych rozmiarów) nigdzie poza modułem - jest taki? Nie mam schematu do tej pralki :(. Poprawcie mnie jeśli błądzę.
    P.S. pomijam pracę grzałki (choć "domowymi" metodami sprawdzona i dobra), bo ona w ogóle nie była wpięta w trakcie pomiaru pracy przekaźników.
  • Specjalista AGD
    Ta pralka na początku sprawdza swoje komponenty. Wie że grzałka jest spalona lub ma upłynność. Jeśli ją odpiąłeś też to "wie". Filtr P-Z jest wbudowany w moduł co widać na zdjęciu produktu:
    https://north.pl/karta/modul-elektroniczny-be...lki-do-modelu-ewt1367edw,PKZ-C9-CMM9-NM4.html

    Moje pytanie brzmi czy wymieniłeś przekaźniki grzałki i czy czasem nie pomyliłeś ich z przekaźnikami silnika. Jeśli pomimo wymiany przekaźników na ZACISKACH podłączonej grzałki pojawia się jakieś 56V to znaczy że być może na kablu (lub wtyczce) nie ma styku. Wtedy warto wyczyścić blaszki na module (od zasilania gł i od grzałki) i sprawdzić czy konektory dociskają. Upierdliwa zabawa ale zazwyczaj po paru godzinach zabawy udawało mi się naprawić pralkę.
  • Poziom 10  
    Jeśli sprawdza na początku komponenty, to jeśli są złe, to po co uruchamia program? On się zatrzymuje w momencie, kiedy powinna (jak mi się wydaje) po ok. 9 min uruchomić się grzałka. Słychać pstrykanie sterowania przekaźników grzałką i program się zatrzymuje i informuje, że skończył program. Nie wywala wtedy błędu. Po co uruchamia program jeśli wie, że grzałka zła? Grzałka ma dobrą oporność około 26/27Ω i nie daje oznak upływności. Ale jak widzę, nie mam miernika rezystancji izolacji, więc wiem o tym tylko z grubsza.

    Przekaźniki wymienione te co trzeba, choć tamte też wydawały się dobre. Napięcie nie pojawia się na Zaciskach grzałki, tylko już na Wyjściu z modułu. Tam wypiąłem kostkę i na module sprawdzałem. Próbnikiem chciałem sprawdzić kiedy przychodzi faza i na której blaszce - sterowanie przekaźników. Okazało się, że faza jest na obu! Kable między modułem i grzałką przedzwonione i sprawne. Dziwne jest to, że po pierwszym unieruchomieniu rozebrałem grzałkę, termistor i zmontowałem z powrotem, bo nie było widocznych objawów uszkodzeń (np. spalenie). Jak podłączyłem, to pralka zrobiła z 3-4 pełne prania. Myślałem, że coś nie stykało i jest już ok. Niestety później znowu przestała działać. Za poradą forum wymieniłem przekaźniki. Pralka znowu działała około tygodnia. Potem znowu przestała działać. Taki stan jest na dziś. Może ten opis coś wniesie?
    PS.
    Dodam jeszcze, że uznawany za najlepszy serwis w moim mieście po objawach powiedział, że najlepiej kupić nową pralkę! Ja bym ją oddał do naprawy, tylko nie mam komu żeby nie wozić daleko. Dlatego grzebię sam.
  • Poziom 10  
    Pralka Electrolux EWT 1367- Diagnostyka hydrostatu i grzałki
    Dziękuję za załączenie schematu. Wydaje mi się, że to nie jest od tego modułu sądząc po rozrysowaniu części oraz tu jest widoczny EWM09... ja mam APP Type: EWM109315A. Pytałeś o moje PNC: 9193217221(00).
    Bardziej trafny byłby schemat ścieżek samej płytki jeśli posiadasz. Widzę ścieżkę L i N do przekaźników, ale niewiele więcej od przekaźników.
    Skąd to napięcie bez uruchomienia programów i do tego 56V? Zwarcie jakiegoś kondensatora? Którego ewentualnie? Załączam foto kondensatorów na module.

  • Poziom 39  
    akek napisał:
    Dodam jeszcze, że uznawany za najlepszy serwis w moim mieście po objawach powiedział, że najlepiej kupić nową pralkę!

    Norma. Nic nowego.
    Popraw PNC - prawidłowe 913217221 (00).
    E66 - Usterka przekaźnika zasilania grzałki (brak zgodności między odczytem a stanem przekaźnika).
    Awaria samego przekaźnika lub awaria w obrębie sterowania przekaźnikami.
    Szukajcie aż znajdziecie.

    akek napisał:
    Skąd to napięcie bez uruchomienia programów i do tego 56V?

    Wywal tego Fazera i zmierz napięcie miernikiem.
  • Poziom 10  
    Piotr2608 napisał:
    Popraw PNC - prawidłowe 913217221 (00).
    E66 - Usterka przekaźnika zasilania grzałki (brak zgodności między odczytem a stanem przekaźnika).
    Awaria samego przekaźnika lub awaria w obrębie sterowania przekaźnikami.
    akek napisał:
    Skąd to napięcie bez uruchomienia programów i do tego 56V?

    Wywal tego Fazera i zmierz napięcie miernikiem.

    Solidna spostrzegawczość! - fakt, pomyliłem cyfrę, mój PNC 913217221 (00).
    Wiem, że wina leży gdzieś przy przekaźnikach, tylko były wymienione na nowe i nic to nie dało. Dlatego przypuszczałem, że jeszcze wadą może być hydrostat (zmierzony oscyloskopem jest dobry) oraz sama grzałka. Ale skoro napięcie nie dochodzi do grzałki, to wina chyba w module.
    Fazer użyłem tylko ze względu na sprawdzenie sterowania przekaźnikami: sądziłem, że obydwa/jedno wyjście z modułu na zasilanie grzałki jest bez fazy i ona pojawi się dopiero w momencie załączenia przekaźnika. Tak chciałem wyeliminować jeden z nich, który jest wadliwy i w szukać w jego ścieżce.
    Napięcie na wyjściu z modułu do grzałki (wypięta kostka) zmierzyłem i jest 56 V. Kiedy mierzyłem napięcie na zaciskach w grzałce napięcie było 0 V. Te 56V nie oznacza upływności gdzieś w module? Kondensator to zły trop?
    Litości, pomóżcie co jeszcze sprawdzić, bo żaden serwis w pobliżu mi tego nie naprawi. Co jeszcze sprawdzić?
  • Specjalista AGD
    Przypomina mi się taka dziwna historia, jak sam pod koniec pracy źle wpiąłem czujnik NTC przy grzałce, i też był to Elektrolux. Sprawdź/popraw styki na nim nie zaszkodzi. Jeśli wprowadziłem Cię w błąd to serdecznie przepraszam.
  • Poziom 10  
    Nie, nie wprowadziłeś mnie w błąd. Nie ma za co przepraszać. Sprawdzę jeszcze te styki. Każda podpowiedź jest cenna.
    Większość takich usterek mija po dość prostym podmienieniu przekaźników. Tu jest coś zagadkowego i nie łatwego do znalezienia. Z góry dziękuję za kolejne porady, jeśli tylko coś przyjdzie Wam do głowy.
  • Pomocny post
    Specjalista AGD
    akek napisał:
    Dlatego przypuszczałem, że jeszcze wadą może być hydrostat
    Zostaw hydrostat w spokoju.
    akek napisał:
    Napięcie na wyjściu z modułu do grzałki (wypięta kostka) zmierzyłem i jest 56 V.
    Jak najbardziej prawidłowo, napięcie to jest potrzebne do tego aby sterownik mógł wykonać pomiary dwóch parametrów elementu grzejnego: upływ na korpus i ciągłość spirali grzejnej. Podlutuj równolegle do cewek przekaźników grzałki diody Led z szeregowo wpiętym rezystorem 1kΩ. Będziesz miał kontrolę wizualną czy podawane jest przez sterownik na nie napięcie. Diody oczywiście prawidłowo spolaryzuj.
    akek napisał:
    Jeśli sprawdza na początku komponenty, to jeśli są złe, to po co uruchamia program?

    Grzałka na początku programu jest sprawdzana pod kątem upływu, nie podawane jest napięcie na grzałkę która nie jest zatopiona w wodzie. Dlaczego? Chyba nie trudno się domyśleć...
    Wykonaj próbę z dwoma Ledami, będziemy wiedzieć czy oba przekaźniki są jednocześnie załączone, a dalej w którą stronę uderzyć... Poniżej poglądowy schemat na sterownik znaleziony w necie. Pasujący wg. PNC które podałeś.
    ewt.PDF Download (338.69 kB)
  • Poziom 10  
    O ile dobrze zrozumiałem ostatnią propozycję, to miałem podlutować diody celem sprawdzenia napięcia na nich 12V.
    Więc nie krzycz jeśli źle zrobiłem, ale zamiast diody podlutowałem do cewki kabelki i mierzyłem na nich napięcie. Przez cały czas od momentu włączenia pralki do momentu "zakończenia prania" (więc także kiedy pstrykają przekaźniki) jest odczyt niezmiennie 0 V - obydwa przekaźniki tak samo. Podłączam foto instalacji jak to zrobiłem. Wygląda na to, że nie ma sterowania przekaźnikami.
    Jeśli uznasz za konieczne podłączenie diody, to tak zrobię. Jakieś dalsze instrukcje? ;)
  • Specjalista AGD
    akek napisał:
    (więc także kiedy pstrykają przekaźniki) jest odczyt niezmiennie 0 V - obydwa przekaźniki tak samo
    No to co w takim razie pstryka?
    akek napisał:
    Przez cały czas od momentu włączenia pralki do momentu "zakończenia prania"
    Nie szybciej by było wymusić grzanie w trybie serwisowym?
    akek napisał:
    Wygląda na to, że nie ma sterowania przekaźnikami.
    Tak naprawdę to dalej nic nie wiemy. Czas załączenia przekaźnika w przypadku błedu z tego co pamiętam jest poniżej 0,5sek., multimetrem ciężko będzie Ci uchwycić. Tak więc pod cewki przekaźników ledy tak jak pisałem wcześniej, dodatkowo zamiast grzałki podłącz żarówkę zwykłą, najzwyklejszą z włóknem wolframowym. Wymuś grzanie w trybie serwisowym i melduj co się dzieje.
  • Poziom 10  
    Już przystępuję do diagnozy. Tylko jak uruchomić w tej pralce grzałkę w trybie serwisowym? Ja do tej pory robiłem to uruchamiając program i odczekując około 8-10 minut.
    1. W miejsce grzałki podłączyłem dawną żarówkę i nie świeci (nie może, przecież pisałem że przekaźniki nie puszczają napięcia), ale też wykluczam wadliwą grzałkę jeśli przez upławność miałaby się pralka nie uruchamiać - bo żarówka dobra bez upławności i też nie puszcza dalej.
    2. Do cewki przekaźniów podłączyłem diody z rezystorami jak pisałeś - diody nie świecą. Prawdopodobnie brak napięcia 12V na przekaźnikach.
    3. Mierzyłem też te przekaźniki takim zaawansowanym multimetrem Fluke 869 zapisującym ciągłą pracę i maksymalne pomiary - przy tych przekaźnikach napięcie stoi 0,00 V przez cały czas do momentu oznajmienia zakończenia programu.
    4. Podlinkowuję 1 min film obrazujący brak świecenia diod oraz charakterystyczne pstryki przekaźników w momencie, kiedy powinno się uruchomić grzanie. Przekaźniki pozostałe słychać dużo wcześniej po uruchomieniu i kręceniu bębnem. https://www.youtube.com/watch?v=-nNRBodsajc&feature=youtu.be
    5. Po wymianie przekaźników nie skasowałem błędu E66 - może powinienem? Nie wiem jak to zrobić. Zresztą teraz pralka nie chce wejść w tryb serwisowy?! Co zrobić? Jak? Jak kasuje się błędy w tej pralce?
    6. Może to głupie, ale jak zepsuła się za pierwszym razem znalazłem fragment takiej części plastikowej w przestrzeni między bębnem a grzałką jak na foto. Serwis AGD w moim mieście nie rozpoznaje co to jest. Może to powoduje usterkę a nie przekaźniki? Dziwne, że to było w tej przestrzeni. Gdyby było w bębnie, to pewnie coś z ubrań, a tak to...
    Proszę o dalszą pomoc.