Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
AM TechnologiesAM Technologies
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Układ zapłonowy i wstępne diagnozowanie usterek

23 Sie 2019 03:31 543 2
  • Admin grupy RTV
    Witam wszystkich!
    Cały czas uważam, że fachowiec wykona naprawę 10 razy szybciej i zapewne 10 razy lepiej.
    Ale co może zrobić elektronik z podstawowymi narzędziami, gdy akurat fachowcy są na urlopach, a nam zależy na czasie?
    Co i jak sprawdzić, żeby nie wymieniać elementów w ciemno?
    Informacji i poradników mało. A jak są, to bywają błędne...


    Ostatnio mnie taka sytuacja spotkała, więc opiszę na swoim przykładzie.
    Pacjent:
    Autko: FORD GALAXY MK2,
    Rocznik: 2000 (pełnoletni)
    Silnik: 2,3 benzyna bez gazu

    Objawów może być wiele: nierówna praca, praca na dwóch cylindrach lub całkowity brak zapłonu. W moim przypadku praca na dwóch cylindrach.

    Na początek warto zmienić świece i sprawdzić, czy jest iskra.
    Jak to zrobić? Wkładamy świecę w fajkę. Dociskamy gwintem do masy i uruchamiamy zapłon.

    Zdarza się, że izolacja przewodów zapłonowych ulega przebiciu.
    Sprawdzić można w nocy. Ot, obserwujemy, czy nie przeskakuje iskra do korpusu silnika.

    Cewka zapłonowa - no cóż, tu bez odpowiednich narzędzi jej nie sprawdzimy, ale możemy sprawdzić, czy do cewki dochodzi zasilanie i czy docierają impulsy sterujące.
    Jak sprawdzić zasilanie, raczej nie muszę tłumaczyć.
    Impulsy możemy sprawdzić na dwa sposoby:
    - za pomocą żarówki podpinamy się pomiędzy przewodami z sygnałem, a zasilaniem. Żarówka powinna błyskać:
    Wykorzystana na filmiku żarówka ma parametry 14 V i 40 mA. Podobno można podpiąć 5 W, a nawet zwykłą kontrolkę.

    - sygnały możemy też sprawdzić oscyloskopem:
    Układ zapłonowy i wstępne diagnozowanie usterek Układ zapłonowy i wstępne diagnozowanie usterek
    Należy pamiętać, że pomiary wykonujemy z podłączoną cewką zapłonową.

    Jeżeli impulsy nie dochodzą do cewki, należy "prześwietlić" przewody do komputera.

    Sterowanie cewką w komputerze tez może ulec uszkodzeniu. Należy sprawdzić, do których pinów podpięte są przewody od cewki. Wymienić uszkodzone tranzystory / układy sterujące.

    To tyle, co może sprawdzić elektronik. Pozostałe (np. ciśnienie w tłokach) pozostawiamy mechanikom.

    W moim przypadku okazał się uszkodzony ECU. W internecie można wyczytać, że bywa wadliwe złącze pod akumulatorem. Gdyby ktoś go tam szukał, to go tam nie znajdzie, bo jest za akumulatorem :).
    Układ zapłonowy i wstępne diagnozowanie usterek
    1. Wystarczy tylko wyjąć akumulator.

    W ECU miałem uszkodzony sterownik, a umieszczony jest za zegarami. Z racji braku dostępnych części zakupiłem sprawny ECU. A że nie posiadam narzędzi do dokodowania do IMO, przełożyłem ze sprawnego komputera układ (MAA45U01) i profilaktycznie tranzystory (5501DM).
    Układ zapłonowy i wstępne diagnozowanie usterek Układ zapłonowy i wstępne diagnozowanie usterek
    Piny z sygnałami do cewki to: 26 i 52.
    Mam nadzieję, że komuś te informacje się przydadzą.
  • AM TechnologiesAM Technologies
  • Poziom 43  
    W tych silnikach problem to wiązka cewek