Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Relpol przekaźniki
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Automatyka bramy DIY na arduino.

24 Sie 2019 21:46 687 36
  • Poziom 6  
    Witam,
    jestem zielony w kwestii elektroniki, lecz postanowiłem upiec dwie pieczenie na jednym ogniu - doszkolić się trochę i zbudować automatykę bramy od zera.
    Niestety po drodze napotkałem na kilka problemów, na które mam nadzieje pomożecie mi znaleźć odpowiedź:

    1. Chciałbym umieścić całą elektronikę (prócz odbiornika i krańcówek) z dala od bramy w kotłowni ( dzięki temu ominę problem wilgoci, temperatury itp), lecz odległość wynosi około 30m. Chciałbym zapytać czy jest to gra warta świeczki aby puszczać pod ziemią przewody do obu silników, przewody zasilające oraz sygnałowe do odbiornika oraz krańcówek ? Obawiam się, czy nie będzie sporych strat oraz czy na takiej odległości kable sygnałowe od nadajnika nie będą miałby problemów z zakłóceniami. Co do krańcówek to będą sterowane za pomocą masy więc nie wiem czy jest się czego obawiać. Dodam, że do silników bramy będzie płynął prąd 12-28V DC.

    2. Całym "mózgiem" tego systemu będzie arduino, lecz szukając informacji na internecie cały czas odnajduje sprzeczne wiadomości, czy arduino może pracować 24/7. Dlatego zwracam się do was z tym pytaniem.

    3. Niestety nie mam pomysłu na prostą metodę zabezpieczenia w razie gdy ktoś lub coś znajdzie się między skrzydłami bramy. Na internecie znalazłem informacje o jakimś bimetalicznym zabezpieczeniu, lecz czytając o tym więcej dowiedziałem się, że jest to związane z temperaturą więc nie mam bladego pojęcia jak to zastosować.

    4. Zastanawiam się, czy samym zasilaczem mogę sterować za pomocą arduino poprzez przekaźnik - tj. zamontować przekaźnik na "+" pomiędzy zasilaczem a gniazdkiem elektrycznym.

    5. Zastanawiam się nad systemem miękkiego startu i stopu ( na początku podać 12V potem zwiększyć do 28V a potem znów zmniejszyć na 12), lecz nie wiem jak tego dokonać. W głowie miałem 2 metody - Kupić zasilacz 28V 10A i za pomocą rezystorów/stabilizatorów obniżyć napięcie, czy kupić zasilacz 12V 10A i za pomocą kondensatorów zwiększyć na 28V. A jeśli któraś z tych metod to jak tego dokładniej dokonać.

    6. Zastanawiam się także, czy prostownik oraz akumulator samochodowy nie zdałby egzaminu. Co o tym sądzicie ?

    Wszystkim, którzy dotrwali do końca tych wypocin dziękuję za uwagę oraz jeszcze raz proszę o pomoc :)
    Poniżej wstawiam schemat jak widzę całe połączenie (bez krańcówek).
    Automatyka bramy DIY na arduino.
    Lepsza jakośc zdjęcia
    PS. Przepraszam, że robione w Paint, ale wydawało mi się bardziej czytelne niż screen z SimulIDE.
  • Relpol przekaźniki
  • Pomocny post
    Poziom 28  
    Zamiast czterech przekaźników możesz użyć dwóch podwójnych.
    1.Ciągnięcie Wszystkich przewodów ziemią nie jest konieczne, lepiej wszystko zamknąć w szczelnej obudowie.
    2. Arduino może pracować 24h, problemem będzie tylko ciepło z obwodów zasilających oraz pobór prądu. Można zastosować uśpienie.
    3. Bezpiecznik bimetaliczny zadziała gdy silniki będą przeciążone przez chwilę.
    Trzeba zastosować fotokomórkę lub czujnik ruchu.
    4. Można tak robić ale raczej nie na + ale na L.
    5. Za pomocą kondensatorów nie zwiększa się tak napięcia. Pomyśl o zasilaczach z płynnym Soft start .
    6. Akumulator samochodowy musiałby być co jakiś czas ładowany, a podpięcie do niego na stałe prostownika mija się z celem.
    Jedynie można zrobić zasilanie awaryjne, coś na wzór UPS.
  • Relpol przekaźniki
  • Poziom 6  
    Co do przekaźników to mam już tą płytkę z 4 przekaźnikami. Jeśli to problem to kupie te dwa oddzielne.
    1. Tutaj pojawia się właśnie problem temperatury arduino. Do tego boje się czy w takiej obudowie mimo wszystko podczas np podczas oszronienia na zewnątrz różnica temperatur nie zrobi tego samego wewnątrz. Dodatkowym problemem jest to, że zostawiając taką skrzynkę koło bramy: nie wygląda to zbyt ładnie oraz ułatwia zadanie potencjalnym złodziejom.
    Jeśli mogę prosić i tak o informacje na temat zakłóceń i strat na takich odległościach to byłbym wdzięczny ;)
    2. Tylko skoro brama ma być dostępna 24/7 to czy to uśpienie nie będzie przeszkodą ?
    3. Tylko jak umiejętnie zastosować czujnik ruchu aby ten nie zadziałał na ruch bramy.
    5. Tutaj pojawia się problem budżetu. Chciałbym zrobić to tańszym kosztem ponieważ budżet studenta nie powala. W domu mam transformator 230V - 24V, lecz jest to nadal prąd zmienny, przez co potrzebuje układu prostowniczego. Zastanawiałem się także nad 2 akumulatorami samochodowymi i trzema przekaźnikami:
    Automatyka bramy DIY na arduino.
    6. Prostownik nie byłby do niego podpięty na stałe. Myślę aby na arduino zrobić licznik i każdy z 2 akumulatorów był ładowany po 2-5h dziennie. Wybór akumulatora do ładowania byłby tradycyjnie przekaźnikiem. Tak samo pomysł z 4 pkt mógłby być zastosowany tutaj. Ładowanie prostownikiem byłoby przerywane podczas otwierania/zamykania bramy chyba, że wciśnięty byłby przycisk awaryjnego otwierania na pilocie ( rozładowane akumulatory).
    I mam takie dodatkowe pytanie ... choć nie jest to dziedzina elektroniki:
    Czy ktoś wie na jakim obciążeniu będą działały silniczki wycieraczek przednich, które będą zastosowane do otwierania bramy poprzez śrubę z lewarka trapezowego ? Brama ma 190 cm, od początku słupka do zawiasu jest 16-19 cm. Brama jest zrobiona z grubych profili oraz desek przez co może trochę ważyć.
  • Pomocny post
    Poziom 28  
    Skoro masz już taką płytkę z przekaźnikami to nie kupuj innych.
    1. W fabrycznych rozwiązaniach taka skrzynka znajduje się obok bramy. Tam nie ma w środku wilgoci, ponieważ jest zastosowana odpowiednia obudowa.
    2. Odpowiednio rozwiązane uśpienie nie będzie przeszkodą.
    3.Czujnik trzeba odpowiednio umiejscowić.
    5. Skoro masz transformator to wystarczy ci tylko mostek prostowniczy i kondensator.
    6. Lepiej zrobić prostownik automatyczny.
    Niż układ czasowy.
  • Poziom 6  
    A powiedz mi jeszcze czy w przypadku silniczków wycieraczek wystarczy tylko zmienić polaryzacje aby obracały się w drugą stronę czy lepiej to zrobić w inny sposób (jak) ?
  • Pomocny post
    Poziom 28  
    W przypadku silników od wycieraczek wystarczy tylko zmienić polaryzację.
  • Poziom 6  
    Co do zasilania prawdopodobnie wybiorę ten transformator, ponieważ będzie to najtaniej i najprościej. Zastanawiam się tylko, czy wystarczy wyprostować to napięcie czy może je jeszcze stabilizować ? Do tego zastanawiam się gdzie na transformatorze sprawdzić jakie jest maksymalne natężenie prądu ?
    Chciałbym także zapytać czy do transformatora 24V, po wyprostowaniu 34V będzie pasował kondensator 1000uF / 40V czy może jakaś większa pojemność / większe napięcie. Cały układ będzie potrzebował 12A przy 28V DC
    Dodatkowo pojawił się problem: Po wyprostowaniu napięcia otrzymuje prawie 34V z czego przekaźniki które mam:
    Automatyka bramy DIY na arduino.
    z tego co czytam mogą przyjąć maksymalnie 30/28VDC.
    Macie może pomysł co z tym zrobić ?
  • Poziom 28  
    Stabilizator prądu jest wbudowany w arduino.
    Te przekaźniki rzeczywiście będą trochę słabe.
    Musisz użyć przekaźnika na co najmniej 20A.
  • Poziom 6  
    Tylko z tego co widzę przekaźniki na 20A są sterowane za pomocą 12VDC, a arudino takiej wartości mi nie da.
    Druga sprawa nadal zastanawiam się, bo jeśli zrobię zasilacz z tego transformatora to otrzymam napięcie 34V DC. A jeśli dobrze sprawdzam to ten przekaźnik może przekazać maksymalnie 30V DC. Ew zastanawiam się nad zamianą prądu zmiennego na prąd stały dopiero za przekaźnikami.
    PS. możesz mi podesłać przykład odpowiedniego przekaźnika, ponieważ szukam i szukam i wychodzą mi same samochodowe.
  • Poziom 28  
    Napięcie wyższe o kilka V nic nie zrobi przekaźnikowi, ewentualnie zmniejszy bardzo nieznacznie jego prąd dopuszczalny.
  • Poziom 14  
    Te przekaźniki są sterowane z 5V !
  • Poziom 6  
    Nie do końca wiem o czym ty mówisz... Napisałem, że te przekaźniki które znajduje na 20A zazwyczaj sterowane są z 12V lub są to przekaźniki samochodowe. Te które ja mam wiem, że są zasilane z 5 V.

    Dodano po 3 [godziny] 5 [minuty]:

    A czy byłby to wielki problem gdyby na przekaźnik 10A przez 0,5-1 sec poszedł prąd o natężeniu 12-15A (rozruchowy silnika) ?
  • Poziom 28  
    Taki impuls prądowy w tym przypadku nieznacznie obniży żywotność przekaźnika.
  • Poziom 6  
    A czy ktoś obeznany na tym forum wie może jak podłączyć silniczki wycieraczek od golfa 4 i audi A4 B6 (obstawiam, że takie samo połączenie bo silniczki są praktycznie identyczne) ?
    Ew jak sprawdzić który przewód to + który -, a które to sygnałowe?
  • Poziom 6  
    Mam 2 silniki ... Sprawdziłem którymi kablami dochodzi + do szczotek i - do takiej blaszki. W przypadku 1 silnika nie było żadnego problemu ... Po podłączeniu zasilania od razu ruszył, natomiast 2 pali bezpieczniki 20A. Dodam że ten 1 pobiera 2A nie obciążony. Do tego zastanawiam się czy aby uzyskać większe obroty muszę podać zasilanie na oba przewody czy tylko na 1 ?
  • Poziom 6  
    Powyższa sprawa już załatwiona. Dodatkowo wiem już, że zasilanie będzie z akumulatora samochodowego, który będzie regularnie doładowywany prostownikiem (automatycznie). Więc prawdopodobnie znów wychodzi na to, że centralka musi być w innym miejscu niż brama (głupio trochę akumulator pod bramą mieć). Więc ponawiam pytania:
    Jakie straty i zakłócenia oczekiwać w przypadku, gdy do bramy będą szły 6 przewodów zasilających (4 do silników[12V, GND] , 2 do odbiornika radiowego[5V, GND] ) , a od bramy 9 przewodów sygnałowych (5 od odbiornika [5V] , 4 od bramy - Kontaktron [GND] ) ?
  • Poziom 28  
    Jak długie będą te przewody?
  • Poziom 6  
    Około 30 m. Ew mogę zmniejszyć do 20-22m ale to już na upartego jeśli da to coś.
  • Poziom 28  
    Jeśli zastosuje się do silników przewody o odpowiednim przekroju, a kable sygnałowe zaekranuje będzie to możliwe.
  • Poziom 6  
    Mógłbyś coś zasugerować bo jestem kompletnym laikiem w tych sprawach ?

    Dodano po 1 [minuty]:

    Ew jako kabel sygnałowy mógłbym zastosować po prostu skrętkę ?
  • Poziom 28  
    Jako kabel synałowy możesz wykorzystać skrętkę, ale musi być ekranowana.
  • Poziom 6  
    A przewód zasilający jaki przekrój ?

    Dodano po 34 [minuty]:

    A takie pytanie zamiast arduino chciałbym zastosować to:
    https://abc-rc.pl/product-pol-6233-UNO-R3-CH3...l-ATMega328-16MHz-kompatybilny-z-Arduino.html
    sądzicie, że się nada ?
    Kolejna sprawa to czy moge zasilić arduino z akumulatora, który będzie doładowywany prostownikiem oraz będzie miał pewnie ładne skoki napięcia podczas załączania silników ? Czy może lepiej zamontować stabilizator na 9-12 V ?
    Mógłbym go za pomocą USB zasilać i powerbanka, ale problem polega na tym, że zasilając go z USB przy jednoczesnym uruchomieniu 7 przekaźników arduino może dostać trochę po dupie (aktualnie przygasa przy 4).
  • Poziom 6  
    Po wielu zabawach w końcu podłączyłem wszystko i działało dobrze... do czasu, aż nie spalił się przekaźnik. Wymieniłem go na nowy i dodałem dla bezpieczeństwa bezpiecznik samochodowy (7,5A). I dalej działa działa, aż w końcu bezpiecznik się spalił (ciągła praca urządzenia przez 2-4 min. Pobierał jakieś 1,5A). Sprawdziłem multimetrem co się dzieje, i zobaczyłem, że jeden przekaźnik zwierał się z kanałem z którym nie powinien. Posądziłbym jeszcze, że styk się przylutował, gdyby nie to, że w trybie w którym był ustawiony ten styk nie powinien się załączyć. Nie mam pojęcia co się stało. Jakieś napięcie mogło się wyindukować czy coś ? Dodam, że jest to przekaźnik od masy.
  • Poziom 28  
    Sprawdź dokładnie jaki prąd przepływa przez przekaźnik.
  • Poziom 6  
    Podczas rozruchu trochę powyżej 3A, potem 1-1,5A. Pod obciążeniem dochodzi do 2-3,5A
  • Poziom 28  
    To może oznaczać duże prądy rozruchowe.
  • Poziom 6  
    Ale pierwszy przekaźnik się spalił tak jakby w trakcie pracy, czyli jak pobierał ten 1A. Do tego tak jakby sam się przełączył - jakby cewka dostała zasilanie albo coś, ponieważ w ustawieniu w którym pracował wtedy powinna cewka nie działać, a zablokował się w pozycji, jakby cewka miała napięcie. Może tak być, że od dłuższej pracy się blaszka wewnątrz odgięła ?
  • Poziom 28  
    Od dłuższej pracy blaszka nie mogła się odgiąć. Może po prostu trafiłeś na wadliwy egzemplarz.
  • Poziom 6  
    Heh, i tak tego modułu już nie oddam... Więc pozostaje mi jego wymiana jak dorwę lutownice do elektroniki... Bo mam tylko ta większą transformatorowa ... A ona prędzej przepali styki
  • Poziom 28  
    A wracając do bramy, to już działa?