Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
NOVATEK-ELECTRO POLSKA SP. Z O.O.NOVATEK-ELECTRO POLSKA SP. Z O.O.
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Spadek napięcia w maszynie komunalnej

26 Aug 2019 22:20 351 10
  • Level 14  
    Witam, realizuję projekt, w którym wykorzystywany jest sterownik B&R serii X90 (seria mobilna dedykowana do automatyzacji systemów autonomicznych). Sterownik działa w zakresie 9-30 VDC.
    Maszyna ma być połączona z traktorem, czerpiąc z niego zasilanie. Pierwsze testy wypadły pozytywnie, jednak w momencie rozruchu obserwuję za duży spadek do ok. 8.0-8.5 VDC, co powoduje reset sterownika.
    Spadek napięcia powoduje ponadto wyłączenie czujnika położenia, który wymaga podobnego zakresu napięcia zasilającego tj. 9-30 VDC, przy tolerancji (podobno) +- 10%, co w najgorszym przypadku odpwiadałaby 8.1 - 33 VDC. Po takim wyłączeniu czujnik błednie wskazuje odległość i dopiero odłączenie go (+ lub - ) powoduje przywrócenie poprawnych wskazań
    Rozważam kilka rozwiązań, które przynajmniej zabezpieczyłyby czujnik przed spadkiem.
    1. Włączenie superkondesatora z zabezpieczeniem za pomocą diody, tak aby przy rozruchu kondesator nie był rozładowywany.
    2. mały akumulator lub UPS włączony do układu celem zabezpieczenia zasilania do momentu uzyskania pełnego zasilania z traktora.

    Sprawa dotyczy krótkotrwałego spadku max.5 s.
    Będę wdzięczny za wskazówki, szczególnie od kolegów, z doświadczeniem w zakresie systemów z zasilaniem akumulatorowym z doładowaniem alternatorowym.

    Pozdrawiam
    Sławek
  • NOVATEK-ELECTRO POLSKA SP. Z O.O.NOVATEK-ELECTRO POLSKA SP. Z O.O.
  • Level 34  
    Pierwsze co przeszło mi przez myśl to pomysł nr 1.
    Ale nie koniecznie musi to być super kondensator.
    Pojemność zależy od poboru prądu samego sterownika, może nie jest to wcale dużo.
  • NOVATEK-ELECTRO POLSKA SP. Z O.O.NOVATEK-ELECTRO POLSKA SP. Z O.O.
  • Level 14  
    W układzie mam skonfigurowane :
    PLC - 8W
    Panel dotyk - 10 W
    Czujniki w sieci CAN - 2 W
    Czujnik ultradźwiękowy - 2W
    i
    router - 5W

    Łącznie z przesadą ok 30 W

    Niech będzie że to z przesadą da 5A przy 12 VDC.

    Dzięki za wskazanie ścieżki.
  • Level 14  
    Miałem podobny problem na jakiejś tam maszynie. Rozwiązałem go tak, że sterownik dostawał zasilanie dopiero po wlaczeniu silnika spalinowego. Żadne upsy, przetwornice, stabilizatory nie dawały rady. Może i tu tak się da zrobic?
  • Level 43  
    b82 wrote:
    Rozwiązałem go tak, że sterownik dostawał zasilanie dopiero po wlaczeniu silnika spalinowego.
    I jest to bardzo proste - choćby włączenie przekaźnika czasowego np. ze zwłoką 5-10 sekund, w obwód lampki kontroli ciśnienia oleju lub alternatora.
  • Level 26  
    Drugi , mały akumulator podłączony przez diodę zasilający buforowo sterownik. Tak są skonstruowane pokrótce takie układy.
  • Automation specialist
    Witaj

    Kolego jeżeli napięcie przy rozruchu spada do takiej wartości to warto sprawdzić najpierw sam akumulator.
    Rozwiązanie z przekaźnikiem czasowym jest w Twoim przypadku dobrym wyjściem.
  • Level 26  
    Czasówka się zgadza, ale pod jednym warunkiem , nie używamy niczego do czasu rozruchu silnika.
  • Level 43  
    vindevil wrote:
    Czasówka się zgadza, ale pod jednym warunkiem , nie używamy niczego do czasu rozruchu silnika.
    Możemy sobie używać wszystkiego do woli. Nawet lodówki i telewizorka z pornolkami. Dopiero uruchomienie silnika, po paru sekundach uruchomi tajna aparaturę Zgredzia :D Poza tym nie wierze, by odseparowany diodą Schottky'ego 1 amperogodzinny LiPo nie zapewnił podtrzymania na czas rozruchu silnika spalinowego. Jeszcze dobry filtr Π dla EMI generowanych przez rozrusznik by się tam przydał.
  • Level 14  
    Wielkie dzięki za wiele wskazówek.
    0. Fajnie to zabrzmiało - tajna maszynka zgredzia. :D Maszyna to taka mini - śmieciarka z wieloma funkcjami, można to było rozwiązać zupełnie prosto, ale człowiek który to wymyślił chciał trochę więcej bajerów. Cały problem to wynik mojego zaniedbania na początku, testowałem to na sucho, podłączaliśmy jakiś wózek widłowy, busa na sucho bez testowania rozruchów, bez podłączania docelowego pojazdu tj. traktora i testowania rozruchów.
    1. Stan akumulatora - rzeczywiście ten spadek jest za duży, wg mnie nie powinno spadać poniżej 10 VDC.
    2. Włączanie się w obwody traktora rozważałem już na początku, ale pomysł był taki, żeby po prostu podłączać urządzenia podobnie jak przyczepkę do samochodu, z tą różnicą, że mam jeszcze przewody hydrauliczne. Pomysł zostawiam sobie jako ostateczność. W przypadku uruchomienia produkcji za każdym razem klient musiałby ingerować w obwody traktora lub innego pojazdu w funkcji ciągnika.
    3. Podtrzymywanie zasilania rozwiażałem również na początku, ponieważ sterownik X90 niestety ma jeden poważny bug, data systemowa nie jest podtrzymywana podobnie jak zmienne remanentne i po mniej więcej 5 dniach po odłączeniu całkowitym zasilania jest kasowana (mają to poprawić...). Takie rozwiązanie niestety mija się z celem, zapotrzebowania na moc i tak powoduje, że cały system może będzie podtrzymywany 48 godzin max.
    4. Podsumowując, wielkie dzięki za pomysły, bo to już daje mi jakieś szanse na wyjście z tej patowej sytuacji :
    a) włączenie się w obwód traktora i rozruch mojego systemu dopiero po poprawnym starcie traktora - to jest dobre, ale wymaga znowu nurkowania w szafie, a jak wiecie koledzy, pomimo moich próśb kupili minimum minimorum i miejsca tam jest niewiele, ale da się zrobić.
    b) dodatkowy akumulatorek - nie wiem do końca jak to wykorzystać, do minimalizacji spadków - będę wdzięczny za jakiś schemat ideowy.
    c) kondensator na zasilaniu - trochę zacząłem drążyć temat nawet sama firma B&R coś takiego zauważyła i jakieś rozwiązanie zasugerowali. Przy czym za Chiny ludowe nie mam pojęcia jak mam się wpiąć wewnątrz PLC - zgodnie ze schematem z załącznika.
    Jeszcze raz wielkie dzięki. Na powrót uwierzyłem w to forum...
  • Level 14  
    Z uwagi na konieczność testowania maszyny w ruchu tj. przez firmę komunalną nad morzem - rozwiązałem jedynie problem czujnika zbliżeniowego - jest załączany dopiero po poprawnym załączeniu PLC. To załatwiło problem stanu nieustalonego przy rozruchu i spadku napięcia poniżej granicznego.

    Rozwiązanie docelowe
    Moduł UPS na szynę DIN np. DR-UPS40, 10A UPSU 12V DIN

    (+)
    łatwość montażu - szyna DIN
    możliwość diagnostyki - złącza przekaźnikowe oraz diody LED informujące o funkcjonowaniu szyny zasilania DC, awarii i rozładowaniu akumulatora


    (-)
    większość modeli pod 24 VDC


    Wydaje się, że to powinno spełnić wymagania klienta i jest to rozwiazanie pod klucz.
    Jeśli ktoś z kolegów widział coś podobnego pod 12 VDC - może być w wykonaniu OEM w wersji do samodzielnej zabudowany w obudowie, to będę wdzięczny za podzielenie się wiedzą.