Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Relpol przekaźniki nadzorczeRelpol przekaźniki nadzorcze
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Przyczepa Laweta i oświetlenie -

28 Sie 2019 11:08 1194 43
  • Poziom 13  
    Przyczepko-laweta SAM . Stara instalacja jest w kiepskim stanie także postanowiłem wymienić wszystkie przewody oraz lampy na LED. Gniazdo w samochodzie 13pin. Jak kłaść przewody ? Jeden główny do puszki i rozejście czy lutować na bieżąco i izolować ? Dodatkowo chciałbym zamontować oświetlenie robocze np takie
    Przyczepa Laweta i oświetlenie -
    Pod jaki pin je podłączyć ? Gdzie zamontować i jaki włącznik do tego ?

    Moderowany przez CameR:

    Usunąłem link do aukcji Allegro.
    Reg. 3.1.18. Nie wysyłaj linków, które po pewnym czasie przestaną być aktywne. To spowoduje, że dyskusja straci jakikolwiek sens.

    Darmowe szkolenie: Ethernet w przemyśle dziś i jutro. Zarejestruj się za darmo.
  • Relpol przekaźniki nadzorczeRelpol przekaźniki nadzorcze
  • Poziom 25  
    Helbarad napisał:
    ... Gniazdo w samochodzie 13pin. Jak kłaść przewody ? Jeden główny do puszki i rozejście czy lutować na bieżąco i izolować ? Dodatkowo chciałbym zamontować oświetlenie robocze ... Pod jaki pin je podłączyć ? Gdzie zamontować i jaki włącznik do tego ?

    A po co rozgałęźnik? Masz przecież rozdzielnie zasilane wszystkie światła w przyczepie.
    Podłącz pod pin 9 (zasilanie ciągłe), czyli +12V bezpośrednio z akumulatora - tu dla max. 45W.
  • Poziom 38  
    Ilu fachowców tyle pomysłów. Ja bym dał główny do puszki i rozejście. W gnieździe 13 pin masz plus stały i po zapłonie, pin 9 i 10. Tam podłącz "halogeny ledowe", włacznik coś hermetycznego i raczej typu industrial, bo łatwego życia na lawecie nie ma.
  • Relpol przekaźniki nadzorczeRelpol przekaźniki nadzorcze
  • Poziom 25  
    Pod pinem 10 niepotrzebnie będzie obciążał styki stacyjki - a jeśli jeszcze da obciążenie 90W ??
  • Poziom 13  
    Fakt 90W to sporo ... Czyli co pozostaje ? Puszki podobno się rozszczelniają dlatego zapytałem o lutowanie i izolację (termokurcz z klejem). Lamp będzie sporo .Lampy tylne Waś W150 1111 L/P . Z każdej wychodzi 7 żył. Obrysówki przód i tył na dwie strony. Pozycyjne boczne .Światła pozycyjne przednie. Oświetlenie tablicy. Gdzieś muszę się wpiąć z tym wszystkim . Przewody od każdej lampy dawać do miejsca centralnego i dalej głównym do wtyczki czy od lampy tylnej łapiemy wszystko po kolei ?
  • Poziom 43  
    Główny do tyłu i stąd ciągnij do lamp 2,5mm2 w podwójnej. Wszystko lutuj i izoluj i do puchy dodatkowo. Wtyk metalowy plus zbrojony peszel na przewód na odc 2m. Opaski co 25-30cm do ramy.
  • Poziom 25  
    Helbarad napisał:
    ... Przewody od każdej lampy dawać do miejsca centralnego i dalej głównym do wtyczki czy od lampy tylnej łapiemy wszystko po kolei ?

    Osobiście, zabezpieczyłbym pewne zasilanie lamp tylnych (ze względów bezpieczeństwa), a dopiero później oświetlenie poboczne (obrysówki, lampa robocza itd.) Dla lampy roboczej można dać np. hermetyczne gniazdo (lampa przenośna na stelażu).
    Co do samych lamp tylnych - zamontuj coś co ma homologację europejską E a nie "homologację elektromagnetyczną" - jak podaje producent Waś z załączonego przykładu (nawet ze względu na ewent. kontrolę drogową, czy ewentualnych problemów z ubezpieczycielem (odpukać).
    Połączenia lutowane też są zawodne (zwłaszcza jak użyjesz "ekologicznego" lutu) - przy rozgałęźniku masz możliwość kontroli. Sam musisz zdecydować.
  • Poziom 13  
    Do tyłu a następnie znów na przód dla np obrysówek przedmich , pozycyjnych przednich, pozycyjne boczne i robocze ? Ilo żyłowe przewody i jaki przekrój ? 2,5mm2 dla LEDówek ?

    Dodano po 5 [minuty]:

    robin161 napisał:
    Helbarad napisał:
    ... Przewody od każdej lampy dawać do miejsca centralnego i dalej głównym do wtyczki czy od lampy tylnej łapiemy wszystko po kolei ?

    Osobiście, zabezpieczyłbym pewne zasilanie lamp tylnych (ze względów bezpieczeństwa), a dopiero później oświetlenie poboczne (obrysówki, lampa robocza itd.) Dla lampy roboczej można dać np. hermetyczne gniazdo (lampa przenośna na stelażu).
    Co do samych lamp tylnych - zamontuj coś co ma homologację europejską E a nie "homologację elektromagnetyczną" - jak podaje producent Waś z załączonego przykładu (nawet ze względu na ewent. kontrolę drogową, czy ewentualnych problemów z ubezpieczycielem (odpukać).
    Połączenia lutowane też są zawodne (zwłaszcza jak użyjesz "ekologicznego" lutu) - przy rozgałęźniku masz możliwość kontroli. Sam musisz zdecydować.


    No to może tak:
    wtyczka -> główny przewód -> puszka -> rozgałęźnik na lampy w przedniej części -> główny przewód -> puszka -> rozgałęźnik na lampy w tylnej części ?

    Możecie polecić puszki które wytrzymają latami ?
  • Poziom 43  
    Tak nie rób , pucha z tyłu i od niej podłużnicami 2,5mm2 do obrysu przód. Pucha nie musi być wieczna , zalutujesz zawińiesz i spokój na lata.
    robin161 napisał:
    Połączenia lutowane też są zawodne
    pokaż mi polutowany 2,5mm2 który puścił.

    Praktyka to praktyka. I daj wszędzie przy obrysach/lampach z 30-40 cm zapasu zwinietego w świński ogon schowanego pod spodem. Jak lampa umrze kiedyś bedzie zapas do montażu nowej lampy.
  • Poziom 25  
    Daj jedną puszkę na tyle przyczepy i stamtąd porozprowadzaj przewody. Im mniej połączeń po drodze, tym bardziej niezawodne oświetlenie. Nawet w mieszkaniach odchodzi się od połączeń rozgałęźnych na rzecz połączeń bezpośrednich. Puszkę poszukaj klasy np. IP68 (zabezpiecza przed pyłem i wodą). Na szybko - wpisz w szukajkę "Puszka hermetyczna IP68" i szukaj z kilkoma dławicami.

    Dodano po 14 [minuty]:

    andrzej20001 napisał:

    robin161 napisał:
    Połączenia lutowane też są zawodne
    pokaż mi polutowany 2,5mm2 który puścił.
    Praktyka to praktyka.

    Tu nie chodzi o "puszczenie" ale o jakość używanej cyny. Obecnie odchodzi się od dodatku ołowiu w lucie cynowym na rzecz pseudoekologicznego dodatku - efekt "zimne luty", które trzeba przelutowywać.
    A użycie przewodu linki 2,5mm², to przerost treści nad formą (z zasileniem lampy roboczej i masą to jeszcze zgodziłbym się, ale obrysówki?), lepiej dać mniejszy przekrój w podwójnej izolacji (i nie w peszlu).
  • Poziom 13  
    Taki przewód jako główna wiązka będzie ok "PRZEWÓD 13 żyłowy YLY-S (12/24V)8x1,5mm + 5x2,5mm" ?
  • Poziom 43  
    @robin161 ooo widze że kolega lawety tez robił z 20 lat .Takie co 5 razy w tygodniu za miedze latały.
  • Poziom 25  
    Helbarad napisał:
    Taki przewód jako główna wiązka będzie ok "PRZEWÓD 13 żyłowy YLY-S (12/24V)8x1,5mm + 5x2,5mm" ?

    Przewymiarowany, taki to dają do naczepy. Wystarczyłby 13 żyłowy YLYs 12/24V 8x0,75 mm² + 5x1,5 mm². Raz, że niepotrzebny wydatek, dwa średnica przewodu (grubszy 14mm i cieńszy 12mm - może być problem przy przejściu w dławicy wtyczki i rozgałęźnika). Jednak tylko ze względu na tą lampę roboczą dałbym grubszy.
    Jeśli jednak laweta "5 razy w tygodniu za miedzę ma latać" dałbym lepszą wtyczkę (zwykle tam śniedzieją i przełamują się żyły) i gniazdo np. Jaegera czy Wesem (skręcane).
  • Poziom 43  
    @Helbarad nie pakuj sie w cieńkie przewody, dobra rada praktyka,zgnija szybko i obłamuja sie od drgań pod własnym ciężarem. Trza to zrobić raz "po byku" i spokój.
  • Poziom 13  
    Nie chodzi tutaj o kilka zł , nie kupuję tego 100m. Chcę zrobić raz a porządnie i już do tego nie wracać. Fakt może być problem z wtyczką i dławicą.
  • Poziom 25  
    andrzej20001 napisał:
    ... i obłamuja sie od drgań pod własnym ciężarem.

    Jakim ciężarem? To co musiało być dobre 20 lat temu, nie musi być dobre obecnie. Wsadź 2,5 mm² w piny 13-złączowej dobrej wtyczki (a masz ich 5), zastosowanie oświetlenia ledowego, też nie wymaga grubych żył. Przewody również nie muszą mieć izolacji żył polwinitowej a np. silikonową. Jeśli kupujesz po taniości chińskie przewody to i 2,5 mm² z czasem zgnije w peszlu.
    Helbarad zrobisz jak uważasz, według mnie jedynym ograniczeniem przed zastosowaniem cieńszego przewodu jest użycie lampy roboczej (90W przy dłuższym użytkowaniu może przegrzać styki czy izolację, choć to w teorii tylko 7,5 A)
  • Poziom 13  
    Dziękuję za wszystkie pomocne uwagi. Robocze używane będzie tylko przy za/wyładunku nocnym (auto osobowe) .
    Już sam nie wiem jaki przewód mam w końcu wybrać....
    Co z pozostałymi przewodami ? Do obrysówek, pozycyjnych przednich....do roboczego 2x2,5mm2? Gdzie i jaki zamontować włącznik do tego oświetlenia ?
  • Poziom 25  
    Dobra :D, daj grubszy przewód, bo andrzej20001 ze zgryzoty jeszcze zejdzie. Do obrysówek daj 1,5 mm² ale w podwójnej izolacji. Co do lampy roboczej, nie wiem jak planujesz ją umieścić (przy lorze/autolawecie masz kabinę, przy lawecie będzie trochę za nisko, jeśli tylko gniazdo/a, to włącznik zbędny lub umieść go przy lampie np. na składanym przenośnym wysięgniku).
  • Poziom 13  
    Podsumowując temat przewodów 8 x 1,5 mm2 + 5x2,5 mm2 jako główny do puszki . 2x2,5mm2 do roboczych , obrysówki, pozycyjne... 2x1,5mm2 ?

    Na lawecie w przedniej części mam umieszczony wspornik ok 50cm a na nim wyciągarka ręczna. Po bokach tego profilu umieszczę lampy .

    Jaki włącznik hermetyczny zastosować ?
  • Poziom 25  
    Przy wyciągarce ręcznej będą trochę przeszkadzać, dałbym jednak gniazda hermetyczne. Włącznik to np. hebel/kołyskowy IP68 na 20A (po podpięciu lawety będziesz tam miał cały czas +12V):
    Link
  • Poziom 13  
    Nic nie będzie przeszkadzać. Gniazda ? W sensie wtyczka przy lampie i gdzieś zamocowane na konstrukcji lawety gniazda do tego ? Proszę o potwierdzenie przewodów, chciałbym zamówić.
  • Poziom 25  
    Tak, gniazda hermetyczne na stałe (możesz dać dwa nawet podwójne, z przodu i z tyłu lawety), lampy z długimi przewodami i wtykiem oraz ze stelażem. Zamiast włącznika dałbym bezpiecznik 20A na przewodzie do każdej lampy). Przy gniazdach masz możliwość manewrowania lampami przy za/rozładunku lub daj zaczepy do nich na tej zwyżce z możliwością wyczepienia (lampy i stelaż wrzucasz do bagażnika i w razie potrzeby możesz je użyć) - coś w tym stylu, tylko na DC 12V: Link
    Helbarad napisał:
    ... Proszę o potwierdzenie przewodów, chciałbym zamówić.

    Nie jestem sklepem :) - w Twoim przykładzie miałeś kontakt.
  • Poziom 13  
    Przewód 8 x 1,5 mm2 + 5x2,5 mm2 dotarła. Zabrałem się za zarabianie wtyczki, wchodził faktycznie ciasno ale dałem radę. Posiłkowałem się schematem Przyczepa Laweta i oświetlenie -
    Kolory oraz przekrój pasowały aż do pinów 12 i 13 . U mnie biało/niebieski ma 2,5mm2 a biało/czerwony 1,5mm2 . Według rozpiski powinno być odwrotnie. Zamienić je w takim razie kolejnością czy zostawić tak jak jest ?
  • Poziom 25  
    Helbarad napisał:

    ... Kolory oraz przekrój pasowały aż do pinów 12 i 13 . U mnie biało/niebieski ma 2,5mm2 a biało/czerwony 1,5mm2 . Według rozpiski powinno być odwrotnie. Zamienić je w takim razie kolejnością czy zostawić tak jak jest ?

    Chyba pomyliłeś numerację pinów, wg DIN/ISO 11446 :
    - pin 11 (biało/niebieski), 2,5mm², - masa dla styku nr 10 (+12V po zapłonie);
    - pin 12 (kolor i przekrój nie jest określony), - np. test świateł przyczepy (dla modułu przyczepy);
    - pin 13 (biało/czerwony), 2,5mm², - masa dla styku nr 9 (+12V na stałe).
    Wg ten normy żyły o przekroju 2,5mm² są przeznaczone dla:
    - pin 3 - biały, (masa dla odbiorników na pinach 1-8);
    - piny 9 - pomarańczowy, (zasilanie +12V na stałe;
    - pin 10 - siwy, (zasilanie +12V po zapłonie;
    - pin 11 - biało-niebieski, (masa dla pinu nr 10);
    - pin 13 - biało-czerwony, (masa dla pinu nr 9).

    Nie wiem, przez jaki pin będziesz zasilać halogen roboczy (nr 9, czyli +12V na stałe, czy 10 po zapłonie?). Prawidłowo masa powinna mieć co najmniej taki przekrój jak żyła zasilająca odbiornik, ale przy tym przewymiarowaniu przewodów zostawiłbym kolorystykę zgodną z normą. Ułatwi to późniejsze szukanie ewent. usterki.
  • Poziom 13  
    Zasilanie dam z 9pinu. Dla ISO 11446 nie pasowały mi kolory dlatego posilkowalem się tym schematem . Co zrobić w takim razie z przewodem bialo-czerwonym , który ma tylko 1,5mm2 ?
  • Poziom 25  
    Kolorystyka żył, choć ujęta w normy, ma ułatwić przede wszystkim szukanie usterek (podstawą jest miernik i ewent. żarówka). Różni producenci przewodów (w zależności od rynku przeznaczenia produktu), inaczej oznaczają żyły.
    Chociaż kodowanie kolorami jest zdefiniowane w normie ISO 4141-3, ale standardowe kody kolorów nie zawsze są przestrzegane i mogą być różne.

    Dlatego też, mając w tym przewodzie 5 żył 2,5 mm², zastosuj je dla pinów 3,9,10, 11 i 13, ewent. podaj ich kolorystykę.
    robin161 napisał:

    ... Prawidłowo masa powinna mieć co najmniej taki przekrój jak żyła zasilająca odbiornik ...
    .
  • Poziom 13  
    Kolory przewodów 2,5mm2
    Biały
    Pomarańczowy
    Szary
    Bialo-czarny
    Bialo-niebieski
  • Poziom 25  
    W kolejności pinów:
    3 - biały
    9 - pomarańcz
    10 - szary
    11 - biało/niebieski
    13 - biało/czarny

    Zrób sobie rozpiskę pinów przyczepy i naklej wewnątrz rozgałęźnika i np. w bagażniku holownika.
    Ten 1,5mm² (baiało/czerwony) użyj dla pinu 12 (test oświetlenia przyczepy).
  • Poziom 13  
    Okablowanie w końcu zrobione. Kombinacja pinów 12 + 3 po stronie przyczepy jako Informacja dla pojazdu o podłączeniu przyczepy powodowało przepalaniem się bezpieczników . Po odłączeniu pinu 12 wróciło do normy . Światła działały oprócz roboczego które podłączyłem do 9 i 13 . Okazało się ,że nie ma napięcia w gnieździe auta . Nie chciało mi się wgłębiać w temat i zrobiłem po zapłonie z 10 i 11. Teraz już wszystko świeci. Jedyny problem jaki został to migacze strasznie szybko migają z przyczepą . Domyślam się ,że to z powodu lamp LED . Z tyłu w aucie zamontowany jest prawdopodobnie moduł do przyczepki. Jak wyeliminować szybkie miganie kierunku ?
  • Poziom 25  
    Jaki masz nr modułu (opis na obudowie) i w jakim samochodzie jest zamontowany (m-c/rok)?