Witam.
Mam pytanko do automatyków.
Czy da się się zrobić zrobić na tym sterowniku do centrali sterowanie strefowe wentylacji (mam dwa niezależne pomieszczenia do wentylacji (przepustnice zamontowane na kanałach) ) proszę o propozycję sterowania. Czy muszę robić oddzielne sterowanie do tego zadania i spinać się z automatyką centrali?
Wiem o tym.
Inwestor zamówił centralę VTS ze sterowaniem na jedno pomieszczenie. A w projekcie wyszło na dwa niezależne. Sterowanie orginalne VTS kod aplikacji AR9 ( http://vtsgroup.com/DTR_WEB/pdf/browser/(UPC)%20AR-9R.pdf ) aplikacji na ich stronie jest masa może któraś by poszła, tyko która. Mam wolne wyjścia przekaźnikowe więc coś by wykombinował. Rozważam zastosowanie HMI carela ( THB000AAW0) z przekaźnikiem to by rozwiązało prosto sprawę tylko nie wiem czy to zadziała sterowanie centralą i przekaźnikiem. Mam panel HMI basic carela ale bez przekaźnika. Może ktoś to próbował a nie chce się pchać dodatkowo w koszty kupując go bez potrzeby.
Gdy czasem miałem podobny problem związany ze sterowaniem VTS to zamiast panelu HMI Basic stosowałem proste niezależne kasetki do załączania centrali (w obydwóch pomieszczeniach).
Przełączniki z kasetki powodowały załączenie centrali z wykorzystaniem odpowiedniego wejścia cyfrowego sterownika, otwierał stosowne siłowniki dla danych pomieszczeń, i ustalały zadaną częstotliwość dla falowników.
Nastawa temperatury i pozostała obsługa odbywała się panelem Basic albo Advanced zamontowanym w wybranym miejscu.
Przełącznikiem można było załączać centralę i ewentualnie wybierać 1 lub 2 bieg (odpowiednio zaprogramowany na falowniku).
Sterownik UPC3 to nowość w VTS, także należało by się upewnić czy działa w nim wejście cyfrowe załączanie. I jeszcze ważne jakie są falowniki. Ja to robiłem z iC5/iG5A.
Nie jest to może wyrafinowane rozwiązanie, ale jeżeli ktoś przypomina sobie o konieczności obsługi 2-ch pomieszczeń dopiero po zakupieniu automatyki i nie chce przeznaczyć na to dodatkowych pieniędzy to trudno.
A przy okazji, schemat który podałeś nie jest od sterowania UPC3.
Narazie walczę z wentylatorami, mam tam silniki EC z falownikami i nie mogę ich za cholerę ruszyć, podłączyłem tHt tune i wyświetla mi CN czyli jak mniemam brak komunikacji. Wszystko inne klapy i zawory działają. Mam chyba problem z komunikacją rs 485. I mam małe pytanko czy przy tym sterowniku na lini 3 falowniki terminujęcie ją na końcu rezystorem 120 Ohm. Wewnętrzna magistrala 485 działa bo po podłączeniu do niej th-tune wywalił mi się komunikat na nim oFF to jak mniemam na hmi advence miąłem ustawiony inny parametr niż auto( jak doczytałem) jutro spróbuje inaczej.
Najpierw było podłączone (oznaczenia nie mam) napisane na kostce tylko(v-out, RX-/TX-, RX+/TX+, G0) i miałem cały czas na th-tune CN. wypiąłem falowniki i sam th-tune dalej to samo. Podłączyłem th tune-do magistrali wewnętrznej ( płyta główna - moduł PCB EC) i wtedy ten komunikat się wywalił OFF. Zastanawiają mnie jeszcze zworki przy tej pierwszej wtyczce do czego one są a nie widzę w opisie.
Dodano po 38 [sekundy]:
A init to nie pamiętam czy się pokazał.
Dodano po 1 [minuty]:
Tak przeszukuję forum to widzę straszne problemy z tą komunikacją są.
Jak przełożyłeś do tego drugiego gniazda tego 3-pinowego to ok.
Zworki są do komunikacji z BMS. Także nie trzeba ich przestawiać.
Sprawdź jutro cze masz napis "init"
A na tym forum to chyba jest pierwszy temat odnośnie sterowania UPC3. (wcześniej było UPC).
I jeszcze jedno, czy na płytce rozszerzenia pulsuje czerwona LED?
To w sumie gdzie trzeba podłączyć falowniki i i th-tune do tego złącza trzy pinowego (wewnętrznego) czy z zasilaniem. A może gdzieś w programie tą komunikację zewnętrzną się włącza? Jutro sprawdzę co się świeci . Zmieniałem niby tryby transmisji ale jakoś to nic nie dało. do płytki EC mam podłączone presostaty na filtrach.. A jeszcze jedno pytanie jak można. A falowniczki na silnikach to jakiś pomysł VTS-u. Można tam podłączyć tylko fazę, mobus i ewentualnie zadajnik 0-10V. Chyba ich się nie programuję w systemie widzę jedynie wybór mocy i adresy na wywie nawiew i obrotowy.
Fazę to znaczy wszystko podłączyłem tak mi się napisało. A zrobię zdjęcie co mam ustawione na ekranie wentylatory. jak pojadę na budowę.
Dodano po 11 [godziny] 59 [minuty]:
No i skończyły mi się pomysły. Na samym początku dzisiaj coś ożyło na chwilę na hmi basic i tyle próbowałem różnych prędkości , kabli i ustawień i dupa blada jak dla mnie to nie żyje albo nie włączony zewnętrzny mobus. Po wewnętrznym mobus wyświetliło mi się: off i faktycznie coś pod spodu. Załączam obrazki z ustawień. A jeszcze nie próbowałem odwrócić polaryzacji. a do czego te przełączniki w hmi basic ? a jeszcze nie widzę w hmi advence jakoś konfiguracji do modbus a może źle coś odczytuje. A jeszcze zauważyłem że dioda czerwona w falowniku miga 4 razy i przerwa.
Dodano po 8 [minuty]:
Gdzieś zgubiło mi się zdjęcie z ustawień silników. Mam ustawione n. EC w . EC RRG. EC regulacja wentylatora. brak.
Na jednym ze zdjęć widać alarm to wywaliło jak zmieniłem ostatnio cyfrę w konfiguracji a podobno ona odpowiada za hmi basic czy jest czy nie.
Mam wpisane widać to w na zdjęciu i dalej dupa blada. do czytałem się na stronie w sterownikach upc carela (takie na szynę) że obydwa złącza modbus mają do samo wejście do procesora i ten sam priorytet tylko mnie zastanawia położenie zworek przy tym złączu może źle założone są ( odpowiadają jak kolega mówił za połącznie BMS chociaż u mnie jest slot na kartę BMS) może ktoś ma taki sterownik. U mnie była źle założona masa płytce EC wprowadzona była na IN2 zamiast na GND. VTS ma straszny burdel w dokumentacji a na ten sterownik to wg kodu aplikacji który mi baba podała AR9 się nic nie zgadza.
Jeżeli chodzi o zworki to ja mam tak jak na poniższym zdjęciu i jest ok.
Na podłączenie przewodów nie patrz, bo w tym akurat momencie były niepoprawnie podłączone.
Dodano po 2 [godziny] 10 [minuty]:
wolframek wrote:
Mam wpisane widać to w na zdjęciu
Masz dwa zdjęcia z różnymi ustawieniami. A na jednym i drugim jakaś abstrakcja.
Wpisz na początek AR 12000003
Silniki EC które mają na sobie falownik podłączamy do złącza na płytce EC kontrolera(rozszerzenia I/0 ) do złącza gdzie mamy podłączoną wewnętrzną magistralę Modbus o oznaczeniach A+ B- podobne oznaczenia mamy na silniku. Równolegle do tego podłączamy HMI BASIC.
Aby zadziałało DIP 8 w pozycji on, reszta off. Płytka staje się jako SLAVE . Złącze gnd, rx+ , tx- , +vt. nie działa na płycie głównej jedynie możemy sobie zasilanie podpiąć do niej.
Po dwóch nieprzespanych nocach (a może i więcej).
Nastaje nowy dzień i poranek i nowe pomysły.
I co dalej jak nie działa !!!!!!!!!!!!!!
Tak było w moim przypadku. Odwracamy polaryzację na magistrali wewnętrznej (zamiana przewodów) tak mi sprezentował technik który kablował centralę w VTS-sie. Jeszcze była podłączona GND na złącze IN2 zamiast na COM. Pytam się gdzie jest kontrola jakości VTS. Centrale w ogóle nie odpalane po montażu. Silniki ustawiamy po starym adresowaniu. Nie sugerować się dokumentacja upc3 controler na chwilę obecną na stronie vts-u
Płytka EC ustawiona jako Master może podobno sama kontrolować pracę silników jeśli nie ma sterownika głównego ( według dokumentacji EC- board). Technik vts-u powiedział mi że dokumentacją w ogóle się nie sugerować i nawet nie ma co ją drukować na chwilę obecną.
Jeszcze zalecam skrętkę do silników 1 para dobrze ekranowaną. Ekran podłączamy do GND przy silnikach oraz w centrali. Tak zalecał carel w swojej dokumentacji.
I w sumie nie wiem jaki jest kod aplikacji faktyczny do mojej centrali nadal. Dostałem kartę katalogową z centrali po wielkim zdziwieniu vts-u że jej nie mam z centralą.
Kod Funkcyjny AR|1|2|0|0|0|0|0|6|1|0|0|0|0|0|1
Kod Aplikacji UPC (AR-9)
Czujnik Wiodący Duct Supply
I Co ja mam faktycznie wpisać.
Centrala:
wymienik obrotowy
nagrzewnica wodna
chłodnica z bezpośrednim odparowaniem
kod centrali:
VVS021-L-FRHCV/VVS021-R-FRV_cd
I mnie dręczy pytanie ilu polowe są te silniki?
EC_IE4_F_IMB14_71_2.00p_T
Pozdrawiam wszystkich.
I zostaje sterowanie strefowe (
Witam. Męczę się z tym samym sterownikiem. Co rozumiesz przez stare adresowanie?
Dodano po 25 [minuty]:
Już znalazłem. Zamiast adresu 41 w pierwszym silniku nawiewu , wpisujemy adres 2.
Powinno być specjalne miejsce w piekle dla ludzi którzy piszą takie DTR.
Według dokumentacji carela do tego sterownika upc3 są adresy dla 10 wentylatorów odpowiednio nawiew i wywiew a w starych chyba sterownikach było do 5 wentylatorów (tak mi zasugerował serwisant VTS jak się go o to pytałem) . U mnie jak załączyłem sterownik było adresowanie stare, ja próbowałem je zmieniać ale to i tak była lipa bo przyczyna była gdzie indziej.
A u kolegi wymiennik obrotowy chodzi bo u mnie nie chce się bujać ?.
Połączenie z falownikiem jest bo nie zgłasza i mierzy napięcie na nim a się nie obraca w ogóle mimo że na hmi advance pokazuje że się kręci. Musiałem dorobić przekaźnik do sterowania agregatem chłodniczym bo vts zapomniał a ja mam załączanie po 230V. Do pompy dał a do tego już nie. Czekam na rury preizolowane na zewnątrz i gaz do klimy i zobaczymy jak to chodzi w całości.
Wcześniej jak jakiś początkujący automatyk kablował centrale na ACX lub uPC czytając jako tako napisaną DTR to była szansa że centrala ruszy. Przy uPC3 DTR wprowadza w błąd a dodatkowo w samych szafkach niekiedy producent robi błąd. Widać gołym okiem że aplikacja została napisana przez Carela wcześniej robił to programista VTS-u. Nie twierdze że źle napisana, na pewno inaczej i mniej intuicyjnie. Mam ten komfort że uPC3 sprawdzam na stole po kolei we wszystkich konfiguracjach i notuje bo raczej dobrze napisanej DTR się nie doczekamy. Teraz jestem na etapie wizualizacji która ma działać a nie działa. Wszystko testuje na falownikach niestety nie mam silników EC.
Więc tak,
1.Brak regulatora uniwersalnego, który był w UPC w nowym już go niema. Przydatny przy np. strefówkach lub w załączeniu wentylatorów wyciągowych.
2. Brak uniwersalnego przekaźnika sygnalizującego tryby pracy. Wentylator wyciągowy można podłączyć pod falownik lub siłowniki przepustnic no ale bez dodatkowego przekaźnika się nie obejdzie.
3. Centrale z nagrzewnicą wodną i chłodnicą freonową gdzie każdy już agregat realizuje grzanie i chłodzenie tu niespodzianka przy zastosowaniu funkcji revers mamy już osobne załączenie przekaźnika grzania i chłodzenia. Wczas Y1 jest wspólny dla grzania i chłodzenia.Nie zmienia to faktu że jak Y1 puścimy na agregat a mamy jeszcze nagrzewnice wodna to musimy kombinować tu pomógł by wspomniany reg.uniwersalny.
4. Jest możliwość aktywować nagrzewnice wstępną i wtórna lecz tu żadne wyjście nie działa. Albo martwa funkcja lub owe nagrzewnice się komunikują z uPC3 w co wątpię.
5. Krańcówki w sekcjach wentylatorowych, jeżeli w ogóle ktoś je podłącza, to możemy podłączyć tylko pod wejście ID6 (zdalne załączenie centrali) jeżeli któraś z jakiegoś powodu będzie miała przerwę to nie dowiemy się dlaczego nie można załączyć centrali. Chyba że uważnie sprawdzimy wej/wyj.
6. Nowe siłowniki nenutec-a, na plus siłownik przepustnicy na czerpni, ponieważ za sprężynę robią kondensatory, w ten sposób na siłowniku znalazł się magiczny przełącznik lewo/prawo. Nie wiem na ile to jest żywotne. Duży minus że otwory w siłownikach nie pasują na centrale VS200 i wyższe, trzeba mieć pilnik i szlifować trzpienie z alumynium.
Pozdrawiam elkard dziękuje za pomoc. I miejmy nadzieje że gdzieś ktoś z VTS dostrzeże nasze spostrzeżenia.
To jeszcze dorzucę,
Nie sposób zamontować nowego typy siłownika (Nenutec) do by-pasu wymiennika krzyżowego. Za krótka oś przepustnicy. Wcześniej był płaski siłownik Belimo, to było ok.
pawka_pk wrote:
I miejmy nadzieje że gdzieś ktoś z VTS dostrzeże nasze spostrzeżenia.
Na moje szczęście coraz mniej mam do okablowania VTS-ek z fabryczną automatyką (póki co udaje się wyperswadować Inwestorowi taki zakup).
Ale z tego co widzę / co piszecie to jak zawsze wprowadzenie nowości generuje problemy "błędy wieku dziecinnego"
Na moje szczęście coraz mniej mam do okablowania VTS-ek z fabryczną automatyką (póki co udaje się wyperswadować Inwestorowi taki zakup).
Ja też najchętniej doposażam centrale w samodzielnie przygotowaną automatykę w oparciu o sterownik swobodnie programowalny, ale jednak często centrale przychodzą z automatyką fabryczną i jest pozamiatane.
A najgorzej gdy nagle okazuje się, że automatyka ma pracować w niestandardowy sposób.
zaq25 wrote:
Ale z tego co widzę / co piszecie to jak zawsze wprowadzenie nowości generuje problemy "błędy wieku dziecinnego"
A gdy dane rozwiązanie zaczyna dojrzewać, to zaraz zostaje zastępowane kolejnym nowym. I wszystko zaczyna się od nowa.
Nie sposób zamontować nowego typy siłownika (Nenutec) do by-pasu wymiennika krzyżowego. Za krótka oś przepustnicy. Wcześniej był płaski siłownik Belimo, to było ok.
W centrali o wydatku 8 tyś m3/h powietrza da się. W mniejszych może byc różnie. Rok temu próbowaliśmy tej sztuki w mniejszej z siłownikiem nie CM24, udawało się założyć na trzpień ale nie było dość miejsca, na jakikolwiek klucz do dokręcenia nakrętek na jarzmie.
Przy problemach z komunikacją po Modbusie warto sprawdzić wersję aplikacji. Wszystko poniżej 1.0.0.3 może nie działać.
Rzeźnia jaką VTS zafundował obecnie, nie jest niczym nowym dla tej firmy. VTS ma długą tradycję wypuszczania nowej automatyki bez dokumentacji lub z nieadekwatną (jak obecnie do uPC3) i z błędami w aplikacji uniemożliwiającymi normalną pracę. Tak było przy ACX, przy palmtopach, przy Johnsonie SC9100 i logice na Easy. VTS przywykł usuwać własne błędy przy wykorzystaniu swoich klientów jako betatesterów.
Dodano po 7 [minuty]:
pawka_pk wrote:
6. Nowe siłowniki nenutec-a, na plus siłownik przepustnicy na czerpni, ponieważ za sprężynę robią kondensatory, w ten sposób na siłowniku znalazł się magiczny przełącznik lewo/prawo. Nie wiem na ile to jest żywotne.
Nenutec to nie jest marka premium (eufemizm), więc trudno powiedzieć ile toto przetrwa.
Podobny patent jest stosowany od dwudziestu lat w siłownikach firmy Neptronic. Kiedyś handlował nimi wrocławski Invensys, jako OEM można było kupić w Systemair. Patent jest bardzo fajny, i żywotny. Siłowniki które zakładaliśmy piętnaście lat temu, pracują do dziś bez zarzutu. Przynajmniej te, które można było po latach obejrzeć.
Widzę, że duże zainteresowanie moim upc3.
Może mi ktoś zasugeruje dlaczego mi wymiennik obrotowy nie bryka nadal,mi się już pomysły skończyły. Komunikacja jest bo mi zwraca wartość napięcia na silniku EC. Na HMI też wyświetla że się obraca. Załamać się już można.
Może mi ktoś zasugeruje dlaczego mi wymiennik obrotowy nie bryka nadal,mi się już pomysły skończyły. Komunikacja jest bo mi zwraca wartość napięcia na silniku EC. Na HMI też wyświetla że się obraca. Załamać się już można.
Mogą być błędy w aplikacji VTS (wg mnie największe prawdopodobieństwo), może być źle zaprogramowany falownik rotora (na początek sprawdziłbym parametry drv i frq)
Spróbuj odpalić zaprogramowany falownik za pomocą programu typu Modbus Poll, to dość prosta historia. Jeżeli będzie pracował - winien VTS.
Drugi wariant to podsłuchanie ramek które przychodzą z uPC3 do falownika rotora i analiza tychże. Zabawa trudniejsza, trzeba mieć narzędzie (lub je napisać) które nawiąże komunikację równocześnie po rejestrach binarnych i integerach, ale można w ten sposób jednoznacznie rozstrzygnąć czy to błąd aplikacji.
Podejrzewam też błąd aplikacji. Kiedyś mi się zdawało że coś może próbował drgnąć ale chyba się mylę. Może spróbuję jeszcze tym programikiem. Tylko kto mi zapłaci za zmarnowany czas przy tym VTS-sie, pozostanie tylko satysfakcja ((
Nie zdziwił bym się gdyby Carel zapomniał dopisać do aplikacji obsługę rotora na silniku EC. Pewnie już na to wpadli i zaniedługo będziemy wgrywać nowego software
Carel robi tylko sterownik w pełni programowalny... Oprogramowanie pisze sobie VTS... Gdyby ktoś chciał to by sobie z tego kalkulator, ew ekspres do kawy zrobił xdddd a tak poważnie, to jak macie problem z rotorem że sterownik nie zgłasza problemów z rotorem, mało tego rotot pokazuje napięcia itp. A się nie kręci, to pod styk rotora 0-10v podłączcie nawet zwykłą baterie 9v... Jeśli rotor zacznie się kręcić, to wtedy pełnia szczęścia bo VTS wysłał wam rotor zaprogramowany jako 0-10v a nie do sterowania po modbus. Jedyny warunek żeby się kręcił to musi mieć jednocześnie połączenie po rs485 z sterownikiem gdyż nieraz nie jest zaprogramowany na ignorowanie braku komunikacji i wtedy nawet z 0-10v nie ruszy bo nie ma komunikacji. A gdy rotor ruszy to są dwie opcje... Dla leniwych, wezwać serwis VTS by wam zaprogramowali rotor do sterowania po modbus, chyba że ktoś jiecierpliwy to odezwie sie priv;)