Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Simson SR50 - Jaka to wersja instalacji elektrycznej

damian719836 30 Aug 2019 12:11 516 8
Testo
  • #1
    damian719836
    Level 5  
    Witam. Czy po załączonych zdjęciach można wywnioskowac jaka to wersja instalacji? Żarówki są na 12v akumulator też był taki wlożony. Tylko z tego co kojarzę to nie był doładowywany w trakcie jazdy więc stąd moja wątpliwość czy czasami nie jest 6v. Co ogólnie możecie powiedzieć o instalacji? Trochę jest tam rzeźby ale takiego już go kupilem https://zapodaj.net/7fa0394eb1f46.jpg.html
  • Testo
  • #2
    Maciej Raniś
    Level 16  
    Wydaje mi się, że może być to wersja 6V, ewentualnie ktoś mógł wymienić cewkę świetlną na 12V i stąd te żarówki. Wskazuje na to tradycyjny "butelkowy" przerywacz kierunkowskazów, nowsze wersje nie posiadały go, natomiast miały moduł tzw. ELBA, który zawierał w sobie przerywacz i regulator ładowania akumulatora 12V. Tutaj go nie widzę. Na samym dole (a na zdjęciu po prawej stronie) masz mostek prostowniczy, zbadaj skąd i dokąd wędrują przewody podłączone do niego.
  • Testo
  • #3
    damian719836
    Level 5  
    Czarny idzie do masy przy liczniku. Zielony do wtyku oznaczonego 59rtws i tego zaraz pod nim ale nie jest podpisany. Natomiast kable czerwony i biało czerwony w jednym czarnym przewodzie wchodzą przez obudowę silnika ale nie wiem do jakiej cewki bo nie zdejmowalem pokrywy.
  • #4
    Maciej Raniś
    Level 16  
    Instalacja była z całą pewnością grzebana i teraz nie wiadomo co tam siedzi. Na zacisk 59 powinien przychodzić przewód o brawie czerwono białej (RoT WeiSs), zaś przychodzi czerwony, dalej łączony w niebieskiej izolacji. Oryginalny schemat niezbyt tu pomoże, chyba że by to wypruć i połączyć od nowa zgodnie z nim. Pozostaje mieć nadzieję, że poprzedni rzeźbiarz wiedział, co robi. Zbadaj dokąd zmierza zielony przewód podłączony po drugiej stronie zacisku 59. Początek wygląda obiecująco, najprawdopodobniej z silnika (cewki ładowania) wypływa dwoma przewodami prąd przemienny, prostowany w mostku, po czym ujemny biegun jest podłączony, jak piszesz, do masy, zaś dodatni wędruje gdzieś dalej przewodem czerwonym i zielonym. Po drodze może, choć nie musi, iść przez stacyjkę, potem wchodzić do jakiegoś regulatora i ostatecznie łączyć się (przez bezpiecznik) z biegunem dodatnim akumulatora. To musisz zweryfikować.
  • #6
    damian719836
    Level 5  
    Od wtorku zaczynam krótki urlop to się wezmę za sprawdzanie. Jeżeli to faktycznie był SR50C to jest szansa ze ma instalację 12v i zapłon elektroniczny. Amortyzatory tylne ma z 5-stopniową regulacją co by uprawdopodobniało to przypuszczenie.
  • #7
    damian719836
    Level 5  
    Po sprawdzeniu okazało się że zielony przewód plusowy wychodzący z mostka prostowniczego poprzez zaciski łączy się z dwoma przwodami zielono czerwonymi z których jeden idzie do stacyjki a drugi za pośrednictwem bezpiecznika do akumulatora bez żadnego regulatora. Podłączylem żarówkę 21 W bezpośrednio do kabli od cewki ładowania i zaświeciła się po przygazowaniu jeszcze bardziej ale czy była to jakaś olśniewająca jasność to trudno mi określić. Napięcie wahało się w okolicach 4V raz doszło do 11V na chwilę. Następnie kable z cewki ponownie podłączyłem do mostka prostowniczego. Odłączyłem przewody od plusa i minusa i zmierzylem tam napięcie. Wyszło w granicach 2.4V niewiele wzrastając po dodaniu gazu. Nie wiem jak sie dalej za to zabrać. Bo nawet gdyby instalacja była 6V to raczej i tak za małe jest to napięcie.. Nie wiem czy to kwestia cewki ładowania, mostka czy jeszcze czegoś innego? Może dokupić elbę i podłączyć wszystko jak ma być tylko teraz pytanie 6 czy 12 V bo nadal nie wiem co tam siedzi za instalacja.
  • #8
    Maciej Raniś
    Level 16  
    Z własnego doświadczenia wiem, że pomiary zwykłym marketowym multimetrem napięcia przemiennego sprzed prostownika są niemiarodajne, gdyż częstotliwość zależy od obrotów silnika i niemal zawsze znacznie różni się od 50Hz, tani chiński przetwornik w mierniku głupieje i wyświetla bzdury. Tu przydałby się jakiś markowy multimetr z pomiarami częstotliwości rzędu kiloherców, ewentualnie elektromagnetyczny miernik analogowy. Sam mierzyłem magnetoelektrycznym z prostownikiem i wyniki wychodziły sensowniejsze niż cyfrowym chińczykiem. Co do pomiaru za mostkiem, to wziąłbym kondensator elektrolityczny o pojemności tysiąca lub kliku tysięcy mikrofaradów, podłączył zgodnie z biegunowością prostownika i wtedy mierzył napięcie na nim, gdyż zza mostka wychodzą pewnie szpilki napięcia stałego o wysokiej częstotliwości i tych również chińczyk może nie mierzyć dobrze. Kondensator w mgnieniu oka powinien naładować się do wartości szczytowej tych szpilek i dać informację o ich amplitudzie. To wiele wyjaśni. Ewentualnie na próbę możesz podstawić inny mostek prostowniczy jeśli nie jesteś pewny co do stanu tego zamontowanego.
  • #9
    damian719836
    Level 5  
    Zmierzyłem pojedynczo napięcie z kabli cewki ładowania ze zmasowaniem minusa dodatkowo obciążając żarówką 12V 21W. Okazalo się że z przewodu szaro- czerwonego wychodzi napięcie 6v na wolnych obrotach a po przygazowaniu do 13Va z przewodu czerwono- żółtego 3V po przygazowaniu do 7V. Napięcie na cewce świetlnej wynosi 6V a po przygazowaniu do 13V. pytanie czy to świadczy o tym ze cewki są 6 voltowe. Cewka ładowania 12V jest bezmasowa więc podłączając przewody pojedynczo do masy nie powinno pojawić się napięcie. Nie mylę się?