Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Zwarcie transformatora radia ?

09 Wrz 2019 19:52 696 27
  • Poziom 4  
    Naprawiam radio lampowe ,pomierzyłem i posprawdzałem elementy bierne , wymieniłem te uszkodzone - głównie kondensatory papierowe i kilka elektrolitycznych , pomierzyłem rezystancję transformatorów itp. Podłączyłem przez żarówkę radio do zasilania po chwili poczułem zapaszek zgniłych jaj - mostek selenowy padł. Wymieniłem na krzem w szereg rezystor i podłączyłem zasilanie. Po włączeniu transformator buczy i grzeje się - zwarcie , szukając przyczyny pomierzyłem min. uzwojenia , uzwojenie anodowe wykazuje rezystancję mierzoną do kolumny transformatora 1 koniec uzwojenia 6 om , drugi 40 om .Przy podłączaniu minusa z zasilacza następuje znaczne obciążenie transformatora . Co to oznacza ? wydaje mi się że zwarcie uzwojenia wtórnego do blach transformatora ... czy na pewno ? Jak mogło powstać? Podejrzanie niska rezystancja uzwojenia anodowego ok. 40 om , transformator pracując bez zasilacza wydaje się być ok.
  • Pomocny post
    Poziom 34  
    DSL0001 napisał:
    uzwojenie anodowe wykazuje rezystancję mierzoną do kolumny transformatora 1 koniec uzwojenia 6 om , drugi 40 om

    Jeżeli rzeczywiście to uzwojenie wykazuje mierzalną rezystancję względem rdzenia transformatora to mogło dojść do zwarcia wewnątrz transformatora. Mógł się np. gdzieś uszkodzić karkas, albo gdzieś doszło do zwarcia przy wyprowadzeniach. Bardziej prawdopodobne wydaje się jednak, że jest to zwarcie gdzieś w układzie. Potwierdzałby to fakt uszkodzenia prostownika selenowego. Warto byłoby odłączyć transformator i po kolei szukać zwartego elementu. Do czego są dołączone punkty c i d idące od uzwojenia anodowego.
  • Poziom 12  
    Transformator prawdopodobnie posiada uzwojenie ekranujące umieszczone pomiędzy pierwotnym i anodowym, które jest połączone z rdzeniem. Jeśli doszło do przebicia między uzwojeniem anodowym i tym właśnie ekranem, to musiało nastąpić zniszczenie mostka selenowego. Przyczyną uszkodzenia izolacji mogły być złe warunki przechowywania, na przykład wilgotna piwnica.

    Aby ostatecznie zdiagnozować transformator, należy go całkowicie odłączyć od obciążenia i sprawdzić prąd biegu jałowego.
  • Poziom 4  
    Być może jest tak jak piszesz jednak sam transformator jak i chassis są w nienagannym stanie , no ale jakaś przyczyna musiała być ... no coż czeka mnie przewijanie

    Dodano po 1 [minuty]:

    ZEP_Fantastron napisał:
    Transformator prawdopodobnie posiada uzwojenie ekranujące umieszczone pomiędzy pierwotnym i anodowym, które jest połączone z rdzeniem. Jeśli doszło do przebicia między uzwojeniem anodowym i tym właśnie ekranem, to musiało nastąpić zniszczenie mostka selenowego. Przyczyną uszkodzenia izolacji mogły być złe warunki przechowywania, na przykład wilgotna piwnica.

    Aby ostatecznie zdiagnozować transformator, należy go całkowicie odłączyć od obciążenia i sprawdzić prąd biegu jałowego.

    Jak to uczynić ? i ile ma dla tego transformatora wynosić ...
  • Poziom 15  
    Witam, miałem taki przypadek, zwarty był ekran pomiędzy pierwotnym a wtórnym , uszkodzenie na wskutek przegrzania transformatora. Pozdrawiam.
  • Poziom 4  
    Dziwne to trochę jest co pomierzyłem i tak ;
    Rezystancja uzwojenia 40 om , rezystancja rdzeń-pierwsza końcówka 6 om , rezystancja rdzeń 2 końcówka 46 om.
    Napięcie na uzwojeniu 272 V , napięcie rdzeń- pierwsza końcówka 0 V , napięcie rdzeń- druga końcówka 272 V.

    Dodano po 16 [minuty]:

    Nie dawało mi spokoju te 6 om i ...

    Dodano po 38 [sekundy]:

    maciej_333 napisał:
    DSL0001 napisał:
    uzwojenie anodowe wykazuje rezystancję mierzoną do kolumny transformatora 1 koniec uzwojenia 6 om , drugi 40 om

    Jeżeli rzeczywiście to uzwojenie wykazuje mierzalną rezystancję względem rdzenia transformatora to mogło dojść do zwarcia wewnątrz transformatora. Mógł się np. gdzieś uszkodzić karkas, albo gdzieś doszło do zwarcia przy wyprowadzeniach. Bardziej prawdopodobne wydaje się jednak, że jest to zwarcie gdzieś w układzie. Potwierdzałby to fakt uszkodzenia prostownika selenoweałem zego są dołączone punkty c i d idące od uzwojenia anodowego.

    Kolega miał rację , przyjrzałem się połączeniom przewodów i po drodze od punktu pomiaru do transformatora ida jeszcze jakieś prawdopodobnie c i d . Po ich odlutowaniu nie ma żadnej rezystancji pomiędzy uzwojeniem a rdzeniem . A więc zwarcie w układzie gdzieś , szukamy dalej.

    Dodano po 18 [minuty]:

    I uszkodzenie namierzone - jedna z cewek silnika uszkodzona i część uzwojeń zwiera do masy dając te 6 om.
  • Poziom 4  
    Wymontowałem silniczek , radio po podłączeniu zasilania pięknie zagrało pobór prądu i napięcia ok. Silnik zwarcie jednej cewki do masy , rezystancja tej cewki dobra . Sam silnik w bdb stanie , wyciągnąłem cewkę stan bdb . żadnych uszkodzeń mechanicznych karkas elegancki żadnej możliwości zwarcia wyczyściłem wszystko złożyłem i czary mary nie ma zwarcia .Pytanie jak, gdzie?
  • Poziom 4  
    A jednak nie a czarów , po podaniu napięcia znowu zwarcie .
  • Poziom 38  
    Czyli pozostało przewinięcie tej cewki NOWYM drutem. To i tak łatwiejsza czynność do wykonania niż ewentualne przewijanie transformatora.
    DSL0001 napisał:
    wyczyściłem wszystko złożyłem i czary mary nie ma zwarcia .Pytanie jak, gdzie?

    Prawdopodobnie poruszenie przewodem wyjściowym spowodowało chwilowe zlikwidowanie zwarcia lub powstało tzw " miękkie zwarcie " i napięcie miernika było za małe żeby je wykryć ale dla 230V to nie stanowiło problemu.
  • Poziom 27  
    DSL0001 napisał:
    część uzwojeń zwiera do masy dając te 6 om.
    Jeżeli to prawda to wstrzymałbym się z przezwajaniem. Zwarcie jak piszesz jest "do masy" a nie w uzwojeniu. Cudów nie ma. Zakładaj delikatnie cewkę na rdzeń z podłączonym omomierzem między rdzeniem a wyprowadzeniem cewki. Ewentualnie zamiast omomierza woltomierz + jakieś źródło napięcia ok. 12V. Zwróć uwagę czy któreś wyprowadzenie cewki nie zwiera po założeniu na rdzeń. Daj jakąś izolację na styku wyprowadzenia - rdzeń.
  • Poziom 38  
    TELEWIZOREK52 napisał:
    Jeżeli to prawda to wstrzymałbym się z przezwajaniem.

    Niestety to kiepska rada. To uzwojenie jest już uszkodzone i tylko kwestią czasu będzie jak mocno i szybko to się rozszerzy. Raczej to nie jest punktowe przetarcie jednego zwoju tylko kilku co daje już solidnie zwarty zwój powodujący lokalne grzanie uzwojenia w tym miejscu i degradację izolacji. Tak jak kolega proponuje można zrobić do prób i testów ale nie do codziennej pracy.
  • Poziom 32  
    Nie zaszkodzi "wykąpać" tę cewkę w lakierze elektroizolacyjnym.
  • Admin Grupy Retro
    Nie pomoże jej to w sytuacji, gdy już powstały zwarcia międzyzwojowe.
    Przewinięcie nowym drutem, posiadającym nowy lakier, będzie pewniejsze i bezpieczniejsze.
  • Poziom 32  
    Futrzaczek napisał:
    Nie pomoże jej to w sytuacji, gdy już powstały zwarcia międzyzwojowe.

    To łatwo sprawdzić elektromagnesem zasilanym zmiennym napięciem.
    Zbliżenie do cewki ze zwartymi zwojami powoduje zwiększony prąd elektromagnesu.
  • Poziom 27  
    Panowie. Skąd Wy wzieliście to zwarcie międzyzwojowe. Przeczytałem kolejny raz wszystkie posty i autor wyraźnie pisze o zwarciu do RDZENIA ! Najpierw bym szukał miejsca gdzie nastąpiło zwarcie do rdzenia i dopiero po usunięciu zwarcia stawiałbym diagnozę - przezwajać czy nie. Napisałem wyraźnie "wstrzymałbym się" bo uważam że najpierw trzeba dobrze zdiagnozować żeby nie wykonać zbędnej roboty, Pozdrawiam.
    Gdyby kolega mógł jeszcze dla porównania zmierzyć oporność pozostałych cewek.
  • Poziom 38  
    TELEWIZOREK52 napisał:
    Przeczytałem kolejny raz wszystkie posty i autor wyraźnie pisze o zwarciu do RDZENIA !

    Tak, tylko że zwarcie do rdzenia nie powstaje na jednym "druciku" uzwojenia ale to jest uszkodzenie miejscowe. Nawet dwa przetarte zwoje dają już zwarcie i do rdzenia i międzyzwojowe. To drugie powoduje degradację uzwojeń w najbliższym otoczeniu bo mocno nagrzewa otoczenie. Kolega autor znalazł zwarcie do rdzenia bo to łatwo określić . Nie znając rezystancji sprawnych uzwojeń nie jest w stanie określić czy to uzwojenie nie ma zwartych zwojów. Zwarte dwa trzy zwoje nawet przy posiadanych danych o prawidłowych wartościach rezystancji uzwojenia trudno zdiagnozować standardowym miernikiem.
  • Poziom 32  
    zworys napisał:
    Zwarte dwa trzy zwoje nawet przy posiadanych danych o prawidłowych wartościach rezystancji uzwojenia trudno zdiagnozować
    jozgo napisał:
    To łatwo sprawdzić elektromagnesem zasilanym zmiennym napięciem.
    Zbliżenie do cewki ze zwartymi zwojami powoduje zwiększony prąd elektromagnesu.


    Dodano po 3 [minuty]:

    Tu cewka jest zdjęta z rdzenia.
  • Poziom 4  
    Prawidłowa rezystancja cewek silnika (kilka szt. silników już pomierzyłem) to tak 960- 1050 om ( i wszystkie mieszą sie w tym zakresie ) miałem kiedy już z tymi cewkami podobny przypadek ,,na sucho,, było ok. natomiast pod obciążeniem rezystancja spadała 2x cewkę przewinąłem i było ok. W opisanym przypadku na oko było wiadomo że coś jest nie tak z cewką ponieważ termicznie i mechanicznie szpulka cewki była zdegradowana , tu natomiast nic takiego nie ma miejsca , szpulka jest jak nowa . Tu chyba był podobny przypadek zakończony wymianą cewki na nową.
    https://translate.googleusercontent.com/trans...700265&usg=ALkJrhgBHuf05A0DyfygTdbtpp-JnKlu8g

    Dodano po 1 [godziny] 47 [minuty]:

    Przełożyłem sprawny silnik na próbę od Saby Meersburg 7 , jednak strojenie nie działa silnik drży naciskanie przyciskami nie powoduje ruchu silnika , jedynie przycisza się dźwięk i po puszczeniu powraca .Gdzie szukać przyczyny ? Napięcia względem masy na załączonej automatyce jak na foto.
  • Admin Grupy Retro
    jozgo napisał:
    Zbliżenie do cewki ze zwartymi zwojami powoduje zwiększony prąd elektromagnesu.

    Po pierwsze: nie masz pewności, czy to zwarcie nie ujawni się po przyłożeniu do cewki wysokiego napięcia.

    Po drugie: powtórzę się
    Futrzaczek napisał:
    i bezpieczniejsze


    Po trzecie:
    jozgo napisał:
    Nie zaszkodzi "wykąpać" tę cewkę w lakierze elektroizolacyjnym.

    To miałoby sens tylko w sytuacji impregnacji próżniowej tejże, aby lakier pownikał głęboko.
  • Poziom 15  
    Tu nie ma co się zastanawiać, tylko przewijać uzwojenie, dalsze dyskusje nic nie dadzą. Pozdrawiam.
  • Poziom 27  
    zworys napisał:
    Kolega autor znalazł zwarcie do rdzenia bo to łatwo określić .
    No to oświeć mnie w którym miejscu było to zwarcie bo kolejny raz przeczytałem posty i poza ogólnym stwierdzeniem " jest zwarcie' nie znalazłem żadnego opisu a jako człowiek bardzo ciekawy chciałbym to zobaczyć.
    DSL0001 napisał:
    wyciągnąłem cewkę stan bdb . żadnych uszkodzeń mechanicznych karkas elegancki żadnej możliwości zwarcia
    No to jakim cudem zwiera do rdzenia ???
  • Poziom 4  
    He też bym chciał wiedzieć ...żeby było ciekawiej e drugim silniku drugiego radia ten sam problem - rezystancja pomiędzy rdzeniem a jednym z końców uzwoienia ok. 8 om. Może sprawa się wyjaśni przy przewijaniu - drut jedzie.
  • Poziom 32  
    TELEWIZOREK52 napisał:
    No to jakim cudem zwiera do rdzenia ???

    Też pytam. Przecież ten karkas jest chyba z bakelitu.
    Przebicie w bakelicie to widoczne sypiące się zwęglenie.
  • Poziom 4  
    jozgo napisał:
    TELEWIZOREK52 napisał:
    No to jakim cudem zwiera do rdzenia ???

    Też pytam. Przecież ten karkas jest chyba z bakelitu.
    Przebicie w bakelicie to widoczne sypiące się zwęglenie.

    Nic takiego nie ma , karkas jest elegancki , jak będę przewijał to może jakieś uszkodzenia będą widoczne od środka.
  • Poziom 38  
    TELEWIZOREK52 napisał:
    No to oświeć mnie w którym miejscu było to zwarcie bo kolejny raz przeczytałem posty i poza ogólnym stwierdzeniem " jest zwarcie' nie znalazłem żadnego opisu a jako człowiek bardzo ciekawy chciałbym to zobaczyć.


    Tu
    DSL0001 napisał:
    Rezystancja uzwojenia 40 om , rezystancja rdzeń-pierwsza końcówka 6 om , rezystancja rdzeń 2 końcówka 46 om.

    Zresztą jest o tym i w pierwszym poście.
  • Poziom 4  
    Koledzy proszę czytać całość chronologiczne ze zrozumieniem . Wątek na początku dotyczy prawdopodobnego zwarcia transformatora (6 om i 40 om i 46 om) jednak podczas poszukiwania okazuje się że przyczyną zwarcia nie jest transformator sieciowy a jedna z cewek silnika automatyki .Po wykluczeniu uszkodzenia transformatora rzecz tyczy uszkodzenia cewki silnika i zwarcia tejże cewki do masy
  • Poziom 27  
    DSL0001 napisał:
    uszkodzenia transformatora rzecz tyczy uszkodzenia cewki silnika i zwarcia tejże cewki do masy
    Ja to rozumiem. Dlatego prosiłem byś delikatnie nasuwał cewkę na rdzeń z podłączonym omomierzem między rdzeniem a uzwojeniem. Oczywiście jak już wcześniej pisano omomierz może nic nie wykazać ze względu na zbyt małe napięcie baterii ale jak sam pisałeś ten sam omomierz pokazywał zwarcie. Zwróć uwagę na wyprowadzenia cewki czy gdzieś o rdzeń nie ociera. Cudów nie ma. Nigdzie nie pisałem że cewka jest na pewno dobra. Po prostu chcę Cię uchronić przed zbędną robotą. Zakładając że cewka ma zwarte nawet wszystkie zwoje, co to ma wspólnego ze zwarciem do masy ?? Oczywiście taka możliwość istnieje przy zwartej i zwęglonej pierwszej warstwie uzwojenia ale wtedy na ogół i karkas jest zwęglony co jak piszesz u Ciebie nie ma miejsca.