Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Jak zmierzyć napięcie na silniku w układzie sterowania masą.

11 Wrz 2019 18:58 201 11
  • Poziom 4  
    Sterowanie polega na zmianie szerokości impulsu. Mierząc zwykłym multimetrem silnik, napięcie nie zgadza się z tym co sobie obliczyłem.

    Jak zmierzyć napięcie na silniku w układzie sterowania masą.
  • Poziom 28  
    A jak sobie to obliczyłeś?
  • Poziom 32  
    I czy wiesz jakie wielkości U i I mierzy miernik, a w jakich jest wyskalowany?
  • Poziom 17  
    Jakiego miernika używasz? Na silniku będzie pojawiać się pełne napięcie zasilania pomniejszone o spadek napięcia na tranzystorze, oczywiście zgodnie z przebiegiem PWM. Tu potrzebny jest miernik z true rms.
  • Poziom 43  
    Cytat:
    Tu potrzebny jest miernik z true rms.
    Nie, przecież to pomiar wartości średniej, prawie każdy miernik napięcia stałego pokaże wartość średnią, jeśli trafimy na egzemplarz wrażliwy na zakłócenia to można dać filtr RC na wejściu i miernik będzie mierzył napięcie stałe.

    Transoptor i MOSFET w takim układzie niesymetrycznie opóźniają zbocza, wypełnienie na wyjściu może być inne niż na wejściu, tym bardziej im wyższa częstotliwość. Napięcie zasilania może nie być stabilne, w układach impulsowych zawsze warto mieć blisko kondensator, który będzie stanowił lokalny magazyn energii dla prądów impulsowych, im mniejsza powierzchnia pętli, którą płynie prąd, tym mniej promieniowanych zakłóceń, ale też prąd pobierany z zasilacza ma mniejszą składową zmienną, niestety spotyka sie zasilacze w których układ stabilizacji daje się zakłócić impulsowym poborem prądu.

    Cytat:
    I czy wiesz jakie wielkości U i I mierzy miernik, a w jakich jest wyskalowany?
    W mierniku napięcia stałego takie cuda, ło panie.
  • Poziom 32  
    jarek_lnx napisał:
    W mierniku napięcia stałego takie cuda, ło panie.

    To już nie można się walnąć?
    Zły dzień.
  • Poziom 43  
    Jeden się pomyli, drugi się pomyli i jak wreszcie ktoś napisze prawdę to mu nie uwierzą bo nie zgadza się z większością :)
    Wystarczyło chwilę pomyśleć czy to jest obwód w którym ktokolwiek chciał by mierzyć składową zmienną (nie ważne czy RMS, czy średnią wyprostowaną przeskalowaną do skutecznej).

    Dla autora należało by powtórzyć pytanie, żeby nie zaginęło w gąszczu dyskusji, nie związanych z tematem: co i jak policzył, na podstawie jakich pomiarów?
  • Poziom 4  
    Obliczam wartość średnią napięcia na postawie zadanego wypełnienia sygnału sterowania.
    Przy 50% spodziewam się wartości bliskiej 12V, przy wypełnieniu 20% 4,8V, natomiast przy 4,3% 1V. Mierząc miernikiem UNI-T UT55 mam odpowiednio 24V i 22,7V i 15V.
  • Poziom 10  
    Użyj miernika wskazówkowego (znajdziesz w muzeum, lub na wysypisku elektrośmieci) albo za radą kolegi odfiltruj napięcie całkującym układem RC.
    Oscyloskop rozwiałby Twoje wątpliwości.
  • Poziom 43  
    cargotte napisał:
    Obliczam wartość średnią napięcia na postawie zadanego wypełnienia sygnału sterowania.
    Przy 50% spodziewam się wartości bliskiej 12V, przy wypełnieniu 20% 4,8V, natomiast przy 4,3% 1V. Mierząc miernikiem UNI-T UT55 mam odpowiednio 24V i 22,7V i 15V.
    Sprawdź za transoptorem, już transoptor może bardzo zniekształcać, zbocza mogą trwać kilkadziesiąt us, jaką masz częstotliwość?

    Zmień częstotliwość tak na 1/10 tego co masz i sprawdź ponownie.
  • Poziom 4  
    Aż do bramki tranzystora pomiar napięcia napięcia wygląda prawidłowo, tylko tam mam masę cały czas podłączoną. Częstotliwość PWM to 490Hz. Musiałbym od nowa program napisać żeby użyć innej od standardowej częstotliwości. Miernik analogowy zachowuję się podobnie do cyfrowego.
  • Specjalista elektronik
    cargotte napisał:
    Przy 50% spodziewam się wartości bliskiej 12V, przy wypełnieniu 20% 4,8V, natomiast przy 4,3% 1V. Mierząc miernikiem UNI-T UT55 mam odpowiednio 24V i 22,7V i 15V.

    I prawdopodobnie jest tyle, ile wskazuje miernik. Spróbuj trochę przyhamować silnik (pewnie kręcił się bez obciążenia), to powinny wyjść niższe napięcia. Z opornikiem byłyby pewnie takie, jak się spodziewałeś. Silnik bez obciążenia zachowuje się jak kondensator (ze sporą ESR i ESL) - zasilasz z przerwami, a napięcie się utrzymuje.