Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Relpol przekaźniki
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Symbol w zaworkach inaczej się interpretuje od danej firmy ?

12 Wrz 2019 15:25 231 8
  • Poziom 8  
    Witam !

    Dzisiaj raczej pytanie w stylu "czy to zależy od firmy która to produkuje"

    Ostatnio jak montowałem układ pneumatyczny to na zaworze 2/2 normalnie zamknięty

    Symbol w zaworkach inaczej się interpretuje od danej firmy ?

    wyglądała mniej więcej tak
    3 (źródło ciśnienia)
    2 (wylot)

    I jak nacisnąłem guzik to zamiast zmiany toru z 1-2 na 2-3 to miałem właśnie na odwrót z 2-3 na 1-2. Myślałem że stan spoczynkowy to będzie ten 2 segment (zaznaczyłem zielonym kolorem) a jak wciśnie się guzik to będzie ten 1 segment (czerwony kolor).

    Słyszałem że właśnie tak częściej jest tak za po wciśnięciu guzika, zmienia się z 2 na 1 segment, a na odwrót też niby jest (ja na taki natrafiłem) i niby rzadziej się takie używa.

    I pytanie czy to zależy od firmy ? Czy jeszcze się takie produkuje i czy podczas egzaminy mogę podpiąć każdy element z osobna by sprawdzić czy dany zawór działa jak na symbolu ?

    Pozdrawiam.
  • Relpol przekaźniki
  • Poziom 26  
    Witam.

    Ten stan na zielono jest stanem nie wymuszonym. I powinno być tak że w stanie nie nie wymuszonym jest odpowietrzenie z 2->3 a przy wymuszeniu 1->2. Natomiast co do oznaczeń to powinno wyglądać to tak:
    P - 1;
    A - 2;
    T - 3;

    A i jeszcze zapomniałem dodać, że symbole pneumatyki i hydrauliki podobnie jak i elektroniki i elektroenergetyki to nie jest jakieś widzimisię producenta tylko jakiś standard obowiązujący wszystkich.
  • Relpol przekaźniki
  • Poziom 8  
    @Telex
    No właśnie ale miałem na zaworkach na których dzisiaj pracowałem tak, że bez wciskania guzika miałem ten czerwony stan czyli 1->2 a jak wcisnę to 2->3 czyli zielony stan

    A wpisywałem to tak jak było na zaworze. I wiem że można użyć też oznaczenia literowe, ale miałem tak jak powyżej :D

    I wiem że nie powinno być tak jak tam sobie chcą ale nasi nauczyciele mówili nam że ten czerwony stan jest tym stanem nie wymuszonym a ten zielony to ten wymuszony :D

    I teraz nie wiem jak to jest, czasami też mówią że od firmy zależy który stan jest ten nie wymuszony.


    A jak mam taką sytuację

    Symbol w zaworkach inaczej się interpretuje od danej firmy ?
    To normalnie bez wciskania w przycisk, ciśnienie nie może się tam dostać, ale jest trochę inaczej (tak jak jest na czerwonym stanie). Ale żeby ciśnienie się przedostał przez zworkę to trzeba wcisnąć w przycisk. I tak trochę nie wiem czy po prostu tak jest, ponieważ dana firma tak to zrobiła a symbol mimo że jest to tak trochę mylący.
  • Poziom 26  
    Witam,

    Może trochę inaczej. Nie wiem jakich nauczycieli masz ale wszyscy automatycy interpretują to tak. Dla przykładu zawór 5/3.

    Symbol w zaworkach inaczej się interpretuje od danej firmy ?

    Masz tu elektrozawór 5 drogowy 3 pozycyjny z powrotem do pozycji neutralnej sprężynami.
    1 - P zasilanie
    3,5 - T odpowietrzenie
    2 - A
    4 - B

    I teraz masz w sumie 3 stany pracy tego zaworu, pomimo iż jest 3 pozycyjny.
    1 - Masz załączoną cewkę po stronie YV239A- to jest schemat połączeń po lewej stronie
    2 - Masz załączoną cewkę po stronie YV239B - to jest schemat połączeń po prawej stronie
    3 - brak wymuszenia YV239A i YV239B - to jest konfiguracja po środku.

    P.S. Co do kolorów to w rysunkach technicznych obowiązuje czarny. A interpretacja jaki jest stan zależy po której stronie jest strona wymuszona czynnikiem zewnętrznym.
  • Poziom 8  
    @Telex

    Ale główne pytanie to czy tak to może działać ? Bo powoli powątpiewam w to jak co łączę z tymi zaworkami ... niby dobrze odczytuję (bo tak jak ty) ale działa na odwrót ....


    Tak ale mi chodzi czy taka sytuacja może się wydarzyć. W stylu że zamiast działać tak jak ma działać tak jak na zielonym stanie działa w stanie nie wymuszonym na czerwonym stanie ? Bo tak z tego wynikało na tabliczce którą przepisałem z zaworki oraz z tego jak wciskałem ten przycisk. Chyba że stare zaworki tak działały albo coś.

    A nauczyciele sami też nie wiedzą co i jak. Byłem tego świadkiem jak się pytał swojego "kolegi". A inna nauczycielka mówiła że to zależy niby od firmy, że może działa albo tak albo tak.


    Pozdrawiam i dziękuję.
  • Poziom 26  
    Witam,

    Nigdy nie zależy od firmy. To jest standard i nie można od niego odbiegać. Gdyby było tak jak nauczyciele twierdzą to był by chaos. W tym twoim przypadku mogło dojść do zmiany oznaczeń portów w zaworze (np. podczas konserwacji lub jakieś innej sytuacji) i wtedy masz taki bałagan jeśli zaworek działa - tzn. przełącza.


    P.S. Jeśli chcesz zadać "klina" nauczycielom, to pokaż ten schemat zaworu 5/3 niech ci go opiszą.
  • Poziom 8  
    Telex napisał:
    Witam,

    Nigdy nie zależy od firmy. To jest standard i nie można od niego odbiegać. Gdyby było tak jak nauczyciele twierdzą to był b chaos. W tym twoim przypadku mogło dojść do zmiany oznaczeń portów w zaworze (np. podczas konserwacji lub jakieś innej sytuacji) i wtedy masz taki bałagan jeśli zaworek działa - tzn. przełącza.


    Są podarte trochę te zworki ale tam są akurat fabryczne oznaczenia, i to jest raczej dziwne.

    Dodano po 6 [minuty]:

    Albo jak w elektryce jak widziałem zawór 2/2 normalnie zamknięty to myślałem że jak w elektronice będzie to przewodziło ale na zdjęciu z 2/2 normalnie zamknięty jest zamknięty przepływ.
  • Poziom 26  
    Witam,

    Może jest uszkodzony lub przekonfigurowany.


    P.S. Jeśli chcesz zadać "klina" nauczycielom, to pokaż ten schemat zaworu 5/3 niech ci go opiszą.
    Dla podpowiedzi
    elektropneumatyczny zawór 5 drogowy 3 położeniowy z powrotem sprężyną w pozycji neutralnej wszystkie porty zamknięte z manualnym sterowaniem obustronnym z możliwą blokadą.

    W elektryce nie ma zaworów. Są natomiast styczniki, przekaźniki i różne inne elementy sterujące.
  • Poziom 8  
    Dodano po 2 [godziny] 27 [minuty]:

    @Telex

    Telex napisał:
    Witam,

    Może jest uszkodzony lub przekonfigurowany.


    P.S. Jeśli chcesz zadać "klina" nauczycielom, to pokaż ten schemat zaworu 5/3 niech ci go opiszą.
    Dla podpowiedzi
    elektropneumatyczny zawór 5 drogowy 3 położeniowy z powrotem sprężyną w pozycji neutralnej wszystkie porty zamknięte z manualnym sterowaniem obustronnym z możliwą blokadą.

    W elektryce nie ma zaworów. Są natomiast styczniki, przekaźniki i różne inne elementy sterujące.


    Symbol w zaworkach inaczej się interpretuje od danej firmy ?

    A czy coś takiego ? Może coś takiego wystąpić ? Bo na pewno po prawej stronie były opisane wejścia (cyframi). Ale teraz tak sobie myślę czy nie było sprężyny po lewej stronie i jestem ciekaw czy to co wysłałem na zdjęciu jest możliwe że pojawi się na zaworze (na tabliczce) ?