Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

regulator obrotów silnika DC

18 Wrz 2005 21:45 15538 16
  • Poziom 13  
    zbudowałem regulator silnika DC24V3kW - generator 20kHz z PWM
    +końcówką mocy 3*IRF3205 + dwójnik RC równolegle do diody zabezpieczającej silnik. niestety zaraz po załączeniu tranzystory wybuchły. czy ktoś ma jakieś doświadczenia z podobnym problemem?
    Pozdrawiam
  • Poziom 40  
    Witam
    Moim zdaniem tranzystory zostały wysterowane na maxa i nastąpiło zwarcie. Mamy w pracy silniki wykonawcze DC 180 kW ale sterowane są przez tyrystory.
    Pozdrawiam
  • Poziom 27  
    Co prawda nie budowałem takiego układu ale z doświadczenia wiem, że tranzystory róznią się charakterystyką i przy 3 szt. płaczonych równolegle mogło się zdarzyć, że 1 przejął większość prądu i się posypał. Czy miałeś porobione resystory sprzęgające i wspólne szyny zasilania/odpływu dla tych tranzystorów? Silnik 3 kW to niezły smok i przy załączeniu udar prądowy może być znaczny. Uruchomienie takiego układu powinno być z dodatkowym rezystorem zabezpieczjącym. Osobiście poza diodą i dwójnikiem RC dałbym jeszcze jakiś warystor dla pewności. Napisałeś, że tr. eksplodowały - możliwe, że sygnał przełączający był zbyt mało stromy i przy 20 kHz moc wydzielana w jego struktórze była niszcząca. To tylko moje pomysły, więcej nie mogę nic powiedzieć nie widząc schematu.
  • Poziom 13  
    rezystory sprzęgające jaka rezystancja i moc?
    pozdrawiam
  • Poziom 27  
    Rezystory to może za dużo powiedziane - to kilka - kilkanaście miliomów - mogą być rezystancje dopasowujące w postaci osobnych, dość długich przewodów łaczących tranzystory z punktem połączenia wszystkich 3 gałęzi. Pozwoli to na równomierniejszy rozpływ prądu. Przy uruchamianiu możesz zastosować jakiś grzejnik na 24 V aby sprawdzić układ najpierw na obciążeniu rezystancyjnym i po próbach dopiero podłaczyć do silnika. Dowiedz się też jak to jest z częstotliwością przełączania. 20kHz to chyba znacznie zbyt wiele - starczyłoby pewnie 4-5 kHz. Znacznie mniejsze straty mocy w tranzystorze powinny tylko pomóc układowi.

    EDIT: A swoją drogą to napiszcie jak można wprowadzic wyprowadzić taką moc do tranzystora o wyprowadzeniach 0,5 mm2. Wg dokumentacji max ciągły prąd to 75A więc przewód raczej 35 mm2 a nie 0,5!
  • Poziom 18  
    marekms1 napisał:
    niestety zaraz po załączeniu tranzystory wybuchły


    Czy robiłeś jakieś testy tego układu?
    Każdy elektronik po zbudowaniu układu najpierw go sprawdza.
    Szaleństwem byłoby podłaczenie silnika 3kW do układu który
    nie był sprawdzony. Proponuję po zbudowaniu układu najpierw
    go sprawdzić na silniku o mocy 10W.

    Następna sprawa w sterowniku na 180A wkłada się 8 x IRF3205
    co daje prąd ciągły 800A. Spotkałem się też że wkładają 10szt
    np. Jungeinrich. Więc co ty chcesz zwojować przy pomocy trzech
    tranzystorków.
    Do wózka widłowego gdzie silnik ma moc 1,5kW stosuje się
    sterownik 180A lub 250A
    Podejrzewam że do 3kW powinien być 2 x większy

    Leszek

    Dodano po 4 [minuty]:

    Los_sandalos napisał:
    z doświadczenia wiem, że tranzystory róznią się charakterystyką i przy 3 szt. płaczonych równolegle mogło się zdarzyć, że 1 przejął większość prądu i się posypał.


    A ja wiem (też z doświadczenia) że mosfety można łączyć równolegle
    i wszyscy tak robią. To, że mają niejednakowe charakterystyki w niczym
    nie przeszkadza. Ten który przejmie większy prąd, bardziej się rozgrzeje
    przez co prąd spadnie - następuje automatyczna regulacja rozpływu
    prądów. Nigdy nie widziałem aby ktoś stosował rezystory przy mosfetach

    Leszek
  • Poziom 11  
    Ja natomiast z doświadczenia wiem, że tranzystory MOSFET połączone rónolegle bez rezystorów, co pewien czas jeden padnie. Miałem tak przy ukłądzie mostkowym, gdzie w każdym mostju było po 4 BUZ10. Co jakiś czas jeden z 4 poleciał, w różnych gałęziach.
  • Poziom 18  
    To powiedz o tym konstruktorom w firmach Curtis, Lenze, Jungeinrich
    i Still. Bo pewnie o tym jeszcze nie wiedzą :-)))))))))))

    Leszek
  • Poziom 13  
    bez nerwów panowie. wszystko się zgadza. po obniżeniu częstotliwości do 1kHz i złożeniu mostka z 15 ww. MOS-ów działa.
    układ sprawdzałem nie przy 10W ale przy ok 300W ( silnik od wycieraczek od ciężarówki) i działało (niestety próba okazała się mało porównawcza do rzeczywistości).
    PS: Wczoraj naprawiałem sterownik trakcji od wózka Jungheinrich i doliczyłem się 15 tranzystorów P45N10 firmy ST (co to za tranzystor?)
    Pozdrawiam



    PS oczywiście tematu nie zamykam bo to bardzo ciekawy temat!!!
  • Poziom 14  
    Jungheinrich stosuje silniki 6 lub 12 kW /28V.
    Prądy znamionowe to odpowiednio 168A i 346A.
    Jedne są do trakcji drugie do hydrauliki.
    Nawiasem mówiąc silniki są polskie (FSE Tamel Tarnów)
  • Pomocny post
    Poziom 18  
    marekms1 napisał:
    PS: Wczoraj naprawiałem sterownik trakcji od wózka Jungheinrich i doliczyłem się 15 tranzystorów P45N10 firmy ST (co to za tranzystor?)


    Są to STP45N10 - 45A, 100V. Jeżeli jest ich 15 to powinny wytrzymać
    uderzenie 700A, a sterownik jest pewnie na 180 - 250A prąd ciągły.

    Jeżeli układ był testowany przy obciążeniu 300W, to powinien chodzić
    też przy większym obciążeniu - pod warunkiem że nie został przekroczony
    maksymalny prąd w momencie włączenia. Czy ten prąd mierzony był
    w jakiś sposób? Praca choppera polega na tym że prąd silnika jest
    mierzony i w zależności od niego następuje zwężanie lub rozszerzanie
    szpilek na sterowaniu. Czy tak jest u Ciebie, czy też sterowanie jest
    zwykłym pwm-em niezależnie od prądu ?. Proponuję zastosować
    dowolny układ do przetwornicy np UC3842, albo ten co jest w zasilaczach
    komputerowych - one bardzo dobrze nadają się do tego celu
    Rezystor pomiarowy musi być w postaci pręta z chromonikieliny
    o rezystancji 5 - 10mΩ

    Leszek
  • Poziom 13  
    układ jest bardzo prosty, ponieważ muszę najpierw sprawdzić przydatność regulacji obrotów.
    z twoich postów wnioskuję że mocno siedzisz w temacie czy możesz powiedzieć w czym się specjalizujesz?
    co do tranzystorów to wg noty kat. ww występują one w obd T0220 a te wyglądały na D2PACK a sterownik wyprodukował Steinbock-Boss

    Pozdrawiam
  • Poziom 18  
    Zajmuję się serwisem urządzeń energoelektronicznych
    Projektujemy też falowniki oraz sterowniki do silników
    bezszczotkowych prądu stałego. Parę zdjęć jest tutaj:
    www.omega-e.pl

    pozdrawiam

    Leszek Wieczorek
  • Poziom 24  
    Mam pytanie jak z silnika szeregowego 24 V od wózka widłowego zrobić prądnicę czy wystarczy przewinąc uzwojenie stojana innym drutem aby połaczyć to równolegle z wirnikiem czy w jakiś inny sposób dało by rady to zrobić ?
  • Poziom 24  
    Dzieki za strone do silnila z Melexa. moze ktoś z szanownych Kolegów wiedziałby jaki drut i ile zwoi potrzeba by było nawinąć na jedną cewke do stojana silnika 1Kw /24Volty aby mógł pracować jako prądnica,a może zamiast cewek wkleić magnesy neodymowe ?