Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Relpol przekaźniki
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Przełączenie zasilania w razie awarii 230V

19 Wrz 2019 18:10 345 11
  • Poziom 10  
    Mam w domu oświetlenie LED, które oświetla klatkę schodową i hole na górze i dole gdy jest ciemno na dworze. Sterowane jest za pomocą czujnika oświetlenia na strychu. Gdy on załącza podczas zapadania zmroku, zasilanie 230V trafia na zasilacz LEDów i świecą.
    Chciałbym rozbudować układ tak aby przy awarii zasilania 230V, LEDy się świeciły. Mam do systemu domofonu zasilacz buforowy, który może mi zaoferować 18V, które sobie zmniejszę na potrzeby LEDów.
    Tylko mam kłopot z przełączeniem. Układ przełączający powinien badać czy jest dostępne zasilanie 230V (to przed czujnikiem światła) i w razie jego braku przełączać się na źródło zapasowe z zasilacza 18V (fakt, że przy braku prądu w dzień lampki się załączą to nie problem).

    Jak to zrealizować? Przekaźnik który będzie włączony pod 230V i cały czas "zwarty" trzymając styki zasilania z zasilacza 12V, a pod odpadnięciu 230V w trybie rozwartym przełączy na drugi zasilacz 18V, wydaje się dość topornym rozwiązaniem. Może coś prostego ale bardziej eleganckiego? (najlepiej gotowego)?
  • Relpol przekaźniki
  • Poziom 35  
    korodajm napisał:
    .... Może coś prostego ale bardziej eleganckiego? (najlepiej gotowego)?


    UPS (zasilacz awaryjny).
  • Relpol przekaźniki
  • Poziom 10  
    Czyli kupić najtańszy zasilacz awaryjny, jakiejś w miarę normalnej firmy? Tez o tym myślałem. Kupić jakiegoś Ever, Orvaldi, czy APC za 200 zł i problem rozwiązany. Czy taki zasilacz wpięty non stop w sieć, a w zasadzie prawie wcale nie pracujący pobiera sporo energii?
  • Poziom 35  
    korodajm napisał:
    ... Czy taki zasilacz wpięty non stop w sieć, a w zasadzie prawie wcale nie pracujący pobiera sporo energii?


    Pobiera.

    Mój 3000VA pobiera około 30W, inny 1600VA podobnie. być może mniejsze mniej będą pobierały ale na wiele mniej bym nie liczył. Tam jednak działa jakaś elektronika, która monitoruje stan napięcia, akumulatorów, etc.
  • Poziom 10  
    Czyli idealnie byłoby jednak się przełączać...
  • Poziom 35  
    korodajm napisał:
    Czyli idealnie byłoby jednak się przełączać...


    Pewno tak.

    30W ciągłego poboru to jakieś 13 zł miesięcznie, zakładając cenę 60 groszy za 1kWh.

    Dodano po 8 [minuty]:

    Zobacz ->

    https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic3382079.html
    https://poszukaj.elektroda.pl/szukaj,przeka%C5%BAnik-zaniku-napi%C4%99cia.html

    [edyta]
    Ewentualnie w tym kierunku -> https://www.dacpol.eu/pl/v2uf-detektor-zaniku-napiecia/product/v2uf-detektor-zaniku-napiecia

    i na koniec przekaźnik bistabilny - może tu znajdziesz rozwiązanie problemu.
  • Poziom 29  
    Podaj jaka moc Ci jest potrzebna, (moc zasilacza led). Jak to będzie wiadomo to jeszcze drobiazg ile godzin to ma świecić ?
    Wówczas można pomyśleć jak to zrobić.
    Małe dobre UPSy to pobór mocy około 4-10W czasie czuwania przy naładowanym akumulatorze.
  • Poziom 10  
    LEDami steruje zasilacz Zamel 14V 10W (20 lampek LED po 0,42W). Dobrze jakby było to w stanie świecić ok 1h na więcej prądu zwykle nie wyłączają. Do tego dochodzi zasilanie modułu zmierzchowego ok 35 mA, który przy awaryjnym zasilaniu 230V też będzie działał. Za ok 200 zł można kupić coś markowego:
    https://allegro.pl/oferta/apc-bv650i-backups-bv-650va-375w-avr-6xc13-8305357187
    Tylko ten pobór prądu na sucho...
  • Moderator Projektowanie
    Rozumiem, że masz LED-y zasilane z zasilacza 14V i chciałbyś je awaryjnie (gdy braknie 230VAC) zasilać z innego zasilacza (buforowego - czyli wtedy z akumulatora) 18V.
    To się da prosto zrobić - napięcie 18V obniżyć do ok.13V (np. za pomocą LM7812 +dioda 1N4148 w końc. masy) i wtedy napięcia 14V i 13V połączyć razem przez diody Schottky np. 1N5819 (anoda każdej do 14V i 13V odpowiednio), katody razem - do LED-ów.
    Gdy jest napięcie sieci 230VAC - LED-y będą zasilane z zasilacza 14V (bo napięcie 14V jest wyższe niż 13V), gdy zabraknie 230VAC - zniknie 14V i LED-y będą zasilane z 13V.
    To pomysł, wiele zależy od szczegółów - np. jak zmieniają się napięcia 14V i 18V pod obciążeniem (być może dałoby się obniżyć i zastabilizować napięcie 14V ?), zamiast LM78xx można użyć jakiejś przetwornicy.
  • Poziom 10  
    Niestety to nie zadziała. Gdyż LEDy normalnie pala sie jak jest ciemno i jest 230V... W sytuacji powyższej rano jak przełącznik zmierzchowy wyłączy LEDy załączy jest wspomniany wyżej układ... A ma załączać wtedy gdy nie ma 230V w ogóle, i najlepiej wtedy gdy jest ciemno. Wychodzi na to, że rozwiązanie z UPS jest najprostsze w tym układzie i rozwiązuje wszelkie problemy z pudełka, pomijając tylko zużycie prądu przez sam UPS.
  • Moderator Projektowanie
    korodajm napisał:
    Niestety to nie zadziała. Gdyż LEDy normalnie pala sie jak jest ciemno i jest 230V... W sytuacji powyższej rano jak przełącznik zmierzchowy wyłączy LEDy załączy jest wspomniany wyżej układ... A ma załączać wtedy gdy nie ma 230V w ogóle, i najlepiej wtedy gdy jest ciemno.

    Czytam i ...nie rozumiem.
    Chodzi o to, że ten czujnik włącza zasilacz zasilający LED-y?
    To przerobić aby czujnik dołączał LED-y do źródła zasilania jakim jest układ z diodami opisany wyżej. Wtedy zasilacz 14V musiałby być załączony na stałe (ale to zasilacz małej mocy i przy biegu jałowym pobiera zapewne moc rzędu 1W), można też zrobić tak, że czujnik oświetlenia włącza ten zasilacz do sieci za pomocą przekaźnika a drugi styk przekaźnika dołącza LED-y do źródła zasilania jakim jest układ z diodami opisany wyżej.