Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Peugeot 508 2.0 HDI 163KM 2011 - Kiedy startuje wentylator chłodnicy?

20 Wrz 2019 18:09 66 6
  • Poziom 14  
    Przy jakiej temperaturze cieczy powinien prawidłowo startować wentylator chłodnicy? Auto mam od niedawna, jeździłem latem z klimą to wentylator chodził praktycznie cały czas, co skutkowało temperaturą płynu ok. 83 stopnie (to temperatura otwarcia termostatu) a oleju 90, bez względu na to czy jechałem prędkością autostradową czy stałem w długich korkach. Lato się skończyło, klimy nie używam i kiedy jestem w ruchu to temperatura podobna jak była, jednak wczoraj stałem w długim korku i płyn nagrzał się do 97 stopni (olej silnikowy i w skrzyni automatycznej jeszcze więcej) i dopiero wtedy włączył się wentylator. Czy to czasami nie za późno? Rozmawiałem z paroma użytkownikami 508 i twierdzą, że płyn nigdy nie przekracza 90, a nawet rzadko do tylu dobija, nawet w korku. W jednym ASO mi powiedzieli, że to norma, w drugim, że to za dużo, ale nie umieli powiedzieć ani tu, ani tu przy jakiej temp startuje który bieg wentylatora, ani który czujnik jest za to odpowiedzialny.

    Nie jestem pewien czy czujnik temperatury oleju w ogóle tu jest, spotkałem się z opinią, że tylko algorytm ją wylicza na podstawie czujnika płynu, a w starszych HDI czujnik temp. oleju był zintegrowany z czujnikiem poziomu. Być może więc komputer bierze tylko temperaturę płynu i na jej podstawie zadaje pierwszy lub drugi bieg wentylatora. Jednak nie wiem przy jakich nastawach? Być może przy 97 stopniach włączył mi się od razu drugi bieg a pierwszy powinien wystartować wcześniej, ale to domysły.

    Przy klimatyzacji pierwszy bieg działa poprawnie, tak samo test z OBD uruchamia oba biegi. Zatem albo brak sygnału z BSI, albo po prostu nastawa jest tak wysoka i ten typ już tak ma? Da się to przestawić diagboxem na przykład? Tylko czemu niektórzy jadąc w korku pod górę nie dobijają do tak wysokich temperatur?
  • Moderator Samochody
    Wiele marek włącza wentylator powyżej 100°.
    W Twoim aucie temperatura o której mówisz jest w 100% poprawna.
  • Poziom 17  
    moze byc wszystko ok, ale nie zaszkodzi podjechac do kogos z lexia niech recznie wysteruje wszystkie biegi wentylatora, moze byc np uszkodzony rezystor wentylatorow na 1 biegu i ten ow bieg wentylatorow nie bedzie dzialal, ale jesli temp cieczy przekroczy kolejny prog to rezystor zalaczy 2 bieg. Warto sprawdzic, tymbardziej, ze olej skrzyni biegow chlodzi sie plynem chlodniczym w wymienniku ciepla na skrzyni biegow.
    Pozdrawiam
  • Poziom 14  
    Wiem o powyższym, diagboxa (nowszy od lexii program) sam mam, oba biegi wentylatora pracują ręcznie uruchamiane, pierwszy bieg działa także poprzez włączenie klimy. Większość ludzi twierdzi, że temperatura nigdy nie przekracza im 90 stopni, nawet w długim korku bez pracującej klimy; trafiłem na kilka osób, które mają to samo co ja i właściwie nikt nie wie czy tak ma być. Na grupie międzynarodowej trafiłem też na faceta, któremu przez kilka lat nie przekraczało 90 stopni, pewnego dnia zaczęło, też załącza się wentylator dopiero koło 100 stopni i też problemu nie rozwiązał. W tym aucie właśnie przez chłodniczkę skrzyni jest to po prostu szkodliwe dla automatu, Aisin sam twierdzi, że gdy olej w skrzyni osiąga 96 stopni zaczyna się uszkadzanie elektrozaworów, a potem mamy szarpania itd. Które w tych skrzyniach wcale do rzadkości nie należą.
  • Poziom 17  
    Mozna zrobic pomiary termometrem laserowym, profilaktycznie wymienic termostat i plyn.
    Pompa wody na rozrzadzie czy osorzecie? Byla wymieniana? Nawet chlodnica mogla zajsc syfem, moze nawet byla wymieniona na ciensza przez poprzedniego wlasciciela po stluczce(mialem taki przypadek wwarsztacie)
  • Poziom 14  
    Termostat ma kilka miesięcy, a pompa wody trzy tygodnie i nie obwiniałbym nic z tych rzeczy, bo jak tylko ruszę z korku, czyli jest przebieg powietrza przez chłodnicę, to natychmiast temperatura leci w dół i potem równa do 83 stopni (taka sama jest na chodzącej klimie - wtedy wentylator chłodnicy chodzi non stop na pierwszym biegu). 83 to właśnie temperatura otwarcia termostatu w tym aucie. Zatem gdyby chodził wentylator, to byłoby ok. Jedno co jeszcze może być to, że wentylator nie jest załączany temperaturą płynu tylko oleju a czujnik temperatury oleju jest zintegrowany z czujnikiem poziomu oleju "2 w 1" (ale tu spotkałem się z opinią, że w autach po 2010 r. nie ma już czujnika temp oleju, tylko jest ona obliczana o jakiś tam algorytm w oparciu o temperaturę płyny) - tylko, że jak płyn ma 97 to olej już ponad stówę, więc teoretycznie wentylator też powinien zadziałać wcześniej. Może mój egzemplarz ma faktycznie wprogramowaną w komputer wartość nastawy 97 stopni i tyle, niemniej to niezdrowe dla skrzyni i ciekaw jestem czy można to jakoś obniżyć. Ale szukam kogoś kto faktycznie wie w oparciu o co startuje wentylator, jakie są fabryczne nastawy i jego logika działania - bo nie wiem czy da się z tym coś zrobić, czy nie. Podzwonię jeszcze po kilku ASO, może znajdzie się tam jakiś AS co jednak wie.
  • Poziom 17  
    Wiec ja sprawdzilbym chlodnice, np u mnie w lawecie po wymianie starej oryginalnej chlodnicy na nowy zamiennik wlasnie na postoju auto bardzo szybko sie przegrzewa. Temp startu wentylatorow lexia nie zmierzysz, aso bedzie rozkladalo rece.
    Co wiecej jesli masz temp plynu 97 to wcale nie znaczy ze olej jest goretszy.
    Jesli chcialbys jakos przeprogramowac zalaczanie wentylatora to albo zabawa z jakims dodatkowym przekaznikiem albo grube programowanie u elektronika, moze sie to nawet wiazac z rozbieraniem sterownika silnika, ale to musi robic naprawde gruby gosc.
    Co do samych czujnikow to albo jest 2 od wody albo 1 dwu obwodowy czujnik. Temp oleju tez musi miec swoj osobny czujnik.