Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Jaki kocioł dwufunkcyjny do 2400 zł

Zielona0001 23 Sep 2019 02:10 648 4
  • #1
    Zielona0001
    Level 8  
    Witam, chciałabym kupić piec gazowy dwufunkcyjny z otwartą komorą spalania w cenie max. 2400. Mieszkanie ma 75 m2. Zależy mi na nie psującym się modelu, np wymiennik na co, pompa, sondy itp. Czy ktoś poleciłby konkretny model i firmę? (Termet, może Junkers, może Baretta - nie wiem)
    Z góry dziękuję!
    Małgorzata
  • #2
    Plumpi
    Heating systems specialist
    Czy to jest nowa instalacja? Czy też instalacja istniejąca, modernizowana i kocioł tylko na wymianę?

    Jak rozumiem jest to mieszkanie gdzieś w bloku lub kamienicy? Kocioł ma wisieć w kuchni lub łazience?

    Jeżeli jest to nowa instalacja kotła to pamiętaj, że zgodnie z obowiązującymi przepisami kotły z otwartą komorą spalania nie mogą być montowane w łazienkach lub kuchniach. Kocioł taki może być zamontowany tylko i wyłącznie w przeznaczonym do tego celu pomieszczeniu (kotłowni). Pomieszczenie to nie może mieć kubatury mniejszej jak 9m3, musi posiadać wentylację grawitacyjną oraz nawiew świeżego powietrza.
    Przepisy te zostały wprowadzone ponieważ w coraz bardziej szczelnych domach (nowoczesne okna i drzwi) zaczęło dochodzić do masowych przypadków zatruć tlenkiem węgla (czadem).
    Oczywiście jeżeli do tej pory był tam kocioł z otwartą komorą spalania i został zamontowany w okresie, kiedy nie było to zabronione to zgodnie z prawem możesz wymienić na kocioł z otwartą komorą.
    Pamiętaj jednak, że kotły takie stwarzają ogromne niebezpieczeństwo. W żadnym wypadku w takim mieszkaniu nie ma prawa być okapów z wentylatorem odprowadzających powietrze do kanałów wentylacyjnych lub poprzez ścianę. Ani też nie może być żadnych urządzeń wyrzucających powietrze na zewnątrz np. wentylatorów czy urządzeń klimatyzujących. Pomieszczenie w którym jest kocioł musi być wentylowane tzn. musi być wywiew wentylacji grawitacyjnej oraz nawiew świeżego powietrza.

    Weź tez pod uwagę, że kocioł z otwartą komorą spalania ma dużo niższą sprawność od kotłów kondensacyjnych. Po pierwsze kocioł taki pobiera z mieszkania wcześniej ogrzane powietrze do spalania jednocześnie wychładzając mieszkanie zimnym powietrzem, które musi napłynąć z zewnątrz.
    Po drugie kotły z otwartymi komorami mają bardzo wysoką moc minimalną rzędu 7-10kW, która wielokrotnie przewyższa moc zapotrzebowania tego mieszkania. W efekcie tego kocioł grzejąc CO zaczyna bardzo często się załączać i wyłączać (mówimy wtedy, że kocioł taktuje) co powoduje ogromne straty.
    W skutek powyższego, efektywność takiego kotła spada nawet poniżej 50% powodując, że płaci się dużo za gaz.

    Kotły kondensacyjne nie dość, że potrafią pracować (modulować) od 3kW (najniższa moc kotła) co mocno ogranicza taktowanie to jeszcze nie wychładzają pomieszczenia, ponieważ powietrze do spalania pobierają z zewnątrz, a pod względem bezpieczeństwa zaczadzenia to praktycznie takiego niebezpieczeństwa nie ma w ogóle.

    Zastanów się wiec nad możliwością zakupu kondensacyjnego kotła z zamkniętą komorą spalania. Oczywiście wydatek będzie znacznie większy, bo najtańsze kotły kondensacyjne to wydatek ok. 4 tys.zł + koszt wkładu kominowego 1500-2000zł. Te dodatkowe koszty zwrócą się w przeciągu 2-3 lat, a po tym okresie będą przynosiły zysk (oszczędność na gazie rocznie rzędu 1000-2000zł). Jednak to co najważniejsze to duże bezpieczeństwo, ponieważ w przypadku kotłów z zamkniętą komorą spalania praktycznie nie istnieje żadne ryzyko możliwości zaczadzenia. Kotły takie zgodnie z obowiązującym prawem można montować zarówno w kuchniach jak i łazienkach, a wystarczy już kubatura pomieszczenia 6,5m3
  • #3
    Zielona0001
    Level 8  
    Dziękuję za odpowiedź. To wszystkko co Pan napisał to prawda, natomiast brak finansów - to drugie. To jest mieszkanie w bloku ale z indywidualnym ogrzewaniem (co i cwu) Mieszkam na I piętrze a budynek 3 piętrowy. Toteż inwestycja jeszcze kosztowniejsza. Czujnik czadu można sobie kupić za parę zł. Ta "ekonomiczność" kondensacji jest , ale nie taka znowu rewelacja. Co do kotłów z otwartą komorą: Nie mozna "zablokować" z: 24 kw do np: 15 kw? Nadal ponawiam pytanie , który kocioł jest najlepszy. Wiem o przepisach - i moje mieszkanie je spełnia. Stary Immergas Nike Star (15 lat) dokonał swojego żywota (wymiennik zakamieniony, pompa, naczynie, i na koniec serwisant przyszedł zrobił zwarcie na płycie sterującej).
  • #4
    piracik
    Moderator of Heating systems
    Zielona0001 wrote:
    Nie mozna "zablokować" z: 24 kw do np: 15 kw?


    Można ale kondensat można nawet do 4kW

    Zielona0001 wrote:
    Stary Immergas Nike Star (15 lat) dokonał swojego żywota


    No własnie. Teraz policz sobie czy warto dla zaoszczędzenia 2000 zł męczyć się przez 15 lat z już przestarzałą konstrukcją.
    Żeby było ciekawiej to przez ten czas kondensat oddałby Ci tą kasę w zaoszczędzonym gazie.
  • #5
    Plumpi
    Heating systems specialist
    Zielona0001 wrote:
    Dziękuję za odpowiedź. To wszystkko co Pan napisał to prawda, natomiast brak finansów - to drugie. To jest mieszkanie w bloku ale z indywidualnym ogrzewaniem (co i cwu) Mieszkam na I piętrze a budynek 3 piętrowy. Toteż inwestycja jeszcze kosztowniejsza.


    Różnica czy mieszkasz na ostatnim 3 piętrze czy też na pierwszym jest znikoma.
    Policz sobie każde piętro 3m. Mieszkając na ostatnim masz 3m wkładu kominowego. Mieszkając na 1 piętrze masz 9m wkładu kominowego.
    Różnica jest raptem 6m. Jeden metr rury wkładu kominowego kosztuje ok. 50zł. Czyli mieszkając na 1 piętrze musisz dołożyć raptem 300zł. Najdroższymi w tym przypadku są kolana, zwłaszcza te podwójne oraz zakończenia dachowe, a także adaptery dopasowujące dany zestaw kominowy do konkretnego kotła, które niezależnie od długości komina i tak być muszą.

    Zielona0001 wrote:
    Czujnik czadu można sobie kupić za parę zł.


    Nie przeceniaj możliwości tych czujników. Detektory w takich czujnikach wytrzymują raptem 2-3 lata i czujnik jest do wymiany. Czujnik, który można uważać za wiarygodny to wydatek rzędu 160-180zł. Wymieniając go co 3 lata to przez przewidywany okres użytkowania kotła 15 lat wydasz na zakup czujników prawie 1000zł, za które można by kupić 3/4 komina.

    Zielona0001 wrote:

    Ta "ekonomiczność" kondensacji jest , ale nie taka znowu rewelacja.


    Nie zdajesz sobie sprawy. Jest i to bardzo duża.
    Sam też to przerabiałem. Miałem wcześniej kocioł z otwartą komorą spalania i rachunki miesięczne za gaz przy mrozach poniżej -10'C na poziomie 1700zł.
    Po wymianie kotła na kondensacyjny przy mrozach -15'C rachunek miesięczny nie przekroczył 1000zł. Co dało mi oszczędności ponad 40%
    W Twoim przypadku będzie to jeszcze większa oszczędność, ponieważ kocioł z otwartą komorą spalania pobiera powietrze z mieszkania tym samym je wychładzając. W moim przypadku kocioł wychładzał tylko i wyłącznie jedno pomieszczenie - kotłownię.

    Zielona0001 wrote:

    Co do kotłów z otwartą komorą: Nie mozna "zablokować" z: 24 kw do np: 15 kw?


    Ależ można. W ustawieniach kotła ustawia się ograniczenia. Tylko po co, skoro kocioł taki potrafi sam zmniejszyć moc kotła aż do 3kW.
    Natomiast wyższa moc kotła przydaje się do przepływowego podgrzewania ciepłej wody.

    Zielona0001 wrote:

    Nadal ponawiam pytanie , który kocioł jest najlepszy. Wiem o przepisach - i moje mieszkanie je spełnia. Stary Immergas Nike Star (15 lat) dokonał swojego żywota (wymiennik zakamieniony, pompa, naczynie, i na koniec serwisant przyszedł zrobił zwarcie na płycie sterującej).


    To kup taki sam. Zaoszczędzisz na przeróbce komina oraz przyłączy pod kotłem. Jak kupisz inny kocioł to może się okazać, że w przeróbki dołożysz jeszcze z 1000zł, bo trzeba będzie dokupić adapter kominowy oraz trzeba będzie przerobić podejścia.

    Szczerze mówiąc nie mam rozeznania w obecnie oferowanych kotłach z otwartymi komorami, bo praktycznie nikt ich nie montuje, ale może warto się przyjrzeć budżetowym kotłom kondensacyjnym:

    Termet Ecocondens Silver 20 o mocy 20kW z bardzo dużym zakresem modulacji. Minimalna moc grzewcza to ok. 3kW. Na kocioł udzielana jest 7-letnia gwarancja, kosztuje ok. 3000zł. Duża ilość serwisantów, a części łatwo dostępne.
    Choć kocioł ma kilka wad, które są loterią po okresie gwarancyjnym, ale przynajmniej 7 lat spokoju z gwarancją.

    JUNKERS CERAPUR MIDI ZWB 24-1 RE
    Co prawda nie jest to kocioł w pełni kondensacyjny, ale bliżej mu do kotłów z otwartą komorą spalania ze względu na budowę palnika. Kocioł ma zamkniętą komorę spalania oraz przystawkę kondensującą, przez co ma kilka % niższą sprawność od kotłów w pełni kondensacyjnych.
    Pomimo dość dużej komplikacji nie stwarza większych problemów i cieszy się dobrymi opiniami. Jego wadą natomiast jest dość duża minimalna moc ponad 7kW. W Castoramie można go kupić za niecałe 2700zł.

    Choć osobiście wybrałbym ACV Kombi Kompakt HRE 2418 lub odpowiednik tego kotła pod polską marką Thermagen Duo 24/18 ze względu na ponadprzeciętną trwałość i niezawodność. Pomimo dość wysokiej mocy minimalnej ok. 6kW. Cena ok. 5 tys. zł.