Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Audi A3 8L 1.9 TDi 101 KM, automat Tiptronic - na zimnym nie przełącza z 1

MichalNi 30 Sep 2019 11:05 9861 47
Wago
  • #1
    MichalNi
    Level 10  
    Dzień dobry,
    od około dwóch miesięcy borykam się z problemem w Audi A3 8L z motorem 1.9 TDi 101 koni.
    W aucie jest zamontowana automatyczna skrzynia Tiptronic. Zawsze chodziła bezproblemowo, w okolicach 300 000km sporadycznie pojawiał się problem z przeciągnięciem jedynki na zimnym silniku. Pomagało zgaszenie i odpalenie auta ponownie. Zdecydowałem się na wymianę oleju w skrzyni. Komputer nie wykazał żadnych błędów. Zauważyłem poprawę, ale na krótko, być może to był po prostu zbieg okoliczności, że przez dwa tygodnie było lepiej. Aktualnie auto trzeba zgasić dwa, trzy razy, przejechać kawałek i skrzynia zaczyna pracować prawidłowo. Po kilkugodzinnym postoju w mieście nie ma takich objawów, tylko po dłuższym, np. po nocy.

    Zastanawiam się czy szukać problemów w elektronice skrzyni bo zastanawiają mnie reakcje na zgaszenie i ponowne odpalenie, czy też raczej w samej skrzyni?

    Macie jakieś doświadczenie z takimi przypadkami?
    Dzięki
  • Wago
  • #2
    beryas
    Level 31  
    Skrzynia tiptronic czy multitronic?
  • #3
    MichalNi
    Level 10  
    beryas wrote:
    Skrzynia tiptronic czy multitronic?

    Tiptronic
  • Wago
  • #4
    beryas
    Level 31  
    Filtry zmienione? Olej byl czysty bez opilkow?
  • #5
    MichalNi
    Level 10  
    beryas wrote:
    Filtry zmienione? Olej byl czysty bez opilkow?

    Musiałem przedzwonić do warsztatu i dopytać bo nawet nie wiedziałem, że jest tam filtr, chociaż teraz wydaje mi się to oczywiste.
    Filtra nie zmienili, bo nie prosiłem, sami nie zaproponowali...

    Mechaniory... opiłków nie zgłosili.

    Zajmę się tym filtrem w pierwszej kolejności. Czy na coś jeszcze mogę zwrócić uwagę? Czy w takim przypadku ponownie wymienić olej?

    Dziękuję
  • Helpful post
    #6
    beryas
    Level 31  
    Sprawdz olej, filter lub filtry moga byc zabite
  • #7
    MichalNi
    Level 10  
    beryas wrote:
    Sprawdz olej, filter lub filtry moga byc zabite


    Po wczorajszej diagnozie komuterem w skrzyni biegów wyskoczy mi błąd
    00652 - Gear monitoring
    27 - 10 Implausible Signal - Intermittent

    Nie do końca mogę namierzyć co to takiego. Czy coś Ci to mówi?
    Dziękuję,
    Michał
  • Helpful post
    #8
    sigwa18
    Level 41  
    Skrzyni nie podoba się prędkość na wejściu względem prędkości na wyjściu.
    Przyczyny albo sprzęgło ślizga ( np przez mało oleju jak się rozgrzeje poziom wzrasta i jest ok) albo wybiera zły bieg albo czujnik/czujniki prędkości wejścia/wyjścia są brudne uszkodzone (opiłki).
  • #10
    MichalNi
    Level 10  
    romuald-f wrote:
    Napisz ile biegów ma Twoja skrzynka lub rocznik pojazdu. To że jest tiptronic to nic nie znaczy, może być czterobiegowa lub pięciobiegowa. https://pl.wikipedia.org/wiki/Tiptronic


    Oczywiście,
    Auto jest z 2003 roku, jest to końcówka produkcji modelu 8N, jest w nim 5 biegów.
    dziękuję za Twoj post:)
  • #11
    romuald-f
    A/T specialist
    Masz skrzynię japońską Jatco JF506E (09A). Twój temat jest w dziale dla początkujących, czy chcesz sam naprawić usterkę ? Temat był poruszany na elektroda.pl i jest trochę przy tym pracy.
  • #12
    MichalNi
    Level 10  
    romuald-f wrote:
    Masz skrzynię japońską Jatco JF506E (09A). Twój temat jest w dziale dla początkujących, czy chcesz sam naprawić usterkę ? Temat był poruszany na elektroda.pl i jest trochę przy tym pracy.


    Samodzielnie na pewno nie dam sobie rady, ewentualnie z pomocą kolegi, który już rozwiązywał tematy skrzyń i samodzielnie radził sobie z nowszymi konstrukcjami, jednak wciąż amatorsko, z zapleczem warsztatowym.

    Moja aktywność na tym forum spowodowana jest kwestiami finansowymi, wiem, że gdy odstawię auto do warsztatu rachunek może być z wysoko przesuniętą poprzeczką finansową co przy aucie o wartości poniżej 10 000zł może okazać się bolesnym ciosem.

    Na razie szukam punktu zaczepienia, być może nieprawidłowo wykonano poprzednią wymianę oleju, co skłania mnie do takiej myśli skoro nie wymieniono filtra...

    dziękuję
  • Helpful post
    #13
    romuald-f
    A/T specialist
    Niestety, filtra oleju nie zmienisz w tej skrzyni, jest zabudowany wewnątrz. Do wymiany filtra oleju należałoby skrzynię wymontować z pojazdu, "rozpołowić", i dopiero można wymienić. Audi A3 8L 1.9 TDi 101 KM, automat Tiptronic - na zimnym nie przełącza z 1
  • #14
    MichalNi
    Level 10  
    romuald-f wrote:
    Niestety, filtra oleju nie zmienisz w tej skrzyni, jest zabudowany wewnątrz. Do wymiany filtra oleju należałoby skrzynię wymontować z pojazdu, "rozpołowić", i dopiero można wymienić. Audi A3 8L 1.9 TDi 101 KM, automat Tiptronic - na zimnym nie przełącza z 1


    Nie ułatwili roboty;) ale z demontażem nie będzie problemu.
    Czy według Ciebie jest sens zająć się filtrem, oczyszczeniem czujników i zalaniem nowym olejem? Wiem, że pytanie kiepskie, ale nie mam kogo się poradzić w tej kwestii. Może mógłbyś coś jeszcze podpowiedzieć? Jestem trochę zmieszany tą awarią, mam masę wydatków, kończę pierwsze mieszkanie i chciałbym zrobić to możliwie maksymalnie angażując własny czas i koszt części / olejów.

    Dziękuję za zdjęcie i poprzednie posty,
    Michał
  • #16
    MichalNi
    Level 10  
    romuald-f wrote:
    Jaki masz przebieg ?


    Chwilę temu pękło 300 000, według mnie jest realny patrząc na stan ogólny auta.
  • #17
    romuald-f
    A/T specialist
    Trochę dużo. Ale filtr zostawmy w spokoju, on jest siatkowy i to nie jego wina. Zaczniesz wymontowywać skrzynkę, następnie „rozpoławiać” i wygenerujesz koszta, a na nich Ci zależy. Musisz mieć przygotowane ok. 550 zł. Tyle będzie kosztować elektrozawór i olej. Jeżeli chcesz "poprowadzę" i z kolegą wymienicie elektrozawór.
  • #18
    MichalNi
    Level 10  
    romuald-f wrote:
    Trochę dużo. Ale filtr zostawmy w spokoju, on jest siatkowy i to nie jego wina. Zaczniesz wymontowywać skrzynkę, następnie „rozpoławiać” i wygenerujesz koszta, a na nich Ci zależy. Musisz mieć przygotowane ok. 550 zł. Tyle będzie kosztować elektrozawór i olej. Jeżeli chcesz "poprowadzę" i z kolegą wymienicie elektrozawór.


    Jesteś mistrzem!
    Jestem zwarty i gotowy do działania. Czy muszę jeszcze jakoś doprecyzować model skrzyni? Gdy łączę się ze sterownikiem skrzyni otrzymuję informację, że jest to AG5 Getriebe 09A 0163.
  • Helpful post
    #19
    romuald-f
    A/T specialist
    Musisz dysponować podnośnikiem lub kanałem. Jeżeli nie, to solidne podstawki i dobrze zabezpieczyć autko, bezpieczeństwo najważniejsze.
    1. Spuścić olej ze skrzyni biegów (Zdj. 1).
    2. Wymontować selekcjoner, kolejność odkręcania na Zdj. 2.
    3. Pociągnąć do góry za odpowietrznik (jest na zatrzasku) bo zasłania dostęp do śrubki pokrywy a następnie odkręcić pokrywę płyty zaworowej (Zdj. 3 i Zdj. 4).
    4. Kiepsko zdejmuje się pokrywę bo od wewnątrz (nie wiem po co) jest rurka odpowietrznika.
    5. Odpiąć wtyczkę od gniazda elektrozaworu i odkręcić nakrętkę przytrzymującą elektrozawór, wyjąć elektrozawór (Zdj. 5).
    6. Namoczyć olejem o-ring na nowym elektrozaworze (Zdj. 6) i wcisnąć go w otwór. Przy wciskaniu elektrozaworu uważaj aby nie wsunąć śruby. Niech kolega od góry zablokuje śrubkę wsuwając w gwint ostrze nożyka co uniemożliwi ewentualne wsunięcie śrubki.
    Będą problemy, pytać.
    Później opiszę jak zalać stan oleju.
    Audi A3 8L 1.9 TDi 101 KM, automat Tiptronic - na zimnym nie przełącza z 1 Audi A3 8L 1.9 TDi 101 KM, automat Tiptronic - na zimnym nie przełącza z 1 Audi A3 8L 1.9 TDi 101 KM, automat Tiptronic - na zimnym nie przełącza z 1 Audi A3 8L 1.9 TDi 101 KM, automat Tiptronic - na zimnym nie przełącza z 1 Audi A3 8L 1.9 TDi 101 KM, automat Tiptronic - na zimnym nie przełącza z 1 Audi A3 8L 1.9 TDi 101 KM, automat Tiptronic - na zimnym nie przełącza z 1
  • #20
    MichalNi
    Level 10  
    Wow, jestem niezwykle wdzięczny, że po prostu chcesz mi pomóc, nie umiem wyrazić swojego szczęścia, że w końcu mam konkretny trop, na prawdę już kilka tygodni szukałem zaczepienia i nie miałem pomysłu jak zabrać się do naprawy, a wizja maratonu po mechanikach mnie przerażała. Dwa pytania na początek mi się generują,

    1. Elektrozawór to temat do ASO czy nie będzie problemu np. w intercarsie? Allegro nie wyrzuciło mi żadnej pozycji po wpisaniu numeru katalogowego.
    2. Fotki które załączyłeś pokazują skrzynię zrzuconą z auta, ale to tylko przykład, tutaj powinno udać się bez pełnego demontażu?

    Nie potrafię wyrazić swojego szczęścia, serio, cieszę się jak głupi:)
  • #21
    romuald-f
    A/T specialist
    Sentyrz Kraków za 317 zł. ale na razie nie ma. Midparts Warszawa za 420 zł. (trochę drogo). Może Samko Warszawa (ich strona sklepowa nie aktywna, trzeba dzwonić). Ja osobiście dzwonię do magazynu 22 6664010.
    Ps. fotki są jak skrzynia wymontowana, a jak miałbym pokazać wszystko przy skrzyni w autku. Na forum mechaników też był poruszany ten temat: https://forum-mechanika.pl/threads/procedura-...any-oleju-vw-jataco-jp-jc7.29638/#post-304144
  • #22
    MichalNi
    Level 10  
    Super, będę jutro rano dzwonił i szukał.

    Na forum mechaników ktoś książkowo opisał mój problem:
    " (...) sytuacja wygląda tak auto odpalone z rana na zimnym silniku=zimnym oleju w skrzyni rusza wsteczny przód tylko jeden bieg tip tronic nie reaguje wystarczy przejechać się trochę do rozgrzania oleju w skrzyni zgasić autko odpalić jeszcze raz i jedzie normalnie przerzuca biegi płynie ,tip tronic też działa.Ale tylko gdy olej jest nagrzany"
  • Helpful post
    #23
    romuald-f
    A/T specialist
    Temat wielokrotnie poruszany. Kilka lat wstecz na forum elektroda.pl odpisałem użytkownikowi autka z tą skrzynią co wymienić. Podałem jemu cenę elektrozaworu z serwisu Vw-Audi w moim mieście (Olsztyn) 360 zł. Niestety jest nowy właściciel i nowa cena 480 zł.
  • #24
    MichalNi
    Level 10  
    Audi Centrum Wrocław 485 zł brutto, jutro będę dzwonił do pozostałych podanych przez Ciebie. Mam też jednego chłopaka, który ma kontakty i ogarnia części z ASO w niższej cenie, dam znać:)
  • #25
    romuald-f
    A/T specialist
    Wlewamy olej:
    Odkręcamy śrubkę kontrolną oleju (imbus 5). Przygotowujemy lejek z rurką elastyczną i wkładamy do otworu wlewowego. Wlewamy olej aż zacznie wyciekać z otworu kontrolnego, uruchamiamy silnik i ponownie wlewamy olej aż do momentu ponownego wycieku z otworu kontrolnego. Zakręcamy śrubkę otworu kontrolnego i możemy wyłączyć silnik. Ilość oleju to 9L do pustej (po remoncie), wymiana do 5L.
    Zalecany olej:
    Texaco ATF 402
    Elf 3G Syn
    Ravenol ATF JF506E
    Ravenol Dextron IV
    Możesz zastosować jakiejkolwiek firmy aby spełniał specyfikację:
    FORD WSS-M2C922-A1 dla Durashift 5F31J,
    Land Rover LRN402, ATF Type 3100 PL085,
    Land Rover STC53016, STC50531,
    Jaguar C2S 12120, ATF Type K17, ATF N402,
    VW G 052 990 A2 dla skrzyń 09A oraz 09B 5-biegowych Tiptronic

    Ja stosuję: iMatic 450, ATF Multivehicle


    Audi A3 8L 1.9 TDi 101 KM, automat Tiptronic - na zimnym nie przełącza z 1
    Audi A3 8L 1.9 TDi 101 KM, automat Tiptronic - na zimnym nie przełącza z 1
  • #27
    romuald-f
    A/T specialist
    Nie, to nie ten. Napisałem iMatic 450, ATF Multivehicle.
    .......... przed uruchomieniem silnika zakręcamy korek? ........... NIE.
    .......... uruchamiamy silnik i ponownie wlewamy olej aż do momentu ponownego wycieku z otworu kontrolnego. Zakręcamy śrubkę otworu kontrolnego i możemy wyłączyć silnik ............

    Audi A3 8L 1.9 TDi 101 KM, automat Tiptronic - na zimnym nie przełącza z 1
  • #28
    MichalNi
    Level 10  
    ostatnie pytanie jakie przychodzi mi do głowy.
    Dekiel kryjący zawory ma pod sobą uszczelkę czy może jest silikon? Coś tam trzeba wymienić pod nim?
  • #29
    romuald-f
    A/T specialist
    Fabrycznie jest silikon (stosuję ten ze zdjęcia). Możesz zastosować uszczelkę (nie stosuję). Audi A3 8L 1.9 TDi 101 KM, automat Tiptronic - na zimnym nie przełącza z 1 Audi A3 8L 1.9 TDi 101 KM, automat Tiptronic - na zimnym nie przełącza z 1