Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Automatyczny prostownik do akumulatorów

damian1115 01 Oct 2019 12:32 17865 186
Fluke Pomiar Jakości Zasilania
  • Automatyczny prostownik do akumulatorów
    Chcę się pochwalić zrobionym własnoręcznie prostownikiem. Powstał on w oparciu o kilka schematów, oraz pomocy kilku użytkowników tego forum, którym pragnę serdecznie podziękować.
    Są nimi koledzy: @zworys @vodiczka @aksakal @gimak @_jta_
    Prostownik ten wykonałem na podstawie starego posiadanego już wcześniej, zwykłego prostownika, opartego na transformatorze i płytkach selenowych. Obudowa z pewnością nie zachwyca, ale ona również jest z odzysku, tylko ją po oklejałem aby podnieść jej walory estetyczne.

    Nie jest to może jak z fabryki, ale jak przystało na prostownik i tak wyląduje w piwnicy.
    Moje cudo zostało wyposażone w, automatyczne ładowanie, które wyłącza się przy przekroczeniu napięcia na akumulatorze 14,8V. Jak również można ładować bez automatyki, ale wtedy należy pilnować aby nie przekroczyć tego napięcia, ponieważ jest to szkodliwe dla akumulatora.
    Posiada również zabezpieczenie przed odwrotnym podłączeniem akumulatora, zabezpieczenie przeciw zwarciowe, sterownik wentylatora chłodzenia wymuszonego, oraz kontrolki informujące o trybie pracy, jak i woltomierz i amperomierz.
    Przedstawię teraz parę fotografii które zrobiłem w trakcie składania.
    Automatyczny prostownik do akumulatorów Automatyczny prostownik do akumulatorów Automatyczny prostownik do akumulatorów Automatyczny prostownik do akumulatorów

    Nie omieszkałem się pochwalić tą płytką, którą zrobiłem metodą termo transferu, ta płytka to dodatkowe zasilanie, oraz automatyka do ładowania, pochodzi z oryginalnego schematu, z artykułu zamieszczonego tutaj na elektrodzie. Schemat oraz płytkę do regulacji temperatury oraz płytkę do zabezpieczenia przeciw zwarciowego wykonałem samodzielnie, i zapewniam że nie warte są pokazywania.
    Bardzo proszę o pytania i konstruktywną krytykę, oraz o uwagi dotyczące mojego projektu.

    Cool? Ranking DIY
    Can you write similar article? Send message to me and you will get SD card 64GB.
    About Author
    damian1115
    Level 32  
    Offline 
    damian1115 wrote 1768 posts with rating 298, helped 180 times. Live in city Katowice. Been with us since 2013 year.
  • Fluke Pomiar Jakości Zasilania
  • #2
    ArturAVS
    Moderator of HydePark/Cars
    Wszystko pięknie, tylko mógłbyś jeszcze pokazać schemat. Z tego co widać to brak regulacji prądu ładowania.
  • Fluke Pomiar Jakości Zasilania
  • #3
    szeryf3
    Level 24  
    Na podstawie nieśmiertelnego miernika z Chin, oraz widoku transformatora- mało mówi co to za cudo. Proszę o schemat.
  • #4
    Rezystor240
    Level 41  
    Brak napisów na panelu przednim, pożyczysz prostownik sąsiadowi i odda Ci jego szczątki po spaleniu.
    Mostek prostowniczy, czyli to co w prostowniku najważniejsze jest na miniaturowym radiatorze. Tak nie może być, lepiej zastosować odpowiedni radiator i nie bawić się w chłodzenie aktywne. Tylko kurz się w środku gromadzi.
    Główny prąd przepuszczasz przez ten śmieszny chiński miernik? Mogłeś wykonać bocznik i mierzyć napięcia na boczniku, na tym wyświetlaczu jest peerek i nim ustawił prawidłowy prąd. Dokładność pomiarowa tego czegoś to porażka. Po mierniku wnioskuję, że prostownik nie odda więcej niż 10A. Więc tak trochę lipa jak na samoróbkę, robisz coś po swojemu to zrób lepiej niż przeciętny produkt ze sklepu.
    Poza tym, schemat, wstydzisz się go pokazać?
  • #5
    damian1115
    Level 32  
    Miernik, to prawda zakupiłem w ali, takie same w sklepie, u nas kosztują ponad 20zł. Transformator pochodzi, jak wspomniałem wcześniej z starego prostownika, który już posiadałem wcześniej. Transformator ten posiada regulację mocy w dwóch zakresach, na uzwojeniu pierwotnym, jest to 3A oraz 6A.
    Budując ten prostownik, oparłem się na schemacie zaczerpniętym z tego linku.
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/download.php?id=427931
    Wykorzystałem z niego schemat zasilacza, oraz regulację napięcia ładowania, to właśnie ta płytka którą się pochwaliłem. Zastosowałem tam również wentylator, oraz automatyczne jego załączanie przy przekroczeniu zadanej temperatury, ale to już zrobiłem samodzielnie,w oparciu o wiele schematów z,, elektrody".
    Jest też jeszcze zabezpieczenie przeciw zwarciowe, przeciw odwrotnemu podłączeniu klem, oraz załącznik na wypadek jak by napięcie na akumulatorze było byt niskie, by załączyć ładowanie.
  • #6
    Rezystor240
    Level 41  
    damian1115 wrote:
    Zastosowałem tam również wentylator, oraz automatyczne jego załączanie przy przekroczeniu zadanej temperatury, ale to już zrobiłem samodzielnie,w oparciu o wiele schematów z,, elektrody".


    Jaki to ma sens? Żaden. Raz że masz miejsce na duży radiator i możesz go tam umieścić, a najlepiej wyciągnąć jego żeberka poza obudowę, przykładowo tak jak jest to zrobione w amplitunerze radmora 4512.
    Chłodzenie w postaci wentylatora, zbędnie i niepotrzebnie pobiera energie elektryczną. Która jest coraz droższa. I dorabianie do wentylatora sterowanie, kolejna rzecz która może się popsuć. Jeśli się popsuje, nie załączy wentylatora to mostek prostowniczy się ugotuje. Dalej napięcie zmienne może być podane na akumulator i już każdy się domyśli co się wydarzy dalej.
    Mówiłeś że wykorzystałeś trafo ze starego prostownika, pokaż ten stary mostek prostowniczy. Pewnie będzie dużo lepszy niż ten co zastosowałeś.
  • #7
    damian1115
    Level 32  
    Panel przedni nie wiem jak wykonać, chyba przykleję zwykłe wydrukowane karteczki. Mostek który zastosowałem jest na 50A. Transformator ma wydolność prądową 6A. Daje może 6,5. Taki posiadałem i chciałem go wykorzystać, do zwykłego akumulatora samochodowego powinien wystarczyć. Wentylator chłodzi również stabilizator napięcia, z układu automatycznego wyłączania.
    W starym był prostownik selenowy.
  • #8
    ArturAVS
    Moderator of HydePark/Cars
    damian1115 wrote:
    Panel przedni nie wiem jak wykonać, chyba przykleję zwykłe wydrukowane karteczki

    Użyj programu FrontDesigner 3.0 i wydrukuj na papierze samo-przylepnym, po wycięciu otworów na całość naklej przeźroczystą folię.
  • #9
    damian1115
    Level 32  
    Dzięki będę kombinował, bo tak to nie może zostać, wygląda trochę, jak by to powiedzieć, mało estetycznie.
  • #10
    micro
    Level 19  
    ArturAVS wrote:
    damian1115 wrote:
    Panel przedni nie wiem jak wykonać, chyba przykleję zwykłe wydrukowane karteczki

    Użyj programu FrontDesigner 3.0 i wydrukuj na papierze samo-przylepnym, po wycięciu otworów na całość naklej przeźroczystą folię.

    Można też po wydrukowaniu zalaminować...
  • #11
    ArturAVS
    Moderator of HydePark/Cars
    micro wrote:
    Można też po wydrukowaniu zalaminować...

    Można. Ale naklejka bardziej praktyczna w użyciu, a po oklejeniu folią wygląda jak laminowana. Papier samoprzylepny A4 i folia na metry dostępne w sklepach papierniczych i niektórych księgarniach.
  • #12
    micro
    Level 19  
    Też tą metodę stosowałem, ale metoda z laminatorem jest szybsza i prostsza i chyba trwalsza o ile mamy pod ręką laminator i folię do niego :).
    W każdym razie kolega dostał wędkę :) .
  • #13
    damian1115
    Level 32  
    Zanieść do punktu do za laminowania to też nie jest problem. Jakim to później klejem przykleić, żeby to było trwałe, i cała praca nie poszła na marne?
  • #14
    CMS
    Administrator of HydePark
    Doskonale się sprawdza dwustronna taśma klejąca.
  • #15
    damian1115
    Level 32  
    O tym nawet nie pomyślałem, zastanawiałem się nad klejem, a tu takie proste rozwiązanie.
  • #16
    CMS
    Administrator of HydePark
    A jak się znudzi, to dajesz parę kropelek izopropanolu i odklejasz bez żadnego problemu. I już możesz przyklejać nowy panel z innym designem.
  • #17
    tbunio
    Level 20  
    Quote:

    Moje cudo zostało wyposażone w, automatyczne ładowanie, które wyłącza się przy przekroczeniu napięcia na akumulatorze 14,8V.

    Aby uzyskać odpowiednią gęstość elektrolitu akumulatory Ca (wapniowe) ładujemy do 16,2V. Proszę sprawdzić jaki posiadasz i ew. dorobić przełącznik 14,8V/16,2V.
  • #18
    damian1115
    Level 32  
    Pierwsze słyszę, tu na forum, i nie tylko tu, przeczytałem multum tematów, i nigdzie nie spotkałem się z tak wysokim napięciem do ładowania akumulatorów bezobsługowych.
  • #19
    Rezystor240
    Level 41  
    damian1115 wrote:
    przeczytałem multum tematów, i nigdzie nie spotkałem się z tak wysokim napięciem


    Widocznie mało czytałeś.
  • #20
    damian1115
    Level 32  
    tbunio wrote:
    Aby uzyskać odpowiednią gęstość elektrolitu akumulatory Ca (wapniowe) ładujemy do 16,2V.


    Rezystor240 wrote:
    Widocznie mało czytałeś.


    To co w takim razie możecie mi w tym wypadku poradzić?
    Mam możliwość nastawienia wyższej wartości napięcia ładowania, ale mam też możliwość ładowania bez automatyki. Mogę na przykład ładować w automatyce, żeby nie przesadzić, a potem dobić do 16,2V już obserwując napięcie.
    damian1115 wrote:
    Moje cudo zostało wyposażone w, automatyczne ładowanie, które wyłącza się przy przekroczeniu napięcia na akumulatorze 14,8V. Jak również można ładować bez automatyki, ale wtedy należy pilnować aby nie przekroczyć tego napięcia,

    Czy takie rozwiązanie jest dobre?
  • #22
    micro
    Level 19  
    brofran wrote:
    damian1115 wrote:
    Mam możliwość nastawienia wyższej wartości napięcia ładowania
    Ja bym nie zmieniał tego 14,8 V . Takie napięcie naładuje aku. do pojemności ok. 80 % , resztę dobije alternator w samochodzie.

    Niekoniecznie, zima, krótkie odcinki, długie postoje i bilans jest ujemny :cry: .
  • #24
    damian1115
    Level 32  
    micro wrote:
    Niekoniecznie, zima, krótkie odcinki, długie postoje i bilans jest ujemny .

    Wspominałem że mam możliwość przekroczenia tego 14,8V., zmianą trybu pracy ładowania.
  • #25
    Rezystor240
    Level 41  
    To w miarę dobry kanał, ale już przy 14.5V dochodzi do gazowania, co nie jest najbardziej korzystne. Myślę że 14.3V to optymalne napięcie akumulatora.
    Automatyka, to jest dobre ale poco kombinować? Wystarczy dobrać odpowiednie napięcie transformata, które po wyprostowaniu i wygładzeniu kondensatorem da dokładnie 14.4V. Przeładowanie wtedy jest niemożliwe. No chyba, że w sieci zamiast 230V będzie 250V. Ale takie przypadki bardzo rzadko się zdarzają.
  • #26
    E8600
    Level 39  
    Rezystor240 wrote:
    Automatyka, to jest dobre ale poco kombinować?

    Jak to poco aby miało się co psuć i było co naprawiać. :D
  • #27
    Rezystor240
    Level 41  
    E8600 wrote:
    Jak to poco aby miało się co psuć i było co naprawiać


    Chyba tylko po to.
    Powiedz, czy sposób tylko z prawidłowym napięciem transformatora jest najlepszy. Nie wymaga żadnych innych rozwiązań.
  • #28
    zworys
    Level 39  
    Rezystor240 wrote:
    pokaż ten stary mostek prostowniczy. Pewnie będzie dużo lepszy niż ten co zastosowałeś.

    damian1115 wrote:
    wykonałem na podstawie starego posiadanego już wcześniej, zwykłego prostownika, opartego na transformatorze i płytkach selenowych.

    Chyba nie będzie lepszy....

    Dodano po 3 [minuty]:

    brofran wrote:
    resztę dobije alternator w samochodzie.

    Nie dobije bo nie ładuje powyżej 14,4V

    Dodano po 2 [minuty]:

    Rezystor240 wrote:
    Automatyka, to jest dobre ale poco kombinować?

    Choćby po to żeby standardowo ładować do tych 14,6- 14,8V a w sytuacjach awaryjnych dokonać pełnego ładowania akumulatora. Chroniczne niedoładowanie też nie jest korzystne dla akumulatora.
  • #29
    Rezystor240
    Level 41  
    zworys wrote:
    Chyba nie będzie lepszy....


    Seleny nie są najlepsze, ale pewno miały większy radiator jako jedno złącze, niż teraz cały mostek.
    Lecz jeśli byłby wykonany na pojedynczych diodach, to na pewno byłby lepszy. Zwłaszcza takich starych radzieckich.