Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

- Z czego zaadaptować obrotomierz do komputera programowalnego

01 Paź 2019 23:41 582 24
  • Poziom 9  
    Czołem, postaram się w skrócie i sensownie :)

    ŁADA, a'la VFTS, silnik 1300 z dobrymi modami, sterowany komputerem typu stand alone EcuMicro, 148kM 182Nm.
    Z komputera wychodzi sygnał 12v do obrotomierza ale ... oryginalne obrotomierze Łady, nie obsługują tego sygnału, nie działają. W oryginale sygnał otrzymany jest z cewki zapłonowej ze złącza "1" i obrotomierz go widzi. Próbowałem ostatnio podłączać obrotomierz z jakiegoś amerykańskiego samochodu i tak naprawdę zachowywał się jak woltomierz - przy czym oscylował w granicy 1-2 tysięcy obrotów. oryginalny licznik nie działa. co tam mogę zaimplantować żeby to działało? z czego?

    Druga sprawa to to, że chcę mieć oryginalne zegary w aucie. Więc chciałbym wypruć zwłoki i za tarczką zamontować tam coś z innego pojazdu. I nie, nie próbowałem tego na sportowych obrotomierzach z alledro ...

    jakieś sugestie?

    tutaj link do komputera i instrukcji
    http://ottomotive.pl/joomla3/images/stories/d...rog3.7.2/manual/Manual%20EasyEcu%20MICRO2.pdf

    a tutaj oryginalny obrotek, 100mm średnica
    - Z czego zaadaptować obrotomierz do komputera programowalnego
  • Poziom 37  
    Sądząc po opisie ten obrotomierz z Łady reaguje na impulsy z cewki zapłonowej.

    Na szybko bym sprawdził za pomocą ne555 jak impulsy prostokątne działają na obrotomierz. Zarówno częstotliwość jak i wypełnienie takiego sygnału.
    Potem można by tylko załatwić za pomocą jakiegoś mikroprocesora przekształcanie napięcia z ECU na zmienną częstotliwość przebiegu prostokątnego.
  • Poziom 9  
    Prawdę mówiąc, liczyłem na odpowiedź - weź z tego czy tamtego samochodu :D

    układ NE555 jest wstanie zmienić impuls z komputera na impuls dla obrotomierza? dobrze to zrozumiałem ?
  • Poziom 40  
    Sam ne555 nie zamieni raczej tego sygnału na odpowiedni. Nie wiem jaki sygnał na wyjściu daje ten sterownik ale jeśli to jest sygnał napięciowy (im wyższe napięcie tym większe obroty) a oryginalny obrotomierz działa na częstotliwość impulsów to potrzebujesz przetwornik napięcie-częstotliwość. Ale to najpierw trzeba sprawdzić jak ten sygnał wygląda. Najprościej podłączyć multimetr i mierzyć napięcie przy zmianie obrotów silnika.
  • Poziom 37  
    adek_rlk napisał:
    Prawdę mówiąc, liczyłem na odpowiedź - weź z tego czy tamtego samochodu :D

    układ NE555 jest wstanie zmienić impuls z komputera na impuls dla obrotomierza? dobrze to zrozumiałem ?


    NE555 pozwoli ustalić jaki sygnał wymaga ten obrotomierz z łady.
    Wiemy że są to impulsy ale interesują nas jego parametry.
    Częstotliwość oraz wypełnienie i jak wpływa to na wskazania obrotomierza.

    Zaczynając od np.200Hz 50% i obserwując co się dzieje przy zwiększaniu częstotliwości czy zmianie wypełnienia.

    Jak to ustalimy to możemy zrobić na mikroprocesorze układ wytwarzający potrzebny sygnał sterujący.
  • Poziom 9  
    pawelr98 napisał:

    NE555 pozwoli ustalić jaki sygnał wymaga ten obrotomierz z łady.
    Wiemy że są to impulsy ale interesują nas jego parametry.
    Częstotliwość oraz wypełnienie i jak wpływa to na wskazania obrotomierza.


    a jaki sygnał produkuje cewka zapłonowa?

    Dodano po 8 [minuty]:

    korrus666 napisał:
    Najprościej podłączyć multimetr i mierzyć napięcie przy zmianie obrotów silnika.

    oświeć mnie :)

    Dodano po 4 [minuty]:



    takie coś mam na zdobycznym obrotomierzu, na oryginalnym jest nic

    Dodano po 2 [minuty]:

    ale tak naprawdę to wolał bym wymienić bebechy niż tworzyć jakieś konstrukcje ;)
  • Moderator Samochody
    Najwyraźniej twój komputer generuje za mało impulsów. Są różne układu, czasem jest 1 impuls na obrót wału, a czasem 4. To na pewno da się ustawić w konfiguracji tego ECU.
    Czy układ zapłonowy pozostał oryginalny, tj. jedna cewka z rozdzielaczem? Co stoi na przeszkodzie podłączenia obrotomierza, tak jak był - do cewki.
  • Moderator Samochody
    Easy ECU daje na wyjście tacho sygnał prostokątny 12V o częstotliwości zależnej od obrotów, jest szansa, że obrotomierz z Łady zadziała po modyfikacji układu wejściowego formowania impulsów, sygnał z uzwojenia pierwotnego cewki zapłonowej ma kilkaset voltów w impulsie, na wejściu jest pewnie kondensator 10nF i dzielnik rezystancyjny 1:100, po wywaleniu tych elementów obrotomierz powinien ożyć
  • Poziom 9  
    niestety ale zwykłego układu zapłonowego już tam nie ma :)
    jest czujni VR na kole pasowym z czterema cewkami aktywnymi

    - Z czego zaadaptować obrotomierz do komputera programowalnego

    Dodano po 3 [minuty]:

    znalazłem jeszcze schemat obrotomierza Łada ze schematem zmian pod czujniki inne niż impuls z cewki ??
    choć tak naprawdę nie wiem czy to działa bo dałem kiedyś obrotek elektronikowi do przebudowy wg. tego schematu i ... nic z tego nie wyszło

    - Z czego zaadaptować obrotomierz do komputera programowalnego

    Dodano po 1 [godziny] 54 [minuty]:

    - Z czego zaadaptować obrotomierz do komputera programowalnego

    - Z czego zaadaptować obrotomierz do komputera programowalnego

    - Z czego zaadaptować obrotomierz do komputera programowalnego

    - Z czego zaadaptować obrotomierz do komputera programowalnego

    - Z czego zaadaptować obrotomierz do komputera programowalnego
  • Moderator Samochody
    Raptem 4 elementy do przelutowania, co za problem spróbować.
    Wartość R1 w zmodyfikowanym układzie jest imo zbyt duża, wstaw na próbę 15kΩ
  • Poziom 9  
    jak się patrzę na schemat to też nie widzę problemów :)
    muszę to komuś oddać do zrobienia
  • Moderator Samochody
    Co w ogóle ustawiłeś w parametrach tego wyjścia EasyEcu?
  • Moderator Samochody
  • Poziom 31  
    - Z czego zaadaptować obrotomierz do komputera programowalnego

    Jedną diodę połącz ze sterowaniem cewki na pierwszym cylindrze a drugą z cewką na drugim cylindrze.
    Na liczniku z poloneza działa.
  • Poziom 9  
    muszę wypróbować :spoko:
  • Poziom 31  
    Na tym schemacie diody są podłączone do uzwojenia pierwotnego cewek.
    Jak nie będzie działać to odwróć diody i tam gdzie masa daj plus jeżeli podłączasz do sterowania minusem modułów cewek.
  • Poziom 9  
    A skoro ja mam cztery cewki i cztery wyjścia z komputera sterującego, to logicznie myśląc potrzebuję czterech oporników i do każdego z osobna podłączyć się muszę. ?!
  • Moderator Samochody
    Nie, w klasycznym układzie zapłonowym (z przerywaczem) w silniku 4-cylindrowym występują 2 impulsy (iskry) na obrót wału korbowego, obrotomierz z Łady jest wyskalowany do takiej właśnie częstotliwości impulsów.
    Ale ty masz cewki zintegrowane z driverami (na oko z VW), nie podłączysz się do ich uzwojenia pierwotnego. Ten układ z diodami w Twoim przypadku jest bez sensu, skoro masz sygnał prostokątny z ecu
  • Poziom 9  
    Więc co zrobić?
  • Poziom 9  
    Jakiś czas temu oddałem obrotek do fachowca, pisałem o tym chyba, modyfikacja nic nie wniosła bo różnica polega na tym czy aparat zapłonowy to Hall czy kondensator.

    Jakiś czas później, inny, sprawny obrotek oddałem do innego fachowca i ten, powiedział mi że na obu obrotomierzach były takie same układy, przy czym na jednym były ślady demontażu czegoś.

    Na tym forum, polecono mi zmniejszyć opór na wejściu bo napięcie tam jest 30 razy słabsze niż w przypadku cewki zapłonowej. Więc poszedłem w końcu do sklepu, albo zdążyłem i nie zapomniałem w pośpiechu życia o konieczności dokonania zakupu oporników :) wpadam tam, stoję w kolejce i mówię o co mi chodzi a klient obok pyta mnie - po co mi to :D tłumaczę, a on zaczyna mi coś opowiadać że coś tam coś i tam coś coś.

    w każdym bądź razie takie coś zmajstrowałem do dalszych badań :) podobno nie zadziała, coś jest nie tak z kondensatorem na wejściu :D

    - Z czego zaadaptować obrotomierz do komputera programowalnego

    - Z czego zaadaptować obrotomierz do komputera programowalnego

    Mam nadzieję za jakiś czas to przetestować
  • Poziom 9  
    Testowanie nie przyniosło żadnego rezultatu 😑
  • Moderator Samochody
    Zewrzyj jeszcze kondensator 6n8 na wejściu kawałkiem drutu, potencjometr wlutowałeś dobrze, równolegle do rezystora wejściowego 47k
    - Z czego zaadaptować obrotomierz do komputera programowalnego
  • Poziom 9  
    oznajmiam co nastąpiło

    nie nastąpiło tak jakby nic a przez regulację uzyskałem miejsce, w którym licznik ożywa i zaczyna pokazywać to co nakręcasz aż do pozycji maksymalnej, od której wskazuje już tylko max. brak reakcji na obroty silnika. tak jakbyśmy zrobili voltomierz bo reaguje podczas uruchamiania silnika.

    próbowałem nawet zmieniać zasilanie z impulsem i okazało się że reakcja jest taka sama - tak jakby impuls stał się zasilaniem 8-O

    miernik pokazywał mi ... jakieś dziwne rzeczy :)

    Dodano po 24 [minuty]:

    - Z czego zaadaptować obrotomierz do komputera programowalnego

    wskazówka ustawiał się na jednej pozycji przy zadanej wartości z opornika, tak mniej więcej w połowie obrotu