Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Ocena (mojego pierwszego) projektu

osachorzow 19 Wrz 2005 19:10 5034 27
  • #1 19 Wrz 2005 19:10
    osachorzow
    Poziom 10  

    Witam!

    Właśnie skończyłem swój pierwszy projekt elektroniczny :) i chciałbym Was prosić o sprawdzenie czy nie ma tam jakiś podstawowych błedów zanim wezmę się za trawienie płytki i lutowanie ;) Wszelkie uwagi mile widziane!
    W załączeniu pdf ze schematem i płytką :)

    Z góry dzięki! Pozdrawiam!

    EDIT: wywaliłem stary plik z projektem... nowy jest gdzieś niżej ;)

    0 27
  • #2 19 Wrz 2005 19:25
    snow
    Poziom 28  

    Ledy LED1 oraz LED2 powinny raczej iść do masy a nie od plusa bo to tak nie będzie raczej działać. Nogi 15 i 16 wyświetlacza nie ma sensu zasilac bo wyświetlacz i tak będzie miał podświetlanie.

    Switche tez bym dał inaczej bo to nie będzie działać raczej to co zrobiłeś. Jeden koniec switcha dał bym przez opornik do plusa a drugi do masy i noge procesora przypiął między zasilanie a noge switcha zeby jak nacisniesz byla zwierana do masy a jak masz nie wciśniety switch to była doczepiona do VCC przez jakiś opornik.

    0
  • #3 19 Wrz 2005 19:43
    osachorzow
    Poziom 10  

    Wielkie dzięki za uwagi ale pozwole sobie nie zgodzić się z Tobą ;) Oto moja linia obrony ;)

    snow napisał:
    Ledy LED1 oraz LED2 powinny raczej iść do masy a nie od plusa bo to tak nie będzie raczej działać.


    Idea mojego (i chyba popularnego bo uczyłem się na przykładach innych) jest taka że jak na wyj procka będzie "0" to popłynie prąd i dioda będzie świecić a jak podasz "1" to spadek napięcia będzie tak mały że dioda nie zaświeci... zobaczymy czy ktoś jeszcze się wypowie w tej kwestii ;)

    snow napisał:
    Nogi 15 i 16 wyświetlacza nie ma sensu zasilac bo wyświetlacz i tak będzie miał podświetlanie.

    A to już nie wiem zupełnie jak interpetować bo na schamatach jakie widziałem (np. jak podłączyć LCD pod LPT) piny 15 i 16 były podłączone w tem sposób ;) zobaczymy co reszta powie ;)

    snow napisał:
    Switche tez bym dał inaczej bo to nie będzie działać raczej to co zrobiłeś. Jeden koniec switcha dał bym przez opornik do plusa a drugi do masy i noge procesora przypiął między zasilanie a noge switcha zeby jak nacisniesz byla zwierana do masy a jak masz nie wciśniety switch to była doczepiona do VCC przez jakiś opornik.

    to rozwiązanie jest również zaczerpnięte od innych ;) nienaciśniety przycis to wisząca nóżka uC a więc stan "1" a jak wciśniesz to zewrzesz do masy a więc na uC pojawi się "0"... tak to przynajmniej rozumie ;)

    0
  • #4 19 Wrz 2005 19:50
    snow
    Poziom 28  

    osachorzow napisał:


    snow napisał:
    Ledy LED1 oraz LED2 powinny raczej iść do masy a nie od plusa bo to tak nie będzie raczej działać.


    Idea mojego (i chyba popularnego bo uczyłem się na przykładach innych) jest taka że jak na wyj procka będzie "0" to popłynie prąd i dioda będzie świecić a jak podasz "1" to spadek napięcia będzie tak mały że dioda nie zaświeci... zobaczymy czy ktoś jeszcze się wypowie w tej kwestii ;)


    A ja zawsze robie tak ze jak ma się jakiś led zaświecić to wystawiam "1" na tym porcie więc żeby się zaświecił to musi być do masy podpięty. Ale to myśle kwestia przyjętej logiki - twoja będzie tzw. odwrócona :) Nie łączyłem tak jak ty więc nie wiem czy to zadziała, mówi na podstawie tego jak ja robie i działa :wink:

    osachorzow napisał:

    snow napisał:
    Nogi 15 i 16 wyświetlacza nie ma sensu zasilac bo wyświetlacz i tak będzie miał podświetlanie.

    A to już nie wiem zupełnie jak interpetować bo na schamatach jakie widziałem (np. jak podłączyć LCD pod LPT) piny 15 i 16 były podłączone w tem sposób ;) zobaczymy co reszta powie ;)


    A ja zawsze zostawiam wolne i zawsze mi świeci podswietlanie :wink:

    osachorzow napisał:

    snow napisał:
    Switche tez bym dał inaczej bo to nie będzie działać raczej to co zrobiłeś. Jeden koniec switcha dał bym przez opornik do plusa a drugi do masy i noge procesora przypiął między zasilanie a noge switcha zeby jak nacisniesz byla zwierana do masy a jak masz nie wciśniety switch to była doczepiona do VCC przez jakiś opornik.

    to rozwiązanie jest również zaczerpnięte od innych ;) nienaciśniety przycis to wisząca nóżka uC a więc stan "1" a jak wciśniesz to zewrzesz do masy a więc na uC pojawi się "0"... tak to przynajmniej rozumie ;)


    No tak to by raczej było jakbyś wystawiał na port "1" albo "0" ale raczej jak czytasz to musi być odwrotnie :) Musisz mu podać na noge tą "1" albo "0" które chcesz czytać przez procesor

    0
  • #5 19 Wrz 2005 19:51
    marek_Łódź
    Poziom 36  

    snow napisał:
    Ledy LED1 oraz LED2 powinny raczej iść do masy a nie od plusa bo to tak nie będzie raczej działać.

    Anoda zasilana przez opornik z plusa, katoda z portu. Co jest nie tak?

    snow napisał:
    Switche tez bym dał inaczej bo to nie będzie działać raczej to co zrobiłeś.
    Rozumiem, że autor projektu sobie włączy port w trybie podciągania na wewnętrznym rezystorku, a ewentualne odskoki styków zlikwiduje programowo.

    Dałbym jeszcze małą pojemność na nogach zasilających procesorka. Zawsze lepiej odsprzęże ewentualne zakłócenia niż sam elektrolit. Brakuje chyba oporniczka na bazie tranzystora sterującego przekaźnik. Po podaniu stanu niskiego na port mamy zwarcie do plusa przez złącze B-E. Nie bardzo mi się też podoba elektrolit na linii RST uczestniczący w interfejsie ISP. Wiem, ze tak się robi, ale chyba się nie powinno. W sumie układ RC na resecie jest nadmiarowy (zbędny).

    0
  • Pomocny post
    #6 19 Wrz 2005 19:56
    Loker
    Poziom 38  

    Nie pamietam, jak jest z tym prockiem, ale pewien jestes, ze wiszaca noga procka jest wewnetrznie odczytywana jako H ? Ja jednak podciagnal bym te nogi do plusa zasilania przez oporniczek jakies 10k. Poza tym koniecznie daj w bazie Q2 opornik, bo spalisz albo tranzystor, albo port scalaka.
    LEDy wpiete dobrze, ale przy opornikach 1k poplynie Ci jakies 3,5mA pradu - moga sie slabo swiecic ;)
    Nie wiem, co to za zlacze MCR, ale dla pewnosci podpial bym baze Q1 do masy przez jakis duzy oporniczek - zauwaz, ze np. przy odlaczonym kabelku od tego zlacza baza Q1 wisi w powietrzu i moga dziac sie dziwne rzeczy ;)

    0
  • Pomocny post
    #7 19 Wrz 2005 20:03
    aster11
    Poziom 19  

    Nie rozumię żadnego ze stwierdzeń, które nadesłał snow. Z całym szacunkiem dla Niego, ale chyba wszystkie one są błędne ...

    1. LED'y są podłączone zupełnie poprawnie. Będą świeciły przez podanie stanu niskiego na odpowiednie wyjście portu.

    2. Zazwyczaj podświetlenie LCD posiada oddzielne zasilanie, które trzeba podłączyć do odpowiednich pinów jego złącza. Tak zapewne jest w tym projekcie.

    3. Switche są podłączone dobrze i będą działać, jeśli uaktywni się w mikrokontrolerze na odpowiadających im pinach rezystory pull-up. Można się zastanowić nad podłączeniem (tak dla kulturki) zewnętrznych rezystorów podciągających, ale w żadnym wypadku nie jest to konieczność.


    Nie medytowałem wiele nad schematem, ale jeśli ja miałbym coś do zarzucenia - to sprawa obwodu przekaźnika:

    a) koniecznie dodaj w obwodzie bazy tranzystora sterującego rezystor - ok. 1- 10k, zależnie od prądu cewki przekaźnika

    b) czy dobrałeś dobry przekaźnik - niektóre przekaźniki z cewką 5V mają dość duży prąd cewki i ich użycie do urządzenia bateryjnego musi być dobrze przemyślane, aby załączony przekaźnik nie rozładował za chwilę baterii - zwłaszcza jeśli ma to być zwykła "9-cio woltówka", która ma dosyć niewielką pojemność ... może wystarczy sterowanie tranzystorem bipolarnym lub mosfet'em ?


    Powodzenia, pozdrawiam.

    0
  • Pomocny post
    #8 19 Wrz 2005 20:09
    tajwoj
    Poziom 23  

    Hej,
    Ogólnie układ jest OK.
    Jeśli to Twój pierwszy projekt, to robi wrażenie.
    Moje uwagi.
    1 Dodaj jeszcze kondensatory 100-220nF między wejściem stabilizatora i masą oraz wyjsciem stabilizatora i masą (równolegle do C2 i C3, jak najbliżej nóżek układu U2).
    2 Do regulacji podświetlania LCD zastosowałeś potencjometr R11=100R.
    Dodaj w szereg z nim opornik około 30R dla uniknięcia usmażenia diód, kiedy przez pomyłkę ustawisz ten pot na zero i zajmiesz się czym innym.
    3 W układzie jest przekażnik. Jeżeli masz zamiar załączać nim duże obciążenia (np. pompka do akwarium, silniczek na 220V, elektromagnes ) to dodaj układ gasikowy. Jesli nie wiesz co to jest to zobacz
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/viewtopic.php?p=1796515#1796515
    jest tam schemat i wartości elementów.
    4 W bazę Q2 wepnij opornik ~1k. Nie zaszkodzi jeśli między bazę a emiter wstawisz 4k7.
    5 Tuż przed Q2 i przekażnikiem wstaw między Vcc i masę elektrolit ok. 22-47uF i ceramiczny 100-220nF .
    6 Między nóżki 7 i 8 ATmega, jak najbliżej scalaka wlutuj 100-220nF ceramiczny.
    7 O ile planujesz używanie przetwornika A/D ATmegi to przerzuć sterowanie przekażnikiem i Ledami na port B.
    Tyle ode mnie, może koledzy coś dodadzą .
    Pozdrowienia

    0
  • #9 19 Wrz 2005 20:12
    marek_Łódź
    Poziom 36  

    aster11 napisał:
    czy dobrałeś dobry przekaźnik - niektóre przekaźniki z cewką 5V mają dość duży prąd cewki i ich użycie do urządzenia bateryjnego musi być dobrze przemyślane, aby załączony przekaźnik nie rozładował za chwilę baterii - zwłaszcza jeśli ma to być zwykła "9-cio woltówka", która ma dosyć niewielką pojemność ... może wystarczy sterowanie tranzystorem bipolarnym lub mosfet'em ?


    Tyż prowdo. Tym bardziej, że prąd cewki przekaźnika dogrzewa stabilizator szeregowy (dodatkowe straty energii). Niestety przekaźniki na 9V nie bardzo są dostępne. Gdybyś zasilał układ z 12V można by odwrócić sterowanie cewki (npn) i zasilić cewkę bezpośrednio z baterii.

    A tak na marginesie to taka cewka przekaźnika bezpośrednio na zasilaniu procesorka może mu zaszkodzić mimo obecności diody tłumiącej przepięcia i innych elementów proponowanych w poscie powyżej.

    0
  • #10 19 Wrz 2005 20:12
    snow
    Poziom 28  

    aster11 napisał:
    Nie rozumię żadnego ze stwierdzeń, które nadesłał snow. Z całym szacunkiem dla Niego, ale chyba wszystkie one są błędne ...

    1. LED'y są podłączone zupełnie poprawnie. Będą świeciły przez podanie stanu niskiego na odpowiednie wyjście portu.

    2. Zazwyczaj podświetlenie LCD posiada oddzielne zasilanie, które trzeba podłączyć do odpowiednich pinów jego złącza. Tak zapewne jest w tym projekcie.

    3. Switche są podłączone dobrze i będą działać, jeśli uaktywni się w mikrokontrolerze na odpowiadających im pinach rezystory pull-up. Można się zastanowić nad podłączeniem (tak dla kulturki) zewnętrznych rezystorów podciągających, ale w żadnym wypadku nie jest to konieczność.


    Ad.1 Podłączone poprawnie, ale według mnie logiczniejsze jest że jak chce coś załączyć to załączam stanem wysokim a wyłączam niskim a w tym przypadku bedzie odwrotnie - kwestia przyjetej logiki.

    Ad.2 Ja w tych wyświetlaczach które miałem nie potrzebowałem zasilania dodatkowego podawać na nogi 15 i 16 gdyż do tej pory wszystkie stosowane przezemnie wyświetlacze (2*16)po podaniu zasilania startowały z podświetlniem.

    Ad.3 Ja łącze inaczej switche.

    Każdy robi jak się przyzwyczaił i ma sprawdzone że jest poprawnie. Ja robie tak jak podałem. Być może są inne sposoby podłączania tyle że się z nimi nie spotkałem i dlatego nie wiedziałem dokładnie czy tak jak kolega osachorzow połączył będzie prawidłowo :wink:

    0
  • #11 19 Wrz 2005 20:32
    osachorzow
    Poziom 10  

    Ależ dyskusja rozgorzała ;) Dzięki wielkie za zainteresowanie :) jest to mój pierwszy projekt ;) nie chciałem robić migającej diody (choć pewnie będzie to pierwszy program) ;) więc wymyśliłem to :D MCR to czytnik kart magnetycznych bo ma to być projekt kontroli dostępu do pomieszczenia ;) przynajmniej teoretycznie bo nie wiem czy układ kiedyś będzie działał w rzeczywistości czy nie będzie tylko zabawką ;)

    Faktycznie piny procka gdzie są podpięte przyciski będą mieć włączone pullup'y i programowo będę niwelować drgania zestyków

    Mój LCD wymaga dodatkowego podświetlenia:) dodam rezystor bo nie chcę go usmażyć ;)

    Zgubił mi się rezystor w bazie Q2... miał być 4k7 ale mu się znikęło ;) prąd cewki przekaźnia to ok. 72mA a to dużo czy mało? do przekaźnika podłączony będzie elektromagnes ;) Nad gasikiem pomyślę... chyba że macie inne rozwiązanie jak podłączyć elektromagnes (taki jak w domofonach) mogę zasilać z 12V nic nie jest przesądzone ;)

    Kondensatorki w te różne miejsca o których piszecie dodam skoro tak je lubicie ;)

    A co z RC koło resetu? wyalić czy nie? ;)

    Co do zasilania to bateria odpada bo się układ rozbudwał ;) został napis BAT ale będzie to jakiś zasilacz na 9V chyba najlepiej :) a może 12V jak tu marek_Łódź proponuje?

    0
  • #12 19 Wrz 2005 20:38
    Anonymous
    Użytkownik usunął konto  
  • #13 19 Wrz 2005 20:41
    snow
    Poziom 28  

    Żabek napisał:
    snow napisał:

    Ad.1 Podłączone poprawnie, ale według mnie logiczniejsze jest że jak chce coś załączyć to załączam stanem wysokim a wyłączam niskim a w tym przypadku bedzie odwrotnie - kwestia przyjetej logiki.

    A także, a może przede wszystkim, wydajności pradowej pojedynczej linii portu w stanie wysokim (nie jest ona w stanie wysterować bezpośrednio leda podłączonego do masy przez podanie nań "1" ale jest w stanie wysterować leda podłączonego do Vcc przez podanie "0").


    A to nie wiedziałem. Ja stosuje PIC'i i tam nie mam z tym problemów - led podlaczony do masy chodzi bez problemu :wink:

    0
  • #14 19 Wrz 2005 20:47
    marek_Łódź
    Poziom 36  

    Co do kondensatorków, to może nie lubimy, ale życie zmusza. Osobiście nie stosuję układów RC na resecie, chociaż niektórzy twierdzą, że to zwiększa odporność na zakłócenia. Jeśli chodzi o przekaźnik, to przeszedłbym na 12V i wyniósłbym go na zasilanie całości. Podobnie jak kol. tajwoj jestem pod wrażeniem.

    Dużo sukcesów na nowym froncie :!: Następną razą ja się zgłoszę po poradę do Ciebie. Pozdrawiam.

    Żabek napisał:
    A także, a może przede wszystkim, wydajności pradowej pojedynczej linii portu w stanie wysokim (nie jest ona w stanie wysterować bezpośrednio leda podłączonego do masy przez podanie nań "1" ale jest w stanie wysterować leda podłączonego do Vcc przez podanie "0").
    Nie pisz takich rzeczy, bo jeszcze ktoś uwierzy. Proponuję przejrzeć datasheet.

    0
  • Pomocny post
    #15 19 Wrz 2005 22:03
    marcinj12
    Poziom 40  

    Ja jeszcze dorzucę swoje sugestie:
    -5 nóżkę LCD możesz na stałe podłączyć do minusa - zaoszczędzisz jedno wyprowadzenie mikrokontrolera, które i tak cały czas ma być w stanie niskim (przy typowym sterowaniu w trybie 4-bitowym, jakie stosujesz).

    -GND części analogowej warto podłączyć do masy, AVCC koniecznie do plusa (sugeruje to nawet PDF producenta) - jak nie używsz przetwornika A/D to normalnie, bez dławika, AREF też podepnij do plusa.

    0
  • #16 19 Wrz 2005 22:18
    marek_Łódź
    Poziom 36  

    Skoro tak dobrze idzie, to jeszcze parę pomysłów. Sygnały sterujące kontrastem wyświetlacza i jasnością podswietlenia można wypracować na wyjsciach PWM mikroprocesorka (PWM+filtr RC i w tym drugim przypadku ewentualnie tranzystor). Unikniesz wtedy stosowania "niecyfrowych" potencjometrów (mało eleganckie ;-) ).

    Całość można by zasilić z regulatora impulsowego (np. MC34063), co z kolei pozwoli zmniejszyć straty mocy na stabilatorze szeregowym i zrezygnować z ewentualnego radiatora.

    0
  • Pomocny post
    #17 19 Wrz 2005 23:49
    PietrekDer
    Poziom 13  

    Witam
    Jeszcze nie czytałem wszystkiego, ale spytam, czy płytkę robiłeś (w protelu DXP - bo widać :) ) ręcznie czy używałeś Autoroutera??
    No i te biblioteki elementów, za niedługo skończę pisać tutorial na moją stronkę o projektowaniu płytek w DXP więc na pewno gdzieś się to tutaj pojawi. Projekt ocenię poźniej, bo muszę to poczytać. Na razie tylko chciałem pomóc :)

    0
  • #18 19 Wrz 2005 23:52
    osachorzow
    Poziom 10  

    Zgodnie z waszymi sugestiami troche namieszałem jeszcze w schemacie ;)

    Dodałem kondensatory ceramiczne 100nF na wej. i wyj. 7805, rezystory przy bazach Q1 i Q2 (po 4k7) oraz R30 przy podświetleniu :) PWM i MC34063 narazie sobie daruje... może będzie w wersji 2.0 ;) AREF i AVCC dałem do VCC i AGND do GND... nie zmieszcze już raczej kondensatora przy uC odsprzęgającego zasilanie ale pozostałe kondensatory są dosyć blisko ;) może wystarczy :) aha LEDy świecą ładnie z 1k0 ;)

    Teraz prosiłbym info (najlepiej schemat) czym zastąpić przkaźnik aby przełączał elektromagnes zamka ;)

    I jeszcze pytanko: czy przy rezonatrorze mogą być kondensatory elektrolityczne czy mogą ceramiczne?

    Z góry dzięki za dalszą pomoc :) w załączeniu wersja po porawkach ;)

    EDIT: wywaliłem załącznik ;) najnowsza wersja poniżej ;)

    0
  • Pomocny post
    #19 20 Wrz 2005 00:17
    snow
    Poziom 28  

    osachorzow napisał:
    I jeszcze pytanko: czy przy rezonatrorze mogą być kondensatory elektrolityczne czy mogą ceramiczne?


    Mogą. Elektrolity to z reguły na zasilaniu.

    0
  • #20 20 Wrz 2005 10:17
    marek_Łódź
    Poziom 36  

    osachorzow napisał:
    ...
    Jeśli to jest siłownik na prąd zmienny to optotriak+triak, najlepiej włączany w zerze (np. MOC3042). Schemat w nocie aplikacyjnej (baza elementów na pierwszej stronie w elektroda.pl) i pod "szukaj". Sterujesz tak, jak zwykły LED.

    Elektrolity na rezonatorze :?: :?: :?: Chyba źle zrozumiałem :!:

    0
  • Pomocny post
    #21 20 Wrz 2005 10:55
    ko_rex
    Poziom 19  

    Hahaha... Niech mi kolega snow pokaże elektrolita o pojemności 30 pF!
    Przy takich pojemnościach to wielkiego wyboru nie mamy...ceramika pozostaje. Może sie czepiam, ale proszę kolegę osachorzow aby zmienił te kondesatory przy rezonatorze na takie z "prostymi" okładkami. Bo to trochę razi na schemacie.

    Jak tak czytam wypowiedzi kolegów, to widzę przeyzwyczajenia z poczciwej '51 (chodzi o ledy i RC na resecie), a przecież tu śmiga ATmega8. WYjścia są symetryczne, 20 mA spokojnie można wyciągnąć lub wepchnąć, a układ resetu jest baaardzo rozbudowany i można wogóle nie podłączać nic do tego pinu. Jednak takie rozwiązanie, jakie zastosowałeś jest poprawne... Tylko na czas programowania układu nie montuj tego kondensatora - unikniesz problemów... Umiśc go tam, po finalnym zaprogramowaniu...

    0
  • Pomocny post
    #22 20 Wrz 2005 10:58
    MirekCz
    Poziom 35  

    Całkiem fajny projekt dla początkującego... oprócz ewentualnego (bez tego też będzie działać...) dodania kondensatorków trudno się tutaj do czegoś przyczepić.

    Szczególnie podoba mi się płytka - bardzo dobrze przemyślana

    0
  • #23 20 Wrz 2005 16:44
    osachorzow
    Poziom 10  

    co do elektrolitu przy rezonatorze to też się zdziwiłem ale takie oznaczenie ( -|(- a nie -||- ) znalazłem w nocie ATMEGI... a też nie widziałem nigdy takiego małego elektrolitu :)

    a co do zastąpienia przkaźnika to na razie sobie daruje bo jakoś mnie to przeraża ;) schemat z datasheetu mnie nie przkonuje bo jakiś taki skomplikowany ;) chyba zastosuje dopiero w wersji 2.0 a na razie mam nadzieje że się przkaźnik nie będzie kłócił z uC ;)

    Poniżej najnowsza wersja projektu z kosmetycznymi zmianami (kondensatory przy kwarcu)

    Czekam na dalsze pomysły zmian :D

    0
  • #24 22 Wrz 2005 12:47
    marek_Łódź
    Poziom 36  

    Triak+optotriak to 4 elementy na krzyż (no może 5). Ma on dwie zalety. Włącza przy przejściu napięcia przez zero (w tej wersji) i rozłącza przy przejściu prądu przez zero (tak działa tyrystor i triac). Zestaw to z łukiem, który ci się pojawi na stykach, ich odskokami, gasikami itp. Naprawdę warto w to wejść od razu zwłaszcza, że przy niewielkich mocach triak będzie nieduży i pewnie obejdzie się bez radiatora. Poszukaj gotowych rozwiązań na elektrodzie.

    Pozdrawiam i dalszych sukcesów.

    0
  • #25 22 Wrz 2005 14:37
    osachorzow
    Poziom 10  

    faktycznie wersja z optotriakiem i triakiem mniej powierzchni zajmuje ;) więc się chyba zdecyduje :D

    Powiedzcie mi tylko:

    1. jaki opór dać jako Rin dla MOC3042?
    2. co to jest LOAD bo sie doczytać nie mogę
    3. czy 39R i 0,01uF są tam potrzebnie czy można wywalić (bo producent twierdzi że można) jeżeli będę podpinał elektrozaczep na 12V.
    4. jaki triak dać za MOC3042?

    Pozdrawiam i dziękuję za wsparcie :)

    0
  • Pomocny post
    #26 22 Wrz 2005 15:26
    marek_Łódź
    Poziom 36  

    osachorzow napisał:
    1. jaki opór dać jako Rin dla MOC3042?

    Rin=(Uz-Ud)/Id=(5V-1,2V)/10mA=380Ω

    Jeśli zastosujesz MOC3043 (prąd wyzwalania 5mA) opornik mozna dać 2xwiększy.

    osachorzow napisał:
    2. co to jest LOAD bo sie doczytać nie mogę

    Twój siłownik

    osachorzow napisał:
    3. czy 39R i 0,01uF są tam potrzebnie

    Generalnie zabezpieczeń nigdy za wiele, niemniej przy wyłączaniu tyrystora (triaca) tych przepięć jest tyle, co kot napłakał (zwłaszcza w obwodzie na 12V). Ja bym się nie bał usunąć ten gasik. Alternatywnie można w tym miejscu użyć dwukierunkowy transil na jakieś 30-40V.

    osachorzow napisał:
    4. jaki triak dać za MOC3042?

    (zależy jaki masz prąd siłownika)
    Paradoksalnie triaki na małe prądy są droższe. Praktycznie dowolny natomiast przy zasilaniu z 12V trzeba dobierać te z minimalnym prądem bramki i ewentualnie zmniejszyć opornik w układzie zasilania bramki. Jest jeszcze kwestia mocy wydzielanej na triaku, ale podejrzewam, ze przy Twoim odbiorniku nie będzie to problemem.

    http://tme.pl/arts2/pl/ZMIANY/mac97a8.html

    osachorzow napisał:
    Pozdrawiam i dziękuję za wsparcie :)

    Na zdrówko ;-)

    Łyżka dziegciu:

    Coby nie mnożyć postów jeszcze mała uwaga. W przypadku zasilania z 12V spadek napięcia na triacu stanowi znaczącą pozycję (rzędu kilku-kilkunastu %), co jednak nie powinno znacząco wpłynąć na działanie układu (przy 230V DC to są pojedyncze procenty).

    0
  • #27 22 Wrz 2005 15:56
    osachorzow
    Poziom 10  

    Hmmm to może taka konfiguracja:
    MOC3043 (ten na 5mA) i do tego triak MAC97A8 (prąd 0,6A; napięcie 600V; prąd bramki 5mA). Co do cen to są do przyjęcia ;) MOC3043 za 4,20 i MAC97A8 za 0,90 (na nikomp.com.pl). Prąd płynący przez elektrozaczep to ok. 300mA więc ten triak chyba nie będzie się grzał za bardzo :)

    Teraz to chyba projekt jest dopracowany do perfekcji ;) dobrze że go tu skonsultowałem :D teraz musze gdzieś wytrawić płytkę i poskładać to cudo :D jak się proces składania posunie do przodu to natychmiast poinformuje ;)

    Pozdrawiam i dziękuję za pomoc! wszystkim zaraz kliknę w Pomógł :)

    0