Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

[Rozwiązano] Ładowarka akumulatorów do wkrętarki Stanley Fatmax - wybija bezpieczniki.

03 Paź 2019 07:53 546 28
  • Poziom 12  
    Witajcie.

    Chciałbym naprawić ładowarkę akumulatorów do wkrętarki Stanley FATMAX. Z tego co wiem (sprzęt nie jest mój) z ładowarki poszedł dym i tyle.
    Po otwarciu okazało się że wybrzuszył się i puścił "soczek" elektrolit" C2 - 47µF/400V. Dodatkowo przepalony był bezpiecznik F1 - 2A.
    Po wycięciu (tymczasowym) tego kondensatora i zastąpieniu (także tymczasowo) bezpiecznika kawałkiem miedzianej żyłki dalej wybija korki na stanowisku gdzie próbuję dokonać naprawy.
    Proszę o pomoc w diagnozie problemu.
    Ładowarka akumulatorów do wkrętarki Stanley Fatmax - wybija bezpieczniki. Ładowarka akumulatorów do wkrętarki Stanley Fatmax - wybija bezpieczniki.

    Na pierwszym zdjęciu zaznaczyłem wyprowadzenia transformatora YCI-130 PH XC. Między jego nóżkami zwarcia wyglądają następująco:
    - 1-2-3-4 - zwarcie
    - 5-6 - brak zwarcia
    - 1-4 ->5 - brak zwarcia
    - 1-4 ->6 - brak zwarcia

    Nie wiem czy tak powinno być czy nie ale zwarcie między nogami 3-4 zwiera wyjście układu graetza a to chyba nie jest pożądane.
  • Moderator HydePark/Samochody
    bpjl napisał:
    Nie wiem czy tak powinno być czy nie ale zwarcie między nogami 3-4 zwiera wyjście układu graetza a to chyba nie jest pożądane.


    Sprawdź tranzystor Q1 na przebicie. Zamiast bezpiecznika podłącz żarówkę 230V/60-75W ( tradycyjną ), to nie będziesz za każdym razem bezpiecznika wymieniał.
    Pomiary elementów po demontażu, mierzone w układzie daje nieprawdziwe pomiary.
  • Poziom 12  
    Tranzystor sprawdzony po zdemontowaniu. W mostku 3 na 4 diody były przebite. Po wymianie i próbie podłączenia poszły korki i mostek znów do wymiany mimo że miernik nie wykazywał żadnego zawarcia.
  • Moderator HydePark/Samochody
    bpjl napisał:
    W mostku 3 na 4 diody były przebite. Po wymianie i próbie podłączenia poszły korki i mostek znów do wymiany mimo że miernik nie wykazywał żadnego zawarcia.

    Przecież pisałem;
    ArturAVS napisał:
    Zamiast bezpiecznika podłącz żarówkę 230V/60-75W ( tradycyjną ), to nie będziesz za każdym razem bezpiecznika wymieniał.

    Ten uszkodzony kondensator zamontowany? Diody poprawnie zamontowane? Wymień diody i podłącz ( z żarówką ) ale bez tranzystora. Żarówka ma tylko "mignąć". Podaj oznaczenia tego 8-mio pinowego układu po stronie pierwotnej.
  • Poziom 12  
    Ok, kondensator wymieniony, mostek również, tranzystor Q1 zdjęty. Stało się tak jak napisałeś - żarówka tylko mignęła.

    8-mio pionowe układy są dwa:
    - IC1 - 1710-0
    - U102 - ciężko cokolwiek odczytać
  • Moderator HydePark/Samochody
    bpjl napisał:
    żarówka tylko mignęła.

    I diody całe :-).
    Zmierz w zaznaczonych punktach napięcie i podaj :
    Ładowarka akumulatorów do wkrętarki Stanley Fatmax - wybija bezpieczniki.
    Sprawdź jeszcze raz tranzystor, czy nie ma przebicia dren-źródło. Jeśli ok. to wlutuj i włącz (z żarówką oczywiście ).
  • Poziom 12  
    W zaznaczonych punktach nie mam żadnego napięcia (tranzystor nadal wylutowany).
    Ten tranzystor to P0460AD - https://datasheetspdf.com/PDF/1093710/UNIKC/P0460AD
    Mierząc według poradnika który podałem wyżej dostaję takie odczyty:
    Ładowarka akumulatorów do wkrętarki Stanley Fatmax - wybija bezpieczniki.
    Mam nadzieję że moja rozpiska jest czytelna 😁
  • Poziom 12  
    Nie doczytałem wcześniej, żeby po ponownym sprawdzeniu tranzystora wlutować go i spróbować włączyć. Czy nawet jeśli okaże się wadliwy to żarówka uratuje mostek? Więcej diod w domu nie mam :P
    A może lepiej od razu szukać nowego?
    I jeszcze czy jako zamiennik można zastosować któryś z tych: TSM4NB60CP, R6004END3TL1, IXTY4N65X2 ? Nie widzę nigdzie P0460AD w sprzedaży.
    Wybierając sugerowałem się obudową, napięciem dren-źródło i prądem drenu.
  • Moderator HydePark/Samochody
    bpjl napisał:
    Wybierając sugerowałem się obudową, napięciem dren-źródło i prądem drenu
    Tak. Żarówka to tak jakby bezpiecznik ze względu na charakterystykę włókna. W razie zwarcia/przeciążenia w układzie, po prostu się zaświeci.
  • Poziom 12  
    Przepraszam za przerwę w temacie. chwile trwało zdobycie jakiegoś MOSFET'a. Po podlutowaniu STB4NK60ZT4 w miejsce P0460AD żarówka nie świeci ale sama ładowarka także nie daje znaku życia.
  • Poziom 12  
    Nie jest to łatwe bo oznaczenie bardzo słabo widoczne ale patrząc pod światło to chyba widzę: 1710-01 R3640 AB1406.

    Ładowarka akumulatorów do wkrętarki Stanley Fatmax - wybija bezpieczniki.
  • Poziom 12  
    Posiłkując się notą katalogową okazuje się że ten układ nie dostaje napięcia zasilającego (piny 5 i 8). No chyba że uszkodzenie tego układu może powodować zanik zasilania na jego pinach.
  • Poziom 12  
    Aha. To w takim razie między Vin (pin3) i GND (pin5) jest ok 0.5V. Mierząc te 3 rezystory poprzez które powinno dojść Vin miernik nic mi nie pokazuje (na zakresie do 20MΩ). W teorii powinno to być 6.6MΩ.

    No chyba że miernik ma uszkodzony zakres :/
  • Poziom 12  
    ArturAVS napisał:
    Sprawdź czy nie ma zwarcia między 8 a 5.

    Myślę że nie. W "teście diody" zwarcia nie ma a rezystancja zmierzona między tymi pinami to ok 100kΩ

    PS.: Tak mam uszkodzony zakres 20MΩ w mierniku. Wziąłem rezystor 10kΩ między kable miernika i tak pomierzyłem te 3 rezystory na zakresie 20kΩ. One są sprawne.

    -=EDYCJA=-

    Dodam ze po wylutowaniu tego układu napięcie na padzie Vin wynosi ok 180V. Po ponownym wlutowaniu spadło do 1,4V a na Vcc pojawiło się 1,1V.
  • Poziom 12  
    Po wymianie IW1710-01 na nowy na jego pinie Vcc pojawiło się 11V. Nie wiem teraz czy na złączu gdzie wpina się akumulator do ładowania powinno być jakieś napięcie czy pojawia się ono dopiero po podłączeniu tego akumulatora. Puki co są jakieś napięcia poniżej 1V.
  • Poziom 12  
    Żarówa cały czas włączona w układ (nie świeci). Napięcia na obu wskazanych kondensatorach wynoszą 0,2V
  • Poziom 12  
    Po podłączeniu akumulatora i pierwszym włączeniu zasilania nie było żadnych zmian w stosunku do tego co było wcześniej. Po drugim włączeniu zasilania "wyparował" R15 (2,2k).
  • Poziom 12  
    Dziękuję bardzo @ArturAVS za nieoceniona pomoc w próbie rozwiązania tego problemu. Niestety moje ograniczenia czasowe spowodowały ze temat posuwał się jak krew z nosa.

    Dziś właściciel poprosił mnie o zwrot sprzętu. Nie wiem jakie będą jego dalsze losy i szczerze mówiąc nie interesuje mnie to bo naprawdę nie miałbym już czasu na zajmowanie się tym.

    Także jeszcze raz stokrotne dzięki za udział w dyskusji i poświęcenie swojego czasu @ArturAVS.

    Temat zamykam.