Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Multimetr FlukeMultimetr Fluke
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Junkers, Eurostar, ZSE 24-3 MFK - stukanie - 20 lat minęło

03 Paź 2019 10:48 573 16
  • Poziom 11  
    Mam ten piec od 1999 i jestem z niego bardzo zadowolony, bo nigdy sam z siebie mnie nie zawiódł przez tyle lat. Miał jedną unieruchomiającą awarię, ale co śmieszne przez uderzenie ciężarówki ;-). Walnąła w słup, zwarły się linie i poszło ponoć napięcie międzyfazowe, które uszkodziło płytę główną w piecu i zmywarce. Cena mnie wówczas trochę zabiła, więc myśląc o elektroniku wyjąłem ją i zauważyłem przepaloną ścieżkę i rozwalony jakiś element przewlekany. Okzało się, że wybuchł rezystor bezpiecznikowy, czyli zachował się jak należy i wystarczyło uzupełnienie ścieżki drucikiem i nowy element za całe 50gr :D . Podobna historia w zmywarce. Przez te lata sam go serwisowałem, płukanie nagrzewnicy, czyszczenie palnika, wymiana lekko cieknącego zaworu upustowego, czyszczenie pompy itp. i wg mnie jest w dobrym stanie i chcę jeszcze z nim pożyć zwłaszcza, że sporo osób twierdzi, że już tak solidnie się nie robi i warto go naprawiać.

    A piszę to, bo pierwsza awaria w jego życiu właśnie się po 20 latach pojawia. Objaw to takie stukanie ze 2xsek przez kilka minut zanim coś tam zaskoczy i piec odpali i zacznie grzać CWU. Pomaga wyłączenie i włączenie, choć nie rozumiem, dlaczego. Po restarcie może jakiś zawór wraca do innego ustawienia i się odblokowuje? W każdym razie chodzi chyba o sekcję/zespół wodny tak się to mniemam nazywa czy tam zawór 3drogowy. Wyjąłem i rozmontowałem to ustrojstwo, wyczyściłem z czarnych osadów. Pomogło, ale userka rzadziej, jednak czasem wraca. Mniemam coś jest już zużyte. I tu pytanie, co może być do wymiany, bo same oringi, membrana nie są sparciałe, spękane czy stwardniałe, ale pewnie na oko to chłop umarł. Iglica też chodzi bez oporów. Ten zawór jak widzę, sterowany jest solenoidem, który chyba przełącza piec CO/CWU. Solenoid jak mniemam steruje zaworem iglicowym, choć to dziwne, bo jak go zdemontowałem i rozmontowałem nie widzę połączenia mechanicznego solenoid/iglica? Czy ktoś może doradzić, który element może w nim zawodzić. Mniemam pukanie oznacza, że sam solenoid jak i jego sterowanie działa, ale nie zmienia kierunku przepływu wody czyli cioś się zacina?

    Dzięki z góry za sugestie.
  • Multimetr FlukeMultimetr Fluke
  • Moderator - Systemy Grzewcze
    Pukanie może pochodzić od pompy. Wytarte łożyska.
  • Poziom 11  
    dzięki za sugestię, muszę zdjąć pokrywę na stałe, przyłapać go na przestępstwie choć będzie to trudne bo teraz dał sobie spokój ;-), i chyba najlepiej przykładając łapę wyczuć co stuka
  • Multimetr FlukeMultimetr Fluke
  • Poziom 10  
    Witam! Sprawdziłbym wytwarzanie iskry. Powodzenia. Ja właśnie czyściłem trójdrogowy.
  • Poziom 11  
    Iskra ok, od kopa piec zapala. Mam zdjętą obudowę by szybko dotykiem zdiagnozować co tak stuka czy pompa czy trójdrogowy, ale od 2 tygodni cisza i nic nie stuka jak na złość. Normalnie jak z autem, jedziesz do serwisu a objawy ustają, i rada mechanika "jeździć, obserwować" ;-). Chyba czyszczenie tego trójdrogowego pomogło jednak, postukał jeszcze na dowidzenia kilka razy po akcji i przestał ;-).

    A takie pytanie jeszcze odnośnie pompy. Nie mogę odkręcić na środku tej metalowej zaślepki, tej na duży płaski śrubokręt. Nawet lekko naciąłem by szpara była głębsza, ale nie idzie niczym tego ruszyć. To się odkręca w lewo i czy dobrze mniemam to jakiś dostęp do ośki gdyby się zblokowała?
  • Poziom 10  
    Witam! Taki łeb śruby ok. 20mm średnicy na płaski śrubokręt to odpowietrznik pompy. Po poluzowaniu odpowietrza aż przestanie lecieć cokolwiek zakręcamy. Uderzenia nieodpowietrzonej pompy mogły dawać odgłosy o jakich piszesz.
    Gwint normalny prawy.
  • Poziom 11  
    wątpię w tą pompę, bo przecież piec by normalnie się chociaż załączał, odpalał i grzał a pompa by sobie stukała, a ja mówię sytuacji gdy coś pukało/stukało i piec wogóle nie odpalał - nie włączał się nawet iskrownik
  • Poziom 10  
    Nie mam innych sugestii....
  • Poziom 11  
    Dla potomnych, może się komuś kiedyś przyda. Dorwałem po przeszło miesiącu dziada. Zaczął pukać a już miałem obudowę założyć bo nic się nie działo. Bez problemu można było wyczuć ręką, że puka solenoid w zaworze trójdrogowym czy jak to się tam nie nazywa sekcja wodna czy jakoś tak. Ma problem najwyraźniej mimo czyszczenia z przełączaniem pomiędzy CWU a CO. Można to chwilowo obejśc wymuszając zmianę na inną sekcję wyłaczając np. grzenie wody a podciągając na maxa kaloryfery a potem odwrotnie, wówczas się odblokowuje i działa. Trza chyba poszukać wymienić.

    Junkers, Eurostar, ZSE 24-3 MFK - stukanie - 20 lat minęło
  • Poziom 10  
    Witam! Ciekawa usterka. Moje pytanie czy stukanie powstaje w związku z pracą części hydrauliczno-mechanicznej czy powodem jest przerywane zasilanie cewki sterującej. Można to sprawdzić dotykając metalowym śrubokrętem tej zwory blaszanej widocznej na zdjęciu. Jak przez cewkę płynie prąd to wyraźnie przyciąga śrubokręt. Ten efekt (przyciągania) jest jak kocioł przełącza na pracę CO.
  • Poziom 11  
    Tak, cewka przyciąga jak pyka/cyka, więc mniemam zawodzi mechanika/hydraulika. Sprawdziłem i cewka ma zasilanie 35V zanim palnik zaskoczy i jak już piec działa jest 32V. Co ciekawe piec ZSE a jak dokładnie sprawdziłem i na nowej dokładniejszej fotce widać ze zawór opisany jest ZSR, choć sprzedający z Alledrogo takie zawory ZSR twierdzą, że one mają zasilanie 24V ;-). Idzie zgłupieć. Udało mi się też nagrać pykanie/cykanie. Słychać w tle co jakiś czas także przekaźnik z płyty głównej.

    Junkers, Eurostar, ZSE 24-3 MFK - stukanie - 20 lat minęło

    i filmik z dźwiękiem stukania/pukania:


    Link
  • Poziom 10  
    Witam! Czy magnes przyciąga stabilnie czy w rytm cykania? W/g mojej oceny mało prawdopodobne aby mechanika zaworu tak szybko się przestawiała przy ciągłym zasilaniu cewki (Tam są komory po kilkanaście cm3 które wypełniają i opróżniają się wodą na przemian). Szukałbym przyczyny w płytce z elektroniką. Napięcia u siebie nie sprawdzałem ale ko. 30V to trochę dużo bo powinno być jednak ok 24V. Może woltomierz przekłamuje, a może to napięcie jest przyczyną takiej pracy?
  • Poziom 11  
    Nie no, multimetr mam raczej porządny Unit UT70C, więc nie jakiś badziew. Magnes przyciąga w rytm cykania. Od wczoraj piec normalnie znów pracuje, przełącza, załacza, grzeje CWU grzeje CO. Uwielbiam takie usterki - jak w ASO, jedziesz a tu usterka ustaje - panie wszystko oki, jeździć obserwować ;-)
  • Poziom 10  
    Czy kocioł pracuje samodzielnie (dla CO) czy współpracuje z jakimś regulatorem (np. pokojowym) może regulator wprowadza niestabilną pracę?
  • Poziom 11  
    Tak, mam regulator Junkersa TR200
  • Poziom 10  
    Odłącz regulator jeżeli objawy zostaną to coś na płytce - płytkę można kupić z demobilu ok.100 - 200 zł. ja u siebie wymieniałem płytkę bo cewka czasami niedostawała napięcia. Usterki na płytce nie potrafiłem znaleźć. Powodzenia.
  • Poziom 11  
    Dzięki, coś jest na rzeczy faktycznie z tym programatorem bo objawy i zostały i nie po jego odłączeniu. Ciekawe. Z programatorem na miejscu zawór 3drożny stukał i nawet jak zaskakiwał to piec wchodził w funkcję grzania CO i zapalał, pracował tak z 10-15 sek na niepełnej mocy, gasł, myślał, i znów się załączał. Czyli w sumie kaloryfery zimne. Po jakimś czasie jednak pracował, np. rano. Początek sezonu więc dopiero to zauważyłem. Jak odłączyłem regulator zawór wciąż czasem stuka, ale za to jak już zaskoczy to piec zapala, zaczyna grzać CO i się rozkręca, wzrasta moc palnika i grzeje cały czas, więc regulator też coś tam szwankuje faktycznie. Elektronikiem nie jestem, ale zdjąłem go rozebrałem, scalak wyjęty, przeczyszczony. Poza lekkim przydymieniem obudowy nad tranzystorem BS2 nic podejrzanego nie widać. To chyba tylko osmalenie kurzem od ciepła. Nie wiem gdzie ten czujnik temperatury. Jest jakiś jak znalazłem Q2, ale po oznaczeniach internety mówią że to oscylator. Jest jakiś element Q1, ale ten ma 3 nogi, nie wiem co to za ustrojstwo, ale na czujnik mi nie wygląda, prędzej jakiś tyrystor. Jest jeszcze jakiś element opisany na płytce NTC1 - niebieski, 2 nogi (na focie zasłania napis), ale brzmi mi jak jakiś czujnik, pewnie to on, nie opisany jakimikolwiek parametrami, ale faktycznie rezystancja 11,15Koma, maleje jak go ochuchać więc to łon. Co do napięć na cewce to poprawka, wskakują tylko jak cewka działa cyka, potem nie ma napięcia. Poprawiony filmik i z cykaniem i z tym co wówczas pokazuje multimetr poniżej. Dziwne, to napięcie 34V jest ewidentnie a faktycznie cewka z boku jest opisana 24V.

    https://photos.google.com/photo/AF1QipNJwbnbyowje1gIsh0LvIlosRBoEQuk9hxBP0o5

    https://photos.google.com/photo/AF1QipOEj7dSkSQ5hlRFmFl24Rexxj4X-INDWg2g2Ss1


    3.1.18. Nie wysyłaj linków, które po pewnym czasie przestaną być aktywne. To spowoduje, że dyskusja straci jakikolwiek sens.

    Instrukcja zamieszczania zdjęć

    mod - piracik