Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

[Solved] Smart Forfour (454) - Sprawdzenie/wymiana świec żarowych.

mczapski 11 Oct 2019 13:20 1362 8
Legrand
  • #1
    mczapski
    Level 39  
    Otóż zaszczycono mnie problemem usunięcia przyczyny długotrwałego świecenie lampki podgrzewania silnika w samochodzie z silnikiem wysokoprężnym. Jak należy przypuszczać jedna ze świec skapitulowała i należy się jej zastępstwo. Ale wizja lokalna jest przerażająca. Świece umieszczone z tyłu silnika i zasłonięte elementami instalacji paliwowe i innymi. Po zdjęciu podszybia z trudnością idzie wypatrzyć te elementy a na działanie zupełnie nie mam pomysłów. Jak na teraz nie udało się nawet odłączyć przewodów zasilających i obadać świece. Stąd moje pytanie, czy ktoś z Was wie jak zawalczyć? Przyznaję, że nie uśmiecha mi się do tego celu rozbierania instalacji wysokociśnieniowej paliwa aby uzyskać słaby dostęp do świec. A nawet nie jestem pewien, czy w obecnym stanie taki demontaż jest możliwy z racji utrudnionego dostępu.
    Kamery 3D Time of Flight - zastosowania w przemyśle. Darmowe szkolenie 16.12.2021r. g. 10.00 Zarejestruj się
  • Legrand
  • #2
    decybel91
    Level 41  
    Jedyna opcja to zakup nowych świec beru,Bosch czy Denso i poświęcony cały dzień na wymianę.
  • Legrand
  • #3
    mczapski
    Level 39  
    Kolego decybel91. Można powiedzieć trudno. Sprawa w rodzinie to jakoś to przeżyję. Ale jak na dzisiaj to nie wiem jak zbadać która świeca niesprawna ponieważ nie wiem jak zdjąć nasadki przewodu zasilającego z racji braku dostępu. O wykręceniu trudno marzyć. Stąd pytanie jak się do tego dobrać i nie rozbierać połowy samochodu. Pewno niezłym wyjściem byłoby fachowo z wyjęciem zespołu napędowego ale do tego nie mam warunków. Na razie przyszło mi do głowy aby sprawdzenia dokonać od strony sterownika silnika (jeszcze nie poczyniłem) ale z wymianą brak pomysłów.
  • #5
    mczapski
    Level 39  
    Dzięki za zainteresowanie zagadnieniem. Otóż naszukałem się podobieństwa do przedstawionego zdjęcia z negatywnym efektem. Ale udało się odszukać odmienne rozwiązanie tegoż przekaźnika. Mianowicie umieszczony na przegrodzie czołowej z prawej strony samochodu. Oznaczenie 639 153 02 79. I znów zaskoczenie. Otóż każdy z wychodzących czterech przewodów zasila świecę. W rejonie kolektora znajduję trzy świece. Gdzie jest czwarta? A wszystkie świece charakteryzują się opornością ok 1,5 Ohma więc są sprawne. Zasilanie przekaźnika jest. I kolejne odkrycie, że przez cały czas pracy silnika pracuje wentylator chłodzenia.
    Z racji, że do przekaźnika dochodzi sześć przewodów sterujących, gdzie jeden zapewne to wspólna masa, wynika iż reaguje na pięć sygnałów. Bez diagnoskopu chyba ciężko będzie cokolwiek ustalić.
    Czy może ktoś ma na ten temat przemyślenia i doświadczenia?
  • #6
    piachu1994
    Level 37  
    Byc moze uszkodzony ten przekaznik swiec, co tez moze byc wynikiem normalnego zuzycia.
    Ewentualnie druga opcja to uszkodzony czujnik temperatury i widzi zimny silnik i dlugo grzeje?
    To tylko moje podejrzenia, ale warto sprawdzic.
  • #7
    mczapski
    Level 39  
    Także myślę o czujniku temperatury ale:
    -jak do tej pory nie zlokalizowałem a prawdopodobnie jest w czeluści między ścianą czołową z nijakim dostępem;
    -niedogrzanie niby logiczne co przy dość krótkiej pracy jakby potwierdza wskaźnik temperatury. Tyle, że nie wiem czy z powodu ogólnego niedogrzania czy też ciągłej pracy wentylatora;
    -skoro niedogrzany to z jakich powodów mamy ciągłą pracę wentylatora.
    Aż się prosi posiądnięcie schematu lub np dokumentacji serwisowej ale to zapewne marzenie ściętej głowy.
    Też nie wykluczam niesprawności przekaźnika lecz przekonanie się o tym znów niespecjalnie łatwe z powodu np barku dostępu do świec. A jak do tej pory nie udało się zdjąć nasadki jedynej w miarę widocznej świecy.
  • #8
    decybel91
    Level 41  
    Czujnik temperatury płynu chłodzącego razem z termostatem.
  • #9
    mczapski
    Level 39  
    Ano zakończyło się uszkodzeniem systemu automatycznej zmiany biegów z powodu chyba zużycia koła dwumasowego (w każdym razie biegi działy kiedy chciały) i wyciąganiem zespołu napędowego. Przy okazji załatwiono świece. Oczywiście koniecznie w warsztacie.