Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Traktorek sam 4x4 druga konstrukcja

DIZZI 13 Paź 2019 22:16 6018 34
  • Jak obiecałem w poprzednim temacie https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic1259187-360.html
    że jak zacznę budowę nowego traktorka to założę nowy temat.
    Więc do rzeczy traktorek ma być 4x4 i gabaryty zbliżone do Kubota ,Yanmar.
    Do zbudowania użyłem:
    1- silnik Yanmar Tk 3.68 try cylindry diesel z chłodni naczepowej
    2- skrzynia biegów z reduktorem z samochodu terenowego Aro
    3- tylny most jezdny ze zwolnicami z wózka widłowego elektrycznego Blancar
    4- przedni most jezdny Suzuki samuraj i dorobione zwolnice w celu uzyskania prześwitu
    5- orbitrol do układu kierowniczego

    Traktorek sam 4x4 druga konstrukcja Traktorek sam 4x4 druga konstrukcja Traktorek sam 4x4 druga konstrukcja Traktorek sam 4x4 druga konstrukcja Traktorek sam 4x4 druga konstrukcja Traktorek sam 4x4 druga konstrukcja Traktorek sam 4x4 druga konstrukcja Traktorek sam 4x4 druga konstrukcja Traktorek sam 4x4 druga konstrukcja

    Fajne! Ranking DIY
    Potrafisz napisać podobny artykuł? Wyślij do mnie a otrzymasz kartę SD 64GB.
    O autorze
    DIZZI
    Poziom 17  
    Offline 
    Specjalizuje się w: rtv, elektryka sam.ciężarowych, mechanika
    DIZZI napisał 340 postów o ocenie 106, pomógł 8 razy. Mieszka w mieście LUTRY. Jest z nami od 2007 roku.
  • #3
    fotomh-s
    Poziom 21  
    Robi wrażenie.
    A tak właściwie to do czego ta maszyna? Nie widać haka ani podnośnika. Rozumiem że hak będzie później. Planujesz podnośnik?
    Do czego ta dźwignia z prawej strony kierownicy?

    Jak już jest elektryka to warto dodać światła.
  • #4
    robokop
    Moderator Samochody
    Brak WOM dyskwalifikuje ten sprzęt do powszechniejszego użycia. Pic tych małych ciągniczków typu Kubota/Yanmar i inne polega właśnie na ich wszechstronności - wyprowadzony odbiór mocy z przodu, z tyłu, tylne zawiesie, przednie zawiesie, wyprowadzona hydraulika - bo przyczepkę można ciągnąc nawet byle quadem.
  • #5
    witold04
    Poziom 15  
    DIZZI napisał:
    przedni most jezdny Suzuki samuraj i dorobione zwolnice w celu uzyskania prześwitu

    Mógł byś coś więcej napisać jak zrobiłeś zwolnice i jakie są przekładnie.
    damian1115 napisał:
    Nie widać haka ani podnośnika

    Wszystko jest do zrobienia.
    robokop napisał:
    Brak WOM dyskwalifikuje ten sprzęt do powszechniejszego użycia

    Niby tak ale WOM można zrobić choć by hydrauliczny, widziałem taki patent i o dziwo bardzo skutecznie to działa, na WOM był hydromotor z jakiejś koparki.
  • #7
    Phaeton
    Poziom 16  
    Zgrabny sprzęcik. Jak z dociskiem osi, nie będzie potrzebował dociążenia?
  • #9
    fotomh-s
    Poziom 21  
    witold04 napisał:
    Niby tak ale WOM można zrobić choć by hydrauliczny, widziałem taki patent i o dziwo bardzo skutecznie to działa, na WOM był hydromotor z jakiejś koparki.

    Pytanie może głupie, ale czy da się na tej samej pompie hydraulicznej zrobić hydrauliczny WOM oraz podnośnik?
    WOM się bardzo przydaje do koszenia (i nie tylko). Były nawet wymysły typu rębak, albo piła tarczowa właśnie w ten sposób napędzana.
    Podnośnik też jest potrzebny żeby robić coś poza ciąganiem przyczep.
    Ja jeździłem taką samoróbką która miała ręczny podnośnik zrobiony z hydraulicznego lewarka do samochodu. Może niezbyt wygodne, ale jakoś dawało radę (pod warunkiem niezbyt dużego obciążenia).
  • #10
    witold04
    Poziom 15  
    fotomh-s napisał:
    Pytanie może głupie, ale czy da się na tej samej pompie hydraulicznej zrobić hydrauliczny WOM oraz podnośnik?

    Dać się da jak pompa będzie miała dość sporą sporą wydajność żeby wszystko wydajnie chodziło, hydromotor potrzebuje dużego przepływu oleju i ciśnienia, no i oczywiście odpowiedni rozdzielacz żeby tym sterować,
    Pomijam to że jest to ciut kosztowne no bo gdzieś trzeba pozyskać części a i zakucie samych węży tanie nie jest.
  • #11
    DIZZI
    Poziom 17  
    Wiec tak ma służyć do różnych pomocy przy domu właśnie dorabiam do niego ładowacz czołowy .
    W planach jest tez mała koparka to siłą rzeczy dodatkowa hydraulika będzie zamontowana i napędzana bezpośrednio z wału silnika na przodzie.
    Odnośnie wałka WOM to jest plan ale w dalszym czasie i pewnie hydrauliczny.
    Jest też pomysł i możliwości zrobienia WOM-a napędzanego od skrzyni i zależnego od biegów np. potrzebne większe obroty to wrzucam terenowe (żółwia) i 4-ty bieg
    traktor jedzie wolno a wałek ma obroty zbliżone do obrotów silnika ale to do przemyślenia a narazie nie mam do tego WOM-a zastosowania.
    Dźwignia po prawej stronie kierownicy to dźwignia gazu ręcznego można ustawiać obroty silnika .
    Przełożenie "zwolnic" przedniego mostu jest 1:1 zastosowane tylko w celu uzyskania prześwitu przedniej osi .

    Traktorek sam 4x4 druga konstrukcja Traktorek sam 4x4 druga konstrukcja Traktorek sam 4x4 druga konstrukcja
    Traktorek sam 4x4 druga konstrukcja Traktorek sam 4x4 druga konstrukcja Traktorek sam 4x4 druga konstrukcja Traktorek sam 4x4 druga konstrukcja Traktorek sam 4x4 druga konstrukcja Traktorek sam 4x4 druga konstrukcja Traktorek sam 4x4 druga konstrukcja Traktorek sam 4x4 druga konstrukcja Traktorek sam 4x4 druga konstrukcja

    Dodano po 9 [minuty]:

    Phaeton napisał:
    Zgrabny sprzęcik. Jak z dociskiem osi, nie będzie potrzebował dociążenia?

    Tylny most waży 270 kg do tego duże koła ( 20/8.3) i reszta gratów to myślę że przyczepność będzie .
  • #12
    M. S.
    Poziom 34  
    Mosty wyszły portalowe, prześwit super, a maglownica umieszczona nisko. Warto byłoby coś z tym zrobić.
  • #13
    witold04
    Poziom 15  
    M. S. napisał:
    maglownica umieszczona nisko

    Też na to zwróciłem uwagę, nie jestem pewien ale most jest osadzony do góry nogami i drążki są od spodu, skoro zwolnica ma tylko dwa koła zębate to zmienia kierunek obrotów, gdzieś musi ten kierunek zamienić z powrotem na właściwą stronę a najprościej odwrócić most.
    Najlepiej niech autor się wypowie.
  • #14
    tesla97
    Poziom 13  
    Po co odwracać most? Przecież właśnie po to zostały zbudowane te zwolnice o przełożeniu 1:1 aby podnieść oś ponad oś kół.
  • #15
    ^ToM^
    Poziom 36  
    robokop napisał:
    Brak WOM dyskwalifikuje ten sprzęt do powszechniejszego użycia.


    E tam, w moim mam WOM ale nigdy nie używam. Pług, borny, kultywator, przyczepa, beczka nie potrzebują WOMu. Wszystko zależy od zastosowania.
  • #17
    ^ToM^
    Poziom 36  
    robokop napisał:
    ^ToM^ napisał:
    Wszystko zależy od zastosowania.
    Kosiarka, glebogryzarka itp.


    Nie każdy ma i ma potrzebę mienia tychże. :)
  • #18
    robokop
    Moderator Samochody
    ^ToM^ napisał:
    Nie każdy ma i ma potrzebę mienia tychże.
    Ale to tak jak napisałem wyżej -
    robokop napisał:
    bo przyczepkę można ciągnąc nawet byle quadem.
    A uciąg zależy min od masy ciągnika - zbyt lekki będzie zrywał, pomimo napędu nawet na 4 osie, nie tylko dwie.
  • #19
    DIZZI
    Poziom 17  
    M. S. napisał:
    Mosty wyszły portalowe, prześwit super, a maglownica umieszczona nisko. Warto byłoby coś z tym zrobić.

    To nie maglownica tylko siłownik hydrauliczny pozyskany z maglownicy .
    Układ kierowniczy jest całkowicie hydrauliczny sterowany orbitrolem .
    Wąsy od zwrotnic zostały obcięte i dorobione nowe a siłownik jest zamocowany
    lekko poniżej środka obudowy i nie wystaje poza nią . Traktorek sam 4x4 druga konstrukcja Traktorek sam 4x4 druga konstrukcja Traktorek sam 4x4 druga konstrukcja

    Dodano po 6 [minuty]:

    witold04 napisał:
    M. S. napisał:
    maglownica umieszczona nisko

    Też na to zwróciłem uwagę, nie jestem pewien ale most jest osadzony do góry nogami i drążki są od spodu, skoro zwolnica ma tylko dwa koła zębate to zmienia kierunek obrotów, gdzieś musi ten kierunek zamienić z powrotem na właściwą stronę a najprościej odwrócić most.
    Najlepiej niech autor się wypowie.

    Obroty odwraca ale to nie problem i nie trzeba odwracać mostu bo to załatwia przystawka do reduktora z tąd brany napęd.
  • #22
    M. S.
    Poziom 34  
    Cytat:
    To nie maglownica tylko siłownik hydrauliczny pozyskany z maglownicy .


    Maglownica, niemaglownica, to nie ma znaczenia. Istotne jest, że niepotrzebnie zaniża prześwit ciekawie zrobionego mostu.
  • #23
    DIZZI
    Poziom 17  
    nobanmeplease napisał:
    Projekt naprawdę fajny, ale czy byłbyś w stanie zrobić do tego zdalne sterowanie?

    W tych czasach to już łatwizna jakieś zdalne wielokanałowe od rasowych modeli
    tylko serwa odpowiednio większe ale frajda z kierowania jest większa .
    Warunki są hydraulika i zasilanie 12v też wydajne no i trzeba jakiegoś sąsiada co by uciekał bo zające za szykie i pod ochroną.
    No i jeszcze kamerka bo w ciepełku można być.

    Dodano po 14 [minuty]:

    M. S. napisał:
    Cytat:
    To nie maglownica tylko siłownik hydrauliczny pozyskany z maglownicy .


    Maglownica, niemaglownica, to nie ma znaczenia. Istotne jest, że niepotrzebnie zaniża prześwit ciekawie zrobionego mostu.

    Z prześwitem chodziło oto że by obudowa dyfra nie była za nisko a dół siłownika pokrywa się z dołem obudowy dyfra i prześwit jest wystarczający i efekt wizualny też.
    Można zamienić siłownik na drążek i dołożyć inny siłownik wzdłuż ale zysk prześwitu do nakładu pracy nieadekwatny bo zyskam tylko po bokach obudowy dyfra.
  • #24
    M. S.
    Poziom 34  
    Tyle, że dyfra na byle kamieniu nie uszkodzisz, a drążek kierowniczy może się poddać.
  • #25
    LENIWIEC_PL
    Poziom 25  
    Witam.
    Fajna konstrukcja.
    Ja u siebie mam konstrukcję z silnika 1.5D z napędem tylko na tył i obecnie ładuję nim zbitą glinę bo mam tura.
    Z dociążeniem 200kG na tyle daje rade.
    Czy planujesz u siebie zastosować tura, ładowacza czołowego?
    Podnośnik na tyle będzie?
    Jak dobrałeś przełożenia?
  • #26
    DIZZI
    Poziom 17  
    Tak tur będzie właśnie jestem na etapie "produkcji" jak zrobię fotki to wrzucę.
    Podnośnik powinien powstać ale jest zamysł zrobić koparkę bo pola niemam.
    Jeśli chodzi o przekładnie to zastosowałem tylny most o przełożeniu 15,7/1 i z obwodu kół obliczyłem jaką pokona drogę i biorąc obwód przednich kół policzyłem
    ile obrotów zrobią przy danej drodze potem przełożenie przedniego mostu i wychodzi jakie trzeba zastosować przełożenie przystawki do napędu przodu żeby droga pokonana przez obie osie była jednakowa przód można dać szybszy o około 2procent .
  • #27
    robokop
    Moderator Samochody
    DIZZI napisał:
    Jeśli chodzi o przekładnie to zastosowałem tylny most o przełożeniu 15,7/1 i z obwodu kół obliczyłem jaką pokona drogę i biorąc obwód przednich kół policzyłem
    ile obrotów zrobią przy danej drodze potem przełożenie przedniego mostu i wychodzi jakie trzeba zastosować przełożenie przystawki do napędu przodu żeby droga pokonana przez obie osie była jednakowa przód można dać szybszy o około 2procent .
    Ideałem było by sprzęgło Haldex pomiędzy osiami, samoczynnie przerzucające napęd w zależności od potrzeby. Oglądam czasem na youtubie "pieriełomki", czyli łamane przegubowce - w najprostszych, zbudowanych na jednakowych mostach, napędzany jest zębatką i łańcuchem wspólny dla obydwu mostów wał napędowy, co ciekawsze konstrukcje, na "powerpackach" z przednionapędowych samochodów, za mechanizm róznicowy pomiędzy osiami robi samochodowa skrzynia biegów. Wada takiego rozwiązania - napędzane jest tylko jedno z czterech kół (te które ma najlżej) - trzeba by przyhamowywać resztę. Ogólnie niedobrze dla rzeszy konstruktorów, że nie ma małych, lekkich i tanich, dostępnych na złomowiskach mostów z blokadami dyferencjału.
  • #28
    DIZZI
    Poziom 17  
    Blokadę mostu można dorobić.
    Umnie są niezależne hamulce na tylnej osi można hamować razem i niezależnie na każdą stronę.
    Traktorek sam 4x4 druga konstrukcja
    Dziś udało się zrobić ramiona do ładowacza.
    Traktorek sam 4x4 druga konstrukcja Traktorek sam 4x4 druga konstrukcja Traktorek sam 4x4 druga konstrukcja Traktorek sam 4x4 druga konstrukcja Traktorek sam 4x4 druga konstrukcja Traktorek sam 4x4 druga konstrukcja Traktorek sam 4x4 druga konstrukcja Traktorek sam 4x4 druga konstrukcja Traktorek sam 4x4 druga konstrukcja Traktorek sam 4x4 druga konstrukcja Traktorek sam 4x4 druga konstrukcja Traktorek sam 4x4 druga konstrukcja Traktorek sam 4x4 druga konstrukcja Traktorek sam 4x4 druga konstrukcja
  • #29
    LENIWIEC_PL
    Poziom 25  
    Witam serdecznie.
    Siłowniki bedziesz miał dwustronnego czy jednostronnego działania do tura? U mnie są dwustronnego i nie żałuje bo docisk przy ładowaniu piachu czasem przydatny. Zwłaszcza gdy sie ładuje zbitą gline.
    Jaki udzwig planujesz na tura? U mnie na widłach do palet dzwiga 350kG, gdy probuje wiecej to tył unosi sie do góry wiec kwestia dociążenia.
    Od czego planujesz pompę podnośnikową? U mnie jest od c330 i wystarcza.
    Do ramion tych przy turze koniecznie zrób odciągi w przód bo w przeciwnym razie ci je szybko wyłamie.
    Z tyłu siłownik podnosnika od czego planujesz? Ja u siebie mam od t25 i dzwigam około 500kG bez problemu. Jak na taki sprzet to i tak za duzo bo widzialem wiele konstrukcji ktore unoszą max 150kG.
    Tur z rozdzielaczem dwu czy trzy sekcyjnym? Ja u siebie mam trzy sekcyjny, trzecia sekcja to na turze eurozłącza dzieki czemu moge przyłączac na przyklad krokodyla, widly hydrauliczne itp. Dobra rzecz :)
    Wspomaganie robisz? Operowanie turem bez wspomagania do najlepszych nie nalerzy. Ja u siebie mam wspomaganie z orbitrola 100 i silownika od podnoszenia motowideł od bizona zo56.
    :)

    Dodano po 3 [minuty]:

    Ja u siebie blokady mostu nie mam i przy ladowaniu piachu nie potrzeba.
    Zas w błocie sie przydałaby.
  • #30
    elektronik68
    Poziom 12  
    Fajny traktorek, przynajmniej taniej wychodzi niż jakiś fabryczny. Ile razem wyszło za wszystkie elementy?