Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Zastosowanie w branży motoryzacyjnej dławików firmy KEMET z serii SC

magic9 14 Paź 2019 14:34 1425 0
  • #1
    magic9
    Redaktor
    Zastosowanie w branży motoryzacyjnej dławików firmy KEMET z serii SC pracujących w wysokich temperaturach

    Zastosowanie w branży motoryzacyjnej dławików firmy KEMET z serii SC
    Coraz więcej koncernów motoryzacyjnych decyduje się na zastosowanie rozmaitych urządzeń wysokonapięciowych, mających na celu poprawę komfortu prowadzenia czy ogólnie użytkowanie pojazdu. Wiąże się to jednak ze zwiększonym zapotrzebowaniem na dodatkową energię elektryczną. Rozwiązaniem tego zagadnienia nie jest dokładanie nowych źródeł energii (zwiększa to masę i rozmiar pojazdu), a efektywniejsze wykorzystanie tych, których używamy obecnie.

    Powszechne stało się w związku z tym wykorzystywanie systemów EPC (Electronic Power Control) stosowanych jako regulatory wydajności. Systemy te muszą spełniać wymogi producentów oryginalnego wyposażenia samochodów (OEM) w zakresie EMI, aby nie zakłócać pracy innych urządzeń zamontowanych w pojeździe. Właśnie dlatego wykorzystuje się dławiki, które niwelują zakłócenia i tłumią szumy powstające w wyniku działania urządzenia. Możliwości materiałowe mają kluczowe znaczenie dla zgodności z przepisami EMI i podanymi wartościami docelowymi dotyczącymi przestrzeni i wagi. Podjęto w związku z tym prace badawczo-rozwojowe nad stworzeniem materiału do produkcji rdzeni dławików, których celem jest otrzymanie mniejszych, tańszych i, co najważniejsze - bardziej wydajnych produktów.

    W efekcie powstał materiał 7HT wykorzystywany w dławikach serii SC firmy KEMET i innych produktach wykonywanych na specjalne zamówienie. W porównaniu z poprzednią wersją (5HT) zapewnia on o 40% lepsze tłumienie szumów przy tych samych parametrach urządzenia – głównie chodzi tu o jego rozmiar. W zależności od wymagań klientów, firma KEMET jest w stanie dostosować ten parametr do potrzeb konkretnego projektu. Wydajność utrzymuje się przy temperaturze do 150°C, co sprawia, że rozwiązanie to idealnie nadaje się do stosowania na przykład w pojazdach, blisko ich silników, bądź w przetwornicach stałoprądowych wysokiej mocy lub przetwornicach stanowiących elementy układów napędowych.

    Dławiki pracujące w trybie wspólnym i różnicowym

    Zastosowanie w branży motoryzacyjnej dławików firmy KEMET z serii SC
    Dławik składa się z ferromagnetycznego rdzenia, na który nawinięty jest drut. Zgodnie z prawem indukcyjności elektromagnetycznej Faradaya, przepływ prądu generuje pole magnetyczne, a zdolność jego wytworzenia określa się w Henrach [H]. Każde zmienne pole magnetyczne powoduje powstanie w obwodzie zmiennej siły elektromotorycznej, spowoduje to przepływ zmiennego prądu – warunkiem koniecznym jest jednak zamknięcie tego obwodu.

    Zakłócenia wprowadzane przez elementy obwodu w przypadku wyższych częstotliwości będą w większym stopniu przykładać się do wytworzenia pola, spowoduje to znaczną redukcję tych sygnałów. Zakłócenia EMI zostają przetworzone na pole magnetyczne zamknięte w magnetowodzie dławika.


    W dławikach różnicowych sygnały są dołączone w taki sposób żeby powstałe w uzwojeniach pola były przeciwnie skierowane – spowoduje to wyzerowanie się tych pól. Energia zostanie zużyta na stworzenie pól. Dla dławików różnicowych trzeba użyć rdzeni o przenikalności wyższej niż w przypadku dławików pracujących w trybie wspólnym. Zbyt mała przenikalność magnetyczna rdzenia może doprowadzić do nasycenia rdzenia i utraty jego właściwości.

    Inaczej wygląda to w dławikach działających w trybie wspólnym – pola skierowane są w ten sam sposób. Wtedy dławik będzie stanowić bardzo dużą impedancję dla zakłóceń, energia zostanie wytracona w formie ciepła.


    W zależności od charakterystyki zakłóceń, są one opisywane jako zakłócenia asymetryczne, które wymagają dławików pracujących w trybie różnicowym lub kondensatorów Y, oraz zakłócenia symetryczne, które wymagają zastosowania dławików pracujących w trybie wspólnym lub kondensatorów X. Dławiki oferowane przez firmę KEMET w większości działają w trybie wspólnym – idealnie nadają się wszędzie tam, gdzie konieczne jest usuwanie szumów i związanych z nimi zakłóceń elektromagnetycznych. W zależności od produktu, zachowanie różnicowe (upływy) dławika pracującego w trybie wspólnym może być wykorzystane do zaprojektowania dławików trybu podwójnego, które łączą w sobie oba rodzaje zachowań tłumiących. Dzięki zastosowaniu materiału 7HT ich skuteczność znacznie wzrasta, a rozmiar maleje.


    Przenikalność magnetyczna materiału ferrytowego

    Dużą zaletą dławików z rdzeniem wykonanym z materiału 7HT jest możliwość pracy przy dużym obciążeniu prądowym (nawet do 25 amperów). Warunki pracy takiego dławika są określone przez:

    • maksymalną temperaturę otoczenia (w naszym przypadku jest to 150°C)
    • wymagania dotyczące izolacji ze względu na napięcie zasilania i wymagania dot. OEM
    • skoki temperatury spowodowane utratą mocy dławika

    Dławiki z rdzeniem wykonanym z materiału 7HT są mniejsze od tych z rdzeniem z 5HT, przez co są bardziej narażone na działanie warunków środowiskowych. Dławiki z serii SC dostępne w ofercie firmy KEMET mogą zostać dostosowane do konkretnych potrzeb użytkownika. Znacznie ułatwia to szersze stosowanie w trudnych warunkach pracy, jak choćby w układach silnikowych. Do zastosowań motoryzacyjnych dławiki z tych serii dostępne są wyłącznie w wersji dostosowanej do indywidualnych potrzeb klienta. Aby projekty i koszty prac rozwojowych były przystępne cenowo dla klientów, prace nad indywidualnymi projektami wiążą się z pewnymi warunkami ilościowymi. Więcej informacji na temat dławików marki KEMET można znaleźć na stronie dystrybutora – tme.eu.

    Artykuł sponsorowany.