Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Elektryczne ogrzewanie budynku wolnostojącego i ocieplenie

Verlar 17 Oct 2019 20:14 999 32
  • #1
    Verlar
    Level 7  
    Witam serdecznie,
    Chciałbym prosić o pomoc w doborze metody ogrzewania budynku, wcześniej gospodarczego, ale będzie przerobiony na studio fotograficzne.
    Powierzchnia do ogrzania około 40m2 i 130m3. Budynek ocieplony styropianem (dość grubym) i otynkowany z zewnątrz. Na podłodze planuję wylewkę ze styropianem - tu poprosiłbym o pomoc czy tak to się faktycznie powinno robić, i jak - wyczytałem w internetach że tak się robi, ale zdaję sobie sprawę że może to być głupota. Nad sufitem jest mały strych, dach spadowy będzie wymieniony na blachodachówkę i będzie ocieplony (jeszcze nie wiem jak, za podpowiedzi będę wdzięczny).

    Muszę dobrać metodę grzewczą, żeby była jak najbardziej ekonomiczna (o ile tak można powiedzieć ogrzewając elektrycznie).
    Czytałem o grzejnikach akumulacyjnych, olejowych, promiennikach IR i nie potrafię podjąć decyzji więc proszę o poradę.
    Gazu nie mam jak pociągnąć. Pewnie o czymś zapomniałem więc proszę dopytywać jeżeli brakuje informacji.
    Z góry dziękuję za pomoc.
  • #2
    Zbigniew Rusek
    Level 37  
    A czy nie ma możliwości podłączenia do miejskiej sieci ciepłowniczej? Ogrzewanie elektryczne będzie zawsze najdroższe. Może by spróbować z klimatyzacją (taką, co nie tylko chłodzi, ale też grzeje) - będzie wydajniejsza niż inne ogrzewanie elektryczne. Piece akumulacyjne - pozory oszczędności. Moc musi być ponad 2-krotnie większa niż dla innych grzejników elektrycznych (licząc, że te inne w zimie byłyby stale włączone), czyli gdy gdzieś potrzeba np. 2kW mocy, to piec akumulacyjny musi mieć przynajmniej 4kW (nawet nieco więcej), gdyż jest zasilany max. 10 godz. dziennie (a często 8 - w zależności od budowy pieca i od taryfy).
    Podam pewien przykład (z połowy lat 80-tych, czyli sprzed mojej matury). Zimy wtedy były jeszcze normalne (styczeń 1985 r. był mroźny). W Krakowie przy Rondzie Mogilskim było w starych kamienicach kilka sklepów (nie wolnostojących, lecz na parterach kamienic), w większości ogrzewanych akumulacyjnie + apteka. Te lokale były raczej chłodne. Wchodzę do sklepu papierniczego - niemalże sauna. Tenże sklep papierniczy jako jedyny wśród tych miejsc był ogrzewany gazem (były dwie malutkie "kozy" wiszące na ścianie).
  • #3
    Verlar
    Level 7  
    Zbigniew Rusek wrote:
    A czy nie ma możliwości podłączenia do miejskiej sieci ciepłowniczej?


    Niestety nie ma takiej możliwości.
    Czyli klima z funkcją grzania była by lepsza od wszystkich innych wynalazków typu grzejniki olejowe itp?
  • #4
    vodiczka
    Level 43  
    Verlar wrote:
    Czyli klima z funkcją grzania była by lepsza od wszystkich innych wynalazków
    Niezbyt wierzę w ten wynalazek ale może wypowie się ktoś kto go ma i poda zużycie energii.
    Moim zdaniem, jeżeli pompa ciepła to klasyczna z wymiennikiem w gruncie.
    Zbigniew Rusek wrote:
    Piece akumulacyjne - pozory oszczędności. Moc musi być ponad 2-krotnie większa niż dla innych grzejników elektrycznych
    Co z tego :?: Droższa inwestycja = tańsza eksploatacja. Ogrzewanie dwutaryfowe jak najbardziej ma sens.

    Wybór ogrzewania zależy też od sposobu pracy studia. Czy będzie czynne przez cały tydzień (ile godzin dziennie) czy sporadycznie?
  • #5
    Verlar
    Level 7  
    vodiczka wrote:
    Czy będzie czynne przez cały tydzień (ile godzin dziennie) czy sporadycznie?

    Studio będzie musiało być "ciepłe" średnio 5h w ciągu dnia podczas pstrykania około 3-4x w tygodniu. Caly późniejszy czas temperatura nie powinna spadać poniżej na oko 15 stopni ponieważ będzie tam drogi sprzęt fotograficzny, a np lampa może pracować w temp od 10 do 40 stopni.
  • #7
    Janusz_kk
    Level 34  
    vodiczka wrote:
    Jestem tradycjonalistą. Dałbym ogrzewanie akumulacyjne dwutaryfowe, utrzymujące temp powiedzmy +16/18 °C i dodatkowo termowentylatory lub promienniki ciepła do szybkiego podniesienia temperatury.


    To sobie używaj jak lubisz przepłacać za prąd, jeżeli autor ma firmę to nie ma taryf konsumenckich g11-13 tylko
    C i nici z taniego prądu, więc grzejniki czy akumulacyjne czy podłogowe są bez sensu, więc Twoja porada jest szkodliwa.

    Autorze, zainstaluj klimę z funkcją grzania, obecne mają sprawność jak zwykłe pc powietrzne, bez trudu uzyskasz
    cop=2, na grzejnikach nie ma szans na to, na dodatek szybko ci zagrzeją pomieszczenie a w lecie schłodzą.
  • #8
    vodiczka
    Level 43  
    Janusz_kk wrote:
    to nie ma taryf konsumenckich g11-13 tylko
    C i nici z taniego prądu, więc grzejniki czy akumulacyjne czy podłogowe są bez sensu, więc Twoja porada jest szkodliwa.
    Są taryfy C11 i C12 Problem nie w tym, że taryfy C są droższe od G a w tym czy klimy z funkcją grzania są faktycznie tańsze niż tradycyjne ogrzewanie elektryczne, uwzględniając łączne koszty inwestycyjne i eksploatacyjne.
    Nie neguję korzyści płynących z odwracania przepływu ciepła czyli możliwości ogrzewania lub chłodzenia w zależności od potrzeb.
    Zamiast zarzucać mi szkodliwość porady, pokaż obiektywne materiały porównawcze a nie materiały firm sprzedających i instalujących te urządzenia.

    Do autora tematu:
    Co sądzisz o połączeniu klimy z akumulacyjnym ogrzewaniem podłogowym?
    Tu i tu prąd ale w przypadku dłuższej przerwy w jego dostawie, energia cieplna zakumulowana w wylewce zapobiegnie szybkiemu wychłodzeniu pomieszczenia.
    Verlar wrote:
    Studio będzie musiało być "ciepłe" średnio 5h w ciągu dnia podczas pstrykania około 3-4x w tygodniu. Caly późniejszy czas temperatura nie powinna spadać poniżej na oko 15 stopni
  • #9
    Janusz_kk
    Level 34  
    vodiczka wrote:
    Zamiast zarzucać mi szkodliwość porady, pokaż obiektywne materiały porównawcze a nie materiały firm sprzedających i instalujących te urządzenia.

    Gdzie napisałem że handluję albo z takich materiałów korzystam?
    Akurat tymi aspektami sie interesuje od dawna i wiem jakie są za i przeciw. Materiałów obiektywnych nie będę szukał
    bo i po co, mam swoje doświadczenia.

    Dodano po 2 [minuty]:

    vodiczka wrote:
    Co sądzisz o połączeniu klimy z akumulacyjnym ogrzewaniem podłogowym?
    Tu i tu prąd ale w przypadku dłuższej przerwy w jego dostawie, energia cieplna zakumulowana w wylewce zapobiegnie szybkiemu wychłodzeniu pomieszczenia.

    Mnie zarzucasz ze pc to koszty a sam mu dokładasz jeszcze większe, ogrzewanie podłogowe to dość spora inwestycja a jemu wystarczy trochę lepszy
    split z funkcją grzania, montaż w jeden dzień.
  • #10
    vodiczka
    Level 43  
    Janusz_kk wrote:
    Gdzie napisałem że handluję albo z takich materiałów korzystam?
    Gdzie coś takiego sugerowałem? Chdziło mi o to byś poparł swoją wypowiedź publikacjami niezależnych źródeł.
    Janusz_kk wrote:
    Materiałów obiektywnych nie będę szukał bo i po co, mam swoje doświadczenia.
    Tym bardziej mógłbyś się podzielić swoim doświadczeniem. Kuzyn zbudował dom ogrzewany pompą ciepła z wymiennikiem w gruncie a o powietrznych pompach miał negatywną opinię jeżeli chodzi o ich pracę przy ujemnych temperaturach powietrza.
    Janusz_kk wrote:
    Mnie zarzucasz ze pc to koszty a sam mu dokładasz jeszcze większe, ogrzewanie podłogowe to dość spora inwestycja
    Nie taka spora jeżeli planuje się zrobić wylewkę i potrafi samemu położyć kable grzejne. Pytałem autora co sądzi o takim rozwiązaniu bez podtekstu, ze powinien je wybrać.
    Janusz_kk wrote:
    jemu wystarczy trochę lepszy
    split z funkcją grzania, montaż w jeden dzień.
    czy możesz zaproponoiwać ten "trochę lepszy" gdyż
    Janusz_kk wrote:
    Akurat tymi aspektami sie interesuje od dawna i wiem jakie są za i przeciw.
  • #11
    jack63
    Level 43  
    vodiczka wrote:
    Kuzyn zbudował dom ogrzewany pompą ciepła z wymiennikiem w gruncie a o powietrznych pompach miał negatywną opinię jeżeli chodzi o ich pracę przy ujemnych temperaturach powietrza.

    Opinię? Tzn co mu się nie podobało? Jakieś pojęcie o pompach ciepła ma?
    Klimatyzator wyjdzie najtaniej licząc koszty inwestycyjne i eksploatacyjne. Na "wielkie mrozy, choć w obecnym klimacie mało szansowne, można się doubezpieczyć jakimś farelkiem i prostą automatyką, która nie pozwoli włączyć klimatyzatora poniżej -15oC i przełączy na farelka z prostym regulatorem temperatury.
    Verlar wrote:
    Nad sufitem jest mały strych, dach spadowy będzie wymieniony na blachodachówkę i będzie ocieplony

    Z zasady nie ociepla się dachu ale strop pod nim. Szczególnie jak dach będzie z blacho-dachówki. Dość, że powierzchnia ucieczki ciepła jest większa (dwa boki trójkąta), czyli straty też większe, to koszty ocieplenia wieksze. Do tego dochodzi problem skraplania się wody pod blachą a przez to szybszej korozji.
    Pod blachodachówkę tylko membrana paroprzepuszczalna mocowana kntr-łatami, a nad stropem wełna ze 20 cm.
    Przydała by się jednak wentylacja. Czyli komin wentylacyjny i nawiewniki. Wszystko zamykane na czas nieużytkowania.
    Aby być super zabezpieczonym, to można przewidzieć miejsce na piecyk kozę i jej komin.
  • #12
    Verlar
    Level 7  
    jack63 wrote:
    Aby być super zabezpieczonym, to można przewidzieć miejsce na piecyk kozę i jej komin

    Tego rozwiązania nie rozważam, budynek będzie otwartym studio + ubikacją. Aktualnie jest mały piecyk, którego się chcę pozbyć. Więc jedynie kominek by mógł wchodzić w grę, byłby ładną ozdobą + można by awaryjnie dogrzać.

    A jak to jest z klimą, poniżej jakich temperatur nie można ich używać?
  • #13
    jack63
    Level 43  
    Verlar wrote:
    A jak to jest z klimą, poniżej jakich temperatur nie można ich używać?

    Różnie... Przy czym są dwie kwestie:
    1. Dopuszczalna minimalna temperatura pracy ustalona przez producenta urządzenia po przekroczeniu (w dół) której urządzenie może(nie musi, ale jest niezalecane) się nie uruchomić lub zatrzymać.
    2. Temperatura, przy której tak spada sprawność, że lepiej, bo taniej i bezpieczniej dla urządzenia, grzać zwykłą grzałką.

    Trzeba pytać sprzedawców/producentów i dobrze mieć pisemne zapewnienie o warunkach poprawnej pracy urządzenia.
    Ściemy z ulotek reklamowych trzeba olać... Tam wszystko jest super-hiper.
    I tak montaż musi przeprowadzić firma chłodnicza, więc lepiej zebrać oferty z kilku firm. Potem zebranie opinii o tych firmach i wybór oferty.
    Najlepiej jak kupujemy klimatyzator z montażem w jednej firmie. Wtedy z reguły nie ma problemów z gwarancją. Mało tego, porządniejsze marki nie dopuszczają zakupu "samodzielnego".
    Lepiej zapłacić trochę więcej za porządny montaż i pełną gwarancję niż kombinować z zakupem w markecie i montażem przez pana "Wiesia" czy "Franka".
    Teraz jest dobry czas na zakupy i montaż. Już po sezonie a jeszcze w miarę ciepło.
  • #14
    Verlar
    Level 7  
    Akurat kuzyn robi w firmie z klimami to jest to dla mnie dobra informacja że jednym z lepszych sposobów to montaż klimatyzacji z funkcją grzania. Dziękuję serdecznie za porady i opinie ma temat ogrzewania klimatyzacją.
  • #15
    jack63
    Level 43  
    Verlar wrote:
    montaż klimatyzacji z funkcją grzania

    Od dobrych 15 lat wszystkie klimatyzatory mogą grzać. Taki standard. Kupienie nowego klimatyzatora tzw split beż grzania jest niemożliwe!
    A jakieś graty, piece akumulacyjne, to sobie wybij z głowy. To już przeżytek.
    I aby ci nie przyszło do głowy ogrzewać jakimiś piecykami na naftę czy LPG.
  • #16
    vodiczka
    Level 43  
    jack63 wrote:
    Opinię? Tzn co mu się nie podobało? Jakieś pojęcie o pompach ciepła ma?
    Pojęcie ma a nie podobało mu się to co napisałeś:
    jack63 wrote:
    Temperatura, przy której tak spada sprawność, że lepiej, bo taniej i bezpieczniej dla urządzenia, grzać zwykłą grzałką.
    oraz to że mieszka 50 km od Suwałk a do ogrzania miał sześciokrotnie większą powierzchnię niż autor tematu.
  • #17
    Janusz_kk
    Level 34  
    vodiczka wrote:
    Janusz_kk napisał:
    Gdzie napisałem że handluję albo z takich materiałów korzystam?
    Gdzie coś takiego sugerowałem? Chdziło mi o to byś poparł swoją wypowiedź publikacjami niezależnych źródeł.

    Sam sobie poszukaj, pc mocno staniały, więc dziś to oczywiste że bardziej się opłaca inwestować w pc niż grzałki.

    vodiczka wrote:
    Janusz_kk napisał:
    Materiałów obiektywnych nie będę szukał bo i po co, mam swoje doświadczenia.
    Tym bardziej mógłbyś się podzielić swoim doświadczeniem. Kuzyn zbudował dom ogrzewany pompą ciepła z wymiennikiem w gruncie a o powietrznych pompach miał negatywną opinię jeżeli chodzi o ich pracę przy ujemnych temperaturach powietrza.

    Podzieliłem się, skróciłem cały elaborat do końcowej konkluzji, nowoczesne dzisiejsze pc się opłaca szczególnie w takich warunkach jak u autora.
    A co do Twojego kuzyna to nie rozumiem zdziwienia, wszyscy producenci podaja parametry i charakterystyki i tam jest
    czarno na biały co się będzie działo w ujemnych temp. Co nie zmienia faktu że do -10.. -15 st i tak grzanie pc wychodzi taniej niż grzałką,
    nawet jak sama pc włącza grzałkę w środku.

    vodiczka wrote:
    czy możesz zaproponoiwać ten "trochę lepszy" gdyż

    Na pewno japończyki, a co dokładnie to i tak musi zobaczyć jakich instalatorów będzie miał w okolicy i na czym się znają,
    bo kupując coś mniej chodliwego można się naciąć na brak serwisu albo że serwis będzie się dopiero na autorze uczył.
  • #18
    vodiczka
    Level 43  
    Mam prośbę do autora tematu aby w 2021 roku poinformował nas jakie urządzenie grzewcze zainstalował i ile kosztowało go ogrzewanie w sezonie grzewczym 2020/2021
  • #19
    jack63
    Level 43  
    Janusz_kk wrote:
    Na pewno japończyki,

    Co masz na myśli?
    Dziś prawdziwych "japończyków" już ... nie ma. Są natomiast prawdziwi "cyganie"... czyli marketingowcy.
    Chyba nie widziałeś żadnego klimatyzatora od środka.
    Nawet słynny Daikin ma chińskie sprężarki i to w czymś bardziej skomplikowanym niż klimatyzator, mianowicie w VRV.
    Na obudowie napisano: Made in Belgium...
    vodiczka wrote:
    oraz to że mieszka 50 km od Suwałk

    Tamte okolice faktycznie są chłodniejsze, co się wiąże z trochę wyższymi kosztami ogrzewania. Jednak "gruntówka" to duży skok kosztów, więc i dużo dłuższy czas zwrotu inwestycji.
    Wbrew pozorom dla powietrznej pompy ciepła najbardziej obniżające efektywność są nie tylko niskie temperatury (-20 i niżej), ale około zerowe (0 - 4) temperatury z wysoką wilgotnością powietrza coraz dłużej występujące na południu Polski.
    vodiczka wrote:
    a do ogrzania miał sześciokrotnie większą powierzchnię niż autor tematu.

    A Ty znowu uparcie wyjeżdzasz z tą powierzchnią pomieszczeń. Zapomnij o niej, bo dziś to najmniej mówiący o potrzebach energetycznych parametr budynku i nie moż służyć do porównań.
  • #20
    Janusz_kk
    Level 34  
    jack63 wrote:
    Nawet słynny Daikin ma chińskie sprężarki i to w czymś bardziej skomplikowanym niż klimatyzator, mianowicie w VRV.

    No i co z tego? dzisiaj wszyscy prawie tam produkują, różnice występują w tym jak się kontroluje produkcję, firmy dbające o renomę ostro pilnują parametrów i wychodzi produkt ok, ale jak chińczyk robi bez kontroli to wychodzi "chińska" jakość.
  • #21
    Verlar
    Level 7  
    Z tego co słyszałem szef kuzyna poleca Sinclairy i takie głównie montują
  • #22
    vodiczka
    Level 43  
    jack63 wrote:
    A Ty znowu uparcie wyjeżdzasz z tą powierzchnią pomieszczeń. Zapomnij o niej, bo dziś to najmniej mówiący o potrzebach energetycznych parametr budynku i nie moż służyć do porównań.
    A ty się obudziłeś? Jakie "znowu" :?: Ja już skończyłem dyskusję :D ale skoro nie obudziłeś się do końca to przyjmij do wiadomości, że inne będzie zapotrzebowanie ciepła (przy tym samym średnim współczynniku przenikania ciepła) na ogrzanie domu mojego kuzyna i studia autora tematu.
    Kuzyn przed wyborem sposobu ogrzewania miał ten plus, że kilka działek wokół jego przyszłego domu było już zabudowanych i zamieszkanych, mógł więc porównać różne systemy ogrzewania u sąsiadów.
  • #23
    pawel1148
    Level 22  
    jack63 wrote:

    Wbrew pozorom dla powietrznej pompy ciepła najbardziej obniżające efektywność są nie tylko niskie temperatury (-20 i niżej), ale około zerowe (0 - 4) temperatury z wysoką wilgotnością powietrza coraz dłużej występujące na południu Polski.

    To akurat można między bajki włożyć. Im wyższa wilgotność, tym lepiej. Klimatyzatory poniżej 0 faktycznie mocno obniżają swoją sprawność, te tańsze działają do -15, są też wersje droższe do -25 (to są temperatury graniczne), ale poniżej -15 powietrze ma bardzo małą pojemność cieplną (w powietrzu głównie para wodna jest nośnikiem entalpii, a przy niskich temperaturach jest jej coraz mniej). Więc to wielkiej różnicy nie wnosi.

    Do klimatyzatora najlepiej dołożyć coś na wypadek awarii i na zimniejsze dni, bo sam klimatyzator nie wystarczy. Np. grzejnik elektryczny.
    Co do polecania Sinclairów była kiedyś jedna partia wadliwych, ale poza tym, to średnia chińska jakość z Midei. Inne chińskie klimatyzatory (poza Chigo), będą równie dobre. Nie wiem jak to z tym Chigo jest, ale one chyba nie sa z Midei i psują się na potęgę. Nie polecam.
  • #24
    W.Wojtek
    Phones specialist
    Co cokolwiek zrobisz fizyki nie oszukasz.
    To wyliczeni prymitywne, i niedokładne ale skalę problemu oddaje.
    40 m2 X 200W/m2 daje ok 8000 W (8 kW) Mocy grzewczej.
    Do tego mnożnik na straty z otwierania drzwi itp.
    Policz sobie cenę energii i wyjdzie coś ok 200 kWh x cena za kWh na DOBĘ.
    I sobie zobacz czy Cie na to stać, nawet jak będzie to połowa tej sumy bo kilka godzin dziennie, i tylko jak zimno itp.
  • #25
    Verlar
    Level 7  
    W.Wojtek wrote:
    Co cokolwiek zrobisz fizyki nie oszukasz.
    To wyliczeni prymitywne, i niedokładne ale skalę problemu oddaje.
    40 m2 X 200W/m2 daje ok 8000 W (8 kW) Mocy grzewczej.
    Do tego mnożnik na straty z otwierania drzwi itp.
    Policz sobie cenę energii i wyjdzie coś ok 200 kWh x cena za kWh na DOBĘ.
    I sobie zobacz czy Cie na to stać, nawet jak będzie to połowa tej sumy bo kilka godzin dziennie, i tylko jak zimno itp.


    Taryfa C11 = ~375zl za MWh (0,375zl za kWh) +21zl/msc(0.7zl/doba) NETTO

    Według Twojego wzoru:
    200 kWh × 0,375zl = 75zl netto (92zl brutto)
    Moim zdaniem te wyliczenia są naprawdę prymitywne i nie ma co na nie patrzeć, ale może się mylę.
    Nie wierze, że podtrzymując temperaturę za miesiąc grzewczy będę musiał płacić prawie 3k zł.
    Nikt by się na to nie decydował, a wiem że w nowych dobrze zaprojektowanych i ocieplonych domach takim sposobem ogrzewają.
  • #26
    vodiczka
    Level 43  
    Verlar wrote:
    Nie wierze, że podtrzymując temperaturę za miesiąc grzewczy będę musiał płacić prawie 3k zł.

    Zapotrzebowanie na ciepło może wynosić od 60 do 200 W/m² w zależności od energochłonności budynku a ta zależy również od różnicy temperatur na zewnątrz i wewnątrz budynku. Kolega W.Wojtek podał zapotrzebowanie maksymalne.
    Pompy ciepła a klimy z funkcją ogrzewania są dwukierunkowymi pompami ciepła, pozwalają uzyskać z 1 kWh energii elektrycznej więcej niż 2 kWh energii cieplnej."Pozorne perpetuum mobile" ;)
    Koszt ogrzewania studia powinien być znacznie mniejszy niż wyliczył Wojtek.

    Przykładowe dane z forum murator.pl. podane przez użytkownika domu.
    Dotyczą "klasycznej" pompy ciepła czyli z wymiennikiem w gruncie.
    Zużycie energii na potrzeby CO i CWU łącznie, miesiąc luty 2017rok.
    Zużycie: 385,33 KWh
    Koszt: 223,49 zł (0,58 zł/Kwh)
    COP: 4,23
    czas pracy sprężarki CO+CWU: 205h
    powierzchnia domu ok. 150 m²

    Gdy przeliczyć to na zapotrzebowanie mocy cieplnej na 1m² powierzchni (bez odliczenia energii zużytej na CWU) wychodzi około 52 W/m².
    Albo luty 2017 r był dość ciepły albo dom wyjątkowo dobrze ocieplony + potrójne szyby w oknach.
    Dla porównania moje dane z lutego 2011 roku: Budownictwo wielorodzinne, dom ocieplony, powierzchnia ogrzewana ok. 1000m². Ogrzewanie z elektrociepłowni przez zautomatyzowany węzeł cieplny.
    Temperatura na zewnątrz minus 9°C. Zużycie ciepła 240 MJ/h co odpowiada mocy cieplnej 67 kW czyli ok. 67 W/m² ogrzewanej powierzchni.
  • #27
    BUCKS
    Level 39  
    Verlar wrote:
    Według Twojego wzoru:
    200 kWh × 0,375zl = 75zl netto (92zl brutto)
    Moim zdaniem te wyliczenia są naprawdę prymitywne i nie ma co na nie patrzeć, ale może się mylę.

    Musisz pamiętać, że każde wyliczenia opierają się o jakieś założenia i jeśli są one spełnione to obliczenia są prawidłowe.
    Tylko teoria, a praktyka to 2 różne sprawy.

    Zwykle zapotrzebowanie na moc przyjmuje się w odniesieniu do największych mrozów. W Polsce można przyjąć, że średnio jest to -20.
    Więć zapotrzebowanie 200W/m2 oznacza tyle, że potrzebujesz taką moc dla mrozu -20.
    Ponieważ w sezonie grzewczym średnia temperatura wynosi zwykle ciut powyżej zera to można przyjąć, że średnio będzie to połowa z zakładanej wartości dla -20.
    Czyli z 200W/m2 średnio zrobi się 100W/m2.
    Ale pamiętaj, że to jest średnia, więc jeśli będzie zimniej to zużycie wzrośnie, a jeśli cieplej to zmaleje.

    Jeśli Twoje rzeczywiste zapotrzebowanie przy mrozach -20 będzie niższe np. 150W/m2 to średnio wyjdzie Tobie 75W/m2 i automatycznie obliczeniowe rachunki będą też mniejsze.
    Ponieważ nikt nie ma pewności jakie jest Twoje realne zapotrzebowanie na ciepło to każdy może snuć swoje teorie i szacunki ale dopiero praktyka pokaże, które wyliczenia były bardziej trafne, bo każdy przypadek powinien być rozpatrywany indywidualnie.
    Chyba, że masz certyfikat energetyczny to wtedy nie trzeba szacować ale można oprzeć się na danych z certyfikatu jako najbardziej wiarygodnych i zgodnych z rzeczywistością.

    Ogólnie taryfy z grupy C dla przedsiębiorstw są droższe niż taryfy G dla Kowalskiego.
    Różnice w kosztach kWh między dniem, a nocą w taryfie C12 nie są tak duże jak w taryfie G12, więc też potencjalne oszczędności z faktu posiadania ogrzewania akumulacyjnego będą mniejsze.
    Dlatego finalna wysokość rachunków poza Twoim zapotrzebowaniem będzie zależała od zastosowanego źródła ciepła. A z kolei źródło ciepła wpływa na wysokość kosztów początkowych i konieczność rozwiązania określonych problemów.
  • #28
    W.Wojtek
    Phones specialist
    A takie sobie rozważania.....
    Grzałem kiedyś mieszkanie 100 m2 2,75m wys.
    Tzw "środkowe, czyli na górze i na dole grzali sąsiedzi.
    Piece kumulacyjne, rachunki miesięczne od 1000 do 1900 . nie obeszło się bez włączania w taryfie I bo o 22 było 16 st.C.
    Teraz mam gazowe.
    I ciąg dalszy.
    Koszt o nie tylko opłata za energię,a le równie wydatki na inwestycję..
    I ty cały diabeł siedzi. Pompy ciepła gruntowej tam nie wsadzisz ( chyba że bardzo chcesz..) ale 30 000 w glebę.
    A może powietrzna?? Też droga.....
    Piece kumulacyjne-patrz wyżej.
    Można ponawieszać jakichś grzejników typu Farel-LuX panelowe itp ze sterowaniem czasowo-temperaturowym - wydatek najmniejszy, jak nie potrzebujesz to ściągasz i---- próbujesz sprzedać.
    Jeżeli chcesz tam siedzieć długo w tej stodole czy czymś tam to zainwestuj w porządne ocieplenie, okna i wentylację z rekuperacją, do tego posadzka na styropianie co najmniej 20 cm.
    I wersja oszczędna startowo ale droższa w użytkowaniu- grzejniki panelowe z nawiewem i precyzyjnym sterowaniu.
    Jak chcesz i masz kasę - klimatyzacja z ogrzewaniem.
    Żadne kloce kumulacyjne i tego typu wynalazki. A grzejniki olejowe- to kaloryfer z grzałką i olejem trafo zamiast wody..
    A dlaczego tam nie ma gazu???
  • #29
    Verlar
    Level 7  
    W.Wojtek wrote:
    Jeżeli chcesz tam siedzieć długo w tej stodole czy czymś tam to zainwestuj w porządne ocieplenie, okna i wentylację z rekuperacją, do tego posadzka na styropianie co najmniej 20 cm.

    Ocieplenie ścian zewnętrzne jest zrobione - styropianem, przede mną wymiana poszycia dachu i ocieplenie stropu od strony poddasza oraz planuję ocieplić podłogę tak jak piszesz.
    Możesz coś więcej napisać o tych grzejnikach panelowych vs klimatyzacją?
  • #30
    Ryszard49
    Level 37  
    W.Wojtek, po Twojej wypowiedzi wnioskuję, że jako jeden z nielicznych biorących udział w tej dyskusji naprawdę ogrzewałeś mieszkanie prądem.