Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Reulacja obr. silnika jednofazowego

20 Wrz 2005 16:16 4887 7
  • Poziom 11  
    Witam,

    Potrzebuję płynnie (albo skokowo - 5...10 wartości) sterować prędkością obrotową silnika, którego tabliczkę znamionową zamieszczam poniżej. Na stronach producenta silnika można się dowiedzieć, że jest to "silnik indukcyjny jednofazowy z kondensatorem pracy" Niestety zupełnie nie orientuję się w temacie.

    Dokładnie, chodziłoby mi o tylko regulację prędkości obrotowej silnika od prędkości minimalnej, powiedzmy 100 obr/min, do maksymalnej. Mam z związku z tym 2 pytania:
    1. Prawdopodobnie będę musiał użyć falownika. Nie wiem niestety jakiego typu. A może macie jakieś konkretne propozycje w granicach 300-800 zł
    2. Może jest jakiś prostszy sposób rozwiązania problemu - silnik ma 0,37kW i wydaje mi się, że strata mocy powiedzmy o 30-40% byłaby do zaakceptowania.

    P.S.
    Ktoś przede mną próbował zastosować falownik do tego silnika, ale nie dało to rezultatu – silnik kręcił się bardzo wolno, czasami stawał i można go było zatrzymać „jednym palcem”. Niestety nie mam kontaktu z tą osobą i nie wiem jaki to był falownik - prawdopodobnie nieodpowiedni :)

    Pozdrawiam,
  • Poziom 27  
    Moim zdaniem najlepiej kupić nowy silnik 3 fazowy i do tego falownik. Falowniki o takich mocach są tanie oraz mają zasilanie 1 fazowe. Jest to chyba najlepsze rozwiązanie.
  • Poziom 10  
    Jeżeli jest to silnik jednofazowy z rozruchem kondensatorowym i masz dostęp do zacisków uzwojenia głównego (U1, U2) i pomocniczego (Z1, Z2), to możesz zastosować regulator obrotów typu TR 600 firmy Multi - Elektronic Sp. z o. o. ze Świebodzic. Koszt pon. 100 zł. Podłączałem ostatnio silnik klatkowy jednofazowy z kondensatorem od wyciągu wentylacyjnego i zastosowałem ten regulator. I działa. Schemat podłączenia jest w instrukcji tego regulatora. Na pewno musisz zastosować od regulatora do silnika przewód 3- żyłowy + PE (czyli 4 żyły).
  • Spec od Falowników
    Witam,

    przemiennik który kolega koparek proponuje ma zasilanie jednofazowe ale wyjście trójfazowe więc NIE nadaje się do zasilania silnika jednofazowego

    pozdrawiam i zachęcam do uważnego czytania !
  • Spec od Falowników
    Nie miałem z tym do czynienia w praktyce, ale wydaje mi się, że kondensator wraz z indukcyjnością uzwojenia, które zasila, jest zestrojony na zasilanie 50Hz. Jeśli falownik poda 15Hz, to wyjdzie kit - prąd kondensatora będzie znikomy. A start od 1Hz na pewno się nie uda.
  • Poziom 14  
    Kolega falowniki.com ma rację. Byłem nieuważny. Dziękuję za zwrócenie uwagi i przepraszam.