Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Naprawa, modernizacja systemu centralnego ogrzewania

lgj 20 Oct 2019 13:00 867 9
Ochrona Domu
  • #1
    lgj
    Level 4  
    Witam.

    Chciałbym zasięgnąć porady w sprawie modernizacji mojego systemu grzewczego centralnego ogrzewania ale na początku opiszę moją historię.

    Sześć lat temu w nowo wybudowanym domu hydraulik wykonał mi instalację centralnego ogrzewania z piecem na paliwa stałe jak na schemacie nr 1.

    Naprawa, modernizacja systemu centralnego ogrzewania

    Układ jak widać to hybryda piec w układzie otwartym zaś reszta w zamkniętym.
    Piec umieszczony w piwnicy to SAS UWT 14kW, Wymiennik SONDEX SL 34-20tlbb. Pompki obiegowe GRUNDFOS trzybiegowe ręczne 50-60W w obiegu CO i kotłowym oraz 25-35W w obiegu CWU. Zbiornik wyrównawczy 20l z układem samo napełniającym zamontowany nad piecem na wysokości ok 1,9m. Zbiornik CWU 300l

    Dwa rozdzielacze na parterze. Pierwszy dla podłogówki 5 pętli z rotametrami i głowicami termostatycznymi i odpowietrznikami automatycznymi na listwach. Drugi dla 9 grzejników tez z głowicami termostatycznymi i odpowietrznikami. Oba rozdzielacze zasilane rurą Cu 28mmi powyżej rozdzielaczy wyprowadzone na poddasze tylko zasilanie rurą Cu 22 mm zakończone odpowietrznikami automatycznymi.

    Wszystko było ok do momentu, aż pewnej zimowej nocy zabrakło prądu w domu i zaczęło gotować wodę w piecu ponieważ zbiornik wyrównawczy był zasilany z hydroforu to w pewnym momencie zabrakło dopływu zimnej wody, ponieważ pompa hydroforu tez nie działała. Od tego momentu zaczęły być problemy z instalacją. Gdy temperatura wody kotłowej osiągała 75 stopni Celsjusza układ zaczynał się zapowietrzać co powodowało gwałtowny wzrost temperatury na piecu powyżej 100 stopni. Pomagało tylko ciągłe włączanie i wyłączanie pomp obiegowych bo tylko w ten sposób układ się samoczynnie odpowietrzał ale po chwili wszystko powracało. nie pomagało czyszczenie filtrów czy tez indywidualne odpowietrzanie pomp obiegowych.

    Zgłaszając problem hydraulikowi zostałem grzecznie mówiąc "olany" ale często tak bywa jak się wypłaci wszystkie pieniądze za usługę a gwarancja tylko "do bramy". Postanowiłem poszukać pomocy u innego instalatora i układ został przebudowany jak poniżej.

    Naprawa, modernizacja systemu centralnego ogrzewania

    Problem przegrzewania się instalacji został zażegnany i do chwili obecnej układ tak pracuje. Jak szybko jeden problem znikł tak szybko pojawiły się nowe. Paląc w takim układzie piec oraz komin strasznie obrasta sadzą oraz jest mokry podczas palenia. Powiecie, ze mokry opał ale zawsze kupuję węgiel w okresie letnim oraz drewno sezonuję 2 lata. Mam na tyle dużą kotłownię, że potrafię w niej zgromadzić opał na cały okres grzewczy. więc nie ma opcji, ze opał lezy na zewnątrz.

    Przeczytałem wiele wątków o podobnych problemach co mój i stwierdziłem,że może to być problem z niedogrzanym powrotem. I teraz mam dylemat jak przebudować instalację aby poprawić pracę pieca. Dodam jeszcze, że ten obecny układ nie powinien nawet nigdy być uruchomiony, ponieważ zabronione jest podłączenie pieca na paliwa stałe w układzie zamkniętym, bez zastosowania automatycznego zabezpieczenia termicznego upustowego i grupy bezpieczeństwa. Ale to powinien wiedzieć fachowiec z branży a nie inwestor. Dzięki temu forum dowiedziałem się o tym i uświadomiłem sobie, że mam "bombę" w kotłowni.

    Teraz pytania do Was wszystkich. Czy lepiej wrócić do poprzedniego układu i walczyć z tym zapowietrzającym się układem kotłowym, dodam, że między czasie wykonałem przyłącz wodny z sieci i problem z brakiem wody już jest wyeliminowany. Czy może zostawić obecny i zamontować jeszcze ten zawór upustowy termiczny oraz zawór czterodrogowy sterowany ręcznie ponieważ sterownik pieca nie ma opcji sterowania takim zaworem. Czy może zamiast zaworu czterodrogowego zamontować sprzęgło hydrauliczne w celu podniesienia temperatury powrotu.

    Proszę doradźcie co będzie lepsze, bo opinii i rad tych pseudo instalatorów z mojego regionu to ja już mam stanowczo po dziurki w nosie. Proszę nie brać tych słów do siebie bo mam na myśli tych dwóch panów, którzy wykonywali i poprawiali u mnie instalację grzewczą. Dodam, że cena tu nie grała pierwszych skrzypiec bo na etapie budowy domu wolałem wydać raz i nie wracać do tematu.

    Pozdrawiam i czekam na cenne rady:)
  • Ochrona Domu
  • #2
    stanislaw1954
    Level 43  
    Moim zdaniem zbiornik wyrównawczy powinien być na wyjściu, z odpowiednią rurą odprowadzająca parę wodną/powietrze. dotyczy to pierwszej wersji. Jeśli już zbiornik był na powrocie, trzeba było dać odpowietrznik na wyjściu rury z kotła. A tak zastanawiam się, jakiej wielkości był zbiornik, że nie dał rady uzupełnić ubytków.
  • #3
    lgj
    Level 4  
    Zbiornik wyrównawczy miał 15-20 litrów z automatycznym układem napełniania zimnej wody. Zbiornik był połączony z kanalizacja i nadmiar wrzącej wody i pary wylewa się do kanalizacji.

    Zastanawiam się czy warto przywracić instalacje do schematu 1. Czy nie lepiej zostawić układ zamknięty i zamontować sprzęgło hydrauliczne a za nim dać zawór trzydrozny na OG i OP. Między piec a sprzęgło zamontować pompę na powrocie oraz równolegle zasilanie CWU z dodatkową pompą.

    Obecny piec będzie pracował 7 sezon co może być już początkiem jego końca. Oby tak nie było ale może mnie w najbliższych latach czekać wymiana na nowy na biomasę i wtedy elementy które teraz zastosuje bede mógł wykorzystać w przyszłości ponieważ owe piece mogą pracować w układach zamkniętych.
  • Ochrona Domu
  • #4
    lgj
    Level 4  
    Panowie,
    Po lekturze na forum postanowiłem przebudować moją instalację centralnego ogrzewania tak jak na rysunku poniżej.

    Naprawa, modernizacja systemu centralnego ogrzewania

    W związku z powyższym mam pytanie. Jeżeli obwód kotłowy wykonam rurą Cu 35 (5/4 cala) to jaką pompę obiegową zastosować. Czy pompa o rozmiarze 25-40 nie będzie dławic przepływu czy muszę zastosować pompę o rozmiarze 32.
    Obecnie mam pompę w obwodzie C.O.(wg schematu POMPA 2) Grundfos 25-60 trzybiegową i chciałbym ją dać na obwód kotłowy (wg schematu POMPA 1) a na C.O. kupić z automatyczną regulacją obrotów (np Grundfos Alpha 1L)
    W instalacji dodatkowo zostanie zamontowany zawór schładzający dwu-funkcyjny DBV1 wpięty w obwód kotłowy.
    Rozważam również montaż zaworu trójdrożnego stało-temperaturowego 55 stopni Celsjusza ale to w przypadku jeżeli nadal będzie temperatura powrotu za niska.

    Proszę o opinie i ewentualne rady co do mojego pomysłu.

    Pozdrawiam i z góry dziękuję.
  • #5
    andrzej lukaszewicz
    Level 40  
    Na tak mały kocioł wystarczy rura 28 i pompa 25/...
    Swoją drogą Twoją instalacja jest kolejnym przykładem jak niepotrzebnie ludzie sobie komplikują życie mając kocioł gazowy i dokładają sobie koszty i problemy i dodatkową robotę. Czyli gorzej i drożej.
  • #6
    gersik
    Level 33  
    Mógłbyś uzasadnić tak rozbudowaną instalację? Chyba ze kasy za dużo.
  • #7
    lgj
    Level 4  
    [andrzej lukaszewicz] dziękuję za odpowiedź.
    Moj problem nie polega na sprzężeniu pieca gazowego z węglowy bo ja nie posiadam kotła na gaz. Ja potrzebuje tak przebudować instalacje, aby była ochrona powrotu kotła na paliwa stałe (wyższa temperatura) tak jak pisałem we wcześniejszych postach.
  • #8
    gersik
    Level 33  
    No to szkoda kasy na sprzęgło i dodatkowa pompę. Pompa i zawór 3d 55oC na powrót do kotła i druga pompa na bojler. Sterownik ogarniający dwie pompy i to wszystko. Najważniejsze to to abyś zrobił to w układzie otwartym a nie tak jak na rysunku.
  • #9
    lgj
    Level 4  
    [gresik]
    Jeżeli chodzi o sprzęgło to rzeczywiscie nie musi być ono montowane ale mam możliwość wykonania go za 0 zł przez spawacza z wieloletnim doświadczeniem. Sprzęgło sprawi że pompy nie będą podkradaly sobie wody co wydłuży ich życie. Wykonanie układu otwartego wiarze się z wyprowadzeniem rury zasilajacej i przelewowej do zbiornika wyrownawczego na poddaszu. Zamiast kucia ścian, stropów od piwnicy do poddasza i później ich naprawiania, to wolę kupić zawor upustowy DBV1 i zamknąć układ. Obecne przepisy dopuszczaja takie rozwiązanie.
  • #10
    gersik
    Level 33  
    Nic niczego nie będzie podkradać, ale to jest Twoja decyzja.
    Owszem, obecne przepisy pozwalają na układ zamknięty ale nie wiadomo czy producent twojego kotła przystosował go do układu zamkniętego.