Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
AM TechnologiesAM Technologies
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Zasilanie odbiorników 12V w samochodach elektrycznych

21 Paź 2019 11:09 348 4
  • Poziom 17  
    Drodzy forumowicze,
    poszukuję informacji o parametrach zasilania 12V w samochodach elektrycznych. Podobno istnieją w takich pojazdach pomocnicze akumulatory 12V (lub w przybliżeniu o takim napięciu) z układami ładowania z baterii napędu (400 V?), w celu umożliwienia zamontowania np. standardowych urządzeń audio (i być może oświetlenia). Czy ktoś może wskazać źródło takich informacji, jak dopuszczalne moce/prądy długotrwałego i krótkotrwałego obciążenia takiej instalacji 12V, zakres napięcia itp.?
    Pozdrawiam

    Dodano po 1 [godziny] 52 [minuty]:

    Dziwna rzecz się stała z moim wpisem.
    Rozpocząłem go frazą "Drodzy f o r o w i c z e" (spacje dodałem po to, by jakiś automat znowu nie "poprawił"), co jest zgodne z opinią językoznawców, np:
    https://dobryslownik.pl/slowo/forumowicz/209715/
    lub
    https://sjp.pwn.pl/poradnia/haslo/;7485
    a teraz jest, jak widać wyżej.
    Podobnie w moim wpisie były podane wartości 12 woltów z jednostką "V" oddzieloną spacją, co znowu wynika z:
    https://sjp.pwn.pl/poradnia/haslo/Odstepy-lub...brak-w-oznaczeniach-jednostek-miar;16709.html
    a teraz, jak widać, spacji brak.
    Czy to jakiś automat na forum tak modyfikuje wpisy?
  • AM TechnologiesAM Technologies
  • Poziom 32  
    Nie ma autokorekty, poprawki wprowadzają użytkownicy forum korzystając z opcji "Popraw błędy w pisowni". Czasem poprawią a czasem wprowadzą nowe błędy :)
  • AM TechnologiesAM Technologies
  • Poziom 39  
    Jak widzę nie dostałeś jeszcze odpowiedzi.
    Tak, w samochodach elektrycznych istnieje instalacja 12V i standardowa bateria ołowiowa. Napięcie 12V jest używane domzalinia świateł, wycieraczek, komputera pokładowego oraz rozrządu wysokiego napięcia. Napięcie 400V jest używane do zasilania silnika trakcyjnego oraz pompy ciepła (maksymalny zaobserwowany pobór mocy to ok 4.5kW). Za wytwarzanie napięcia „pokładowego” odpowiedzialna jest przetwornica DC-DC. Nie znam jej parametrów, ale skoro jest buforowana akumulatorem to zbyt wielkie przeciążenia jej nie grożą. Zaobserwowałem maksymalny pobór mocy ok 600W (światła, wycieraczki i szyba grzejna). Ale, co jak co, raczej przy włączonej przetwornicy nie ryzykowałbym pożyczania prądu innemu pojazdowi. Fakt działania lub nie przetwornicy sygnalizuje najzwyklejsza kontrolka z symbolem baterii znana z klasycznych pojazdów.
    Jako ciekawostkę mogę podać, że w przypadku rozładowania baterii 12V nie jest możliwe uruchomienie pojazdu, nawet z naładowaną baterią trakcyjną.
  • Poziom 17  
    Dzięki za odpowiedź.
    Jak wspomniałem wcześniej, interesuje mnie długotrwałe obciążenie (wielogodzinne) obwodu zasilania 12 V, dlatego moc doładowania jest parametrem krytycznym. Bufor, jaki stanowi akumulator kwasowy 12 V, bez wystarczającego ciągłego dopływu energii ulegnie rozładowaniu, bowiem mnie jest potrzebna moc na poziomie 250 - 300 W.
    Doszła jeszcze inna kwestia: cykle pracy akumulatora 12 V. W pojeździe klasycznym napięcie w instalacji podczas pracy silnika zwykle (przy naładowanym akumulatorze) ma wartość bliską 14 V. Jak się okazuje, w pojazdach elektrycznych poza momentem doładowania obciążony akumulator "przysiada" do ok. 12 V, co też ma wpływ na pracę urządzeń, które chcę dołączyć. No ale to już jest inny problem.
    Pozdrawiam.
  • Poziom 39  
    W moim elektrowozie podczas włączonego trybu jazdy (odpowiednik uruchomionego silnika w klasycznych samochodach, co jest sygnalizowane zieloną kontrolką samochodziku ze strzałkami w przód i tył) jest zawsze ok 14 V na instalacji. Kiedyś włożylem taki woltomierz do gniazda zapalniczki i obserowałem jego wskazania.
    Możliwe, że przetwornica jest wyłaczana w momencie niskego stanu naładowania baterii trakcyjnej, aby jej dodatkowo nie obciążać.