Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Computer Controls
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Nowe mikrokontrolery do sterowania silnikami

ghost666 21 Paź 2019 09:44 402 2
  • Nowe mikrokontrolery do sterowania silnikami
    Niektóre mikrokontrolery dostępne na rynku zostały zaprojektowane do jednoczesnego sterowania więcej niż jednym silnikiem. Znajdują swoje zastosowanie w urządzeniach takich jak klimatyzatory, pralki czy zmywarki. Ponadto aplikacje przemysłowe, takie jak falowniki, zasilacze bezprzewodowe (UPS), a także systemy grzewcze, wentylacyjne i klimatyzacyjne, mogą wykorzystywać tego rodzaju elementy.

    Obecnie mikrokontrolery stanowią jedną z najważniejszych technologii - ich obecność jest aktualnie krytyczna we wszystkich aplikacjach w systemach wbudowanych. Aplikacje sterowania silnikiem elektrycznym są zwykle realizowane przez połączenie dedykowanego sterownika i jednostki sterującej w postaci mikrokontrolera.

    Mikrokontrolery o niskim poborze mocy

    Konieczność przedłużenia czasu pracy na baterii wymaga redukcji poboru energii wszystkich komponentów sprzętowych, zwłaszcza mikrokontrolerów. Na etapie projektowania trzeba zrozumieć kompromisy i ocenić różnice w charakterystyce mikrokontrolerów na rynku. Urządzenia te produkowane są w technologii CMOS. Charakteryzuje ją zarówno zachowanie statyczne, jak i dynamiczne, jeśli chodzi o pobór prądu. W przypadku tego rodzaju technologii należy wziąć pod uwagę prąd pobierany, gdy tranzystory się nie przełączają (prądy upływowe) i prąd pobierany, gdy przełączniki działają.

    Zapotrzebowanie na energię w mikrokontrolerze zależy od jego trybu pracy i warunków środowiskowych. Ma on trzy główne tryby działania, w których może funkcjonować: normalny, tryb oczekiwania i zatrzymanie. Oczywiście w trybie normalnym mikrokontroler jest w pełni działający, w tym trybie układ pobiera najwięcej energii, ale bardzo często to w tym trybie układ przebywa najczęściej. Na szczęście rozwój coraz bardziej specyficznych i kompletnych urządzeń peryferyjnych na pokładzie mikrokontrolerów umożliwił coraz ściślejszą integrację obwodów sterujących, a w konsekwencji zmniejszenie przestrzeni i rozproszonej mocy.

    Układy o wysokiej wydajności

    Mikrokontrolery M3H firmy Toshiba zawierają w sobie wysokowydajne obwody analogowe i posiadają szeroki zakres niezbędnych funkcji do sterowania silnikiem. Seria obejmuje układy od 64 do 144 pinów, z 256 KB do 512 KB pamięci Flash i 32 KB pamięci danych. Pracują one z zegarem do 80 MHz. Zintegrowane funkcje obejmują m.in. 12-bitowy przetwornik ADC oraz 8-bitowy DAC. Ponadto Toshiba oferuje rozwiązania, które obejmują cyfrowe akceleratory algorytmów obsługujących silniki.

    Microchip dsPIC33CK to dwurdzeniowy układ do sterowania silnikiem. W przypadku szybkiego sterowania układ wykorzystuje rejestry zmniejszające opóźnienie i dodatkowe instrukcje przyspieszające cyfrowe przetwarzanie sygnału. Mikrokontroler ten ma małe wymiary i jest dostępny w obudowach ?QFN i TQFP. Układ oferuje do 100 MIPS, co pozwala bez problemu sterować bezczujnikowymi silnikami bezszczotkowymi.

    32-bitowe mikrokontrolery Microchip obejmują szeroki zakres aplikacji do sterowania silnikiem. Seria mikrokontrolerów SAM C Cortex-M0+ opiera się na dziesięcioleciach innowacji i doświadczenia w technologii wbudowanej. Urządzenia te łączą wydajne sterowanie silnikiem i energooszczędność ze zoptymalizowaną architekturą i zestawem urządzeń peryferyjnych.

    Nowe mikrokontrolery do sterowania silnikami
    Układy z serii SAM C2x są obsługiwane przez IDE Microchip/Atmel Studio, Atmel Studio Framework oraz START, zapewniający tutoriale i pomoc w konfiguracji. W przypadku projektowania urządzeń, seria układów SAM C2x jest obsługiwana przez zestaw uruchomieniowy Xplained Pro (ATSAMC21-XPRO), który pozwala na wykorzystanie dodatkowych modułów w stylu Arduino. Do aplikacji sterowania silnikiem BLDC Microchip oferuje również platformę programistyczną 24 V - ATSAMD21BLDC24V-STK - z pełnym stopniem mocy.

    Źródło: https://www.eetimes.eu/microcontrollers-for-motor-control-systems/

    Fajne! Ranking DIY
    O autorze
    ghost666
    Tłumacz Redaktor
    Offline 
    Fizyk z wykształcenia. Po zrobieniu doktoratu i dwóch latach pracy na uczelni, przeszedł do sektora prywatnego, gdzie zajmuje się projektowaniem urządzeń elektronicznych i programowaniem. Od 2003 roku na forum Elektroda.pl, od 2008 roku członek zespołu redakcyjnego.
    ghost666 napisał 9464 postów o ocenie 7217, pomógł 157 razy. Mieszka w mieście Warszawa. Jest z nami od 2003 roku.
  • Computer Controls
  • #2
    krisRaba
    Poziom 28  
    Hmm, tytuł brzmi: " Nowy mikrokontroler do sterowania silnikami od Texas Instruments", okej, super, ciekawe co mają nowego... czytam czytam, a tu:
    ghost666 napisał:
    Mikrokontrolery M3H firmy Toshiba zawierają...
    eee, no dobra, czytam czytam...
    ghost666 napisał:
    Microchip dsPIC33CK to dwurdzeniowy układ do sterowania silnikiem.

    whaaat?
    ghost666 napisał:
    Układy z serii SAM C2x są obsługiwane przez IDE Microchip/Atmel Studio

    aaaaaa... zwariuję :P O czym jest ten artykuł? Bo na pewno nie o tym, co w tytule :lol:
  • Computer Controls
  • #3
    ghost666
    Tłumacz Redaktor
    krisRaba napisał:
    Hmm, tytuł brzmi: " Nowy mikrokontroler do sterowania silnikami od Texas Instruments", okej, super, ciekawe co mają nowego... czytam czytam, a tu:
    ghost666 napisał:
    Mikrokontrolery M3H firmy Toshiba zawierają...
    eee, no dobra, czytam czytam...
    ghost666 napisał:
    Microchip dsPIC33CK to dwurdzeniowy układ do sterowania silnikiem.

    whaaat?
    ghost666 napisał:
    Układy z serii SAM C2x są obsługiwane przez IDE Microchip/Atmel Studio

    aaaaaa... zwariuję :P O czym jest ten artykuł? Bo na pewno nie o tym, co w tytule :lol:


    Nie wiem skąd ten TI się tam wziął ;d poprawiłem. Dzięki za uwagę.