Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
PCBway
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

[Rozwiązano] Moment rozruchowy silnika - Nietypowa wartośc momentu rozruchowego względem znam

24 Paź 2019 19:43 201 8
  • Poziom 8  
    Witam bardziej doświadczonych kolegów,

    Chciałbym poruszyć jedną kwestię która nie daje mi obecnie spokoju. Wykonuję właśnie badania (typowe pomiary charakterystyk ) silnika indukcyjnego. Co prawda wykonałem je w dwóch wariantach, przy oryginalnym fabrycznym wirniku, oraz mocno zmodyfikowanym, jednak nie różnice pomiędzy nimi stanowią moją obawę. W toku badań wykonałem prosty układzik do pomiaru momentu obciążenia silnika. Cały zestaw składa się z silnika, hamulca wiroprądowego oraz właśnie układu mierzącego moment opartego na czujniku tensometrycznym podłączonym do banalnie prostego układu Arduino ( prostota i oszczedność czasu ). Do tej pory wyniki były poprawne, czujnik pokazywał wiarygodne wartości momentu z zakresu 0-5,5 Nm w zależności od tego jak mocno obciążałem hamulec wiroprądowy. Postanowiłem zmodyfikować ten układ aby móc zmierzyć również moment rozruchowy. Wirnik został w ten sposób zablokowany, aby przy rozruchu mógł jedynie stworzyć nacisk na czujnik, ale uniemożliwić dalszy obrót. Silnik został przyłączony bezpośrednio do sieci, poprzez stycznik i przekaźnik czasowy ustawiony na około sekundę. Tym sposobem stworzyłem prosty układ do pomiaru momentu, przy którym silnik pracuje na zwarciu przez bardzo krótką chwilę i mierzy moment rozruchowy. Sposób ten wyczytałem w jednym z akademickiej instrukcji ćwiczeń laboratoryjnych i dostosowałem pod swoje potrzeby. Jakie było moje zdziwienie gdy po kilku próbach uśredniony wynik takiego momentu rozruchowego wyniósł dla jednego wirnika 14,5 Nm a dla drugiego 8,4 Nm. Oznacza to że oba te wyniki są znacznie wyższe od momentu znamionowego. Z tego wiem to moment rozruchowy zgodnie z typowymi charakterystykami w literaturze powinien być mniejszy, a nie większy od znamionowego, dlatego też unika się rozruchów pod pełnym obciążeniem, z obawy o możliwość utknięcia . A może to kwestia tylko orientacyjnego wykreślenia tych charakterystyk, bez zachowania proporcji w literaturze i jednak jest to możliwe ? Silnik jest trójfazowy i ma moc 800 W.

    Z góry dziękuję za pomocne odpowiedzi
  • PCBway
  • Poziom 15  
    Popatrz dobrze na charakterystyke mechaniczną silnika asynchronicznego.
    Jest coś takiego jak moment krytyczny.
    W pierwszej chwili czasowej, moment rozruchowy jest mniejszy od znamionowego, ale on rośnie osiągając
    wartość krytyczną (moment maksymalny), następnie maleje osiągając wartość znamionową przy znaminowym obciążeniu.

    Jest coś takiego jak przeciążalność silnika indukcyjnego, charakteryzuje ona, ile razy moment krytyczny jest większy od momentu maksymalnego
  • PCBway
  • Poziom 8  
    Na przykładzie tej grafiki : Moment rozruchowy silnika - Nietypowa wartośc momentu rozruchowego względem znam
    Mi się wydaje że tak naprawdę chodzi dokładnie właśnie o ten moment w pierwszej chwili czasowej, gdzie n=0 a s=1, bo moje koło jest zablokowane mechanicznie, silnik nie rozwija żadnej prędkości przy tej próbie. Według mojego rozumowania, jesteśmy więc w punkcie oznaczanym jako moment rozruchowy Mr i nie poruszamy się dalej w żadną ze stron wykresu, moment maksymalny jest dalej, przy innej wartości poślizgu, gdy silnik już rozwinie jakąś prędkość. Ale jak sam przyznałeś początkowo moment ten jest mniejszy od znamionowego, więc niestety nadal nie rozumiem jak to się ma do moich wyników i jak to interpretować. Zmierzyłem moment maksymalny zamiast rozruchowego ? Jakoś nie mogę się z tym pogodzić, skoro wirnik jest nieruchomy.
  • Pomocny post
    Poziom 15  
    Z czym się nie możesz pogodzić, że moment rozruchowy jest większy niż znamionowy ? Średnio 1.7-2.7 raza, maksymalny średnio 2-3.3 raza ? Czego was tam uczą w tych szkołach....

    Zaznacz punkt na wykresie powyżej Twoim zdaniem gdzie jest moment znamionowy, bo widać że nie wiesz gdzie...
  • Poziom 8  
    Jak mam być szczery to zawsze od wszystkich tak słyszałem i na charakterystykach również tak było zawsze zaznaczane, moment rozruchowy poniżej znamionowego, ale skoro wykonałem próby przy pełnym obciążeniu silnika i ruszył przy rozruchu bezpośrednim to na logikę znaczy ze faktycznie musi być większy. Wiem ze punkt jest gdzieś na stabilnej części, pomiędzy sk a s=0, ale pewnie jest to orientacyjne położenie jedynie. Zawsze lepiej się upewnić dlatego pytam.
  • Pomocny post
    Poziom 20  
    Żeby nie "teoryzować":), spojrzałem do danych silników klatkowych takich większej mocy znanego producenta, standardowo moment rozruchowy 0,9 - 1,2Mn a specjalne wykonanie 1,4 - 1,7 Mn, moment krytyczny ( mniej więcej tyle samo przeciążalność momentem ) 1,7 - 2,5 Mn.
    W starej literaturze zalecają wykonanie pomiarów w różnych położeniach wirnika.
  • Pomocny post
    Poziom 15  
    Nie wiem skąd takie dane bierzecie. Silnik który ma mniejszy moment rozruchowy niż znamionowy to chyba tylko w napędzie wentylatora w piekarniku albo jakieś ekstremalne przypadki synchroniczne w mocach mierzonych w MW.

    Zwyczajne silniki klatkowe 3f w zakresie mocy0.09-315kW poniżej:

    Gratis charakterystyka typowego silnika do napędu np. 'krajzegi'.

    Moment rozruchowy silnika - Nietypowa wartośc momentu rozruchowego względem znam
  • Pomocny post
    Poziom 20  
    W moim przypadku z kart katalogowych producentów silników, np. firmy EMIT, oczywiście w żadnej mierze nie neguję Twoich danych. Typów silników, mocy itp. jest na tyle, że pomieszczą różne wartości związane z poruszaną kwestią.
  • Poziom 8  
    Koledzy rozwiali wątpliwości, wspomogli wiedzą, już wszystko wiem, dzięki ze wszelką pomoc i załączniki.