Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Trafo z UPS do prostownika z automatyką

zombek301 25 Oct 2019 15:59 5121 41
NDN
  • #1
    zombek301
    Level 9  
    Witajcie. Chciałbym prosić o pomoc w doborze odpowiedniego transformatora do prostownika samochodowego 12V. Z góry przepraszam za brak wiedzy i proszę o wyrozumiałość. Prostownik chciałbym zaopatrzyć w moduł wyłączjący automatycznie po osiagnięciu napiecia 16V. Np. AVT 3166 jak w tym projekcie
    http://zst-skarzysko.pl/wp-content/uploads/2019/01/Prostownik-automatyczny-15A.pdf
    ewentualnie
    http://serwer1708581.home.pl/Design/lad_pb.html#regpro2

    Ze wzgledu na cenę nowych transfomatorów myślałem o używanych od UPS z recyclingu.
    Czy któryś z wymienionych się nadaje?
    http://allegro.pl/ShowItem2.php?item=7912552310
    http://allegro.pl/ShowItem2.php?item=8265961734
    http://allegro.pl/ShowItem2.php?item=8265961734

    http://allegro.pl/ShowItem2.php?item=8390195449
  • NDN
  • #3
    ryber
    Level 13  
    Pewnie nada się taki, który spełnia warunek z linku: http://serwer1708581.home.pl/Design/lad_pb.html#regpro2. Do zbudowania prostownika potrzebny jest transformator o napięciu około 15-18V.

    Dodano po 2 [minuty]:

    Nie koniecznie link: http://allegro.pl/ShowItem2.php?item=8265961734 deklaruje 18,5V
  • Helpful post
    #4
    Grzegorz_madera
    Level 37  
    Transformatory z UPS generalnie nie nadają się do prostowników. Chyba, że takich bez żadnej automatyki, a i tak można z nich pobierać znacznie mniejszą moc niż deklarowana jest w UPS-ie, bo są zaprojektowane do pracy chwilowej.
  • NDN
  • #5
    zombek301
    Level 9  
    Grzegorz_madera wrote:
    Transformatory z UPS generalnie nie nadają się do prostowników. Chyba, że takich bez żadnej automatyki, a i tak można z nich pobierać znacznie mniejszą moc niż deklarowana jest w UPS-ie, bo są zaprojektowane do pracy chwilowej.

    Ok. Wielkie dzieki za uświadomienie. I wyprowadzenie mnie z błednego założenia.
  • #6
    Grzegorz_madera
    Level 37  
    Ja też na początku chciałem iść w stronę UPS, ale odpuściłem. Te transformatory mają za małe napięcie żeby użyć tyrystorów do regulacji i są przystosowane do pracy krótkotrwałej. Może z 500W transformatora udałoby się pobierać 150W w trybie ciągłym, ale nie o to chodzi. Jedynie możesz wykorzystać rdzeń od takiego transformatora i uzwoić na nowo.
  • #7
    Strumien swiadomosci swia
    Level 43  
    zombek301 wrote:
    Ok. Wielkie dzieki za uświadomienie. I wyprowadzenie mnie z błednego założenia.

    Nic bardziej mylnego zrobiłem kilka prostowników z UPS , biją na łeb te orginalne !!!!

    Dodano po 6 [minuty]:

    https://allegro.pl/oferta/transformator-na-prostownik-230v-2x7-5v-8109163442?reco_id=4ea3f8f3-f7b9-11e9-9674-b8ca3a6ab0c8755aa386fe7e14ee7421a14291fbf951
  • #8
    remot
    Level 32  
    Strumien swiadomosci swia wrote:

    Nic bardziej mylnego zrobiłem kilka prostowników z UPS , biją na łeb te orginalne !!!!


    Potwierdzam w 100%.

    Czasami trochę kombinacji trzeba. Uzwojenia wtórne wielu po jakieś 8-9V ( aluminium ) są połączone równolegle ale można je połączyć szeregowo.
    Do prostowników z regulacją nadają się doskonale.
  • #9
    Rafael22
    Level 21  
    Transformatory z UPS się nadadzą pod warunkiem, że są o odpowiedniej mocy.
    Z UPS 500VA będą za słabe, to nie moc trafa.

    Zrobiłem fajny prostownik z UPS Lupus 700 (trochę słaby ale jak za darmowo dostałem :) ) , ostatnio kupiłem dwa UPS Lupus 1000 (jak śnieg spadnie to się zajmę tematem) z których chce zrobić prostowniki automatyczne, cena za używany około 80zł za sztukę, trafo i fajna obudowa metalowa z wentylacją, tylko trzeba czekać na okazję :D
  • Helpful post
    #11
    Rafael22
    Level 21  
    Grzegorz_madera wrote:
    No właśnie o tym pisałem. Przeważnie trafiają się z napięciem wtórnym 2x7,5V w stanie jałowym i mocy chwilowej 500VA. A to za mało na prostownik tyrystorowy. Potrzeba minimum 16V pod obciążeniem.


    Ja mam zrobiony na trafie z napięciem jałowym 14,3V i bez problemu na automat się nadaje mam go chyba już drugi rok.

    Dla potomnych bo mam spisane parametry transformatorów z kilku UPS-ów na pewno komuś te dane się przydadzą.

    UPS BNT 600AP
    Transformator nr RT 7000BH
    Przekrój rdzenia 14,08cm2
    Moc transformatora około 126,88VA
    Uzwojenie pierwotne(230V) cinkie przewody: niebieski - czarny
    Uzwojenie wtórne:
    19,3V cienki przewód zielono-czarny
    7,5V grube przewody niebieski- czerwony oraz czarny czerwony
    15V grube przewody niebieski - czarny

    APC Back UPS 600
    Transformator nr 430-2030.2
    Przekrój rdzenia 16,66cm2
    Moc transformatora około 177,64VA
    Uzwojenie pierwotne(230V) cienkie przewody: czarny - biały
    Uzwojenie wtórne:
    19,75V cienki przewód niebieski - brązowy
    8,22V grube przewody biały-fioletowy oraz żółty -fioletowy
    16,44V grube przewody biały - żółty

    APC Back UPS 650
    Transformator nr 430-2030A.3
    Przekrój rdzenia 17cm2
    Moc transformatora około 184,96VA
    Uzwojenie pierwotne(230V) cienkie przewody: czarny - biały
    Uzwojenie wtórne:
    19,7V cienki przewód niebieski - brązowy
    8,15V grube przewody biały-fioletowy oraz żółty -fioletowy
    16,3V grube przewody biały - żółty

    UPS Lupus 700
    Transformator nr 290-096A00-A0
    Przekrój rdzenia 12,8cm2
    Moc transformatora około 104,86VA
    Uzwojenie pierwotne(230V) cienkie przewody: niebieski-brązowy
    Uzwojenie wtórne:
    14,3V grube przewody żółty - czerwony oraz zielony- czerwony
    28,6V grube przewody żółty - zielony

    26,5V cienkie przewody żółty-niebieski oraz żółty - niebieski
    53V cienkie przewody żółty- żółty

    UPS Lupus 1000
    Transformator nr TU 9660-A0
    Przekrój rdzenia 19cm2
    Moc transformatora około 231,04VA
    Uzwojenie pierwotne(230V) cienkie przewody: ....... (uzupełenie na dniach)
    Uzwojenie wtórne:
    7,1V grube przewody żółty - czerwony oraz zielony- czerwony
    14,2V grube przewody żółty - zielony

    Od siebie dodam, że obudowy z UPS APC Back 600 i 650 nie mają wentylacji, trzeba rzeźbić
    Obudowy z UPS Lupus 700 i 1000 mają bardzo dobrą wentylację

    Trafo z UPS do prostownika z automatyką

    Trafo z UPS do prostownika z automatyką Trafo z UPS do prostownika z automatyką
  • #12
    remot
    Level 32  
    Rafael22 wrote:

    Ja mam zrobiony na trafie z napięciem jałowym 14,3V i bez problemu na automat się nadaje mam go chyba już drugi rok.



    Się kolega napracował z opisami i w ogóle z konstrukcją - to fakt.
    Pełen szacunek.
    Zakładam, że układ regulacji zrobiony na tyrystorze, tylko... nie pasuje mi ta wartość napięcia.
    Robiąc coś podobnego kiedyś musiałem mieć min. 16V AC " na sucho".
  • #13
    gimak
    Level 40  
    remot wrote:
    Rafael22 napisał:

    Ja mam zrobiony na trafie z napięciem jałowym 14,3V i bez problemu na automat się nadaje

    Przy tym napięciu, napięcie szczytowe wynosi 20.3 V, więc może możliwości regulowania prądu tyrystorem mogą być małe, ale układ kontroli napięcia ma tu już pełne pole do działania, a to wg mnie, decyduje o tym czy to jest automat.
  • #14
    Rafael22
    Level 21  
    remot wrote:

    Zakładam, że układ regulacji zrobiony na tyrystorze, tylko... nie pasuje mi ta wartość napięcia.
    Robiąc coś podobnego kiedyś musiałem mieć min. 16V AC " na sucho".


    W stopce masz link do regulatora jaki wykonałem w tym prostowniku.
    Układ działa jest pełna regulacja oraz automat. Lepsze by było 15 czy 16V no ale jak się nie ma, to się daje co się ma.
    Jedynie trafo małe bo około 106VA ale w krótce będzie zima, na podwórku roboty mniej to się wezmę za zrobienie kolejnych dwóch tym razem na bazie LUPUS 1000, w tym z dodanym wentylatorem do chłodzenia. Radiator jaki zastosowałem to 12,5cm szerokości na 8cm wysokości, rzeberka 3,5cm
    Przeróbki obudowy z UPS lupus są nie wielkie i w zasadzie wygląda jak by był taki z fabryki.

    Kolego Gimak a Ty nie robiłeś automatu na trafie 12V?
  • #15
    gimak
    Level 40  
    Rafael22 wrote:
    Kolego Gimak a Ty nie robiłeś automatu na trafie 12V?

    Owszem robiłem dla swoich potrzeb prostowniki na bazie trafo 12VAC (na biegu jałowym), ale bez regulacji prądu, bo ona jest niepotrzebna - akumulator w zależności od stopnia rozładowania sam sobie dobiera wielkość pobieranego prądu i na końcu ładowania ustala się równowaga prądowa między pobieranym prądem i stratami ładunku w wyniku samorozładowywania się akumulatora. To jest wg mnie typowy samograj.
    Natomiast w zależności od tego, czy to jest akumulator z dostępem do cel czy bez oraz przyjętego maksymalnego napięcia do jakiego ładujemy akumulator (np do 14.4 czy 14.8 V), może okazać się zasadne zastosowanie układu kontroli tego napięcia. Wtedy taki prostownik można uznać za automat, ale automat nieidiotoodporny (za idiotoodporny uważam prostownik odporny na zwarcie, czy odwrotne podłączenie).
    Przy wyższych napięciach trafo, na pewno zachodzi konieczność regulacji prądu ładowania i kontroli napięcia.
  • #16
    ^ToM^
    Level 41  
    Grzegorz_madera wrote:
    No właśnie o tym pisałem. Przeważnie trafiają się z napięciem wtórnym 2x7,5V w stanie jałowym i mocy chwilowej 500VA. A to za mało na prostownik tyrystorowy. Potrzeba minimum 16V pod obciążeniem.


    Właściwie jak transformator ma 14 V bez obciążenia, to nadaje się już na prostownik. Prąd ładowania spada w trakcie wzrostu napięcia na zaciskach akumulatora, przez co 14 V x 1,41 - 2 x 0,8 V = 18 V. Te 18 V to jest aż za nadto. Oczywiście mówimy o dużym sztywnym transformatorze a nie o jakimś maluchu.
    Prostownik do ładowania akumulatorów samochodowych powinien mieć wyższe napięcie, niż ładowarka w UPS'ie, która w założeniu ładuje akumulator do 13,7 V - tryb buforowy.
    Niestety, w zależności od rodzaju UPS'a spotka się transformatory z za niskim napięciem wtórnym lub za wysokim. Jak za wysokie, pół biedy - można odwinąć nieco zwojów a jak za niskie to raczej nie ma miejsca na dozwojenie.
  • #17
    zombek301
    Level 9  
    Kupiłem taki gotowy prostownik za 115 zł. Wcześniej chciałem złożyć sam. Ale sam markowy transformator kosztował 130zł. Indel TST 200/007 jaki był użyty w projekcie AVT 3166.
    Prostownik nieobciążony daje napięcie 12,3V. Ladowany akumulator bez problemu osiaga napięcie ponad 16V pod koniec ładowania.
    Teraz myślę jaki moduł użyć do automatycznego zakończenia pracy. Nie wiem czy AVT 3166 da się zaprogramować na wyłączenie przy ok 16,1V? W instrukcji pisze tylko o 14,4. Producent nie udziela odpowiedzi na to pytanie.
    Mam jeszcze Chiński moduł ładowania baterii litowych. Próba tego dziwadła połączonego z prostownikiem pokazała, że da się zaprogramować końcowe napięcie.
    https://youtu.be/dnhr5R8X1nk
    Trafo z UPS do prostownika z automatyką Trafo z UPS do prostownika z automatyką Trafo z UPS do prostownika z automatyką
  • #18
    gimak
    Level 40  
    zombek301 wrote:
    Teraz myślę jaki moduł użyć do automatycznego zakończenia pracy.

    Jak lubisz mieć satysfakcję - "to moje dzieło", to możesz spreparować coś takiego jak ja mam. Tu jest link do schematu https://www.elektroda.pl/rtvforum/viewtopic.php?p=17752038#17752038
    Jedyny mankament to ten, że trzeba najpierw podłączyć prostownik do akumulatora, a następnie prostownik do sieci - odłączanie w odwrotnej kolejności, bo inaczej przekaźnik dostaje czkawki.
  • #19
    remot
    Level 32  
    zombek301 wrote:
    Ladowany akumulator bez problemu osiaga napięcie ponad 16V pod koniec ładowania.


    I uważasz, że to jest prawidłowo?
  • #20
    zombek301
    Level 9  
    Nie do końca. Bo próbowałem na starym zasiarczonym akumulatorze. Ale w jego stanie taki wzrost napięcia jest chyba normalny. Nowy ładuje się łagodniej.
    Z serwisu AVT przyszła odpowiedź. Że 3166 nie ma takiej możliwości by zakończyć ładowanie przy 16,1V.
  • #21
    gimak
    Level 40  
    zombek301 wrote:
    by zakończyć ładowanie przy 16,1V.

    Z ciekawości dopytam, co rozumiesz przez zakończenie ładowania, stan w którym napięcie na ładowanym akumulatorze osiągnęło 16.1V następuje trwałe i ostateczne przerwanie ładowania, czy od tego momentu następuje cykliczne ładowanie akumulatora, ale tylko do ustawionego progu 16.1 V?
  • #22
    Rafael22
    Level 21  
    Napięcie ładowania akumulatora kwasowo-ołowiowego wg instrukcji producentów wynosi dla akumulatora:
    - bezobsługowego wynosi 14,4V - 15V
    - z otwartymi korkami wynosi 15,6 - 16,8V (potrzeba dolewania wody destylowanej do uzupelnienia poziomu)

    Jak już robisz automat, to sobie ustaw na 14,4V i masz do dwóch typów akumulatorów.
    Nie ma co przesadzać, lepiej mniejszym, niż większym i uszkodzić akumulator.
    Dlatego regulator avt nie ma możliwości ustawienia na 16V tylko 14,4V

    Sprawdzenie stanu naładowania akumulatora:
    Trafo z UPS do prostownika z automatyką
  • #23
    ^ToM^
    Level 41  
    remot wrote:
    zombek301 wrote:
    Ladowany akumulator bez problemu osiaga napięcie ponad 16V pod koniec ładowania.


    I uważasz, że to jest prawidłowo?


    Jak najbardziej prawidłowo. SEM akumulatora samochodowego naładowanego, z wysyconym elektrolitem wynosi 2,7-2,75 V na celę czyli 16,2 - 16,4 V.
    Nie ma w tym nic dziwnego. W takiej sytuacji przez baterię płynie prąd rzędu 0,5-1 A, który poza elektrolizą wody niczego więcej nie powoduje.
  • #24
    remot
    Level 32  
    O tym to wiem.
    Ale przy podłączeniu mocno rozładowanego akumulatora do prostownika z " mocnym " tansformatorem ( bez kontroli prądu - bo większość automatycznych " samoróbek " kontroluje tylko wartość napięcia ) to aku może się nieźle gotować co może być kłopotliwe przy zamkniętych celach.
  • #25
    ^ToM^
    Level 41  
    remot wrote:
    O tym to wiem.
    Ale przy podłączeniu mocno rozładowanego akumulatora do prostownika z " mocnym " tansformatorem ( bez kontroli prądu - bo większość automatycznych " samoróbek " kontroluje tylko wartość napięcia ) to aku może się nieźle gotować co może być kłopotliwe przy zamkniętych celach.


    Nie powinno nic się stać. Gdyż w miarę jak SEM na biegunach akumulatora wzrasta to prąd maleje. Początkowy, duży prąd systematycznie spada i akumulator nie powinien się gotować.
    Oczywiście mowa, o typowym dobrej jakości, klasycznym prostowniku. Może się zdarzyć, że ktoś ma jakiś nietypowy wynalazek, który ma inną charakterystykę i wtedy może dojść do sytuacji, którą opisujesz.
  • #27
    ^ToM^
    Level 41  
    Rafael22 wrote:
    Jeszcze jedna sprawa. Jak mnie pamięć nie myli, nie można ładować akumulatora napięciem większym niż 15V jak jest podłączony w samochodzie, bo można elektronikę w aucie uszkodzić.


    Akumulator należy odłączyć od samochodu przy klasycznym prostowniku lub stosować prostowniki, które mają napięcie nie wyższe niż 15 V.
    W moim nissanie jak sprawdziłem 16 V niczego nie psuje. Ale nie wiem jak jest w innych pojazdach.
  • #28
    gimak
    Level 40  
    Ja nigdy nie odpinałem akumulatora od instalacji podczas ładowania. Ale zawsze najpierw podłączam akumulator do prostownika i dopiero prostownik podłączam do sieci. Odłączanie w odwrotnej kolejności. Obecnie dmuchając na elektronikę w samochodzie, ograniczyłem wzrost napięcia na akumulatorze podczas ładowania do 14.8 V.
  • #29
    zombek301
    Level 9  
    Próbowałem Chiński moduł. Działa z Chińską precyzją 😉. Po ustawieniu wyłączania przy 16,2V wyłącza gdy akumulator osiąga 15,1V. Inny problem to konieczność ustawienia histerazy. By cykl nie powtarzał się w kółko. Trafo z UPS do prostownika z automatyką
    Prosty regulator na tyrystorze byłby najprostszy w wykonaniu ale daje spadek napięcia. Trafo z UPS do prostownika z automatyką
    Jeszcze taki prosty układ. Jednak tutaj górne napięcie ładowania jest chyba na stałe ustawione rezystorem R3. Trafo z UPS do prostownika z automatyką
  • Helpful post
    #30
    gimak
    Level 40  
    zombek301 wrote:
    Próbowałem Chiński moduł. Działa z Chińską precyzją 😉. Po ustawieniu wyłączania przy 16,2V wyłącza gdy akumulator osiąga 15,1V. Inny problem to konieczność ustawienia histerazy. By cykl nie powtarzał się w kółko. Trafo z UPS do prostownika z automatyką

    Kolego, ta "precyzja" działania zależy od aktualnego prądu jaki pobiera akumulator. Im większy pobierany prąd, tym mniejsza "precyzja" działania - jest to tylko efekt wizualny, wynikający z minimalnego opóźnienia wskazania miernika cyfrowego.
    Co do histerezy, to u mnie ustawiłem ją wyłączanie ładowania gdy napięcie na akumulatorze wzrośnie do 14.8V i ponowne włączenie ładowania gdy napięcie na akumulatorze spadnie do 13.0 V.