Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Sklep ElwronSklep Elwron
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Głośna praca silnika jednofazowego

28 Paź 2019 22:06 717 24
  • Poziom 6  
    Witam!

    Posiadam grudziądzką pompę hydroforową wraz z silnikiem jednofazowym. Problem polega na tym gdy silnik się załącza to bardzo głośno pracuje. Jakiś miesiąc temu wymieniłem kondensator od turba i mniej więcej po tej wymianie to się stało. Napewno silnik jest w dobrym miejscu ustawiony bo stoi w tej pozycji od 10 lat także żadne tam podkładki gumowe czy coś takiego, nawet odkręciłem go żeby zobaczyć czy coś nie ugniło czy coś ale wszystko jest w porządku a gdy wałkiem ruszam ręką to nie słychać tarcia albo żebyś coś tam tarło. Co to
    może być ?

    Przesyłam video gdzie słychać jak pracuje,
  • Sklep ElwronSklep Elwron
  • Specjalista AGD
    Wentylator nie ociera o obudowę przewietrznika? Może dźwięk dochodzi z komory hydraulicznej pompy
  • Sklep ElwronSklep Elwron
  • Moderator Elektrotechnika
    Na pewno przeglad techniczny konieczny. Pewnie wymiana łożysk oraz regeneracja pompy.
  • Poziom 6  
    Kondensator był wymieniony na taki sam jak dotychczas ale tylko jeden, drugi był prawie pełny.

    Dodano po 1 [minuty]:

    Topolski Mirosław napisał:
    Na pewno przeglad techniczny konieczny. Pewnie wymiana łożysk oraz regeneracja pompy.

    Sama pompa była robiona rok temu. Co trzeba było to zostało naprawione ale silnik był zostawiony.
  • Moderator Elektrotechnika
    Na głośną pacę silnika mają wpływ łożyska i tarcze łożyskowe (obsady łożysk).
    Silnik mający kondensator do wymiany przede wszystkim nie może wejść w obroty a na filmie z tym jest ok ( jeśli chdzi o prędkość obrotową silnika).
    Na pierwszym miejscu łożyska do wymiany.
  • Poziom 33  
    Kwestia doboru kondensatora. W tabeli podano przykładowe wartości pojemności dla różnych mocy silnika.
    Pn[W]90,120,180,250,370,550,750,1100
    C[uF] 4, 5, 6, 8, 12, 16, 20, 30
    Sprawdź.Nie to co napisano na kondensatorze.
    Nie równomierne, niesymetryczne zasilanie każdej fazy (elektromagnetyczne) ma taki dźwięk w pakiecie blach stojana.
  • Poziom 6  
    Łożyska wymieniłem lecz nadal coś go męczy . Poprawa jest ale wydaje się że jeszcze coś jest nie tak. Luzów na łożyskach nie było ale jedno było wyrobione w środku. Pojemność kondensatora jednego wynosi 125-160
  • Poziom 33  
    Luzów na łożyskach nie było- jedno wyrobione w środku/ co miałeś na myśli, pisząc ten tekst?/
  • Poziom 33  
    W trójfazowym czy w jednofazowym silniku indukcyjnym warunkiem obrotów wirnika jest, wirujące symetrycznie pole elektromagnetyczne w stojanie.
    Gdy jest niesymetryczne to wtedy dochodzi do głośnej rytmicznej pracy i zmniejszonej mocy.
    Kondensator pracy, czy rozruchowy musi mieć inne parametry (uszkodzony) jak na nim jest napisano.
  • Poziom 6  
    Głośna praca silnika jednofazowego Głośna praca silnika jednofazowego Głośna praca silnika jednofazowego Głośna praca silnika jednofazowego Głośna praca silnika jednofazowego Głośna praca silnika jednofazowego

    Dodano po 44 [minuty]:

    kot mirmur napisał:
    Luzów na łożyskach nie było- jedno wyrobione w środku/ co miałeś na myśli, pisząc ten tekst?/


    Miałem to na myśli że wirnik kręcił się normalnie a nie był bicia, dopiero gdy sie wzięło się do ręki łożysko było czuć że w środku jest rozleciane

    Dodano po 57 [sekundy]:

    JESIOTR1 napisał:
    W trójfazowym czy w jednofazowym silniku


    Silnik jedno fazowy
  • Poziom 33  
    czuprus napisał:
    Silnik jedno fazowy

    Na zdjęciach wszystko w porządku.
    Zakładając, że pojemność kondensatorów jest zgodna z opisem to głośna praca może być spowodowana przegrzaniem uzwojeń.
    Takie uzwojenie dostaje luzu i pod wpływam drgań (jednofazowe wirujące pole elektromagnetyczne) głośno pracuje.
    Wystarczy podlać po żłobkach lakieru elektroizolacyjnego (stosowany na zimno). Wypełni luzy w izolacji, skostnieje i silnik będzie pracował ciszej.
  • Moderator Elektrotechnika
    JESIOTR1 napisał:
    Takie uzwojenie dostaje luzu i pod wpływam drgań (jednofazowe wirujące pole elektromagnetyczne) głośno pracuje.

    W takie sytuacji bardzo szybko następuje uszkodzenie izolacji uzwojenia i silnik nadaje się tylko do przezwojenia.
    Ja mam tylko jedno pytanie do autora tematu: czy z wymianą łożysk silnika też był sprawdzany stan pompy?
    Prawdopodobnie to pompa ( jej stan) jest przyczyną głośnej pracy.
  • Poziom 33  
    Topolski Mirosław napisał:
    silnik nadaje się tylko do przezwojenia.

    Jak nie posypie się zwęglony lakier z przewodów nawojowych to jest szansa na przedłużenie żywotności silnika.
    Całkowita naprawa będzie wymagała przezwojenia i nowej izolacji w żłobkach stojana.
  • Moderator Elektrotechnika
    JESIOTR1 napisał:

    Jak nie posypie się zwęglony lakier z przewodów nawojowych to jest szansa na przedłużenie żywotności silnika

    Zwęglony lakier przewodzi prąd ale czy wyobraża sobie kol. drganie kilkudziesięciu drutów w każdym zezwoju i brak konsekwencji tego w postaci przetarcia izolacji ? Powstaje wtedy klasyczny skrót.
  • Poziom 33  
    Tak widziałem zwęglony lakier i inne izolacje w żłobkach - setki razy podczas przezwajania.
    Nie każde zwęglenie przewodzi prąd - może być tylko czarny (zmieniony) kolor lakieru
    Klasyczny skrót - wystarczy ale gdy zwęgli się lakier to najpierw zwęgli się dodatkowa izolacja - tkaniny, taśmy, kołki , sznurki itp.To wystarczy by telepało całym zezwojem w żłobku.
  • Moderator Elektrotechnika
    JESIOTR1 napisał:
    To wystarczy by telepało całym zezwojem w żłobku.

    To bardzo krótkotrwały moment nie mający miejsca w tym silniku i jeszcze raz powtarzam prawdopodobna przyczyna to pompa ( wyeksploatowana) i ją należy sprawdzić.
    JESIOTR1 napisał:
    gdy zwęgli się lakier to najpierw zwęgli się dodatkowa izolacja - tkaniny, taśmy, kołki , sznurki itp.To wystarczy by telepało całym zezwojem w żłobku.

    Lakier ,dodatkowa izolacja kiedy się zwęgla? Wtedy gdy mocno przegrzewa się uzwojenie a gdy przegrzewa się uzwojenie to izolacja na DNE też a dodatkowe zdaniem kolegi "telepanie całym zezwojem w żłobku" bardzo szybko kończy żywot uzwojenia silnika.
  • Poziom 33  
    Szukamy powodu.
    Jak nie łożyska, nie kondensatory to tylko pozostaje wadliwe uzwojenie.
  • Poziom 33  
    Jakoś nie mogę się doczytać- silnik jest połączony z pompą poprzez sprzęgło z wkładką gumową? Pytanie drugie- czy panewki łożysk w deklach silnika nie mają za dużego luzu?
  • Poziom 6  
    kot mirmur napisał:
    Jakoś nie mogę się doczytać- silnik jest połączony z pompą poprzez sprzęgło z wkładką gumową? Pytanie drugie- czy panewki łożysk w deklach silnika nie mają za dużego luzu?


    Tak zestaw jest połączony sprzęgłem gumową wkładką wykłada to trochę jak śmigło
    Silnik odebrałem tydzień od gościa co silniki naprawia 30 lat także on sprawdzał uzwojenia czy przewodzą a luzów na panewkach pewnie nie ma, skoro silnik odebrałem ale cięzko mi to stwierdzić

    Dodano po 1 [minuty]:

    Topolski Mirosław napisał:
    JESIOTR1 napisał:
    Takie uzwojenie dostaje luzu i pod wpływam drgań (jednofazowe wirujące pole elektromagnetyczne) głośno pracuje.

    W takie sytuacji bardzo szybko następuje uszkodzenie izolacji uzwojenia i silnik nadaje się tylko do przezwojenia.
    Ja mam tylko jedno pytanie do autora tematu: czy z wymianą łożysk silnika też był sprawdzany stan pompy?
    Prawdopodobnie to pompa ( jej stan) jest przyczyną głośnej pracy.


    W naprawie był sam silnik, natomiast pompa była robiona rok temu
  • Moderator Elektrotechnika
    A jak pracuje sam silnik bez pompy? Czy sprawdzałeś?
  • Poziom 33  
    Właśnie miałem o to samo zapytać kolego Topolski-intryguje mnie ten cykliczny odgłos jakby stukania.On chyba nie pochodzi z silnika.
  • Moderator Elektrotechnika
    kortyleski napisał:
    Jest tam jeszcze wyłącznik odśrodkowy. Jeśli nie odłącza to też będzie hałas

    Wtedy" leci dymek" i słychać troszkę inną pracę silnika ( tu słychać jak pracuje na pełnych obrotach).