Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Czy da się wyciszyć przekładnię zębatą dobierając olej?

Doominus 30 Oct 2019 11:26 2955 27
  • #1
    Doominus
    Level 34  
    Witam.

    Przeczyściłem przekładnię zębatą ze starego oleju, w zasadzie jakiegoś mazutu czy asfaltu praktycznie.

    Zębatki są luźno spasowane i to trochę słychać przy pracy na sucho.
    Czy można tak dobrać olej aby trochę je wyciszyć?
    Przekładnia ma max obroty ok 4000 ale przez większość czasu na wejściu jest jakieś 2-3 tys RPM na wyjściu mniej ok 1 tys. Przekładnia spowalniająca.
  • #2
    palmus
    Level 33  
    Bardzo gęsty olej.Prawie smar.
  • #3
    freebsd
    Level 40  
    Do oleju w przekładni możesz dodać Dwusiarczek Molibdenu, MoS2.
  • #4
    RADU23
    Moderator of Computers service
    O jakim sprzęcie/maszynie mowa?
  • #6
    1 PAWEL
    Level 42  
    zworys wrote:
    Jeśli zazębienie jest proste to niestety zazwyczaj jest i głośne i żaden olej do końca tego nie wyciszy.

    Prawidłowo wykonane uzębienie kół zębatych walcowych prostych jest ciche, jeśli były szlifowane zęby na szlifierce do kół zębatych.
    I sprawne są łożyska.
  • #7
    User removed account
    Level 1  
  • #9
    robokop
    VIP Meritorious for electroda.pl
    freebsd wrote:
    Do oleju w przekładni możesz dodać Dwusiarczek Molibdenu, MoS2.
    Zmniejszy tarcie, ale jej w żaden sposób nie wyciszy. Skoro przekładnia już jest głośna, to jedynym wyjściem jest zapakowanie oleju z jakimś zagęszczaczem - choćby "motodoktorem" - w proporcji 1:4 - 1:3.
    1 PAWEL wrote:
    Prawidłowo wykonane uzębienie kół zębatych walcowych prostych jest ciche, jeśli były szlifowane zęby na szlifierce do kół zębatych.
    A przekładnie z wyrafinowanymi profilami zębów skośnych, wymyślono sobie po to, żeby skomplikować i podrożyć koszt produkcji zapewne. Proste zęby zawsze będą głośne - dlatego w motoryzacji i co bardziej wyrafinowanych maszynach są już nie spotykane.

    Dodano po 1 [minuty]:

    Doominus wrote:
    Przekładnia tokarki. Z tego co mi się udało wywnioskować osie zębatek są o jakieś 1-2mm za daleko od siebie.
    Wymiar pewnie był prawidłowy, dopóki same zęby się nie starły.
  • #10
    1 PAWEL
    Level 42  
    robokop wrote:
    Proste zęby zawsze będą głośne - dlatego w motoryzacji i co bardziej wyrafinowanych maszynach są już nie spotykane.

    Koła zębate walcowe o zębach prostych są nadal stosowane przykład - Mitsubishi.
    Pracuję w przemyśle maszynowym, nawet nowoczesne obrabiarki mają koła zębate walcowe o zębach prostych.

    Czy da się wyciszyć przekładnię zębatą dobierając olej?

    .
  • #11
    User removed account
    Level 1  
  • #12
    robokop
    VIP Meritorious for electroda.pl
    dobrzealenietanio wrote:
    Skrzynia wyżej to aftermarket do rajdu a nie komfortu, wyje jak fiat 126p na pierwszym biegu... Zęby proste ma tylko po to żeby uprościć łożyskowanie.
    Ano właśnie. Wystarczy posłuchać większości samochodów na "wstecznym" - słychać charakterystyczny odgłos. Proste zęby trybów skrzyń biegów masz również w motocyklach - bo tam ryk silnika je zagłusza.
  • #13
    1 PAWEL
    Level 42  
    dobrzealenietanio wrote:
    druga mała liczba przyporu...

    Nie liczba tylko kat przyporu w większości kół zębatych wynosi 20 stopni,
    wzmocnienie i wyciszenie zęba korekcja zazębienia ( kształt ).
  • #14
    User removed account
    Level 1  
  • #15
    1 PAWEL
    Level 42  
    dobrzealenietanio wrote:
    Zarówno w śrubowych/skośnych jak i prostych masz ten kąt 20 stopni..

    Jest tez stosowany kat przyporu 15 i 30 stopni.
  • #16
    E8600
    Level 40  
    robokop wrote:
    Skoro przekładnia już jest głośna, to jedynym wyjściem jest zapakowanie oleju z jakimś zagęszczaczem - choćby "motodoktorem" - w proporcji 1:4 - 1:3.

    O tym samym pomyślałem.
    Da się zrobić cichą przekładnię o zębach prostych ale nie będzie ona tania.
    Czy da się wyciszyć przekładnię zębatą dobierając olej?
  • #17
    up2
    Level 11  
    Naprawiałem starą przekładnię z tokarki. Wymiana wszystkiego poza obudową i przesuwkami, zęby proste, dłutowane, nawęglane.
    Zmontowane na starych łożyskach i docierane pastą po obróbce cieplnej w soli (pasta nakładana na zęby koła), a napęd wiertarką. Po rozmontowaniu, myciu, założeniu nowych łożysk i zalaniu olejem półsyntetycznym przekładnia chodzi cicho.
    Może i Tobie się uda. Pozdrawiam
  • #18
    anaba255
    Level 26  
    robokop wrote:
    freebsd napisał:
    Do oleju w przekładni możesz dodać Dwusiarczek Molibdenu, MoS2.
    Zmniejszy tarcie, ale jej w żaden sposób nie wyciszy

    Dodanie MoS2 do skrzyni w starym aucie znacznie ją wyciszyło, sam byłem zdziwiony. To samo do silnika, jak popychacze hydrauliczne są zużyte, też wycisza.
  • #19
    robokop
    VIP Meritorious for electroda.pl
    anaba255 wrote:
    Dodanie MoS2 do skrzyni w starym aucie znacznie ją wyciszyło, sam byłem zdziwiony. To samo do silnika, jak popychacze hydrauliczne są zużyte, też wycisza.
    Tiaaa. Powiedz mi, jak środek zmniejszający tarcie zlikwiduje powiększony luz?
  • #20
    ociz
    Moderator of Cars
    1 PAWEL wrote:
    przykład - Mitsubishi

    Dobry przykład. Słyszałeś ich pracę? Z około 2 km słychać najpierw wycie skrzyni, a potem dopiero silnik z przelotowym wydechem.
  • #21
    robokop
    VIP Meritorious for electroda.pl
    ociz wrote:
    Z około 2 km słychać najpierw wycie skrzyni, a potem dopiero silnik z przelotowym wydechem.
    Proste zęby będą zawsze dzwonić
    E8600 wrote:

    Da się zrobić cichą przekładnię o zębach prostych ale nie będzie ona tania.
    Nie będzie cicha - to model przekładni bezluzowej - do mechanizmów gdzie obrót jednego wałka musi odpowiadać dokładnie obrotowi drugiego - taki odpowiednik nakrętki z kasowaniem luzu śruby pociągowej tokarki.
  • #23
    robokop
    VIP Meritorious for electroda.pl
    zworys wrote:
    robokop wrote:
    Powiedz mi, jak środek zmniejszający tarcie zlikwiduje powiększony luz?

    Sposobem handlarzy - trociny....było cicho i tarcie też mniejsze....

    W "kredensie" wyjący most wyciszyłem sobie, wtłaczając kilogram smaru Łt4S3 .Gęste medium smarne wyciszy tryby, na zasadzie poduszki łagodzącej stuknięcie zęba o ząb. Kumplowi w polonezie kupionym od handlarzy palić się farba na moście zaczęła po dłuższej trasie .
  • #24
    E8600
    Level 40  
    robokop wrote:
    Powiedz mi, jak środek zmniejszający tarcie zlikwiduje powiększony luz?

    Zwyczajnie gdyż producenci idą w to na co jest darmowa reklama. Wystarczy zrobić motodoktor z dodatkiem "cudownego" MoS2; inną opcją jest wsypanie dużej ilości proszku MoS2, że olej zrobi się gęstszy (wypełniacz jak trociny).
    W normalnych olejach tego dodatku jest bardzo mało i jest wystarczająca. Dwusiarczek molibdenu w głównej mierze pomaga przy tzw. zimnym starcie. Niestety współczesny marketing uczynił z niego "lekarstwo" dla zajechanych silników/mechanizmów zwiększając dawkę tego składnika w swych produktach.
    Kilka "twórców" na YOUTUBE się do tego przyczyniło.
    robokop wrote:
    Nie będzie cicha - to model przekładni bezluzowej

    Będzie cichsza niż bez kasowania luzu międzyzębnego. Głośność przekładni o zębach prostych zależy głownie od luzu międzyzębnego oraz od prędkości obrotowej.
    Rozwiązanie z kasowaniem luzu międzyzębnego można znaleźć w dużo bardziej błahych rozwiązaniach niż rozrząd w silniku a głównym czynnikiem jest prędkość obrotowa. Widziałem w jakimś motocyklu takie rozwiązanie na wałku wyrównoważającym (balansującym drgania).
    Poniżej dowody popierające moje słowa.
    Czy da się wyciszyć przekładnię zębatą dobierając olej?
    Źródło screena (strona 12):
    https://docplayer.pl/18064115-Silnik-2-0-l-tdi-z-systemem-common-rail.html
  • #25
    anaba255
    Level 26  
    robokop wrote:
    Tiaaa. Powiedz mi, jak środek zmniejszający tarcie zlikwiduje powiększony luz?

    Jeśli to tarcie powoduje hałas, to zmniejszenie tarcia powoduje zmniejszenie hałasu, luzu nie sprawdzałem, więc się nie wypowiem czy się zmniejszył, lecz podejżewam, że pozostał na takim samym poziomie.
  • #26
    freebsd
    Level 40  
    Właśnie zamówiłem 30 gramów (proszku) do trzech skrzyń.
    Taka uwaga: nigdy nie dodałem tego do silnika, a już na pewno nie dodał bym, gdy:
    - Silnik jest nowy. Dodam, że chodzi mi współczesny i nowy silnik samochodowy. Nie np. w kosiarce.
    - Silnik jest po remoncie.
    - Silnik jest sprawny i używany jest markowy olej.
    W skrzyni zaczyna działać po czasie i jest ciszej. Czym większe luzy, tym więcej dodał bym MoS2
  • #27
    stasiekb100
    Level 26  
    Ja potrzebuje dodatek antypienny do oleju hipol 15f. Znacie może jakieś i gdzie można je kupić.
  • #28
    robokop
    VIP Meritorious for electroda.pl
    Wylej Hipol, wlej Transol.

    Dodano po 3 [godziny] 56 [minuty]:

    freebsd wrote:
    Czym większe luzy, tym więcej dodał bym MoS2
    |Panowie, zapominacie/nie wiecie o bardzo ważnej rzeczy - drugiej funkcji, jaką spełnia olej, oprócz funkcji lubrykantu - odprowadza ciepło z węzłów tarcia - stąd postępujące szybkie zużycie/zniszczenie silników, do których dodawano różnego rodzaju specyfiki na bazie teflonu i innych środków poślizgowych - dodatkowo te specyfiki mają dodatkową nieprzyjemną cechę - rozpuszczają wszelkie osady w mechanizmach - laki, szlamy, nagary i powodują że idą one ponownie w obieg.