Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Czy da się wyciszyć przekładnię zębatą dobierając olej?

30 Paź 2019 11:26 726 27
  • Poziom 34  
    Witam.

    Przeczyściłem przekładnię zębatą ze starego oleju, w zasadzie jakiegoś mazutu czy asfaltu praktycznie.

    Zębatki są luźno spasowane i to trochę słychać przy pracy na sucho.
    Czy można tak dobrać olej aby trochę je wyciszyć?
    Przekładnia ma max obroty ok 4000 ale przez większość czasu na wejściu jest jakieś 2-3 tys RPM na wyjściu mniej ok 1 tys. Przekładnia spowalniająca.
  • Poziom 23  
    Bardzo gęsty olej.Prawie smar.
  • Poziom 36  
    Do oleju w przekładni możesz dodać Dwusiarczek Molibdenu, MoS2.
  • Moderator - Komputery Serwis
    O jakim sprzęcie/maszynie mowa?
  • Poziom 38  
    Kiedyś handlarze wyciszali mosty w Polonezach dosypując trocin do oleju, ale wiadomo czym się to kończyło. Jeśli zazębienie jest proste to niestety zazwyczaj jest i głośne i żaden olej do końca tego nie wyciszy.
  • Poziom 41  
    zworys napisał:
    Jeśli zazębienie jest proste to niestety zazwyczaj jest i głośne i żaden olej do końca tego nie wyciszy.

    Prawidłowo wykonane uzębienie kół zębatych walcowych prostych jest ciche, jeśli były szlifowane zęby na szlifierce do kół zębatych.
    I sprawne są łożyska.
  • Poziom 15  
    1 PAWEL napisał:
    Prawidłowo wykonane uzębienie kół zębatych walcowych prostych jest ciche, jeśli były szlifowane zęby na szlifierce do kół zębatych.
    Chcesz przez to powiedzieć że koła zębate biegu wstecznego w większości samochodów osobowych są wykonane nieprawidłowo ? :lol:
  • Poziom 34  
    RADU23 napisał:
    O jakim sprzęcie/maszynie mowa?


    Przekładnia tokarki. Z tego co mi się udało wywnioskować osie zębatek są o jakieś 1-2mm za daleko od siebie.
  • Moderator Samochody
    freebsd napisał:
    Do oleju w przekładni możesz dodać Dwusiarczek Molibdenu, MoS2.
    Zmniejszy tarcie, ale jej w żaden sposób nie wyciszy. Skoro przekładnia już jest głośna, to jedynym wyjściem jest zapakowanie oleju z jakimś zagęszczaczem - choćby "motodoktorem" - w proporcji 1:4 - 1:3.
    1 PAWEL napisał:
    Prawidłowo wykonane uzębienie kół zębatych walcowych prostych jest ciche, jeśli były szlifowane zęby na szlifierce do kół zębatych.
    A przekładnie z wyrafinowanymi profilami zębów skośnych, wymyślono sobie po to, żeby skomplikować i podrożyć koszt produkcji zapewne. Proste zęby zawsze będą głośne - dlatego w motoryzacji i co bardziej wyrafinowanych maszynach są już nie spotykane.

    Dodano po 1 [minuty]:

    Doominus napisał:
    Przekładnia tokarki. Z tego co mi się udało wywnioskować osie zębatek są o jakieś 1-2mm za daleko od siebie.
    Wymiar pewnie był prawidłowy, dopóki same zęby się nie starły.
  • Poziom 41  
    robokop napisał:
    Proste zęby zawsze będą głośne - dlatego w motoryzacji i co bardziej wyrafinowanych maszynach są już nie spotykane.

    Koła zębate walcowe o zębach prostych są nadal stosowane przykład - Mitsubishi.
    Pracuję w przemyśle maszynowym, nawet nowoczesne obrabiarki mają koła zębate walcowe o zębach prostych.

    Czy da się wyciszyć przekładnię zębatą dobierając olej?

    .
  • Poziom 15  
    1 PAWEL napisał:
    Koła zębate walcowe o zębach prostych są nadal stosowane przykład - Mitsubishi
    Są były i będą w każdej branży bo są tanie i nie wnoszą sił poosiowych. Hałas to jedna z wad, druga mała liczba przyporu...

    Skrzynia wyżej to aftermarket do rajdu a nie komfortu, wyje jak fiat 126p na pierwszym biegu... Zęby proste ma tylko po to żeby uprościć łożyskowanie.
  • Moderator Samochody
    dobrzealenietanio napisał:
    Skrzynia wyżej to aftermarket do rajdu a nie komfortu, wyje jak fiat 126p na pierwszym biegu... Zęby proste ma tylko po to żeby uprościć łożyskowanie.
    Ano właśnie. Wystarczy posłuchać większości samochodów na "wstecznym" - słychać charakterystyczny odgłos. Proste zęby trybów skrzyń biegów masz również w motocyklach - bo tam ryk silnika je zagłusza.
  • Poziom 41  
    dobrzealenietanio napisał:
    druga mała liczba przyporu...

    Nie liczba tylko kat przyporu w większości kół zębatych wynosi 20 stopni,
    wzmocnienie i wyciszenie zęba korekcja zazębienia ( kształt ).
  • Poziom 15  
    1 PAWEL napisał:
    Nie liczba tylko kat przyporu w większości kół zębatych wynosi 20 stopni,
    Zarówno w śrubowych/skośnych jak i prostych masz ten kąt 20 stopni...
  • Poziom 41  
    dobrzealenietanio napisał:
    Zarówno w śrubowych/skośnych jak i prostych masz ten kąt 20 stopni..

    Jest tez stosowany kat przyporu 15 i 30 stopni.
  • Poziom 38  
    robokop napisał:
    Skoro przekładnia już jest głośna, to jedynym wyjściem jest zapakowanie oleju z jakimś zagęszczaczem - choćby "motodoktorem" - w proporcji 1:4 - 1:3.

    O tym samym pomyślałem.
    Da się zrobić cichą przekładnię o zębach prostych ale nie będzie ona tania.
    Czy da się wyciszyć przekładnię zębatą dobierając olej?
  • Poziom 11  
    Naprawiałem starą przekładnię z tokarki. Wymiana wszystkiego poza obudową i przesuwkami, zęby proste, dłutowane, nawęglane.
    Zmontowane na starych łożyskach i docierane pastą po obróbce cieplnej w soli (pasta nakładana na zęby koła), a napęd wiertarką. Po rozmontowaniu, myciu, założeniu nowych łożysk i zalaniu olejem półsyntetycznym przekładnia chodzi cicho.
    Może i Tobie się uda. Pozdrawiam
  • Poziom 19  
    robokop napisał:
    freebsd napisał:
    Do oleju w przekładni możesz dodać Dwusiarczek Molibdenu, MoS2.
    Zmniejszy tarcie, ale jej w żaden sposób nie wyciszy

    Dodanie MoS2 do skrzyni w starym aucie znacznie ją wyciszyło, sam byłem zdziwiony. To samo do silnika, jak popychacze hydrauliczne są zużyte, też wycisza.
  • Moderator Samochody
    anaba255 napisał:
    Dodanie MoS2 do skrzyni w starym aucie znacznie ją wyciszyło, sam byłem zdziwiony. To samo do silnika, jak popychacze hydrauliczne są zużyte, też wycisza.
    Tiaaa. Powiedz mi, jak środek zmniejszający tarcie zlikwiduje powiększony luz?
  • Moderator Samochody
    1 PAWEL napisał:
    przykład - Mitsubishi

    Dobry przykład. Słyszałeś ich pracę? Z około 2 km słychać najpierw wycie skrzyni, a potem dopiero silnik z przelotowym wydechem.
  • Moderator Samochody
    ociz napisał:
    Z około 2 km słychać najpierw wycie skrzyni, a potem dopiero silnik z przelotowym wydechem.
    Proste zęby będą zawsze dzwonić
    E8600 napisał:

    Da się zrobić cichą przekładnię o zębach prostych ale nie będzie ona tania.
    Nie będzie cicha - to model przekładni bezluzowej - do mechanizmów gdzie obrót jednego wałka musi odpowiadać dokładnie obrotowi drugiego - taki odpowiednik nakrętki z kasowaniem luzu śruby pociągowej tokarki.
  • Moderator Samochody
    zworys napisał:
    robokop napisał:
    Powiedz mi, jak środek zmniejszający tarcie zlikwiduje powiększony luz?

    Sposobem handlarzy - trociny....było cicho i tarcie też mniejsze....

    W "kredensie" wyjący most wyciszyłem sobie, wtłaczając kilogram smaru Łt4S3 .Gęste medium smarne wyciszy tryby, na zasadzie poduszki łagodzącej stuknięcie zęba o ząb. Kumplowi w polonezie kupionym od handlarzy palić się farba na moście zaczęła po dłuższej trasie .
  • Poziom 38  
    robokop napisał:
    Powiedz mi, jak środek zmniejszający tarcie zlikwiduje powiększony luz?

    Zwyczajnie gdyż producenci idą w to na co jest darmowa reklama. Wystarczy zrobić motodoktor z dodatkiem "cudownego" MoS2; inną opcją jest wsypanie dużej ilości proszku MoS2, że olej zrobi się gęstszy (wypełniacz jak trociny).
    W normalnych olejach tego dodatku jest bardzo mało i jest wystarczająca. Dwusiarczek molibdenu w głównej mierze pomaga przy tzw. zimnym starcie. Niestety współczesny marketing uczynił z niego "lekarstwo" dla zajechanych silników/mechanizmów zwiększając dawkę tego składnika w swych produktach.
    Kilka "twórców" na YOUTUBE się do tego przyczyniło.
    robokop napisał:
    Nie będzie cicha - to model przekładni bezluzowej

    Będzie cichsza niż bez kasowania luzu międzyzębnego. Głośność przekładni o zębach prostych zależy głownie od luzu międzyzębnego oraz od prędkości obrotowej.
    Rozwiązanie z kasowaniem luzu międzyzębnego można znaleźć w dużo bardziej błahych rozwiązaniach niż rozrząd w silniku a głównym czynnikiem jest prędkość obrotowa. Widziałem w jakimś motocyklu takie rozwiązanie na wałku wyrównoważającym (balansującym drgania).
    Poniżej dowody popierające moje słowa.
    Czy da się wyciszyć przekładnię zębatą dobierając olej?
    Źródło screena (strona 12):
    https://docplayer.pl/18064115-Silnik-2-0-l-tdi-z-systemem-common-rail.html
  • Poziom 19  
    robokop napisał:
    Tiaaa. Powiedz mi, jak środek zmniejszający tarcie zlikwiduje powiększony luz?

    Jeśli to tarcie powoduje hałas, to zmniejszenie tarcia powoduje zmniejszenie hałasu, luzu nie sprawdzałem, więc się nie wypowiem czy się zmniejszył, lecz podejżewam, że pozostał na takim samym poziomie.
  • Poziom 36  
    Właśnie zamówiłem 30 gramów (proszku) do trzech skrzyń.
    Taka uwaga: nigdy nie dodałem tego do silnika, a już na pewno nie dodał bym, gdy:
    - Silnik jest nowy. Dodam, że chodzi mi współczesny i nowy silnik samochodowy. Nie np. w kosiarce.
    - Silnik jest po remoncie.
    - Silnik jest sprawny i używany jest markowy olej.
    W skrzyni zaczyna działać po czasie i jest ciszej. Czym większe luzy, tym więcej dodał bym MoS2
  • Poziom 24  
    Ja potrzebuje dodatek antypienny do oleju hipol 15f. Znacie może jakieś i gdzie można je kupić.
  • Moderator Samochody
    Wylej Hipol, wlej Transol.

    Dodano po 3 [godziny] 56 [minuty]:

    freebsd napisał:
    Czym większe luzy, tym więcej dodał bym MoS2
    |Panowie, zapominacie/nie wiecie o bardzo ważnej rzeczy - drugiej funkcji, jaką spełnia olej, oprócz funkcji lubrykantu - odprowadza ciepło z węzłów tarcia - stąd postępujące szybkie zużycie/zniszczenie silników, do których dodawano różnego rodzaju specyfiki na bazie teflonu i innych środków poślizgowych - dodatkowo te specyfiki mają dodatkową nieprzyjemną cechę - rozpuszczają wszelkie osady w mechanizmach - laki, szlamy, nagary i powodują że idą one ponownie w obieg.