Witam. Mam mały problem z piecem a raczej grzaniem mianowicie ostatni grzejnik grzeje bardzo słabo uzyskuje ma 30 st przy odkręconym termostacie na ful dodam ze kryzowałem inne grzejniki i nic nadal słabo piec rozkręcony na 40 st tyle ile powinien być a grzejnik cienko grzeje. Grzejnik jest odpowietrzony inne grzejniki są przykręcone do 3 na termostacie wiec moje pytanie czy może pompa nie daje rady pompować wody ? Nie jestem fachowcem wiec moje pytanie co mogę zrobić. Wykręciłem wkładkę od grzejnika gdzie idzie termostat i nadal to samo nie wiem co mam robić
Czy w instalacji ogólnie posiadasz odpowietrznik automatyczny? Odpowietrzałeś na włączonym piecu ? Może spróbuj jeszcze raz go odpowietrzyć odpowietrznikiem przy nabie a jak to nie pomoże spróbuj dalikatnie odkręcić śrubunek przy grzejniku (zasilanie) i opuścić trochę wody. Sprawdzałeś ile jest wody w instalacji ? Może ostatni grzejnik nie jest do końca zalany wodą ?
Powiem tak kiedy go rozkręciła na 55 st pozakrecalem inne grzejniki w tedy dostał wodę i do 50 stopni brakowało mu dosłownie nie wiele ale przy 40 st nie da rady go zagrzać s gdzie mówią o innych grzejnikach. Odpowoetrznik jest w piecu automat przy kaloryferze wiec zostaje tylko pompka tak na moje oko .
Grzejnik ostatni jest na jakiej wysokości względem tych pierwszych? Jeśli jest powyżej to możliwe że jest nadal instalacja zapowietrzona. Niestety ale pół kieliszka wody opuszczonego z grzejnika potrafi go odpowietrzyc. Sprawdź ręką czy przy włączonym piecu i przylozonej dłoni do pompki wyczuwasz lekkie drgania. Odpowietrznik przy piecu jedna sprawa a druga jeśli jest automatyczny na końcu instalacji na najwyżej położonym grzejniku..
Jest odpowietrznik w ostatnim kaloryferze pompka ma 60 w ma do ogrzania 95 mkw wcześniej hydrauliki nie przepalały instalacji później czyściłem wszystko aż do czystej wody wiec moje podejrzenie ze pompka mogła coś zaciągnąć i teraz jest jak jest instalacja ma tez swoje lata ja tylko po kawałku wymieniałem tam gdzie były przecieki na 55 st z przykręconymi kaloryferami działa ok ale do 50 stopni brakuje zawsze z 7 do 10 stopni ,
Ale czym Ty mierzysz temperaturę na grzejniku? Piszesz ze grzejniki są odkrecone na full i chcesz uzyskać 50 stopni skoro piec masz ustawiony na 40? Przed pompą powinien znajdować sie filtr ponieważ łopatki w nim są smarowane wyłącznie wodą i są bardzo delikatne. Pamiętaj że piec gazowy nie równa się piecom weglowym. Podkrec piec bo być może nie daje rady.
Jaki to jest rodzaj instalacji? Metal, miedź, PP czy rura pexem?
Poprostu kładę termometr nie znam innego sposobu , tak mi kazali na 40 st żeby był ale coś mi się wydaje ze to zbyt za mało i ma problem z ogrzaniem pomieszczeń a kiedy wchodzi w kondensację to poprostu jest zimno jak były ustawiony na 55 st to i z kondensacji było ciepło
PP czy z pexa? Bo to dwa różne materiały. Jeśli z tego pierwszego to możliwe ze podczas łączenia mogło dojść do zmniejszenia średnicy rury. Jeśli z drugie to czy nigdzie nie jest załamany wąż?
Z pp sprawdzane po za tym jak kawałami wymieniałem to tak żeby ze zagrzewać ani nie ściskać za bardzo mam jeszcze jedno pytanie czy pod instalacje pp moza podłączyć piec co ?
Można.. To jest najtańszy sposób na stworzenie instalacji lecz niestety czasami może dojść do tego ze przy mocnym zgrzaniu ścianki rurki sie zmniekszaja i może dojść do mniejszego przepływu.
I jeszcze jedno pytanko, czy mogę zainstalować piec co jak mam gazowy? Tzn chodzi mi o to żebym mógł w mrozy palić w kotle co a wiosnę lub jesień gazem . Chciałbym zrobić w ten sposób żeby nie instalować bojlera żeby wodę mieć ciepła z gazu a ogrzewać dom kotłem co czy jest taka możliwość ?
Oczywiście że jest taka możliwość. Piec gazowy wykorzystujesz jako podgrzewacz do ciepłej wody wówczas wylaczasz funkcje grzania grzejników i rozpalasz w zwykłym piecu weglowym. Wszystko sterujesz jednym zaworem który to oddziela piec gazowy od węglowego. Sam mam tak zrobione i działa.
Bardzo dziękuje za pomoc. Czy jeśli mam
Grzejniki panelowe to muszę zmienić na rzeberkowe ? Naprawdę dzięki po odpowiedziałeś mi na pytania które mi siedziały dzięki jeszcze raz
Grzejnik panelowy metalowy stary czy panelowy nowego typu gdzie jest on krótszy i ma w sobie np 2 panele jeden za drugim ? Zeberkowy jest z aluminium i posiada radiatory które pomagają teoretycznie na szybsza wymianę cieplna lecz to wszystko i tak jest kwestia ile chciałbyś wydać bo są tańsze i droższe i to czy jest przy oknie np. Z zaworów RTL bym zrezygnował bo kosztują majątek a nie różnią się niczym od zwykłego zaworu którym skrecasz dopływ wody i tym sposobem regulujesz temperaturę. Najlepiej jest przeliczyć ile potrzeba zeberek na kubature danego pomieszczenia i wtedy nie trzeba kombinować z zaworami RTL. Nie ma potrzeby wymiany grzejników. Wiadomo nowsza technologia inne stopy metali. Jeśli Ciebie stać to możesz wymienić a jeśli nie to zostaw tak jak jest. Sprawdź w praktyce czy temperatura dla Ciebie jest w porządku. Jeden będzie lubial temperaturę 18-19 a drugi 23.
Jaki termometr, rtęciowy?
Co to za sposób.
Kup sobie pirometr np. Uni-T UT-300
i w ciągu paru sekund zobaczysz jaką temperaturę ma płyta grzejna przy grzejniku z dokładnością do 2 stopni i taki pomiar będzie wiarygodny, a nie jakieś kombinacje z termometrem.
Dawid.StCe123 wrote:
tak mi kazali na 40 st żeby był ale coś mi się wydaje ze to zbyt za mało i ma problem z ogrzaniem pomieszczeń a kiedy wchodzi w kondensację to poprostu jest zimno jak były ustawiony na 55 st to i z kondensacji było ciepło
Rzeczywista temperatura wody kotłowej zależy od wielu czynników. Podstawowy to odpowiednia moc cieplna grzejników oraz dopasowanie mocy kotła.
Zasada jest taka, że kocioł na bieżąco podgrzewa wodę kotłową, następnie pompa obiegowa pcha tę wodę do grzejników. Woda płynie tam gdzie ma mniejsze opory hydrauliczne, więc instalacja powinna być odpowiednio skryzowana, aby każdy grzejnik dostawał wody tyle ile potrzebuje, aby mógł grzać efektywnie.
Aby grzejnik zaczął grzać to woda musi przez niego krążyć przez odpowiedni okres czasu.
W tym czasie palnik kotła musi cały czas pracować, aby woda nonstop była ciepła.
Twój kocioł ma moc minimalną na poziomie ok. 4,5kW, a przy wodzie kotłowej 40 stopni to grzejniki mają niską moc, więc istnieje ryzyko, że woda kotłowa na kotle szybko osiągnie osiągnie 40 stopni i palnik wyłączy się przez co do grzejników nie będzie płynęła ciepła woda przez odpowiednio długi okres czasu.
Jeśli Twój kocioł nie pozwala na ciągła pracę kotła i utrzymywanie stałej temperatury wody kotłowej 40 stopni to musisz odpowiednio podnieść temperaturę wody kotłowej, aby palnik pracował na tyle długo, by grzejniki zdołały się nagrzać i ogrzały Twoje pokoje.
Zrób sobie test, ustaw 40 stopni na kotle, włącz ogrzewanie i zobacz ile minut będzie pracował palnik zanim nastąpi jego wyłączenie.
U mnie pojedynczy cykl pracy palnika wynosi 20-25 minut jeśli na kotle mam ustawione 52 stopnie. Przy ustawionych 40 stopni to kocioł palnik nie pracowałby dłużej niż 10 minut, a to za krótki czas, aby u mnie grzejniki były w stanie przekazać do pomieszczeń wystarczającą ilość energii do uzyskania zadowalającego komfortu cieplnego.
Nie robiłem obliczeń ale u mnie palnik musiałby pracować nonstop chyba z godzinę utrzymując stale 40 stopni, aby był jakiś odczuwalny efekt grzania.
Być może u siebie masz podobny problem przewymiarowanego kotła i teraz musisz samodzielnie ustalić przy jakich temperaturach wody kotłowej będziesz miał najlepsze efekty grzania.
Ponieważ grzejniki mają stałą wielość fizyczną to regulacja mocy cieplnej grzejników odbywa się przez regulację temperatury wody kotłowej.
Z tego wniosek, że im będzie zimniej na zewnątrz to będziesz musiał grzać wodę kotłową do wyższych temperatur, bo wtedy większa moc cieplna grzejników będzie rekompensowała większe straty energii cieplnej.
Dodano po 17 [minuty]:
Dawid.StCe123 wrote:
Zwykły panelowy w tym roku kupowany inveno myśle ze wystarcza żebym
Nie musiał wymienić ma to jakiś wpływ ?
Czasem wymiana grzejników jest konieczna, a czasem nie.
Im większy grzejnik tym większa jego moc. Ale jak już wspomniałem moc grzejnika zależy od temperatury wody grzewczej.
Załóżmy, że w całej chacie chcesz uzyskać identyczną temperaturę to teraz wszytkie grzejniki powinny być tak dobrane i tak skryzowane, aby we wszystkich pokojach grzejniki nagrzewały się mniej więcej w tym samym czasie uzyskując tę samą temperaturę w pokojach.
Jeśli jakiś grzejnik będzie zbyt mały to w czasie cyklu pracy palnika nie nagrzeje pokoju do zadanej temperatury, czyli część pokoi będzie nagrzana, a inne mogą być niedogrzane.
Podobny efekt można uzyskać jeśli kryzowanie będzie niewłaściwe, więc trzeba zrobić serię testów, aby stwierdzić, czy wymiana grzejnika na większy jest rzeczywiście potrzebna i niezbędna.
Jak te grzejniki są podłączone? Czy aby nie szeregowo? Jeśli tak, to mamy odpowiedź (w połączeniu szeregowym ostatni grzejnik jest zasilany mocno przechłodzoną wodą). Jeśli nie jest szeregowo, to trzeba sprawdzić, czy aby on nie jest nadmiernie kryzowany (jako ostatni powinien mieć kryzowanie ustawione na większą przepustowość niż te, które są bliżej kotła, a jak trzeba, to bez kryzowania). Podejrzewam słaby przepływ.